Bukefalos 28 år!

Ang vårdnadsutredningar

Lupin

Trådstartare
Någon som vet om det finns några regler för hur kort inpå en vårdnadsutredning är tänkt att lämnas till TR som man kan kommunicera den till föräldrarna? Och hur lång tid man ska eller bör ha på sig att kommentera den innan den lämnas vidare till TR? Och om en FR tänker ansöka om nytt uppskov, hur lång tid innan tidsfristen går ut görs det i så fall och när får man reda på det i så fall? :confused:

Jag undrar eftersom det senaste uppskovet var satt till den 7/10 och det är bara tre dagar dit nu, men jag inte hört något. Händer det att FR glömmer att kommunicera sina utredningar? Jag hade för mig att man skulle få ett par veckor på sig att läsa igenom och kommentera innan den lämnades in till TR, men jag minns kanske fel (tyckte FR sa det före sommaren i alla fall?)?
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Ingen som vet något? Det dök inte upp något i brevlådan i dag heller.
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

jag vet inget, men har du inget ombud du kan fråga?
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Har frågat under dagen, svaret var att det inte finns några exakta regler för hur långt innan utredningen ska kommuniceras mer än att det ska göras innan så att man hinner rätta ev fel. Har inte fått hem något idag och om det kommer imorgon är det ju lite tight om man säger så, men det får ju gå i så fall. Måste väl postas på torsdag för att nå TR på fredag? :confused:
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Man ska kommunicera utredningen.

Det finns ingen tidsgräns för att ansöka om uppskov. Jag har någon gång varit tvungen att ansöka dagen efter tiden gått ut eftersom jag inte fått tag på en part för att kommunicera eller få info som kan ha betydelse för mitt förslag till beslut.

Jag faxade väldigt ofta utredningar till tingsrätten samma dag de skulle vara inne och så tror jag att de flesta gör.
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Tack för ditt svar Görel. Jag ringde FR i morse och pratade med "vår" utredare/handläggare (vad säger man??). De är uppenbarligen inte i närheten av att kunna lämna in något till TR på fredag, men tänker inte begära nytt uppskov med fastställt datum, utan skulle bara ringa TR idag och säga att de behöver några dagar till. Samtidigt fick jag som svar att det kan dröja ett par veckor innan det är färdigt för genomgång!

Dvs när de har skrivit färdigt och kommit fram till vad de tänker rekommendera så ska de kalla oss (var för sig) till möte och så ska vi gå igenom deras utredning tillsammans. Sen vet jag inte om de tänkte skicka in den direkt efter det, eller om man får en kopia i handen efter genomgången och några dagar på sig att fundera på ev kommentarer? Jag lyckas sällan få raka svar med klara besked, trots raka och tydliga frågor!

Jag får inte alls ihop tidslinjen med att ringa TR idag och säga att de behöver "några dagar till", samtidigt som det tydligen kan ta ett par veckor innan de är redo för genomgång tillsammans med oss (var för sig såklart)..... Första uppskovet de begärde var till den 1/7 och på hela den här tiden har de haft ETT möte med oss var + hembesök hos respektive. Men de har iofs berättat att de är överhopade med fall, att de fått enormt många fler fall det senaste året och ligger efter med allt. FR ska i alla fall höra av sig (ringa?) när de är klara och bestämma tid för möte med genomgång av deras utredning.

Sen är ju nästa fråga hur lång tid det tar innan man får en tid för huvudförhandlingar i TR? Hinns det ens med före årsskiftet och alla dumma helger??? :confused:
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Som familjerättare måste man balansera medan att inte dra ut alltför länge på att göra färdigt en utredning och att ha tiden att göra en utredning ordentligt. Man måste som utredare få tid på sig att sätta sig in i situationen och reflektera över olika perspektiv. Det låter som att de som gör din utredning är noggranna som vill gå igenom utredningen ordentligt med er innan den lämnas in.

Det där med uppskovet kan jag inte svara på, jag tycker att du ska se det som positivt att de hellre gör en ordentlig utredning som tar lite mer tid än ett hafsverk bara för att hålla en tidsram.

Vet inte hur det ser ut med domstolstider där du bor, hade det varit i mina trakter hade ett halvår varit normal väntetid. När jag började inom familjerätten 2004 var det ovanligt att det tog kortare tid än ett år.
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Tro mig, jag föredrar en noggrann utredning! Och mina frågor och funderingar är inte menat som kritik utan bara just frågor och funderingar eftersom jag inte har någon erfarenhet. Jag är beredd på att det kan komma att dröja med TR och stressar inte över det, tvärtom. :)
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Jag ser det inte alls som kritik, försökte bara byta perspektiv till utredarens och varför det kan vara positivt med att utredningen drar ut på tiden:)
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Jag vet att det är positivt! :) I vårt fall har mycket kommit fram och upptäckts vartefter under de gångna månaderna och det finns annat som sker framöver som troligtvis kan vara av intresse i TR och för utgången, så för min del gör det inget om det dröjer lite till. Och jag har även märkt att FR tyckt det varit intressant, det som upptäckts och skett under tiden sedan strax före sommaren.
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

En liten fråga Görel: är det ett vedertaget sätt att kommunicera en utredning genom att inte skicka hem den i förväg, utan ta en genomgång tillsammans istället? Är det vedertaget förfarande att inte begära uppskov med fastställt datum, utan bara ringa och ta det bredvid? Jag tycker det verkar så konstigt nämligen. Har fått andra svar på ett annat forum nämligen, så frågorna blir fler istället för färre... :)
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Nu har jag läst "Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten" och där står det ang skälig tid "minst fem dagar som minimitid oberoende av ärendets art" och längre tid beroende på hur omfattande det är och/eller om någon part behöver hjälp av tex sitt ombud.

Det står även uttryckligen att kommunicering på annat sätt än att skicka skriftliga kopior, exv besök hos nämnden, bör användas med försiktighet - tex när det enbart är en kompletterande uppgift som ska kommuniceras.

Det lämpliga hade kanske varit att skicka ut kopia till respektive part och efter det boka möte för genomgång? Så att man hinner ta del av och fundera på ev kommentarer, som då kan tas upp på mötet. :)
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Jag har personligen alltid skickat hem utredningarna och gett föräldrarna en vecka på sig att inkomma med rättningar och kommentarer. När en förälder inte svarat i tid har jag behövt begära uppskov. Domstolen har kunnat ge uppskov upp till en vecka efter ett telefonsamtal från oss men har gärna velat att vi faxat in skriftligt varför vi velat ha uppskov, t ex att en förälder inte går att få tag i för svar.

Möten för att gå igenom utredningen med föräldrarna innan jag skickar den till domstol har jag däremot sällan haft, det har bara varit i exceptionella fall, oftast har vi tagit det via telefon.
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Tack för ditt svar!

Då kanske man åtminstone bör kunna få ett klart uttalat skäl till varför de vill göra på det här viset med kommunicering via möte, i ett fall som de själva uttrycker som svårt och komplicerat?

Att de behöver mer tid har ju inte med oss som parter att göra, utan att de är överhopade med arbete sedan ett år tillbaka och inte hinner med som de ska (deras uttalande). Det har gått ca 5 månader sedan utredningen startades, 4 månader har gått sedan förskolorna gav sina utlåtanden och det ena barnet har bytt förskola sedan dess. Jag har bett om nytt utlåtande för det barnet, eftersom det är så stor förändring i beteendet (till det bättre) efter dagisbytet, men jag vet inte om så har skett trots att de tyckte det var en mycket bra idé på FR.

Vad är det för exceptionella fall som lett till möte före inlämning till TR?

En fråga till: när jag var på mitt möte med FR med aledning av vårdnadsutredningen, så fick jag kopior på förskolornas utlåtande, och vi gick igenom dem lite snabbt. Var det en slags kommunicering av material som sen ligger till grund för deras utredning? För jag får nämligen inte kommentera eller kritisera det ena utlåtandet, utan FR anser att jag får ta upp det i TR sen istället. Just detta utlåtandet är fullt av rena sak- och faktafel, generaliseringar och direkt lögner som går att motbevisa väldigt enkelt. Exv gör de en stor affär av att den andra parten inte har hämtat barnet så många gånger, men har inte lyckats redovisa hämtningarna korrekt, de har missat 10 (!) hämtningar vilket skapade oro över vem som egentligen hämtat barnet just de veckorna i så fall. Det är godtyckligt och osakligt utformat och förskolan uttrycker dessutom det (bokstavligen) som att De har gjort en vårdnadsutredning!
 
Senast ändrad:
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Jag har försökt komma på vilken typ av ärenden vi ansett behövt ett möte för att gå igenom utredningen, men inte kommit ihåg det.

De som lämnat uppgifter till utredningen får stå för sina uttalanden. En förälder kan inte dividera med familjerätten om det stämmer eller inte, det är ju inte de som tar ansvar för referenternas uttalanden. Därför lämnas plats till att göra det under förhandlingarna.
 
Sv: Ang vårdnadsutredningar

Vaddå dividera? Att påpeka direkta felaktigheter är väl viktigt? Sakfel och faktafel som är lätta att kolla upp tex. Om det visar sig att FR baserat sig på felaktiga och osakliga uppgifter är väl risken att de får bakläxa och allt måste göras om? I vilket fall som helst är det helt klart att uppgiftslämnaren får stå för sina uppgifter och även förklara dem i TR vad det lider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 537
Senast: Badger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 105
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp