Angående ICA m.fl. kedjors egna varumärken

Vad är problematiskt med Saltå?
Googla på Vidarstiftelsen, som äger mer än 90% av Saltå kvarn. De är antivaxxare (eller pro plague som det borde heta). Vidarstiftelsen kallas ofta hjärtat bakom hela antroposofrörelsen i Sverige, och ligger i Järna där de har huvuddelen av sin verksamhet, vilket märkligt nog sammanfaller med var i Sverige det är flest mässlingsutbrott och lägst vaccinationsgrad i landet.
 
I min butik finns också bara ICAs, men de har Saltå Kvarns parboiled ris som jag tycker smakar riktigt bra och fungerar som basmati. Bara tips om du nu vill testa något annat än ICAs :)

Saltå kvarn är ägd av antroposof-sekten... alla gör ju som de vill men jag vägrar sponsra deras skit (en släkting har begått självmord pga den sekten och vi ska inte gå in på vad jag anser om anti-vaxxers 🤬).
 
Googla på Vidarstiftelsen, som äger mer än 90% av Saltå kvarn. De är antivaxxare (eller pro plague som det borde heta). Vidarstiftelsen kallas ofta hjärtat bakom hela antroposofrörelsen i Sverige, och ligger i Järna där de har huvuddelen av sin verksamhet, vilket märkligt nog sammanfaller med var i Sverige det är flest mässlingsutbrott och lägst vaccinationsgrad i landet.

Kan inte sägas för många gånger :bow: :bow: :bow:
 
Hm fjärde största staden? ICA har ju icas basmatiris, Coop har ju Coops basmatiris, Willys har garant eller eldorado basmatiris.

Förr fanns tex ofta Druvans basmatiris, men de finns bara som bulgur numera.

(Ok jag jag kanske måste tillägga att jag inte räknar Uncle Bens.)

Har ni ingen orientalisk/asiatisk butik? Jag köper allt mitt ris där, de har mycket godare varianter.
 
Tack alla för info om Saltå! Ska undvika dem i fortsättningen också.

Ris är inte en särskilt hållbar produkt ur min synvinkel. Bättre att låta bli helt :).
Ja, jag håller med! Frebaco gör riktigt goda havreris och fröblandningar, rekommenderar verkligen!

Min riskonsumtion har gått upp ganska mycket sedan min celiakidiagnos. Äter dock mest bovete nu istället för ris, gott och nyttigt!

Har läst någonstans att människor som äter mycket ris också får i sig mycket arsenik via det men aldrig lyckats hitta siffror på hur mycket ris som är mycket i sammanhanget.
 
Saltå kvarn är ägd av antroposof-sekten... alla gör ju som de vill men jag vägrar sponsra deras skit (en släkting har begått självmord pga den sekten och vi ska inte gå in på vad jag anser om anti-vaxxers 🤬).
Gjorde misstaget att en gång stanna där på fabriksförsäljningen märklig stämning och vi skyndade raskt vidare när vi insåg att kyrkan bredvid hade med butiken att göra.
 
Jag tycker denna rapport är ganska talande. Den visar på hur maktförskjutningen har skett osv. Den talar också om fallande priser till konsument, vilket beskrivs som något bra (erkänner dock att jag inte läst hela ordentligt utan skummade den nu), men det betyder ju också i de flesta fall lägre pris till producenten.

https://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/rapport_2016-7.pdf

Detta har ganska mycket bäring på förra veckans diskussion om mjölk och livsmedelspriser.

Handeln har väldigt stor makt i Sverige.

EMV kan absolut vara till fördel. Vi har exemplet med Grådö mejeri, som också nuddades vid i den andra diskussionen, som ju nu producerar all mjölk åt Coop. Det är en säkerhet till de gårdar som finns i närheten.

En stor risk med EMV, som jag ser det, är att man närsomhelst kan byta ut råvaran. Just vad gäller exemplet Grådö och k-mjölk kanske inte eftersom den har så stark nationell prägel, men i många fall när det gäller ekologiskt som Coops Änglamark och ICAs I love eco ser vi det gång efter annan. Det är enligt mig en riktig luring. Det har blivit bättre nu med den nya svenskmärkningen men det gäller då att konsumenten tittar även efter den.

Så här sammanfattar författarna rapporten:
"Det som driver utvecklingen är att EMV medför högre marginaler i handelsledet, lägre priser i konsumentledet, tillförda kvaliteter som ökad hållbarhet samt önskan från mejeriföretag att öka tillverkningen av lönsam k-mjölk. "

Dvs mer att välja på för mig till lägre pris. Rapporten säger också att koncentrationen bland producenterna har minskat tack vare EMV, dvs konkurrensen har blivit bättre. Anledningen är att framförallt Falköpings mejeri producerar mer EMV vilket tar marknadsandelar från Arla.

Eftersom nästan alla livsmedelsbutiker i Sverige tillhör ett fåtal kedjor så är det precis som du säger att handeln har stark makt. Men å andra sidan så produceras en majoritet av varorna också av ett fåtal stora livsmedelsjättar. Det finns inte en uppsjö av lokala/regionala producenter som slås ut. I alla fall har jag inte sett till dem i min landsände. Det finns lokala producenter. Ta tex Väddö gårdsmejeri. Men de säljs på Ica på i Älmsta så de har samma förutsättningar som alla andra producenter.

Jag är övertygad om att EMV tvingar en del producenter att sälja sina grejer till lägre priser och under någon annans varumärke. Så är det säkert. Men jag är inte lika övertygad som majoriteten här att det är en allt igenom ond utveckling.
 
Har ni ingen orientalisk/asiatisk butik? Jag köper allt mitt ris där, de har mycket godare varianter.

Men nu var det ju inte så att jag egentligen hade stora problem att hitta ris som var bra. :)

Utan att det var lite besvärligt nu jämfört med tidigare.

För 20 år sedan stod bra basmatiris på hyllan från olika varumärken, nu finns enbart varje matvarubutiks egna märke. Vilket gör att om man inte var på tårna när riset tog slut måste man köpa (sämre) LMV ris.

Sedan om olika typer av butiker. Ja jag åker till olika typer av butiker för att köpa ris. Det var ju problemet. Asiatiska butiker har inte varit så stora på just basmatiris (Indiskt) enligt min erfarenhet, utan mer på jasminris som också är gott. De orientaliska butikerna kan ha ett par sorter som är nice, men det finns vissa som är totala bottennapp så det har varit viss risk när man köper, speciellt när det är ganska stora förpackningar.
 
Senast ändrad:
Varför räknar du inte in Uncle Bens? Jag tycker det är det bästa pairboiled-riset.
Mm det är det säkert men jag gillar ju inte parboiled ris :D det faller ju ihop i en hög av enskilda korn och är lite gråfärgat och har en lite hårdare yta, kornen är också ganska korta. Smaken är också väldigt speciell, lite sträv. Jag vill att mitt ris ska sitta ihop lagom mycket :D inte så mycket som jasminris alltid (om jag inte ska ha jasminris till något asiatiskt, jag har alltid det också hemma) och inte så mycket som sushiris (om jag inte ska ha det) men precis så mycket som ris på Indisk restaurang, typ, kornen ska vara långa och smala.

När det gäller ris för risotto avorioris tex då finns det jättebra ris att hitta i vanlig affär än så länge. Men det är väl för att Zeta och en hel del andra bra märken har det. Det är nog kört om ett par år.
 
Kan inte sopa under mattan med att jag oftast köper Ica basic. Salladosten är krämig, mild och god. Deras spagetti är helt okej (slutade köpa barilla pga homofobisk ägare). Dock finns det saker jag inte gör avkall på. T.ex. ägg. Köper jag inte av mi fastighetsskötare köper jag ägg som hellre kostar en peng än billig.

På min maxi upplever jag att de har mycket från våra lokala bönder och övriga lantbrukare. Uppskattas rejält :)
Det finns svensktillverkad spaghetti, av svenskt durumvete, som odlats på Gotland.

Som ofta, något dyrare när det är närodlat och svensktillverkat, men det finns faktiskt helsvenska alternativ att hitta i många fall, som dessutom håller hög kvalitet.

Det finns också svensk varmpressad KRAV-odlad rapsolja...
 
Absolut, men det är ju exakt samma sak med EMV? Det finns ju många mindre producenter som levererar till EMV-varor också.
Men när man som leverantör/producent så att säga två-tre led bort, hamnar i EMV träsket, så blir man rättslös.
EMV säljaren, alltså t.ex. ICA, köper de råvaror som passar för tillfället, till det pris de vill sätta.
Som producent så är man långt ifrån att kunna påverka, och man åker ut, lika fort som man kommer in.

Det vore lite bättre åtminstone, om t.ex. ICA:s (eller vem som helsts) EMV sortiment vore t.ex. garanterat svenskt, om det gäller produkter som odlas/produceras i Sverige.

Idag vet man knappt vad ursprunget är på råvarans alls.
 
Är du säker på att det är så här? Egentligen borde det inte göra någon större skillnad eftersom det till syvende och sidst bara är en annan design på förpackningen? Det är inget "märkligt förhållande". Producent A tillverkar en pryl och lägger den i en förpackning som det står ica på. Sen köper ica varan och säljer den i sin affär.

Däremot lär ica få ett rätt bra förhandlingsläge när man lovar att köpa stora mängder.
De köper där det är billigast i bulk. Och osäkerheten om avsättning för primärproducenten blir mycket stor.
 
Så här sammanfattar författarna rapporten:
"Det som driver utvecklingen är att EMV medför högre marginaler i handelsledet, lägre priser i konsumentledet, tillförda kvaliteter som ökad hållbarhet samt önskan från mejeriföretag att öka tillverkningen av lönsam k-mjölk. "

Dvs mer att välja på för mig till lägre pris. Rapporten säger också att koncentrationen bland producenterna har minskat tack vare EMV, dvs konkurrensen har blivit bättre. Anledningen är att framförallt Falköpings mejeri producerar mer EMV vilket tar marknadsandelar från Arla.

Eftersom nästan alla livsmedelsbutiker i Sverige tillhör ett fåtal kedjor så är det precis som du säger att handeln har stark makt. Men å andra sidan så produceras en majoritet av varorna också av ett fåtal stora livsmedelsjättar. Det finns inte en uppsjö av lokala/regionala producenter som slås ut. I alla fall har jag inte sett till dem i min landsände. Det finns lokala producenter. Ta tex Väddö gårdsmejeri. Men de säljs på Ica på i Älmsta så de har samma förutsättningar som alla andra producenter.

Jag är övertygad om att EMV tvingar en del producenter att sälja sina grejer till lägre priser och under någon annans varumärke. Så är det säkert. Men jag är inte lika övertygad som majoriteten här att det är en allt igenom ond utveckling.
Du tänker enbart ur konsumentens perspektiv, med lägre pris, och handlarens marginaler i ditt resonemang. Och i ärligheten namn mest på mejeri.

Just vad avser Mejeri (utom ost) så har "Svenskt" en väldigt stark ställning. Men svenskt jordbruk är så mycket mer än mjölk, grädde, fil och youghurt.

Det är allt möjligt, spannmål, bröd, mjöl, kött, bönor, ärtor, musli, frukostflingor, senap, matolja...

När den svenska råvaran (t.ex. havre) i frukostflingorna byts ut till, eller enkelt kan bytas ut till, importerad råvara, så prispressas bonden nedåt, och handeln tvingar till sist fram en strukturrationalisering som innebär att endast de mest effektiva och lönsamma gårdarna kan överleva.
Till slut så har så många mindre och medelstora jordbruk lagts ner, så att vår självförsörjningsgrad minskat ännu mera, och stora delar av det blandade öppna landskapet försvinner, till förmån för sämsta sortens granodlingar...

Lägre pris, betyder sämre betalt till sveriges bönder, och de stora bulkinköpen, innebär att sveriges bönder blir utbytbara.
 
