Bukefalos 28 år!

Ang min golden

O

Oasis

Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren.

Fd ägaren hade svarat på min annons där jag skrev att jag sökte en ny livskamrat och hon tyckte då att hunden hon hade stämde in på det jag sökte. Beslöt mig för att åka dit och titta på honom.
När jag kommer dit så är han osäker och vet inte rikigt hur han skulle bete sig.. Om detta berodde på osäkerhet eller om han enbart vaktade vet jag inte, men han vågade efter en lång stund komma fram och hälsa på mig, dock med skall, detta troligtvis pga osäkerhet.
Vi tänkte inte mer på det, utan vi började prata om hans liv och hur han hade haft det.
Vi tänkte "Men jösses hur kan man göra så mot en hund?!"
Jag frågade hans ägare om hundens hälsa och den skulle då vara i tipptopp, helt frisk utan några som helst konstigheter. Jag började redan att falla för hunden allt mer och beslöt mig för att ta med honom hem. Han hade ju trots allt det jag sökte.

Vi kommer hem med honom, det var en fredag. Han var lite si sådär, försiktig av sig när man tog i han osv, han visste inte om vi skulle vara snälla eller elaka mot honom. Vi började misstänka våra aningar.
På söndag kväll blir han akut sjuk och vi var tvugna att ta honom till veterinären. Vi får en akuttid hos Ultuna och reser dit med illfart då han spydde och hade diarré. Han varken drack eller åt, vi trodde på någon form av "flyttsjuka", dvs en orolighet när han har fått flyttat runt så mycket tidigare.
Vi anländer och får träffa en veterinär som säger att han har en maginfluensa, det var helt naturligt. OK tänkte vi och fick åka hem igen, hunden mådde lite bättre.

Han blev bättre i några dagar med sedan blev han sjuk igen - med samma symptom. Så det var bara att åka till vettis igen, dom sade samma sak och vi fick medicin som skulle hjälpa samt ett specialfoder som han skulle få äta.

Han blev bättre igen, men sen började han få klåda, öroninflamation, astma attacker, nysningar, hosta, rosslar m.m. Vi började fundera vad det var nu, så det var bara att åka till veterinären igen. Dom tog blodprover och sa att det är någon form av allergi. "Jaha" tänkte vi, mot vad?
Det kunde dom inte svara på-utredning måste göras. Han hade ett högt blodvärde och fick en spruta i nacken mot hans besvär med astman, och nu börjas det igen, vi ska på återbesök nästa vecka.

Jag kontaktade hans försäkringsbolag för att fråga om detta går på hans försäkring. Men Nej säger dom, "Detta blir en reservation, tyvärr så vet vi vem denna hund är, han har haft både Magproblem, hals/näsproblem samt allergiproblem" sade dom.
"Jaha" sa jag och Varför har jag inget fått veta när jag tecknade hans försäkring?
"Nej, för vi får inte säga någonting om hans sjukdomsbakgrund etc" fick jag till svar
"Nehe och hur ska jag då kunna veta vad hans problem är, när ni inget säger till mig?" Frågade jag
"Ja, du får kontakta hans förra ägare om detta..."
"Men hon vägrar höra av sig och vägrar att svara mig när jag ringer" säger jag och får ett snäsigt svar som "Men de kan vi inte hjälpa dig med!"

Så nu undrar jag, hur sjutton ska jag göra, både med försäkringsbolaget - HUR får jag fram hundens sjukdomshistoria? Och hur ska jag göra med hunden, som uppenbarligen har problem med diverse saker?
Han har börjat visa ett humör som inte är roligt, han kan helt plötsligt morra och skälla ut manliga samt kvinnliga vänner. Han blir jätte osäker och verkligen markerar "Hit, men inte längre".
Detta känns inte så speciellt tryggt, för vi måste ha stenkoll på hunden när folk kommer över till oss, samt förvarna dem som kommer hit att lämna hunden ifred. För han kan börja morra för allt och ingenting. Går vi till veterinären så är det munkorg som gäller. Han är extremt vaktig, beror detta på osäkerhet?



Min veterinär tycker att jag skulle ringa runt till alla veterinärer och fråga om han har varit där så vi får fram hans bakrund. Men många veterinärer lämnar inte ut någon info oavsett om hunden tidigare varit där, pga sekretessen... Vilket jag såklart förstår, MEN hur ska vi få fram hans problem när hans förra ägare drar sig undan. Vi köpte en hund i god tro.

Hans mage ballar ur för minsta lilla, han är jätte trött/slö och leker/busar sällan. Han orkar inte mycket, jag ser på honom att han inte mår bra. Vi har tyvärr inte råd att punga ut en massa pengar för att själva ta reda på orsaken, eftersom det inte går på hans försäkring.
Tydligen så hade inte den förra ägaren råd att behandla honom, utan valde att sälja hunden till någon annan och låtsas som att de regnar, att hunden är fullt frisk, när han egentligen inte alls är det.
Det känns helt hopplöst, vet varken fram eller bak just nu. Känns som om det bara finns en lösning på det hela som gör slut på hundens "eventuella" lidande, och skonar våran redan väldigt tunna plånbok... Men det känns ändå inte rätt.. Suck..


Vad ska jag göra? :cry:
 
Sv: Ang min golden

Du måste väl helt enkelt bestämma dig för om det är en hund du vill satsa på att få frisk.
 
Sv: Ang min golden

Hans mentala hälsa skulle jag inte bekymra mig om, det borde du kunna fixa med lite hjälp av en bra tränare.

Men det verkar ju inte vara ett fysiskt fel som saknas. Håller nog med Alfur.
Skrev ni inget köpekontrakt? Eller fick du hunden?
 
Sv: Ang min golden

Fast de är väl skyldiga att upplysa om hunden har reseravtion när du tecknar en försäkring. Min tik hade en reservation när jag tecknade en försäkring, det sa de i telefonen och så stod det i pappret man fick hem. Reservationen lyftes sedan efter ytterligare en veterinärbesikting.
Jag antar att du inte veterinärbesiktade hunden vid köp och pratade med försäkringsbolaget innan du tog hem honom?
Dyr läxa helt enkelt.

Har du inte råd så är kanske valet att hunden får somna in.
 
Sv: Ang min golden

Kan bara säga att jag är ledsen för din skull.

Jag har också en omplacering som jag köpte i "god tro" om att hon var helt frisk.Hon hade några utslag på magen och jag frågade om dem och fick veta att hon haft några fästingar för ett tag sedan!

Jag har under 7 månader vart hos vetrinär ca 2 ggr per månad med dessa utslag som nu först har visat sig vara kvalsterallergi.Det har vart dyra undersökningar och mycket behandlingar under dessa månader.

Nu har ju jag haft "turen" att min hund inte mått speciellt dåligt(en del klåda och utslag) men det har vart en jobbig period.

Som någon redan skrivit får du ta dig en riktig funderare på om du har råd och ork att sätta igång en allergiutredning på honom.Mår han mycket dåligt kanske det är bäst att ta bort honom om pengarna inte räcker till.

Jag har inget råd till dig angående försäkringen,men ett tips för hunden kan vara att du testar ett allergifoder och ser om du får bukt på hans diareer.Fodret är dyrt,men kan ju ge bra resultat om han är känslig för just foder....Kan bara önska dig lycka till
 
Sv: Ang min golden

Hunden mår ju uppenbarligen väldigt dåligt.
Om du inte har råd att ta reda på vad felet är så är det humanast för hunden att få somna in.

Jag blir verkligen så arg och ledsen på folk som kan ljuga som förra ägaren och som har mage att skicka vidare hunden istället för att låta honom avsluta sitt liv i lugn och ro.
 
Sv: Ang min golden

Han gick igenom besiktningen utan anmärkning, vilket vi tycker är väldigt konstigt, och enligt försäkringsbolaget så får ja i vilket fall inte veta vad som är felet och orsaken, utan ja var tvungen att kontakta hans ägare som hade han före mig. Men som ja skrev så har hon gått upp i rök, annars är han en otroligt mycket trevlig hund.

Visst jag har råd att gå till veterinären på det viset, men de är ju FRUKTANSVÄRT SURT ATT GÅ DIT när man fan inte får veta va det är, tänk om jag ger han något som han kanske inte tål och blir då döö sjuk, vem sjutton bär sitt ansvar då ??? Jag blir själv så jäkla upprörd över att en människa kan ha mage att sitta och ljuga mig rakt upp i ansiktet och säga att hunden är frisk. När han i själva verket inte är det.

Han är för övrigt pigg och glad och väldigt snäll men han har ju som sagt sitt humör. :crazy:

Veterinären sa att jag skulle försöka luska fram och ringa runt till dom tänkbara veterinärer för att kolla om han har varit där o se om vi får fram något, men alla veterinärer säger ju att: tyvärr så får vi inte säga om den har varit där eller inte.
 
Sv: Ang min golden

Kan du inte skriva ett brev till henne,där du lugnt och vänligt bara skriver att du vet om att hunden är sjuk och vill ha dess bakgrund för att vetrinären ska kunna hjälpa dig snabbare.

Jag tror,om hon har NÅGOT samvete,att hon skäms och därför inte svarar dig.Med ett brev så slipper hon ju ta konflikten och har lite tid att fundera på saken.

Kan ju vara värt att prova iallafall(grip efter halmstrån...)
 
Sv: Ang min golden

Du har ett svårt val framför dig.

I och med reservationer i försäkringen kan det bli en dyr historia för dig och du måste diskutera igenom om du har råd, väljer du att försöka satsa på hunden och få reda på vad som orskar allt så är det underbart.

Men, om du väljer att låta honom somna in så är det ingen som kan klandra dig heller.

Lycka till
 
Sv: Ang min golden

Jag har både skrivit brev och försökt få tag i henne på alla sätt och vis utan resultat. Så det känns som att man lika gärna kan ge upp och sen så ta en allvarlig diskution med veterinären och höra va han säger, ska dit nästa vecka på ett återbesök. Jag vill samtidigt inte ge upp då han är så trevlig annars och underbar, men ja det är svårt de där. :cry:
 
Sv: Ang min golden

Bra ide! Skriv ett vänligt (du får hålla masken!) brev med raka enkla frågor, skriv att det är för hundens skull. OCH skicka med ett frankerat, adresserat svarskuvert för att göra det enkelt för henne!!
Jag tycker det låter ytterst märkligt att du inte får veta vad som är fel med hunden, det låter obegripligt!
Men, kan du få rätsida på hans fysiska krämpor tror jag den mentala biten får sig en skjuts framåt. Sen får du helt enkelt jobba länge (för alltid) och tålmodigt med att bygga upp hans självförtroende och självkänsla OCH att få honom fullständigt trygg med dig. Inga hårda tag, jobba gärna med klicker och godis! Ge honom ett gott liv helt enkelt och var hans bästa vän!
Se till att folk lämnar honom ifred, han behöver inte umgås med alla!
Funkar det inte med den kroppsliga biten, kan du ge honom några fridfulla, glada dagar och sedan låta honom somna in, intet anande.
Jag hoppas det går bra för er! Skriv gärna hit igen och berätta hur det går!
Oj, jag ser nu (du hann före mig!) att du redan skrivit... Hm, knepigt värre...
 
Sv: Ang min golden

Klart jag lovar att berätta hur det går.

Jag har vunnit hans förtroende och vi är "Bästa Vänner" han litar helt på mig och litar inte på andra, han vaktar mig för andra män tex och visar att hit men inte längre. Tyvärr är han rätt tråkig, för att träna lydnad osv tycker han är skit tråkit, så ja försöker att leka fram träningen med godis osv och försöker göra lite triks osv vilket han ibland tycker är roligt, ska man trimma honom eller klippa klor, då flyr han undan, så ja måste hela tiden fjolla mig med honom för att han ska känna sig duktig o tygg, annars går han undan o ser allmänt rädd ut och börjar skaka lite.

Han kan liksom börja krypa undan o sen ser de ut som att han skäms nästan, skulle vilja hitta en duktig person som kan de där med problemhundar och försöka få lite hjälp, men hur sjutton hittar man en seriös person ???;)
 
Sv: Ang min golden

Så där var min goldentik också när jag fick hem henne, 2,5 år gammal. Fjollig alltså, kröp ihop för minsta lilla. Men nu ett år senare kan man inte tro det är samma hund... Hon tar verkligen för sig. Har varit noga med att inte dalta med henne, då förstärker man bara beteendet. Istället ignorerar jag och försöker visa upp en lugn och trygg attityd.

Hon visade sig btw också ha allergiproblem och ichtyosis (goldenmjäll). Jag nyförsäkrade henne när jag fick henne, utan vet.besiktning, och har inga reservationer. Som tur är...
 
Sv: Ang min golden

Skogstrollet....

ja fick tyvärr reservationer vilket svider oerhört och dom nämnde ingen ting om detta när ja teckna hans försäkring, men nu helt plötsligt så fick han de då hans symtom kom långt efter att den tecknades. Kan dom verkligen göra så, endå gick han igenom besiktningen
 
Sv: Ang min golden

Jag tycker att det är märkligt att det finns reservationer som inte står på försäkringen:confused:
Tog du en ny försäkring och han blev sjuk innan karenstiden hade gått ut?

Det att han vaktar känner jag igen från en hund jag hade tidigare, jag tror att de vaktar den som de bryr sig om för att de är rädda att den också ska försvinna.

Sedan tror jag att hans humör beror på att han har ont och är sjuk, om det kan fås att försvinna så kommer nog en annan hund fram, (också erfarenhet från egen hund).
 
Sv: Ang min golden

Han blev sjuk EFTER karensen gick ut, vilket man inte kan rå för att djur blir sjuka, men sen så sa hon att, JA MEN DENNA HUND KÄNNER VI IGEN, och han har en jäkla massa beskymmer, varför fick ja då inte veta detta när jag teckna en ny försäkring på honom...

Hon hade varit fräck att tagit bort hans försäkring när han skulle säljas.

Ja han är livrädd att ja ska lämna honom och de är "därför som jag" inte vill ge upp hoppet då vi verkligen älskar varandra.
 
Sv: Ang min golden

Man kan ju förstå att de inte vill ge honom en helt ny försäkring när de känner till gamla åkommor. Men nog är det sjukt att de inte får informera en ny köpare av ett djur att reservationer kommer att finnas pga tidigare bekymmer. Jag tycker nog att man borde släppa på den där tystnadsplikten.

Trist att du hamnade i kläm. :mad:

En komplett allergiutredning (ingen vits att göra en halv) är dyr. Jag är hittills uppe i vet.kostnad 8000kr (blodprov för att kolla värden, skrapprov, ohyrebehandling, pricktest m.m.) samt nästan 2000 för specialfoder, specialschampo och tillskott. Och vi började i mars... :crazy: Är inte klara än på en månad eller två.
Foderallergiutredningen är snart klar, konstaterad allergi mot kvalster finns (plus ichtyos= goldenmjäll som blommade ut när allergin blev värre).

Troligtvis kommer hon att få hyposensibilisering (sprutor) resten av sitt liv vilket enligt min vet kommer att kosta ca 4000-5000kr i inledningsskedet och därefter ca 2000kr/var tionde månad. Ev. också kortison (vid kritiska perioder). Men det där kan variera beroende på var man bor, vilken veterinär man har osv har jag förstått.

Är du inte beredd att fullfölja så låt bli att starta, för att göra en sån sak halvvägs är bortkastade pengar. Man testar födoämnesallergi och omgivningsallergi separat (olika prover) och man kan inte utesluta det ena eller andra förrän alla prover är gjorda.

Förbered dig grundligt till nästa vet.besök, det ni har inplanerat. Ta ALLA uppgifter och fråga mycket så du helt vet vad som väntar.

Väljer du att ta bort honom så kan iaf inte jag klandra dig.
 
Sv: Ang min golden

"Vi har köpt honom med kontrakt" glömde skriva detta

Jag känner att han är min vän och vi trivs tillsammans och ja vill verkligen göra allt för honom men eftersom att försäkringen inte gäller så vet i sjutton va man ska göra, de känns som att man står helt maktlös och önska att man kunde trolla fram alla pengar när man behövde det. Men tyvärr så går det inte alla gånger som man tänkt och sträva efter.

Jag vill endå ge han en chans för han är ju bra i mellan o sen blir han sjuk igen så håller de på så. :cry:

Han hade ett blodvärde som var mkt högt och sen väntar vi svar på ett värde till som vi ska ta upp nästa vecka på återbesöket, men sist så kosta de mig 2500:- med vettis, specialfoder osv, så de sticker iväg med kostnader på en gång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 415
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 327
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 956
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp