Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Om jag hade denna insyn o visste precis så som det står skrivet, skulle jag med andra ord ha stor koll på lägena. Utom den som det står hörsägen om. Men i övrigt verkar det som om kollen är stor.
O då skulle jag i så fall prata med de berörda. Kanske går de till vet, med den som har klåda, den kanske går på utredning eller behandling.
E.t.c.
För det är bra koll du har på dessa hundägare.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Om jag hade denna insyn o visste precis så som det står skrivet, skulle jag med andra ord ha stor koll på lägena. Utom den som det står hörsägen om. Men i övrigt verkar det som om kollen är stor.
O då skulle jag i så fall prata med de berörda. Kanske går de till vet, med den som har klåda, den kanske går på utredning eller behandling.
E.t.c.
För det är bra koll du har på dessa hundägare.

Ja, alltså koll och koll ;)

Som jag skrev "känner" jag en del av dem. Jag vill inte skriva ut på vilket sätt eller hur väl, men som hundägare själv så träffas man ju bla ute en hel del och pratar nästan varje gång man ses ( vilket kan vara ofta periodvis, ibland går det mer tid mellan om man har andra tider för promenader).

Som i fallet med hunden med klåda. Jag vet inte orsaken till klådan ( misstänker allergi), men när vi ses ute ( inte så ofta, men kanske varannan månad) så brukar jag fråga: Hur går det med *hundens namn*, är han bättre? Får ju svar och ser hur hunden ser ut ( nej, han är inte bättre efter 1 år enligt mig). Frågar lite "fint" om hunden är utredd för problemet hos veterinär, och får svar att hunden är bättre eftersom han har täcke på, så han inte kan klia sönder sig. Sist sa jag till att du kanske borde åka och kolla upp det. Fick svar om att hen var en fattig pensionär, men att hunden ju är bättre nu och inte verka lida. Just denna person är väldigt sällskapssjuk och pratar gärna med folk ( misstänker någon form av psykisk åkomma) när de möts. Har berättat att hen är deprimerad och inte har vänner och släktingar att umgås med. Tycker synd om hen, då hunden är livet som verkar hålla personen uppe. Har även pratat med två olika grannar som tagit ut hunden när vi setts ute, de säger att hen har "problem" och att de hjälper till lite med hunden.

I de andra fallen så känner jag vissa bättre än andra. Någon träffar jag ganska regelbundet och har varit hemma hos, någon ( min vän) är granne med hundägaren och kan ge info om läget plus att man ser själv. En är faktiskt en ganska nära vän/kompis, och det känns hemskt. Någon har jag bara sett ute men hör rykten om hela tiden, men rykterna verkar ändå tillförlitliga vad jag tror och ser.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag kom på att jag har faktiskt anmält en typ granne förr jag med. Men tror jag ringde polisen istället då jag misstänkte att hunden blev slagen då och då. Och fick höra att de skulle åka dit och ringa på. Sedan vet jag inte vad som hände efteråt men med tanke på att jag sett hunden bunden utanför efteråt så fick hon behålla den och de inte hittade något att anmärka på, kan vara svårt om det inte finns vittnen. Det var nämligen en sommar där många har fönstren öppna som man hörde kvinnans arga skrik på någon, svärande och ev nåt mer minns inte och en hund som skrek av smärta eller rädsla. Den grannen är hemma om dagarna, jobbar natt och kan säga att även när jag verkligen behövt en dagmatte skulle jag inte komma på tanken att fråga henne då jag inte litar på människan. Visst jag hade inte alla fakta och var inte vittne till en ev misshandel men hade starka misstankar, vågade inte gå jättenära det huset och spela in ljudet men gjorde det från mitt grannhus, så jag hade det på kamera, fast gjorde inget utav inspelningen.

Blir ett djur slaget, ej rastat är det definitivt läge att anmäla.
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag ( och flera med mig) har sett schäferägaren vara hårdhänt, svära och skrika mot hunden ett antal gånger, men var går gränsen på misshandel? Det är ju inte förbjudet att använda andra ( hårda) metoder om man tror att det är rätt:meh:.

Jag har inga bevis på att hunden far illa, men det går ju att se att hunden är väldigt nervös,vilket är ytterligare en del i att den KAN vara misshandlad. Men om man vänder på det så kan det lika väl vara så att det är en nervös hund till naturen och hundägaren använder ( enligt mig) fel metoder i uppfostringssyfte. Det blir ju lika fel för hunden i vilket fall, men kan väl då inte kallas misshandel/vanvård?
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

SvaAde du mig eller? Misstänker man att hunden blir SLAGEN live och återkommande ja då anmäler man..för det är inte okej.
Nu ett par år senare är visst hunden död, vem vet varför. :/

Skulle bli förvånad om det inte var misshandel man hörde den sommaren.;(
 
Senast ändrad:
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jo och persiennerna var jämt nerdragna så man kunde inte se in.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jo och persiennerna var jämt nerdragna så man kunde inte se in.

ursäkta blev bara lite nyfiken!?
Men att persienner är nerdragna hos nån så det inte går attse in för utomstående :o :meh:
Eller har jag missförtstått?
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

1. Hund av ganska aktiv sällskapsras ( åt jakthållet) som är tjock, men inte fet. Får mat, vatten och regelbundna utevistelser, men proppas med "fel" mat ( tex choklad, bullar, kakor) och utevistelsen är typ 300 meter per gång, men som sagt var regelbunden utevistelse och får göra sina behov helt normalt.

Anmäla. Övervikt är ett allvarligt hälsoproblem som ska åtgärdas. Får den dessutom stor andel godsaker felutfodras den. Djur ska enligt rådande lagstifting utfodras enligt vad som är lämpligt för arten.

2. Stor hund ( ca 40 kg) av blandrastyp som ägarna är pensionärer och knappt kan gå själva. Hunden köptes som valp för ca 1 år sedan och hunden är gravt understimlerad och är ett "problem" ute för ägarna och de som kommer i närheten av dem på deras kvarterslånga promenader då de inte kan hålla den och hunden bara få gå korta rundor då den är så "jobbig". I övrigt ser hunden frisk ut angående mat, vatten, hull mm

Nej. Att en hund är jobbig är inte tillräckligt för att anmäla till Lst. Det kan dock bli ett polisärende eller för kommunen om det skadar/stör omgivningen.

3: Flera hundar ( ca 7) som lever i hundgård året om. Ägaren är allvarligt sjuk och ofta inlagd på sjukhus. VILL ta hand om hundarna, vill jaga och hålla igång dem, men pga sjukdom blir de sittande i hundgården nästan jämt där någon matar dem och ger dem vatten och "städar" hundgården. De kan gå in "inomhus, i en kall, alltså inte uppvärmd byggnad/förråd. Ägaren tar ut dem när hen är hemma från sjukhus och orkar.

Anmäla. Hundar som bor i rastgård ska rastas på annan plats dagligen.

4. Gammal hund, En golden retriver på 12-14 år. Tjock och halt sen något år tillbaka och som ägs av en pensionär som älskar hunden men som inte bryr sig om hältan ( det hör till åldern är svaret om man frågar). Den får komma ut på korta rundor och göra sina behov. Klorna är alldeles för långa, ögonen rinner och pälsen ser enormt dålig ut.

Anmäla. Vid skada/sjukdom ska djuret få veterinärvård eller avlivas. Ålder är ingen ursäkt. Dåligt allmäntillstånd är också tecken på otillräcklig vård vilket i sig är fog för en anmälan.

5. En aktiv ras av vallhundsras ( mudi, puli eller liknande, minns inte) på 3 år som också ägs av en pensionär som inte kan/orkar motionera den ordentligt. Jag känner inte till så mycket, men hunden har klåda/allergi och är helt kal från päls på vissa ställen, ägaren har inte vart hos vetrinär utan försöker avhjälpa problemet genom att ha täcke på hunden så den inte kan klia/bita sönder sig. Grannar till ägaren hjälper till med aktivering ibland och tar ut hunden på långpromenader.

Anmäla. Att inte uppsöka veterinärvård för hälsoproblemen är olagligt. Det är inte tillräckligt att hindra hunden från att klia sig. Klådan kvarstår och orsakar lidande.

6. Schäferägare där hunden är ganska mager och helt "galen" när man ser dem. Har hört ryktesvägen att ägaren är på klubben och tränar, men håller på att bli utesluten på grund av gränsfall för "misshandel". När man möter ekipaget så skriker/skäller/svär ägaren på hunden så man reagerar kraftigt. Har även sett att ägaren drar i öronen och "sparkat" hunden ( inte hårt så hunden ylat/skrikit, men dock sparkat).

Anmäla. Att en hund är mager kan tyda på dålig utfodring och/eller sjukdom. Att dra i öron och sparka kan betraktas som djurplågeri, beroende på...

7.Hund som verkar ha det bra med stimulans och träning mm, men blir ensam lämnad ca 12 timmar på natten då ägaren jobbar. Hundägaren tycker det är ok, och vad jag sett när vi möts, så är hunden ändå trygg och välaktiverad i övrigt. Tror hunden är av spanieltyp.

Nej. Om hunden förefaller må bra och klarar av 12 timmar ensam skulle jag inte anmäla. Vissa hundar klarar inte av 10 minuter ensamma, andra klarar flera timmar utan problem. Själva tiden är inte det avgörande utan hur hunden hanterar det.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag anser nog att det enda av dina fall som kanske är anmälningsbart är hundarna i hundgården (tror dom ska ha tillgång till varm koja)
Okunskap som i dom andra fallen är inget djurskyddsbrott och skulle man anmäla alla tjocka hundar som inte får motion/träning,då får vi nog anmäla halva svenska hundägarkåren.

Och vad är felet i det om det leder till att ägarna släpar sig iväg till veterinären och får hunden satt på ett viktminskningsprogram? Övervikt är ett av dagens största hälsoproblem hos våra hundar. En hund ska inte behöva bli så fet att den inte kan gå och börjar få hudproblem innan det finns fog att anmäla. Lst arbetar ju även förebyggande. Kan de förebygga lidande genom att informera okunniga djurägare är ju det skitbra.
 
Sv: Angående Djurinspektörerna, var går gränsen på att anmäla?

Jag har också funderat på vad som räknas som vanvård och inte och vad som krävs för att djuren ska omhändertas.
När jag var yngre var jag några gånger på besök hos en tant som hade en massa innekatter (20+) på en yta av kanske max. 36 kvm (1 rum & kök). Gick knappt att andas där inne pga. stanken av katturin. När något fönster någon gång stod på glänt satt katterna på hög på varandra på fönsterbrädan för att få luft. En del katter mådde inte jätte bra men tanten hade sina egna huskurer för att medicinera dem. Katterna gjorde sina behov antingen på parkettgolvet eller i stora plastbackar fyllda med spån, spånet återanvändes sen till gårdens hästar (tömdes i boxen & kattbajset mockades ur). Utöver katterna och ett gäng hästar fanns det en hund på gården, en draghund som levde tillsammans med katterna på samma yta & vid utevistelse fick h*n bara gå kopplad mellan huset och stallet (max. 30 m).
Denna djurägare är anmäld otaliga gånger till länsstyrelsen, b.la. för djurhållningen och för lukten inomhus som kändes ända till grannarna, och djurskyddsinspektörer har varit dit på massor med besök men hittar inga brister...

Djur ska omhändertas i de fall djurskyddsinspektörerna bedömer att ägaren inte kan åtgärda den bristande djurhållningen inom en rimlig tidsperiod. Det låter väldigt märkligt att djurskyddsinspektörerna inte gjort någonting åt situationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Står i valet och kvalet... Vart går gränsen? I mitt fall. Person X har en hund. Blandras av större sort. Fin i hull och sköts i...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: Diabetikern
·
Katthälsa Ok - grannen (som har en djurhistoria jag inte i övrigt vill gå in på här) har en katt. Ungefär 14 år gammal. Okastrerad hankatt, lever...
2
Svar
23
· Visningar
3 343
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 577
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 067
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp