Angående ICA m.fl. kedjors egna varumärken

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå problemet med att köpa tex Icas produkter. Är det just "köpa från megastora märken istället för från små producenter"? Är problemet att många köper icke-svenskt?

Tittar jag i min icabutik, på produkterna jag köper, så finns det inte direkt några små, lokala tillverkare att stötta. Jag kollar efter vilket land som varorna producerats i och köper om möjligt svenskt. Då blir det en blandning av olika stora, kända märken.

Kollar jag på coop så är det likadant där. Coops egna eller andra "stortillverkare". Hemköp? Eldorado, Garant och annat stort och känt.

Jag ser flera nämna i tråden att de tex är noga med ägg. Jag kan välja mellan Icas egna eller från Kronägg. Hemköp har bara Garants som är ekologiska. Minns inte vad Coop har, men det är något i samma stil där.

Nej, problemet är att marknadsominerande distributörer ger sig in och konkurrerar i producentledet vilket gör att mak förflyttas och mångfald försvinner. Det förändrar villkoren radikalt, och i mitt tycke i en riktning som är kass. Sämre villkor för producenterna, som redan är de hårdast pressade i kedjan.
 
Globala dominerande livsmedelskoncerner är ett gissel på flera sätt, men i just denna fråga är det faktiskt gynnsamt på många sätt med urstarka producenter som kan se till att makt och villkor blir rimligare fördelat mellan producent och distributionsledet .
 
Jag kommenterade utifrån den rapport som länkades till. Rapporten handlade om mjölk.

Ditt scenario är så klart ingen kul utveckling. Men jag tvivlar på att det är EMV som är boven i ditt drama. EMV verkar handla om både lågprisvaror och en möjlighet att ta ut mer betalt för t ex svenska råvaror. Som rapporten säger så var en del av minskat pris för konsumenten också pga av att man sparade pengar på marknadsföring. Och med all respekt för svenska reklambyråer och deras behov av att tjäna pengar så är det kanske inte dit jag vill att min matkassa ska gå.

Och är det inte så att den riktigt stora faran för bönderna är inte Icas och Hemköps EMV utan snarare de största europeiska livsmedelsjättarna; Nestlé, Unilever mfl?
Jo, ICA:s med fleras EMV är en fara för bonden.

Många av fabrikerna som ICA med flera köoer sina EMV produkter från ägs av de där stora drakarna.

Vi bönder har redan sett och känt av effekten.

Minskad marknadsföring? Minskade kostnad som kommer bonden till del? Ett skämt.

Låter som något slags önskedröm från en ekonom, som försöker hitta något slags brännvinsadvokatyr för att argumentera för EMV.
 
Jo, ICA:s med fleras EMV är en fara för bonden.

Många av fabrikerna som ICA med flera köoer sina EMV produkter från ägs av de där stora drakarna.

Vi bönder har redan sett och känt av effekten.

Minskad marknadsföring? Minskade kostnad som kommer bonden till del? Ett skämt.

Låter som något slags önskedröm från en ekonom, som försöker hitta något slags brännvinsadvokatyr för att argumentera för EMV.
Att det är en dålig utveckling är många överens om. Frågan är hur man kan åstadkomma en förändring?
 
Jo, ICA:s med fleras EMV är en fara för bonden.

Många av fabrikerna som ICA med flera köoer sina EMV produkter från ägs av de där stora drakarna.

Vi bönder har redan sett och känt av effekten.

Minskad marknadsföring? Minskade kostnad som kommer bonden till del? Ett skämt.

Låter som något slags önskedröm från en ekonom, som försöker hitta något slags brännvinsadvokatyr för att argumentera för EMV.

De minskade kostnaderna för reklam var något som resulterade i lägre pris till konsument. Det är en förklaring till att hela kostnadsminskningen för slutprodukten inte handlar om att producenten får mindre betalt. Jag förstår att ökad stordrift alltid kommer att påverka producenterna som i takt med att marginalerna minskar också måste öka sin produktion för att få ihop affären. Något som resulterar i allt färre produktionsenheter. Det är väl något som ni bönder sett konsekvent de senaste 50 åren?

Jag antar att de allra flesta svenska jordbruk säljer sina produkter vidare till stora producenter som t ex Kungsörnen och Santa maria? Får ni alltså mer betalt av dem jämfört med en producent som producerar EMV?
 
Det står väl ändå på förpackningarna?
Nej, det gör det inte.

Det står något vagt, i stil med "förpackat för ICA i Belgien", eller "producerat för COOP i Italien". Eller för den delen "Sverige".

Det betyder inte att att råvaran är Belgisk, Italiensk eller Svensk, eller ens att produkten satts samman i Belgien, Italien eller Sverige, utan det betyder egentligen bara att det absolut sista ledet av förpackande och att kartongen eller etiketten satts på i Belgien, Italien eller Sverige.

Ibland, när det passar ICA (ersätt med annan livsmedelskedja om så önskas) i deras "image", så står det utskrivet vilken anläggning som tillverkat, och varifrån råvaran kommit.

Man kan utgå ifrån, att står det inget

Om varan är någon form av sammansatt produkt, halvfabrikat eller helfabrikat, så kan råvaror ha plockats från flera olika håll, som dessutom kan vara olika, varje gång man köper ur en ny omgång av produkten.

Köper man t.ex. havreringar från Frebaco, så är det supertydligt var råvaran kommer ifrån, och var den producerats, eftersom det är ett viktigt säljargument.
 
Skulle stått så här i ovanstående inlägg, nr 86,en mening som är oavslutad:

"Man kan utgå från, att står det inget speciellt och tydligt om den huvudsakliga om råvarans ursprung, så handlar det om utbytbar bulkråvara, som kan komma från olika ställen vid olika tidpunkter."

Blev avbruten när jag skrev...
 
när jag handlar så går jag mest efter kilo- eller literpriset. Struntar i vem som tillverkar. Kött och mejeriprodukter ska givetvis vara svenskt. Om det står Eldorado eller -insert brand name- bekommer mig inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp