ang jobb på ridskola

JennyF

Trådstartare
Nu har vi hittat ett papper som det står att endel i ungdomssektionen ska jobba på vissa dagar... kan dom bara sätta upp oss att jobba dagar som nyårsafton utan att prata med oss?. (har har ingen överenskommelse att vi i usek ska jobba)
Ingen får ta mig fel... jag "jobbar" gärna men skulle gärna vilja bli tillfrågad och eftersom jag börjar bli trött hur ja blir bemött så har ja ingen lust att jobba där just nu.
 
Usch vilken dålig stil av ridskolan, jag skulle totalvägra jobba om dom inte frågade mig först.. förstår hur du menar med att du vill jobba och då tycker jag att när ridskolan har sån tur att det finns folk som ställer upp så är väl det minsta dom kan göra att fråga först.
 
ja... och det är inte vanliga dagar utan jag fick tex. nyårsafton... så fanns det julafton, juldagen, påskafton mm mm
 
Finns det inget avtal att ni i ungdomssektionen ska gå in och jobba vissa dagar när ridskolan vill det så ska ni inte behöva göra det.
Ni ska ju främja ungdomsverksamheten inom klubben och den blir väl inte bättre av att ni har stalltjänst (som jag antar att jobbet är?).
Och ska ni jobba tycker jag ni ska ha betalt eller få nåt annat för det (& att de frågar om ni kan)! Oftast är det väl personerna i usek som jobbar mest gratis i klubben med andra saker och då kan de väl hitta någon annan som kan göra det nu...
 
Men OM ngn skulle börja anse att "vissa dagar" är så obekväma dagar som julafton och sådant, så kontra med att det då i rimlighetens namn borde stå det!
För knappast att vuxna människor anser det rätt att TVINGA ut vissa människor på dagar då INGEN egentligen vill jobba!

Personligen tycker jag det är tragiskt att den ideella verksamheten mer och mer består av några få krakar som jobbar livet ur sig! :(
För ett sådant papper som du beskriver, tillkommer ju ENDAST om klubben i fråga har för få som ställer upp ideellt!
För om tillräckligt många ställde upp, skulle ju det papperet vara helt onödigt...

Själv så har jag jobbat ideellt så jag nästan tappade intresset för att hålla på med mina egna hästar! :(
Ridklubben och ridskolan där jag i över 20 år jobbat ideellt, gick i somras i konkurs.
Och orsaken var MKT enkel! Alldeles för få ställde upp och hjälpte till, så de få som jobbade ideellt hade allt för mkt att göra!

Men när då ridskolan upphörde, så har jag från flera håll hört MKT negativa ordalag!
Det borde ha skickats ut brev till eleverna om vad som hänt (vems skyldighet är att göra det?), ngn har med MKT syrlig röst sagt till mig "jaha, det BLEV visst ingen ridskola längre, VAR ska mitt barn NU rida?!"

Så de flesta sa "jag vill ha ridskolan kvar, men tyvärr har inte jag möjlighet att hjälpa till".
Så det var tydligen HELT OK att några få utan egen vinning, drev ridskola till DERAS barn!
Sedan fick vi skit när vi inte orkade längre... :(

Så jag säger nu ALDRIG MER IDEELLT ARBETE! Jag har "gjort mitt" med över 20 års ideellt arbete i ideell klubb!
Ska jag göra ngt ideellt igen, ska det ENDAST vara det JAG tycker är skitkul, samt JAG har nytta av! Dvs tävling.
 
Jo, det är det!
Jag tycker det är himla bra när ridskolechefen frågar om jag kan ha stalltjänst el liknande ibland! Men skulle hon se det som självklart att jag skulle hjälpa till så skulle jag nog inte gjort det bara för att visa att det inte är självklart...
Hos oss är det en träningsgrupp som har röda dagar (när inte ridlärarna jobbar) + varannan helg och det funkar bra. Men då vet man ju om vad det förväntas av en när man börjar...

Ni har alltså bara hittat ett papper där det står att ungdomssektionen ska jobba (med vad?) under julen?
 
Vi har också en "träningsgrupp" men dom flesta är för små... när jag red där hade vi teorier för barn med det kunde inte dom nya ha eftersom dom var ju nästan lika gamla så det blev ingen ordning... vi hade också stalltjänst och samma anledning där men dom har bara lördagar...

Vi hittade pappret där det stod att just dom här personerna skulle jobba under dagarna för det inte skulle vara nån personal där... och det var dagar som julafton,juldagen,årskiftet, påskofton, midsommarafton mm mm så det sträckte sig en bit.
Det var nån av oss tillsammans med nån ur föräldraförening... fast inte alla i usek utan bara en del "lite större"

Dagen skulle börja 7 med mockning, fodring...det vanliga fram till ca 16 och kvällsfodring på kvällen vid 20 ungefär så man blir bunden hela dagen....
inte kul när det är julafton...
 
Hej! Jag är ordförande i en ridklubb och vi har stalljour för alla medlemmar 2 helger/termin. Vilka får man veta i början av terminen. Storhelger delade tidigare privathästägarna på eftersom de ändå skulle till stallet och ta hand om sina egna hästar. En period hade styrelsen ansvar för julhelgen. De senaste åren har vi hyrt ut hästarna under jullovet. Hyran är billig, men stalltjänst ingår. Dvs de som hyr hästar tar ansvar för övriga hästar också under helgerna.

Självklart måste man fråga innan man sätter upp någon på stalltjänst såna dagar då många är bortresta. Särskilt om det inte ingår i de normala rutinerna i er klubb.
 
Låter som ett bra system!
Men har ni inte fått mkt kritik för det? Så fort vi på ridskolan jag var på tog upp att "alla kan väl hjälpa till", så var ju oftast svaret från eleverna och deras föräldrar, "vi har inte tid, och vi betalar faktiskt för lektionen".
 
dom har också försökt med det på klubben men det var ingen som kom...fast man skulle få betala annars... men dom skötte det ju inte så dom som inte kom behövde endå inte betala.

Jag pratade med min kompis och vi tyckte att det skulle vara bättre att dela upp på för- och eftermiddag då det har fungerat bra tidigare år...
 
Jag red på en ridskola där man skulle göra vissa saker(stå i cafeet, kratta banan osv)När jag började där hade dom inte så utan det kom eftersom.
Jobbar nu ideelt men då var jag mindre och tyckte det var läskigt. Stalltjejerna var inte otrevliga men inte trevliga heller, kännde mig mest bortkommen och lite rädd. Vågade inte fråga om det va något som jag undrade. När dom började med att man skulle ha cafeet så slutade jag, och det var det mest skönt. Ridningen blev liksom inte heller kul längre.
Nu några år senare jobbar jag gärna ideelt, men då var det en för stor uppgift.
 
Hade jag utan min vetskap blivit utsedd att jobba storhelger hade jag tvärvägrat. Ta kontakt med den/de som skrivit den där lappen och be dem komma med en bra förklaring till tillvägagångssättet. Det är en sak att eventuellt jobba och en annan att bara lasta över bekymret och slippa själv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 955
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 294
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp