Bukefalos 25 år!

Ang kvalning

J

Juvelflickan

Hejhej allihopa!
Undrar en liten grej här, som jag hoppas någon kan svara på.
Undrar om jag tävlar nu i höst kan jag kvala på de poängen till nästa sommar då?

Mycket tacksam för svar!

MVH Frida :banana:

Har med en lite fråga om just det här med kvalning.
Om man får 5,0 och mer tre gånger så kvalar man ju. Men gäller det för både ryttaren och hästen eller är det bara för hästen? Kanske låter konstigt men men....

Nu förstod jag inte riktigt frågeställningen, men jag antar att det handlar om från lätt klass till öppen.

Man får rida lättklass med poäng 5,0 eller över 3 ggr, därefter är man uppkvalad till öppen klass. Detta gäller oavsett tidsperiod men med samma ryttare och häst, därefter kan någon annan tävla samma häst så det är ekipaget som räknas och inget annat.

Omvändt gäller även nedkvalning från öppen, 3 ggr med poäng 4,50 eller under gör att man har rätt till att tävla i lätt klass igen.

Förlåt om jag rörde till det... Men jag får allså tävla en häst som har tävlat i öppna klasser och högre med en annan ryttare, i lätt klass?

Ja, du kan kvala i höst. (Jag tror att poängen gäller i 2 år efter att man fått dem men det är jag inte helt säker på....)

Jag förstod inte din frågeställning, men efter SM räknas som ny säsong. Vilket gör att rider man en FIPO klass nu och kvalar till nationelltävling, så kan du tävla den i vår.

För att kvala till SM krävs tävling av nationell nivå, och såvitt jag vet finns väl inga sådana tävlingar nu under hösten eller??? Rätta mig också om jag nu minns fel, men 2 års regeln gäller väl bara A-klass och inte lägre.

J

Juvelflickan

Kanske inte var riktigt tydlig, men jag menar att om jag tävlar en öppen tävling nu i höst och om jag tex. tävlar i V3 och får 5,5. Kan jag då tävla i VSM nästa sommar då? Och om jag klarar kvalpoängen där, kan jag kvala till SM då?

Tacksam för svar!

MVH Frida

Kriterierna i bedömingen är precis lika, både i öppen oc nationell. Man använder samma domarhandlledning, som du numera återfinner i FIPO översatt till svenska.

I

iller

Kvalpoäng från i höst gäller tills poänggränsen eventuellt höjs. så här står det i svenska tillägget till fiPO:

"En uppnådd kvalpoäng gäller, för det specifika ekipaget, tills upp-eller nedklassning sker oavsett när kvalpoängen uppnåddes. Vid förändring av kvalifikationsgränser i A- och B-klass måste ryttare ha uppnått de nya fastställlda kvalgränser som angetts i propositionen för respektive klass."

jag rekommenderar alla tävlingsryttare att skaffa nya svenska FIPO samt ett aktuellt ex av tävlingsproppen där de svenska tilläggen finns med. ALlt sänt finns dessutom på SIF.s hemsida. Där är det just nu ganska svårt att hitta, :confused: men det blir nog bättre! :)

J

Juvelflickan

Tack för alla svaren :)
Haha... Kom just på att jag har den nya FIPO :D

MVH Frida

Liknande trådar

Skola&Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
559
Dressyr Hej! Jag kanske är helt dum, men jag fattar verkligen inte hur kvalning går till. Om man tävlar lokal, hur kvalar man regional? och om...
Svar
4
· Visningar
845
Hästmänniskan Hej, Är gravid med mitt första barn och har en fyraårig ridhäst. Än så länge kan jag rida som jag önskar och framöver när jag blir...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
31
· Visningar
4 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Magnussons vuxen /spannmålsfria?

Hästrelaterat

Omröstningar