Ris är inte en särskilt hållbar produkt ur min synvinkel. Bättre att låta bli helt :).
Jag såg en intressant video på Youtube häromdagen som tipsade om detta ris: https://www.riceinc.com
Det var en kock som hade varit på ett digitalt event med unga entreprenörer som hade startat olika företag för att göra hållbar framtid inom matproduktionen.
Detta märke är för att motverka att 30% av allt ris som odlas i världen slösas bort innan de ens hamnar i matkedjan. Det handlar tydligen om totalt 26 miljoner ton ris.
Hur det funkar är att de har maskiner som risbönder kan hyra för att torka sitt ris (så att de kan förvara det eller sälja det senare), istället för att låta dem ligga öppet och torka i sju dagar som leder till att en del (ca 30%) blir oätbart.

Jag tyckte att det lät väldigt intressant!

Tillägg: Plus, glömde en sak, tydligen för varje påse man köper så donerar de en till en food bank :up:
De har visst vunnit ett pris också, kallas Hult priset som var co-hosted av Bill Clinton och FN.

Jag gillar att det är unga entreprenörer bakom dem också!
 
Senast ändrad:
Om någon är nyfiken på vad för video det var så var det denna:
De visar även andra varor/märken som satsar på hållbar matproduktion i samma video.
 
Du tänker enbart ur konsumentens perspektiv, med lägre pris, och handlarens marginaler i ditt resonemang. Och i ärligheten namn mest på mejeri.

Just vad avser Mejeri (utom ost) så har "Svenskt" en väldigt stark ställning. Men svenskt jordbruk är så mycket mer än mjölk, grädde, fil och youghurt.

Det är allt möjligt, spannmål, bröd, mjöl, kött, bönor, ärtor, musli, frukostflingor, senap, matolja...

När den svenska råvaran (t.ex. havre) i frukostflingorna byts ut till, eller enkelt kan bytas ut till, importerad råvara, så prispressas bonden nedåt, och handeln tvingar till sist fram en strukturrationalisering som innebär att endast de mest effektiva och lönsamma gårdarna kan överleva.
Till slut så har så många mindre och medelstora jordbruk lagts ner, så att vår självförsörjningsgrad minskat ännu mera, och stora delar av det blandade öppna landskapet försvinner, till förmån för sämsta sortens granodlingar...

Lägre pris, betyder sämre betalt till sveriges bönder, och de stora bulkinköpen, innebär att sveriges bönder blir utbytbara.

Jag kommenterade utifrån den rapport som länkades till. Rapporten handlade om mjölk.

Ditt scenario är så klart ingen kul utveckling. Men jag tvivlar på att det är EMV som är boven i ditt drama. EMV verkar handla om både lågprisvaror och en möjlighet att ta ut mer betalt för t ex svenska råvaror. Som rapporten säger så var en del av minskat pris för konsumenten också pga av att man sparade pengar på marknadsföring. Och med all respekt för svenska reklambyråer och deras behov av att tjäna pengar så är det kanske inte dit jag vill att min matkassa ska gå.

Och är det inte så att den riktigt stora faran för bönderna är inte Icas och Hemköps EMV utan snarare de största europeiska livsmedelsjättarna; Nestlé, Unilever mfl?
 
Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå problemet med att köpa tex Icas produkter. Är det just "köpa från megastora märken istället för från små producenter"? Är problemet att många köper icke-svenskt?

Tittar jag i min icabutik, på produkterna jag köper, så finns det inte direkt några små, lokala tillverkare att stötta. Jag kollar efter vilket land som varorna producerats i och köper om möjligt svenskt. Då blir det en blandning av olika stora, kända märken.

Kollar jag på coop så är det likadant där. Coops egna eller andra "stortillverkare". Hemköp? Eldorado, Garant och annat stort och känt.

Jag ser flera nämna i tråden att de tex är noga med ägg. Jag kan välja mellan Icas egna eller från Kronägg. Hemköp har bara Garants som är ekologiska. Minns inte vad Coop har, men det är något i samma stil där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp