Angående antibiotika

Araminta

Trådstartare
Tycker ämnet är oerhört viktigt då det har blivit ett stort problem på humansida och riskerar att bli lika allvarligt på häst.

Kort sammanfattat så är problemet en överanvändning av antibiotika. Det ses gärna som ett mirakelmedel som botar allt och används till allt, gärna även i förebyggande syfte. Detta måste stoppas! Överanvändingen av antibiotika har redan nu bidragit till utvecklingen av resistenta bakterier (bakterier som antibiotika inte längre biter på). En utveckling som fortfarande pågår och kommer att pågå så länge vi inte blir än mer restrektiva med hur vi använder antibiotika.

Antibiotika ska endast användas på inrådan av veterinär/läkare. Det är receptbelagt och så långt som möjligt bör man söka andra vägar för att kurera. DN har nyligen haft en flera artiklar om hur mycket det slarvas med antibiotikan på humansidan, jag skulle inte bli förvånad om man hittar samma slarv bland våra veterinärer.

Får du medicin över efter en behandling ska detta återlämnas till Apotek! Det är inget som man ska experimentera med på egen hand.

Länk till DNs artiklar:
http://www.dn.se/sok?s=antibiotikaresistens&x=25&y=9
 
Sv: Angående antibiotika

word!

Om folk kunde låta bli att använda gamla överblivna slattar av antibiotikasalvor så fort hästen (eller hunden, katten) får ett litet sår och istället lämnar tillbaka allt överblivet till apoteket! Det är inget mirakelmedel och antibiotika behövs inte så fort djuret får minsta lilla skråma. Det behöver sparas och användas när det verkligen behövs!!
 
Sv: Angående antibiotika

Intressant...
Kastrerade nyligen min 3 års hingst, klinikkastration såklart, vet. skrev ut antibiotika som skulle ges i spruta.
Jag TVÄRVÄGRADE då han fick penicillinchock förra gången och sedan dess får vi inte komma i närheten med en spruta för han blir fullständigt tossig.
Vet. ångrade sig då och vi behövde inte ge någon antibiotika, vilket i sig kan vara en risk då det handlar om ett operationssår.
Men peppar, peppar så har det gått bra ändå.
Det man undrar nu är ju framförallt om inte vet. också skulle ta och minska ner på antibiotikarecepten. Jag menar, man kan väl prova först och se om det går utan, man måste förstås hålla strikt kontroll på sår och kroppstemperatur, om det sedan visar sig att en infektion är i antågande kan man väl först då ge antibiotika istället för att göra det "ifall att"?
Valacken mår prima och av operationssåret syns inte ett spår trots att det bara är lite över en vecka sedan... :)
 
Sv: Angående antibiotika

håller med!

det skrivs ut alltför lättvindigt, ofta för sår eller sjukdomar som ändå går över av sig själv. man måste spara antibiotikan till dom tillfäller där det rör sig om allvarliga infektioner (dvs sånt som man dog av innan den "uppfanns").
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp