Ang. handling på hundutställning

En hund som ställs upp av någon som förstår varför man ställer hunden på ett visst sätt och vad det är man vill få fram kommer att se sitt bästa ut. En hund som ställs upp av någon som inte har en aning om något annat än att "det är så här man ska göra med den här rasen" kommer knappast att göra sin hund rättvisa och kan, om man har otur, få hunden att verka ha fel den kanske inte ens har.
Gällande spaniel så visas de ofta upp (inte alltid) där man håller svansen på ett sätt så att man får en känsla av hur hunden skulle se ut med kuperad svans. Dock är det ju alltid trevligast att se en spaniel med viftande svans. Hos golden visar man inte upp svansen på samma sätt som hos spaniel, utan där visar man upp hela svansen, men även där ser jag att det blir vanligare och vanligare att hundarna visas på löst koppel på samma sätt som labbarna och flattarna.
Något som är tråkigt att se är dessa övertränade hundar som lärt sig att inte själva stå och hålla upp sig, utan som bara väntar på att handlern ska ställa alla ben rätt och sedan hålla upp huvud och svans.

Själv har jag motsatta problemet med mina hundar. I somras ställde jag min halvårsgamla chowvalp och hon var tränad som alla mina hundar är, alltid fritt, jag tar aldrig i dem utan de ställer sig själva med viftande svans. Det gick så bra för valpen att vi skulle vara med på ett vinnarfoto med domaren och då brukar jag vilja hjälpa till lite så att hunden ser så bra ut som möjligt under den korta stund som en fotografering tar. Valpen var inte alls van vid detta och det blev absolut ingen bra bild. Jag behöver alltså lära mina valpar att även stå ut med lite hjälp med att stå rätt för foto...
Hahaha ja, det problemet har jag med mina friställda hundar med. De tycker jag är jättekonstig de få gånger som jag försöker flytta deras ben med händerna :rofl: dom är så vältränade och duktiga på att stå fritt och har mycket attityd, men blir så kränkta när man tar i ett ben så de tappar all utstrålning :rofl: Min flat vill inte heller bli matad i ringen, som typ 99% av alla blir, och mina dalmatiner vill inte ”hängas” i halsbandet. Alla står fritt på löst koppel med viftande svansar :) tyvärr ser man det sällan i flatringen också, även om de inte hålls i svansarna så visas flattarna ofta med en näve köttbullar i trynet och ett stöd i halsbandet under hakan..

17AD2999-7163-4972-AA85-B4C35D313333.jpeg
 
Hahaha ja, det problemet har jag med mina friställda hundar med. De tycker jag är jättekonstig de få gånger som jag försöker flytta deras ben med händerna :rofl: dom är så vältränade och duktiga på att stå fritt och har mycket attityd, men blir så kränkta när man tar i ett ben så de tappar all utstrålning :rofl: Min flat vill inte heller bli matad i ringen, som typ 99% av alla blir, och mina dalmatiner vill inte ”hängas” i halsbandet. Alla står fritt på löst koppel med viftande svansar :) tyvärr ser man det sällan i flatringen också, även om de inte hålls i svansarna så visas flattarna ofta med en näve köttbullar i trynet och ett stöd i halsbandet under hakan..

Visa bifogad fil 84542
Du kan lära hunden att flytta exempelvis ett ben genom att du går emot den lite från ena sidan, exempelvis. Eller helt enkelt vänja den vid att du petar den lite i sidan och sedan får den att flytta något ben.
Tycker det funkar väldigt bra, har tränat mycket för O’Shea ☺️
 
Du kan lära hunden att flytta exempelvis ett ben genom att du går emot den lite från ena sidan, exempelvis. Eller helt enkelt vänja den vid att du petar den lite i sidan och sedan får den att flytta något ben.
Tycker det funkar väldigt bra, har tränat mycket för O’Shea ☺️
Jaa det kan de redan, de är ju som sagt väldrillade :D det är absolut inga problem, men just därför blir de lite kränkta de få gånger jag tar i dem, typ ”men hallå vi kan det här själva ju!!” 🤣 Jag tar aldrig i dem i ringen, men ibland vill man ju försöka få det där millimeter-perfekta fotot.. Så är man dum och tar i dem och så blir det pannkaka av allt :angel:
 
Jaa det kan de redan, de är ju som sagt väldrillade :D det är absolut inga problem, men just därför blir de lite kränkta de få gånger jag tar i dem, typ ”men hallå vi kan det här själva ju!!” 🤣 Jag tar aldrig i dem i ringen, men ibland vill man ju försöka få det där millimeter-perfekta fotot.. Så är man dum och tar i dem och så blir det pannkaka av allt :angel:
Precis så är Ebrah. Hon ställer sig fint när hon stannar av sig själv och är duktig på att stanna på kommando. Och så vill jag kanske ha henne i en speciell vinkel för fotografering eller liknande. Helt hopplöst. Det som då kommer fram är sådant som är hennes brister exteriört, så det är inget förvånande vad som blir MEN det är den lilla grejen att hennes rygg går från att se något svag ut till fullständigt katastrofal, vilket såklart inte är något jag vill ha på bild :cautious: Av någon anledning säckar hon bara ihop när jag försöker flytta henne för foto utomhus. Inne när jag flyttar henne av någon anledning så är allt lugnt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 472
Senast: Nominous
·
E
Avel Jag håller på med två raser där respektive avelsföreningen samt de som håller på med dessa raser har olika åsikter. Raserna det gäller...
2
Svar
22
· Visningar
2 206
Senast: Inloggningsnamn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp