Bukefalos 28 år!

Ang Hovslagare!!!!!!!!!

B

Bimbolina

Kollar ni upp era hovslagare??

Kollar att dom verkligen har den utbildningen dom utger sig för att ha? Eller tror ni på det dom säger?

Har precis fått veta att min hovslagare inte har den utbildning han sagt sig ha!! :mad:
 
Jag har hårda krav på mina hovslagare..Har dom inte gått i Skara så är dom inget att ha enligt mig..Jag har tre stycken hovslagare jag förlitar mig på och dom känner varandra oxå så dom hjälper varandra om dom stöter på problem.. ;)
Har aldrig haft problem med någon av dessa ...och dom har F skattsedel allihop :D
UTAN HOVAR INGEN HÄST... :angel:
 
Har dom inte gått i Skara så är dom inget att ha enligt mig
Varför inte i stället skriva:
"Har de ingen utbildning så är de inget att ha"

Det FINNS fler utbildningar än den i Skara som är godkända av hovslagarföreningen.
Bland annat i Uppsala (Lernia) och nånstans uppe i Norrland (Kramfors kanske?). De utbildningar som är godkända kan du hitta på SHFs hemsida om jag inte missminner mig...

Kollade - Nordviksskolan i Noraström är det som också har gdk utbildning. Se under "LÄNKAR" på SHFs sida...
 
Jag vet att det finns fler godkända utbildningar :)
Men jag ser det så..För att de hovslagare jag förlitar mig på har gått där och..Då kan jag höra mig för lite om vilka dom har gått som lärligar hos och så vidare ..så att jag får lite koll på hur dom är och hur dom skor från de hovslagare jag redan förlitar mig på..Och jag har tur eftersom dessa hovslagare som jag redan litar på inte behöver slåss för att få kunder.(dom har mer än dom klarar av)Så jag vet att jag kan få råd som är rätt och riktiga för att få tag i en ny hovslagare om jag skulle behöva..
Det kanske var lite dumt att skriva så men mina har gått där och dom är väldigt duktiga.En av dom har faktiskt gått en kurs på sidan av i uppsala så jag förkastar inte någon av de andra ställerna som man kan utbilda sig på utan jag menar nog igentligen att jag förkastar de som inte har någon utbildning alls som skor ändå :(
 
Jag har också haft samma länge och även varit vänner privat.. snacka om att man e besviken!! :cry:
 
Nu kanske inte allt sitter i utbildningen, men visst är det fult om man ljuger om vad man har för utbildning...Ska du byta hovslagare nu då?
 
Jag måste leta reda på nån ny nu ja..........
Vill inte ha nån som ljuger och tar betalt som om han vore utbildad..... måste ju tänka på försäkringar och sånt med!!
 
Jag kollar att de är medlem i SHF och att de är "riktiga" medlemmar och inte bara provmedlemmar.

Dessutom kollar jag om de utbildats i Skara eller via Lärnia. Jag har sett Lärniutbildade hovslagare sko precis när de är 'färdigutbildade' och NEJ TACK.

Jag håller HÅRT i min hovslagare, utbildad, vidareutbildad, medlem i SHF, utbildad i Skara samt jobbat på Ultuna djurklinik. Att han är kanon med hästarna (hanterar a la NH), ALLTID kommer i tid och ger mig löjligt mycket rabatt och dessutom komemr på stört om jag ringer och undrar över något eller har tappsko gör att jag redan nu inlett den STORA MUTKAMPANJEN för att få honom att fortsätta sko mina hästar när jag flyttat. Jag betalar gärna 500 kr i resa för att behålla honom, då får ni ett hum om hur nöjd jag är med honom :love:
 
Jag vet redan att min hovslagare inte är utbildad :smirk:
Men däremot verkar han kunna mycket mer än de elaka utbildade hovslagare jag haft innan (alla utbildade är inte elaka ;) dessa var det).
 
Jo, jag har en hovslagare nu som är utbildad i Skara. Men jag är inte särskilt nöjd med honom... Han kommer väldigt sällan då man har "bestämt". Eller så är det inte heller riktigt. Problemet är att det inte GÅR att bestämma en tid med honom eller ens en dag... Utan han bara ringer helt plötsligt o säger att om 10 minuter kommer jag o skor din häst.. :eek: Så less börjar jag bli på det! :mad:

Så nu har jag efter noga övervägande bestämt mig för att byta till en outbildad hovslagare. Han kommer i tid, han har fantastiskt god hand med hästar o min häst som kan va lite nervös annars står nästan o sover när han skor.. :love: Vet de eftersom jag har haft han tidigare. O han är duktig på att sko oxå.
:bump:
 
Jodå. Är petig med fötterna på hästarna.
Håller hårt om min hovis.
Han är superb med hästarna, kommer när han ska och ringer jag akut så kommer han så fort han har möjlighet.
Dessutom väldigt trevlig.
:bow: för min hovis!
 
Om nån har förslag på nån bra hovslagare söder om Stockholm så PM:a mig e ni snälla!!! :smirk:
 
I stallet där min häst står används ett flertal olika hovslagare, de flesta utbildade, men hovarna ser tämligen illa ut på flertalet av hästarna ändå och så gott som alla drabbas mer eller mindre återkommande av tappskor. För min del är det pappa som skor min häst. Han har ingen utbildning, men är från början upplärd av en duktig hovslagare och han har läst in ALL hovslagarlitteratur han kan komma över och pratar alltid med alla hovslagare han möter och studerar dem i arbete, t.ex på tävlingsplatser när vi tävlar. Alla som sett min häst tidigare och som ser honom nu säger att han har betydligt bättre steg nu som 23 åring än vad han hade när han var yngre, och det VET jag att han har och att det beror till största delen på skoningen. På 3 år här i Göteborg har han bara tappat skor 3 gånger, ena gången var skorna rejält slitna, andra gången hade han fastnat i hagen och ryckt loss en hyfsat nyskodd sko, tredje gången var i somras då han skotts av en annan, totalt inkompetent hovslagare som jag ALDRIG släpper nära min häst igen! På EN enda skoningsomgång hade han lyckats förstöra min hästs vanligen kanonfina hovar så fullständigt att det tog 4 skoningsomgångar innan de var helt ok igen! Denna hovslagare prövades då pappa hade problem med ryggen en period. Nu har vi hittat en BRA inhoppare om pappa skulle få förhinder igen. Det är en utbildad och väldigt duktig hovslagare som pappa brukar rådfråga om något inte verkar normalt när han skor familjens hästar.
En bra hovslagare är viktigare än man tror!

/TIGERHEART
 
Jag har en "icke" utbildad hovslagare men han har däremot skott hästar i över 25 år. Varken jag eller mina vänner har då aldrig haft några problem med hans sätt att sko.

Det finns flera st utbildade hovslagare som håller till i stallet men det är sällan de skor själva utan de har lärlingar som gör det. Ändå tar de fullt betalt. Resultatet blir inte alltid det man skulle vilja att ens egen häst hade.
 
Jag har aldrig varit med om att en hovis ljugit faktiskt!
Men jag vet att den jag använder har den utbildning han utger sig för att ha.
 
Det värste e lögnerna tycker jag faktist och priset jag betalat eftersom jag trott han var utbildad...... Han tar mer än det flesta andra och det tycker jag e urdåligt!!

Fruktansvärt besviken e jag!! :cry:
 
Jag bryr mig inte om så mycket mera än att min hovslagare skor min häst väl, enligt den överrenskommelse och samtal vi har om detta och allt runt omkring som tid etc.

Har kollat med ett försäkringsbolag, och för deras *maximal* ersätts även om hovis inte är auktoriserad... Har haft både utbildade och inte formellt utbildade hovslagare och kan inte påstå att papprena garanterar ett väl utfört arbete.
 
Min hovslagare har den utbildning har säger. Han är duktig på "hantverket" och framför allt otroligt duktig med hästarna. Lugn och fin. Ett annat plus är att han gillar att sko småhästar. Det är inte alla hovisar som gör
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
2 058
Senast: fio
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 555
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 654
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp