Ang rakning

E

Estelle

Hur många ggr brukar ni klippa ungefär innan ni köper nytt blad/ slipar bladet ? altså jag vet att det är svårt att säga exakt ..men ungefär :smirk:
räcker det med att slipa eller måste man byta bladet ? vet månag som slipar men varför finns det då nya att köpa ? om dom skulle gå sönder eller ? :crazy: :)
 
Det varierar kraftigt, beroende på hur smutsig päls hästen har. Nu klipper jag mestadels islandshäst, vilket gör att skären slits mycket snabbare av den tjocka pälsen.

Men 5-6 helklippningar om jag har tur, men har även hänt att jag satt i nya skär och dessa tog slut efter en ½ häst. Till råga på eländet gick det ej heller att slipa om, så där rök 500 spänn.

Man kan slipa sina skär, på granngårn gör man detta. Jag skickar mina till LG-produkter för slipning. Men jag har inte bara ett par, utan ett tiotal par. Det är nog bra att ha ett par i reserv, man vet aldrig rätt vad det är så slutar de bara att klippa. :angel:
 
Jag slipar mina, har två par och då ett par som alltid är nyslipade så att säga. Klipper 3-4 ggr/slipning. Slipning kostar 150 kr, nya skär bortemot 500 kr. Därför slipar jag dem. :) Inte vet jag om de "tar slut" efter si och så många slipningar, är bara tredje vintern vi har egen klippare. Skickar skären till ett sliperi i Enköping.
Förslitningen beror på pälsens kvalitet/tjocklek och på hur smutsig pälsen är när du klipper.
 
jaha...haha ojsan då, jag har säkert gjort en sisådär 11 helklippningar med ett å samma skär...men jag tycker fortfarande att det är nästan lika bra som första gången, det är därför jag tyckt det varit lite konstigt ? :crazy: :) haha jaja, men sk alämna in det nu iaf...vet ngn nåt bra ställe i sthlm ?
vart ligger "granngården"
 
Lantmännen, ODAL, Granngårn finns på många ställen. Täby/Arninge, du kan även läman in på Solvalla för slipning hos L&L Hästsport. Det finns säkert fler, kan tänka mig att de som säljer klippmaskiner även tar emot och skickar för slipning.
 
Jag har två fjordingar=björnpäls=mycket slitage på skären. Man känner ganska väl när det är dags och slipa. Klipper den jämnt och inte "nyper" så är det nog ingen fara.
Fråga i affären där du köpte maskinen om de slipar eller om de vet någon bra. Det gjorde jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 067
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 967
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp