Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Hur gör man när man sparar ägg och embryon? Fryser in som sperma?
Kan man spara både ägg och embryon? Hur fungerar det om man vill använda det sen?
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Vad är onaturligt?

Embryotransfer, att leka med liv på så vis. Jag tycker inte det känns riktigt okej. Det blir ändå bara de som har råd att pyssla med det som kommer göra det och då blir det en begränsad mängd ston som kommer få avkommor på detta vis. Som någon skrev är det ju inte bara arvsanlagen som gör hästen, 'stoet och hingsten gör fölet - uppfödaren gör hästen'. Ett helt annat sto på verkar säkert fölets temperament med uppfostran också.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Ja det skulle jag kunna tänka mig! Skulle även kunna tänka mig att spara ägg åt mig själv ( nåja kanske inte riktigt så menat) ifall stoet skulle förolyckas eller tex. skadas, så att hon inte kunde betäckas mer.

Vad kostar det att frysa ägg? (Hela processen från ett sto frysas och in i nästa?)
Tror absolut att det kan vara en idé om de som har ston som har ett fantastiskt temperament men inte de bästa generna ändå vill satsa en slant. Stoet fostrar och det spelar roll för resultatet.
U
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

**KL**
Jag vill minnas att det ska finnas frusna ägg från riktigt bra ston i Tyskland, gissar att dessa var till salu, någon som vet om det fanns lista (gärna med pris) på dessa?
Och vilka ston pratar vi om? Hur bra är tillräckligt bra?
U
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Embryotransfer, att leka med liv på så vis. Jag tycker inte det känns riktigt okej. Det blir ändå bara de som har råd att pyssla med det som kommer göra det och då blir det en begränsad mängd ston som kommer få avkommor på detta vis. Som någon skrev är det ju inte bara arvsanlagen som gör hästen, 'stoet och hingsten gör fölet - uppfödaren gör hästen'. Ett helt annat sto på verkar säkert fölets temperament med uppfostran också.
Då förstår jag hur du menar. :bow:
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Vad kostar det att frysa ägg? (Hela processen från ett sto frysas och in i nästa?)
Tror absolut att det kan vara en idé om de som har ston som har ett fantastiskt temperament men inte de bästa generna ändå vill satsa en slant. Stoet fostrar och det spelar roll för resultatet. U
Jag vet inte vad den här processen kostar mer än att det är dyrt!

Dock så måste den bli mycket billigare om den ska kunna bli lukrativ så som det spåddes i inledningsartikeln.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Bra avelsston skall helst leverera avkommor som är bättre än dem själva om avelssteget ska gå framåt. Min fråga är då:- Sätter ni dem stoavkommorna i aveln istället för deras mammor? Eller hur gör ni?
Ingen som har lust att svara på hur ni gör med döttrarna till dem bra stona?

Från artikeln: - Fler äldre högklassiga avelsston är naturligtvis ett bra alternativ. Men de är svåra att finna, oftast inte till salu och om de mot förmodan skulle vara till salu mycket dyra.
Jag vet inte om jag håller med om det här att stona oftast inte är till salu? Jag tycker att det brukar vara tvärtom- dem visst är till salu om man bara ser till att betala ordentligt! Min erfarenhet är att allt är till salu för rätt pengar!
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror absolut på att embryotransfer kommer att komma inför framtiden! Det är ju jättespännande. Tänk att själv kunna "välja" vilket sto som man vill få en avkomma efter.

Beroende på hur forskningen utvecklas så kan man ju faktiskt se till att sätta in ägget i ett sto som är bättre lämpat att uppfostra ett föl än den biologiska modern. Så det är ju inte bara nackdelar.

En annan intressant aspekt som jag hörde ifrån travet är att man inte tycker att avkommorna efter äldre ston blir tillräckligt bra (finns väl säkert en massa undantag). Men det är lite intressant att fundera på, om detta stämmer, varför det är så.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

*kl*
Jag tycker inte embryotransfer känns "onaturligt" på så sätt.
Däremot kloning känns bra läskigt :crazy: (som tur är helt två olika saker)
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Ingen som har lust att svara på hur ni gör med döttrarna till dem bra stona?
Mitt fina sto som fd sambon fick ta över när jag flyttade från Irland såldes alla fölen till. Det går inte att behålla alla!! 2001, 2003, 2004, 2006, 2007 och 2008 fick hon stoföl. Ska vi behålla alla de i avelsboxen är det meningen? Vi funderade ett bra tag på att spara 2003:an till avel, eftersom mamman nu är 20 år gammal och behöver en ersättare snart. Men vi kom fram till att planen var att avkommorna ska säljas för någonstans hamnar man ändå med ett avelssto. Och så sant det är. 2006-fölet skadade sig på seminstationen (ingen vet hur det har gått till) och kommer antagligen inte hålla för en tävlingskarriär. Alltså kommer hon att få gå in i avelsboxen den dagen det passar.

Hade jag sparat alla stoföl undan stoet hade vi varit tvugna att köpa mer mark och anställa någon för att ta hand om alla hästar. Nu är det ju inte så mycket mitt problem längre då jag bara är med på en liten del av verksamheten längre eftersom jag flyttade.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Mitt fina sto som fd sambon fick ta över när jag flyttade från Irland såldes alla fölen till. Det går inte att behålla alla!!
Nej alla stoföl kan man knappast behålla efter ett sto men kanske något av dem man anser vara lämpligt.

Tack för att du delade med av dig hur ni tänker och gör med era stoföl!

Själv så vill jag gärna behålla någon dotter till våra ston, men då finns det med redan i avelsplaneringen vid betäckningsstadiet att ett ev. stoföl ska behållas.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror inte vårt avels matrial är dåligt. Men vi uppfödare hade behövt hjälp på en del områden.

1. Ett effektivt avelsråd. Där man kan diskutera och använda sig utav, som ett bollplank. Men även att detta avelsråd MÅSTE vara insatt i vad som SKER i utlandet. Varför inte ha ett avelsråd för respektive disciplin dressyr, hopp samt allround.

2. Det skall inte vara efternamnet eller plånboken som skall vara avgörande för att hitta en bra ryttare till våra uppfödningar. Utan att även den lilla uppfödaren skall ha en chans att få vara med.

3. Varför inte ha ett samlat ställe klubb/efterlysning osv, där uppfödarna som söker ryttare till sina unghästar kan nå ryttare som saknar unghäst/tävlings matrial, och tvärtom.:idea::idea:

4. Klyftan mellan uppfödarna och domarna för tex 3 års testen osv är för stor. Man hade behövt minska den. Den finns säkert många olika alternativ till det.

5. Jag tror som någon innan skrev att många talanger går till spillo tack vare att dom kommer till ryttare som inte har något intresse för tävling osv.
Vi uppfödare som säljer våra unghästar, -märker vi att vi har en mkt bra unghäst som har talang utöver vanligt- måste börja ställa krav på ryttaren som köper unhästen.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Det skall inte vara efternamnet eller plånboken som skall vara avgörande för att hitta en bra ryttare till våra uppfödningar. Utan att även den lilla uppfödaren skall ha en chans att få vara med.
Hur menar du då? Vad menar du med att den lilla uppfödaren inte får vara med? Bra ryttare vill ha bra hästar oavsett uppfödare - det är åtminstonde min erfarenhet. :confused:
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Hur menar du då? Vad menar du med att den lilla uppfödaren inte får vara med? Bra ryttare vill ha bra hästar oavsett uppfödare - det är åtminstonde min erfarenhet. :confused:

Många små uppfödare, har svårt att hävda sig gentemot de med ett känt efternamn.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Många små uppfödare, har svårt att hävda sig gentemot de med ett känt efternamn.
Att dem har svårt att hävda sig gentemot de större/mer kända uppfödarna förstår jag att du menar men jag förstår inte i vilka sammanhang du menar?

Menar du att dem bra ryttarna väljer en mindre bra häst bara för att den kommer från en känd uppfödare, på bekostnad av att den samtidigt ratar den bättre hästen som kommer från en mindre uppfödare som inte är känd?
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tror att man måste kompensera uppfödarna ekonomiskt på något vis om man ska sätta ungstona i avelsboxen ett par år istället för att satsa på tävling direkt.

Vem ska betala?

De flesta ryttare har helt enkelt inte de pengarna.
Det är "dyrt" att föda upp hästar, men det är även svårt för tävlingsryttare att få det att gå runt. Jag har varit i båda världar. Både tycker att den andra ska betala mer, ryttarna vill ha bra dealer på hästarna och uppförarna vill ha mer pengar.

Var finns pengarna? Inte i Sverige, i alla fall inte för de flesta uppfödare.
Några få tjänar på uppfödning och det är de som får fram en eller flera riktiga löften, topphästar eller populära godkända hingstar.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Menar du att dem bra ryttarna väljer en mindre bra häst bara för att den kommer från en känd uppfödare, på bekostnad av att den samtidigt ratar den bättre hästen som kommer från en mindre uppfödare som inte är känd?

De duktiga ryttarna tar helt enkelt mer betalt än de som inte är lika duktiga för att träna och rida hästarna, och det har den lilla uppfödaren ofta inte råd med. Även om hästen är en talang så vill ryttaren har betalt för sitt arbete, vilket jag förstår.

Sedan tror jag att om man väl fått in en fot hos en av de duktiga ryttarna med en häst som denne gillar så kanske ett mer långsiktigt samarbete kan uppstå så att denne ryttare kan tänka sig att ta emot fler unghästar från uppfödaren och kanske även ingå någon slags deal om delägarskap i hästen i utbyte mot utbildning.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Mina funderingar (inte som mot-argument till elle12!)

Jag är inte säker på att de unga hästarna ska till toppryttarna.
Har sett flera toppryttare ta emot 4 och 5 åringar som de ytterst sällan rider! Men de tar bra betalt!
De åker Sverige, Europa och världen runt för att tävla högre klasser. På sommarhalvåret är de knappt hemma alls, på vintern lite mer.
Vem rider hästarna?
I allra bästa fall en duktig beridare. Vanligare är någon av hästskötarna.
Dessa unga hästar passar nog bättre att få sin grundutblidning hos ryttare med vana och erfarenhet att utveckla just unga hästar. När det är klara där och kan börja i ca 1,40 klasser då ska de vidare till toppryttarna.
 
Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)

Jag tycker hela resonemanget är sjukt! Jag tror och hoppas på att naturen är aningen smartare än vi är (oavsett vad vi själva tror). det här med hästavel kan ibland för mig ta sig former av Nazitysklands tänk.:confused: Vill vi i det långa loppet vinna och få levnadsdugliga individer tror jag att det är viktigt att inse att djuren själva väljer sina partner efter någon form av logik, liksom vi gör. Vem skulle vilja avla sina barn med en galen idiot som i och för sig ser ganska hygglig ut men som beter sig som en sinnessjuk?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp