angående att lämna sin häst på bete (långt)

rebus

Trådstartare
Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl.

En kompis sedan ca 10 år tillbaka köpte gård för ca 5 år sedan. Vi har redan innan lite samarbete gällande hästar, jag har ridit in lite unghästar åt henne, hon har haft mina unghästar på bete hos sig och gjort så i många år nu. Det har under dessa år aldrig varit några problem då vi har väldigt lika syn på hästhållning ( trodde jag i alla fall).

Detta året har jag haft en åring på hennes bete, mycket för att hon själv ville ha sällskap till sin åring, båda är valacker. Hon har själv åtagit sig daglig tillsyn av hästarna, jag har åkt dit på helger då det är en bit att köra dit dagligen, ca 12 mil t o r.

För två veckor sedan var jag där och jag skulle sedan själv åka bort i 10 dagar, vilket hon vetat sedan jag släppte hästen där i maj, och det var OK för henne. Då sa jag att jag tyckte att min åring började tunna ur lite, hon sa att hon kunde ge honom extra foder i hagen och att hon kunde flytta dem till en hage med mer bete om några dagar då de hästar som då gick i den hagen skulle åka hem. Två dagar senare ringer hon och säger att hon nu stödfodrar min häst och att hon skulle göra det även när jag var bortrest, det tog inte lång tid sa hon.

Jag åker bort i 10 dagar och åkte i går ut till min häst. När jag kom dit fick jag en chock, på 13 dagar (tiden sedan jag såg honom sist) har hästen gått från något tunn till mager! De var ej flyttade till det andra betet, varför vet jag ej och kompisen sa oj då och han måste ha magrat väldigt de sista dagarna. Hon håller med om att betet nu är väldigt magert i denna hagen och när jag frågar om stödfodringen så sa hon att hon inte hade tyckt att det behövts! Nu hör till saken att hennes åring inte är tunn, men han har varit ganska rund från födseln och inte alls växt så mycket som min gjort och fortfarande gör. Jag såg till att hästarna genast flyttades över till den andra hagen där det är gott om bete och jag har köpt alfa som han nu kommer att får extra av mig dagligen + att de har extra hösilage i hagen också ( men de betar hellre, alfan gillade han dock).

Min häst kommer att flytta den 28/9, det är sedan tidigare bestämt, men har han inte tagit sig tills dess kan jag nog ej flytta honom utan får vänta tills han gått upp en del i vikt. För egen del skulle jag ha flyttat honom direkt, men han ska gå i en unghästflock och övriga kommer dit samma dag, han kan inte gå där helt själv i två veckor, så för hästens del blir nog ändå detta den bästa lösningen och jag kan för min del köra 12 mil i två veckor till honom, för jag vågar inte lita på att kompisen gör det hon säger att hon ska göra längre. Hur kunde det bli så fel?

Var bara tvungen att skriva av mig lite, man tror liksom inte att det kan bli så fel när man kännt en person så länge och haft hästar där förr. Det hjälper liksom inte att bli arg och skälla ut henne heller känns det som. Jag har sagt min mening till henne såklart och att jag nu åker dit dagligen under de två veckor som är kvar och hon säger själv att hon inte tidigare sett att han fallit ur som han har gjort, och att hon borde ha fodrat på honom. Hon trodde att han skulle ta sig på enbart bete nu, men även om det är mycket gräs så är näringsvärdet lägre i det nu, så jag håller fast vid mitt beslut om att stödfodra. Mineraler har hon dock givit dem säger hon, jag tror henne där då mängden mineraler har sjunkit i burken sedan sist. Hon säger att min växer mycket och att han fallit ur pga det, visst växer han och han har aldrig varit tjock, men inte mager som han är nu.

Kan en häst som fallit ur ta sig på två veckor? Det var ju den tiden han lyckades falla ur helt på, men det känns som om det tar längre tid att få upp honom igen. Någon som har erfarenheter av detta?
 
Sv: angående att lämna sin häst på bete (långt)

Börjar det gå utför kan det gå otroligt fort. Har själv haft åringar här i år på bete som på två veckor gick från normal hingst åring på bete till utmärglad, trots fritillgång på lusern. De har åkt hem nu men trolig orsak är att det blivit dåligt avmaskade innan betessläppet. För övriga på samma bete ser bra ut.

Så det är ju god ide att du undersöker varför din är så mager när den andre inte är det. Kan vara saker som mask, magsår, tänder o s v.
 
Sv: angående att lämna sin häst på bete (långt)

Vi tog träckprov innan betet, lite spolmask båda två, så båda avmaskades med pyranthel innan betet och de har avmaskats en gång med pyranthel i sommar och även fått en kur i går. Han kan såklart ha något problem med tänderna, det är ej kollat, veterinären kommer ut på tisdag, ringde henne i går så fort jag kom ut och såg min häst ( har en snäll veterinär som svarar på lördagar) och kan då kolla detta förutom hans allmänna tillstånd, men det är absolut nästan inget bete kvar där de gick så jag tror att tappet beror på det. Den andra hästen har alltid varit ganska rultig, den är nu mer normal tycker jag. Kompisen säger också nu i efterhand att det var i stort sett inget bete kvar i den andra hagen, hade de flyttats när hon sa att det skulle göras så tror jag inte att min hade blivit så smal som han nu blev.

Jag brukar ha någon ett- eller tvååring hos henne, och de går vanligen kvar september ut, beroende på väder, och aldrig har någon fallit ur såhär. Hästen är mitt ansvar, så det är inte roligt när det blir såhär, samtidigt trodde jag att jag kunde lita på hennes omdöme. Vi sa innan jag åkte bort att om något händer, typ olyckshändelse, så skulle hon göra det hon gjort om hon ägt hästen, hon har också mitt försäkringsnummer. Jag har tyvärr en känsla av att om hennes häst tappat vikt så hade de inte gått kvar på det betet de nu gick på.

Man kan inte vrida tiden tillbaka, nu hoppas jag bara att min tar sig rätt så snart igen, som du också skriver så gick det väldigt snabbt från att ha varit lite tunn till rent mager.
 
Sv: angående att lämna sin häst på bete (långt)

Jag har lärt mig genom den hårda vägen att inte lita på vänner när det gäller ill att ta hand om mina djur!
Sist jag gjorde de dog min häst på köpet av skadorna den fick:crazy:

Så jag litar inte på någon annan än min mamma och syster när de gäller att ta hand om hästarna..De kan ingenting om hästar men jag skriver på lapp vad som skall göras och dom gör de till punkt och pricka.

Jag har superbra vänner men de är bra vänner men inte så pass att de får ta hand om mina djur..:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 085
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 292
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
602
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp