Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

makarontanten

Trådstartare
Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när man bör anmäla.

Jag känner till några fall, där jag inte tycker hundhållningen är okej, men jag vet inte om det heller kan kallas vanvård. Det handlar ju om vilken tolerans man har för vad som är ok. Enligt mig är det inte ok, men vanvård, jag vet inte var gränsen går.

1. Hund av ganska aktiv sällskapsras ( åt jakthållet) som är tjock, men inte fet. Får mat, vatten och regelbundna utevistelser, men proppas med "fel" mat ( tex choklad, bullar, kakor) och utevistelsen är typ 300 meter per gång, men som sagt var regelbunden utevistelse och får göra sina behov helt normalt.

2. Stor hund ( ca 40 kg) av blandrastyp som ägarna är pensionärer och knappt kan gå själva. Hunden köptes som valp för ca 1 år sedan och hunden är gravt understimlerad och är ett "problem" ute för ägarna och de som kommer i närheten av dem på deras kvarterslånga promenader då de inte kan hålla den och hunden bara få gå korta rundor då den är så "jobbig". I övrigt ser hunden frisk ut angående mat, vatten, hull mm

3: Flera hundar ( ca 7) som lever i hundgård året om. Ägaren är allvarligt sjuk och ofta inlagd på sjukhus. VILL ta hand om hundarna, vill jaga och hålla igång dem, men pga sjukdom blir de sittande i hundgården nästan jämt där någon matar dem och ger dem vatten och "städar" hundgården. De kan gå in "inomhus, i en kall, alltså inte uppvärmd byggnad/förråd. Ägaren tar ut dem när hen är hemma från sjukhus och orkar.

4. Gammal hund, En golden retriver på 12-14 år. Tjock och halt sen något år tillbaka och som ägs av en pensionär som älskar hunden men som inte bryr sig om hältan ( det hör till åldern är svaret om man frågar). Den får komma ut på korta rundor och göra sina behov. Klorna är alldeles för långa, ögonen rinner och pälsen ser enormt dålig ut.

5. En aktiv ras av vallhundsras ( mudi, puli eller liknande, minns inte) på 3 år som också ägs av en pensionär som inte kan/orkar motionera den ordentligt. Jag känner inte till så mycket, men hunden har klåda/allergi och är helt kal från päls på vissa ställen, ägaren har inte vart hos vetrinär utan försöker avhjälpa problemet genom att ha täcke på hunden så den inte kan klia/bita sönder sig. Grannar till ägaren hjälper till med aktivering ibland och tar ut hunden på långpromenader.

6. Schäferägare där hunden är ganska mager och helt "galen" när man ser dem. Har hört ryktesvägen att ägaren är på klubben och tränar, men håller på att bli utesluten på grund av gränsfall för "misshandel". När man möter ekipaget så skriker/skäller/svär ägaren på hunden så man reagerar kraftigt. Har även sett att ägaren drar i öronen och "sparkat" hunden ( inte hårt så hunden ylat/skrikit, men dock sparkat).

7.Hund som verkar ha det bra med stimulans och träning mm, men blir ensam lämnad ca 12 timmar på natten då ägaren jobbar. Hundägaren tycker det är ok, och vad jag sett när vi möts, så är hunden ändå trygg och välaktiverad i övrigt. Tror hunden är av spanieltyp.

Så, var går gränsen för er, vad är vanvård, vad bör anmälas? Som det oftast "tjatas" om på buke så är vi kanske lite hundnördar som hänger här och är en gupp som bryr oss mer om våra hundar än den som inte orkar diskutera och söka/ hitta ny information utan kör på som det är. Men var går gränsen för dig/er att anmäla? När är det vanvård istället för mindre bra hundhållning?

Ska tillägga att ett par av dessa hundägare "känner" jag, vissa är hundägare jag träffar på ute ibland ( pga att vi bor i samma område) och har berättat själva.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Det jag gör när jag är osäker är att skicka ett mail till Jordbruksverket, berätta vad jag vet och fråga om något av det kan göra det lönt att anmäla. Man brukar få jättebra hjälp då och bra förklaring på vad som behöver finnas för info mer än vad man redan har. Jag tvekar inte en millisekund att anmäla om något verkar fel och det inte går att föra en vettig diskussion med hundägaren om det, men det gäller ofta att ha väldigt mycket kött på benen innan man gör en anmälan.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag har inte så mycket "kött på benen", jag ser och observerar ute samtidigt som jag har pratat med ägarna och hört läget för en del.

I fallet med "vallhunden" i fall 5, har ägaren berättat att hon är deprimerad och inte vill leva, jag har mött hennes grannar ute och min och denne hund har lekt lite någon gång.

De flesta fall är just sådana hundar jag träffar ute i området och inte känner, men det jag ser, och det de berättar för mig vid allmänt prat, ger ju en bild oavsett.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Det jag gör när jag är osäker är att skicka ett mail till Jordbruksverket, berätta vad jag vet och fråga om något av det kan göra det lönt att anmäla. Man brukar få jättebra hjälp då och bra förklaring på vad som behöver finnas för info mer än vad man redan har. Jag tvekar inte en millisekund att anmäla om något verkar fel och det inte går att föra en vettig diskussion med hundägaren om det, men det gäller ofta att ha väldigt mycket kött på benen innan man gör en anmälan.

Men när är det vanvård? Är det löjligt att anmäla en hund som får mat ( fel mat för en hund), och utevistelse flera gånger per dag men så korta rundor att det inte ger varken motion eller stimulans alls?

Är det vanvård om hundar få gå i en hundgård dygnet runt när de har sällskap av andra hundar, är ute, kan göra sina behov och får mat och vatten, men ingen stimulans och annat?

Är det vanvård när hunden får gå ut, men inte får det den behöver och är understimulerad?

Är det vanvård med en "spark" som jag sett, om hunden i övrigt har det bra, det vet jag ju inte?

Var går liksom gränsen för en anmälan? VAD hade du/ni anmält i mina "fall" tex?
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag anser nog att det enda av dina fall som kanske är anmälningsbart är hundarna i hundgården (tror dom ska ha tillgång till varm koja)
Okunskap som i dom andra fallen är inget djurskyddsbrott och skulle man anmäla alla tjocka hundar som inte får motion/träning,då får vi nog anmäla halva svenska hundägarkåren.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Angående 4 och 5 så säger ju djurskyddslagen att man ska ge hunden vård om den är dålig. Där kan tex inspektörerna hjälpa till om man anmäler, genom att begära att ägaren ska ta hunden till veterinär och sedan visa upp kvitto på det.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

att vara ensam 12 timmar på natten är inte hemskt tycker jag ..typ mellan 22-08 ..så länge finns det nog massor av hundar som inte är ute o rastas ändå . Jag jobbar natt men har min hos mamma på nätterna men jag tycker inte det är vanvård att låta en hund som fixar det vara själv
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Det jag satt och funderade på var vem som betalar att Djurskyddsinspektörerna kommer ut, till en gård tex.?
Är det samhället? Djurägaren? eller den som anmäler?
Spelar det roll om det verkligen är ett missförhållande, eller om det är en anmälan i "onödan" ?

* Jenny *
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Inte den som anmäler, blir man anmäld till Länsstyrelsen för vanvård verkar den som blir anmäld få en avgift att betala för att de kommer dit och tittar, (om anmälan är befogad??) Vad jag fått höra från en som blivit anmäld.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Angående 4 och 5 så säger ju djurskyddslagen att man ska ge hunden vård om den är dålig. Där kan tex inspektörerna hjälpa till om man anmäler, genom att begära att ägaren ska ta hunden till veterinär och sedan visa upp kvitto på det.

Kan hålla med, hundarna i hundrastgården kan också vara ett fall för djurskyddsinspektörerna.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Det jag satt och funderade på var vem som betalar att Djurskyddsinspektörerna kommer ut, till en gård tex.?
Är det samhället? Djurägaren? eller den som anmäler?
Spelar det roll om det verkligen är ett missförhållande, eller om det är en anmälan i "onödan" ?

* Jenny *

Inte den som anmäler, blir man anmäld till Länsstyrelsen för vanvård verkar den som blir anmäld få en avgift att betala för att de kommer dit och tittar, (om anmälan är befogad??) Vad jag fått höra från en som blivit anmäld.

Om anmälan är befogad (och sen vid besök för att kontrollera om bristerna är åtgärdade) så betalar djurägarna. Annars är det väl "samhället".
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Ville lägga till att å andra sidan kan man inte anmäla folk till höger och vänster, speciellt när man inte känner till alla omständigheter och har all fakta mao.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

En hund som har ont eller på annat vis har medicinska problem eller när ägaren inte sköter om klor/päls etc har rätt att få vård och det är ägarens uppgift att se till att huden får det på ett eller annat vis. Så jag tycker att det är värt att skicka en anmälning på flera av fallen. Särskilt klådhunden och golden med långa klor, hämta och misskött päls. Hundarna i hundgården måste ha tillräckligt med utrymme, isolerat och vindtätt skydd samt promenader dagligen, så även där
kämns det läge att anmäla.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

3: Flera hundar ( ca 7) som lever i hundgård året om. Ägaren är allvarligt sjuk och ofta inlagd på sjukhus. VILL ta hand om hundarna, vill jaga och hålla igång dem, men pga sjukdom blir de sittande i hundgården nästan jämt där någon matar dem och ger dem vatten och "städar" hundgården. De kan gå in "inomhus, i en kall, alltså inte uppvärmd byggnad/förråd. Ägaren tar ut dem när hen är hemma från sjukhus och orkar.

4. Gammal hund, En golden retriver på 12-14 år. Tjock och halt sen något år tillbaka och som ägs av en pensionär som älskar hunden men som inte bryr sig om hältan ( det hör till åldern är svaret om man frågar). Den får komma ut på korta rundor och göra sina behov. Klorna är alldeles för långa, ögonen rinner och pälsen ser enormt dålig ut.

5. En aktiv ras av vallhundsras ( mudi, puli eller liknande, minns inte) på 3 år som också ägs av en pensionär som inte kan/orkar motionera den ordentligt. Jag känner inte till så mycket, men hunden har klåda/allergi och är helt kal från päls på vissa ställen, ägaren har inte vart hos vetrinär utan försöker avhjälpa problemet genom att ha täcke på hunden så den inte kan klia/bita sönder sig. Grannar till ägaren hjälper till med aktivering ibland och tar ut hunden på långpromenader.

6. Schäferägare där hunden är ganska mager och helt "galen" när man ser dem. Har hört ryktesvägen att ägaren är på klubben och tränar, men håller på att bli utesluten på grund av gränsfall för "misshandel". När man möter ekipaget så skriker/skäller/svär ägaren på hunden så man reagerar kraftigt. Har även sett att ägaren drar i öronen och "sparkat" hunden ( inte hårt så hunden ylat/skrikit, men dock sparkat).

3. skulle jag kunnat anmäla med viss tvekan, har hundarna päls så de inte fryser är det kansek okej men mitt i smällkalla vintern behöver de värme tidvis oavsett päls, känner inte till lagstiftningen.

4-5 Solklar anmälan om man inte kan övertala ägaren att gå till veterinären, hade jag haft råd hade jag erbjudit mig att betala första besöket.

6. Tveksamt, här borde klubben gå in och anmäla med tanke på att de har mer detaljer. Jag skulle inte anmäla någon när grunden delvis är rykten. Beror lite på hur jag uppfattar "misshandeln" och hur mager hunden är.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag har också funderat på vad som räknas som vanvård och inte och vad som krävs för att djuren ska omhändertas.
När jag var yngre var jag några gånger på besök hos en tant som hade en massa innekatter (20+) på en yta av kanske max. 36 kvm (1 rum & kök). Gick knappt att andas där inne pga. stanken av katturin. När något fönster någon gång stod på glänt satt katterna på hög på varandra på fönsterbrädan för att få luft. En del katter mådde inte jätte bra men tanten hade sina egna huskurer för att medicinera dem. Katterna gjorde sina behov antingen på parkettgolvet eller i stora plastbackar fyllda med spån, spånet återanvändes sen till gårdens hästar (tömdes i boxen & kattbajset mockades ur). Utöver katterna och ett gäng hästar fanns det en hund på gården, en draghund som levde tillsammans med katterna på samma yta & vid utevistelse fick h*n bara gå kopplad mellan huset och stallet (max. 30 m).
Denna djurägare är anmäld otaliga gånger till länsstyrelsen, b.la. för djurhållningen och för lukten inomhus som kändes ända till grannarna, och djurskyddsinspektörer har varit dit på massor med besök men hittar inga brister...
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Tack alla för svar. Jag väljer att citera mitt egna inlägg och skriva vad jag kan tänka mig att de eventuellt bryter emot. Jag har inte djurskyddslagen till 100 procent i huvudet och orkar inte läsa allt i den nu, så rätta mig gärna om det är fel.

1. Hund av ganska aktiv sällskapsras ( åt jakthållet) som är tjock, men inte fet. Får mat, vatten och regelbundna utevistelser, men proppas med "fel" mat ( tex choklad, bullar, kakor) och utevistelsen är typ 300 meter per gång, men som sagt var regelbunden utevistelse och får göra sina behov helt normalt.

Hunden vanvårdas inte, men enligt lag ska väl hunden tas om hand på ett sätt att den får bete sig på ett naturligt sätt och få röra på sig. Hunden får nästan aldrig hundmat, utan männskomat och onyttigheter. Hunden ska väl enligt lag ha mat som är anpassat för hunden så näringsbehovet uppfylls? Hunden ses aldrig vifta på svansen och ser inte glad ut. Hunden sover bort sitt liv förutom små korta rundor 3-4 gånger per dag.

2. Stor hund ( ca 40 kg) av blandrastyp som ägarna är pensionärer och knappt kan gå själva. Hunden köptes som valp för ca 1 år sedan och hunden är gravt understimlerad och är ett "problem" ute för ägarna och de som kommer i närheten av dem på deras kvarterslånga promenader då de inte kan hålla den och hunden bara få gå korta rundor då den är så "jobbig". I övrigt ser hunden frisk ut angående mat, vatten, hull mm

Även här anser jag att behovet av att få röra sig är katastrofalt. Vet inte hur många raser det är i hunden, men bla riesen och labbe, vilket ju är två ganska aktiva raser iallafall. Hunden, som var valp ungefär när min var det, är ca 1-1,5 år idag och har aldrig fått gå längre än runt kvarteret, då de inte klarar hålla den varken mot andra människor eller hundar. Folk är rädda och går omvägar. I mina ögon gravt understimulerad.

3: Flera hundar ( ca 7) som lever i hundgård året om. Ägaren är allvarligt sjuk och ofta inlagd på sjukhus. VILL ta hand om hundarna, vill jaga och hålla igång dem, men pga sjukdom blir de sittande i hundgården nästan jämt där någon matar dem och ger dem vatten och "städar" hundgården. De kan gå in "inomhus, i en kall, alltså inte uppvärmd byggnad/förråd. Ägaren tar ut dem när hen är hemma från sjukhus och orkar.

Hundar ska väl få komma ut utanför hundgården minst en gång om dagen? Jag vet inte om hundarna har tillsyn en eller två gånger per dag, men jag tänker på tex vatten här. Om hundarna välter skålarna direkt när de fått det på sommaren, eller nu när det är kallt om det fryser direkt. Hundgårdarna är ganska små och hundarna har inget att göra i dem som stimulerar. Alltså även här känns det inte som de får leva ett humant hundliv. Tänker även på det ni skriver om isolerad hundkoja/bädd att var i.

4. Gammal hund, En golden retriver på 12-14 år. Tjock och halt sen något år tillbaka och som ägs av en pensionär som älskar hunden men som inte bryr sig om hältan ( det hör till åldern är svaret om man frågar). Den får komma ut på korta rundor och göra sina behov. Klorna är alldeles för långa, ögonen rinner och pälsen ser enormt dålig ut.

Ja, som någon skrivit, vetrinären borde kolla på hunden

5. En aktiv ras av vallhundsras ( mudi, puli eller liknande, minns inte) på 3 år som också ägs av en pensionär som inte kan/orkar motionera den ordentligt. Jag känner inte till så mycket, men hunden har klåda/allergi och är helt kal från päls på vissa ställen, ägaren har inte vart hos vetrinär utan försöker avhjälpa problemet genom att ha täcke på hunden så den inte kan klia/bita sönder sig. Grannar till ägaren hjälper till med aktivering ibland och tar ut hunden på långpromenader.

Samma som ovanstående

6. Schäferägare där hunden är ganska mager och helt "galen" när man ser dem. Har hört ryktesvägen att ägaren är på klubben och tränar, men håller på att bli utesluten på grund av gränsfall för "misshandel". När man möter ekipaget så skriker/skäller/svär ägaren på hunden så man reagerar kraftigt. Har även sett att ägaren drar i öronen och "sparkat" hunden ( inte hårt så hunden ylat/skrikit, men dock sparkat).

Hur mycket "våld" får man bruka innan det kallas misshandel. Hunden låter( piper till) när ägaren vrider om öronen ( men en del hundar kan ju göra det av att man tittar argt på dem, så det är ju inte mycket att gå på;)) Hunden verkar väldigt nervös, skäller och snurrar runt i kopplet när man ser dem. Har aldrig pratat med ägaren, men det pratas ganska mycket om denne ägare här på området. Flera har alltså reagerat hur ekipaget uppför sig

7.Hund som verkar ha det bra med stimulans och träning mm, men blir ensam lämnad ca 12 timmar på natten då ägaren jobbar. Hundägaren tycker det är ok, och vad jag sett när vi möts, så är hunden ändå trygg och välaktiverad i övrigt. Tror hunden är av spanieltyp.

Tveksamt fall. Jag tycker väl egentligen inte att det är ok att lämna regelbundet i 12 timmar, men det är väl kanske bara personligt tycke, vilket ju inte visar att hunden mår dåligt av det. Jag har inte tänkt så mycket på det nu, men vet att jag reagerade när hunden var valp och ägaren berättade för mig när jag frågade hur denne hade hunden när den var på jobbet, det berättades då att den var hemma själv
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Ville lägga till att å andra sidan kan man inte anmäla folk till höger och vänster, speciellt när man inte känner till alla omständigheter och har all fakta mao.

Det håller jag med om, men tror inte heller att de flesta som anmäler har alla fakta och omständigheter. Det är ju ingen djurägare som vitt och brett går runt och talar om hur illa ställt det är med dennes djur. Så frågan är när det är läge och hur mycket fakta man bör ha innan. Och när, som är huvudfrågan i tråden, är det vanvård? Var går gränserna?
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Om anmälan är befogad (och sen vid besök för att kontrollera om bristerna är åtgärdade) så betalar djurägarna. Annars är det väl "samhället".

DVS en obefogad anmälan innebär att staten betalar vilket innebär att pengar som kunde användas till vård av äldre, fler befogade besök etc används för att betala besök orsakade av osämja mellan grannar t ex. I förlängningen dessutom att vi var och en får betala mer skatt.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

DVS en obefogad anmälan innebär att staten betalar vilket innebär att pengar som kunde användas till vård av äldre, fler befogade besök etc används för att betala besök orsakade av osämja mellan grannar t ex. I förlängningen dessutom att vi var och en får betala mer skatt.

Nu är det väl olika "kassor" från staten (som vanligt)för de olika sakerna ( alltså när du tar upp vård av äldre), så det går inte jämföra rätt av, men i princip ja.

Därför kan det ju vara ganska viktigt att känna till när det är läge att anmäla och när man inte bör lägga sig i. Att grannar bråkar och anmäler varandra går nog inte göra så mycket åt, men visst är det onödigt och dumt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Står i valet och kvalet... Vart går gränsen? I mitt fall. Person X har en hund. Blandras av större sort. Fin i hull och sköts i...
Svar
7
· Visningar
1 620
Senast: Diabetikern
·
Katthälsa Ok - grannen (som har en djurhistoria jag inte i övrigt vill gå in på här) har en katt. Ungefär 14 år gammal. Okastrerad hankatt, lever...
2
Svar
23
· Visningar
3 358
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 620
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 090
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp