Ang soya till häst.

gejsa

Trådstartare
Jag skulle behöva börja ge soya till mina hästar. Hur gör ni när datumet har gått ut på påsen. Det står ju sig bara i 4 månader. Granngården har ju oftast bara gammal soya att sälja. Köper ni det ändå eller hur gör ni?
 
Ger absolut inte gammal soja!
Jag köper min soja på en kvarn och den är då fräsch.
Är datumet utgånget eller går ut snart så köper jag det inte.
Har datumet gått ut bör det EJ användas.
 
Jaså! Har kvar soya från i våras och ger en av pållarna. Varför skulle den bli dålig? Vad kan hända? :o
 
Som med alla andra varor så ska man ju inte använda det efter utgånget datum. Det beror väl kanske dels på att det inte är så hygieniskt längre.
 
Jag tycker att det är konstigt att dom överhuvudtaget får sälja gammal soya på Granngården i Eskilstuna då.
Dom säger att dom får soja som bara kan stå sig i en månad ibland. För det ligger ju på lager hos dom. Så när jag skulle köpa så gick det ut om 4 dagar. Försökte pruta till mer än halva priset men det fick dom inte sälja sa dom. Men när jag var där några veckor senare så hade dom 2 pallar kvar av soja som gått ut för flera veckor sedan. Inget nytt, det kunde dom inte beställa förrens det gamla var slut........ :confused: :eek:
 
Råkade köpa soja som gått ut i början av aug för ca 10 dagar sedan. Upptäckte det inte förrän jag kom hem. Ringde då till Granngården där jag köpt säcken och berättade hur det låg till. Jag fick då pengarna tillbaka genast utan problem. Säcken ville de inte ha tillbaka heller. Den pallen som de hade kvar skulle de göra sig av med sa dem just för att den var för gammal och genast beställa hem nytt. Bra enl mig.
 
Måste bara undra varför du ska ge soja. Ursäkta om jag tar fel nu, men hade inte du rätt bra hövärden?
 
Tyvärr säljer ofta Lantmännen sådant som passerat "bäst före!"

Jag har lärt mig att alltid kolla på vitaminer jag köper där...
 
Handlar du också i Eskilstuna möjligtvis??
För det är där som säcken skulle gå ut tror det var den 4 aug. När det var den 1 aug så var jag där och frågade, en säck kostar 160 kr och jag skulle då få köpa den för 80 kr!!!! När det bara var 4 dagar kvar.
 
Jag vet inte om jag har bra hövärden. Jag har ju en insändare med foderstathjälp. Där ska jag ju ge en massa breed och groov. Då är ju soja billigare tänkte jag. :rofl:
Har nämligen 5 hästar som alla skulle behöva breed.
 
Men man kan inte jämföra soja med breed och groov. Soja innehåller mycket, mycket mer protein än vad de andra gör.
 
Nej det kanske man inte kan. Men ger jag soja så slipper jag väl antagligen att köpa breed eller??? Det blir ju fasiken så mycket billigare för mig då. Eftersom jag har 5 hästar som behöver det. Har inte kollat än om dom tål soja men skulle dom göra det så slipper man väl att ge breed och kanske groov också eller? Jag vet inte alls. Men å ena sidan så är det ju därför som jag frågar. :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 700
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp