Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror, för att återgå till avel, att hopphästklubben är på rätt väg vad det gäller att föra aveln frammåt. Jag ska erkänna att kag inte har styr på deras koncept helt, men de samlar de bästa stona och det finns en VIP-klubb för deras ägare. Jag önskar att det kommer en sådan för dressyrhästar också. :) (Mit sto måste bara samla meriter innan så det är ingen brådska :rofl::rofl:)


Jag har inte heller full koll på deras grej, men vad får dessa VIP-kunder? Rabatter på betäckningar, på utbildning, fri rådgivning?



Sedan är ju detta med avel inte helt lätt, bara för att du väljer världens bästa hingst till ditt sto och det blir kanon kan det bli väldigt mediokert på mitt sto, det är något med lite mer fingertoppskänsla och att känna sitt sto(material), jag är helt övertygad om att det kan finnas en sämre rankad hingst som matchar stam, typ, temperament etc. bättre som kan ge en bättre avkomma med ett sto än den som enligt allmänhetens ögon är bäst.
Rådgivning - mentorskap (opartisk) eller vad som ska till för att hjälpa oss nybörjare vad man ska titta efter vid hingstval just till mitt sto. Jag tror absolut att det är fel väg att gå att populäravla (vad kallar vi den avel där man väljer samma hingst som alla andra för att den är poppis?). Men jag har å andra sidan alltid varit en motvals käring:angel:


Håller med! Ett problem är att alltför många "poppisavlar" i stället för att se till individen. Sen är det ju också så att även den här världen (precis som alla andra) styrs av pengar och politik. Oberoende/opartisk rådgivning finns nog inte, åtminstonde inte i praktiken. Alla är insyltade på något sätt... Det viktiga som uppfödare är att kunna tänka kritiskt. Varför säger den personen si eller så? Vad vinner den på det? Är det relevant för mig? osv. Jag tror på att samla så mycket information som möjligt, och skaffa sig så mycket intryck som möjligt. Värdera allt detta kritiskt och slutligen tro på sin magkänsla.



Dessa större seriösa auktioner som blir så uppmärksammade är också interessanta.
/U

Tycker jag med!!
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag har inte heller full koll på deras grej, men vad får dessa VIP-kunder? Rabatter på betäckningar, på utbildning, fri rådgivning?

Båda min ston är listade av HH-klubben så jag är därför medlem. Man "får" inte så mycket, det kommer regelbundna erbjudanden om föreläsningar etc men allt är ju i Skåne... Så jag har inte utnyttjat det särskilt mycket. Ofta får man också inträde på större tävlingar (typ Linköping, Norrköping, Falsterbo - inte Scandinavium och Globen) och det har jag utnyttjat ibland.

En period var det rabatt på ett fåtal hingstar men inte de senaste åren vad jag vet. Dessutom får man annonsera sina saluhästar på deras hemsida, i dagsläget är det inte många annonser där men de håller på att bygga upp en mycket utförlig databas som jag antar blir tillgänglig för allmänheten snart.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Kanske jag som är trög, men vad är vitsen med att vara medlem där? Man betalar väl en medlemsavgift? Till vad går dom pengarna?
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Man betalar inte så mkt (300 per år). Det täcker väl ungefär det jag räknade upp... Som jag ser det så är det i sin uppbyggnad och man får förhoppningsvis mer för pengarna på sikt. Det är enligt mig ett bra sätt att samla de bästa stona.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Vad det inte detta du ville vi skulle diskutera? Vet inte om jag missförstått men jag trodde du ville ha så många olika reflektioner som möjligt för att få en intressant diskussion:confused:
Har jag sagt något annat? :confused:
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

OK! Jag missuppfattade ditt inlägg om att föra över en del av diskussionen till en annan tråd. Jag läste lite slarvigt:o Hoppas du inte tog illa upp:o
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

OK! Jag missuppfattade ditt inlägg om att föra över en del av diskussionen till en annan tråd. Jag läste lite slarvigt:o Hoppas du inte tog illa upp:o
Nej det är lugnt! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp