angående knasiga annonser...

R

Rallebralle

Angående knasiga kattannonser .....kanske är fel att lägga ut dem här men de finns bland bukeannonserna så det borde ju inte göra något.... :angel:
så här står det iaf:
Jag är på jakt efter en abessinie katt som dock inte får kosta mer än max 600 kr. Den behöver inte ha ngn stamtavla eller så men helst vara åt brun/kanel hållet ang färg
Katten kommer att garanteras ett mkt gott hem med snälla och ansvarsfulla människor.


Är det någon som sett en brun/kanelfärgad aby nångång..... :smirk:
 
Ja... det tror jag, eftersom jag inte vet vad färgerna hos abysar heter egentligen. Det är ungefär detsamma som den förståndshandikappade kille, som pekade på min "Puss" och sa, "Titta mamma, en apelsinmarmeladfärgad kisse."

:rofl:
 
Jag anser iaf att om man har tagit reda på så mkt att man vill ha just en aby....så borde man veta vilken färg man vill ha....det finns bara fyra färger...med eller utan silver :smirk:
 
Hehe, en gång ringde det när jag hade en kull ryssar till försäljning en dam som först verkade väldigt seriös. Hon fårgade om föräldrar, utställningsmeriter och temperament.
Jag svarade villigt på allt men så frågade damen vilka färger kattungarna hade :confused:
Öhh, vet man inte vad man ringer på om det står 4500:- i anonnsen :confused:
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Du , har de vita o svarta ryssarna intagit Sverige ännu?
på tal om färger .... :smirk:
 
Håller med! Blå raser ska vara blå raser. Inte vita, inte svarta, och defenitivt varken lila eller maskade! :mad:
 
Jag kan inte annat än att säga att jag ox¨anser att de ska hålla sig borta.....det har dykt upp lila o choklad abyssar i europa...ett par stycken bara ....men jag anser att abyn bara har de fyra färger som finns o därmed basta!!! :smirk:
 
Vet att självaste herr Reijers är emot det, starkt! Vi diskuterae förslaget på korater (det att blå katter av thaityp skulle godkännas som korater)
Han ansåg även att det borde vara poäng på färg inom alla raser, för som det är nu exprimenterar man friskt bland tex rexar, och färgerna blir inte bra, eftersom man inte behöver prioritera kvalitén på dem. Det ska inte vara någon tvekan om vilken färg det är på en utställningskatt, eller om den är silver, osv...
 
Då går jag lite mot strömmen då angående färerna hos min ras ragdoll. Jag tycker det är jättekul och spännande med de nya färgerna! Tabbymaskat ÄR ju så läcket! :d
Och rött och sköldpadd blir en spännande färgklick bland alla bruna blå! Speciellt sköldpadd i kombination med vitfläck blir ju väldigt läckert!
 
Fast det är väl inte riktigt samma sak... nya varianter inom färger som redan finns är ok, men jag skulle inte tycka om avel på solida raggisar, tex.
Och sen tycker jag fortfarande att det borde vara poäng på färgen hos alla raser... Man SKA kunna se vad det är för färg på katten, inte solida med massa spökmarkeringar, eller så dåligt silver att man inte kan avgöra om det är silver...
 
Men vad är det som gör att svart och vit skiljer sig från blå, eller choklad/lila från övrig tickning?
Det skiljer sig väl inte mer från ursprungsfärgerna/färgen än vad tex rödmaskad gör från brunmaskad?

Men jag kan förstå att man hos tex russian blue och korat vill behålla rasen enbart blå, efter blå just är ett rasens kännetecken.
Men jag kan inte förstå varför det skulle vara fel på choklad och lila abysar tex, det verkar ju helsnyggt!

Solida raggisar vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till. De ser ju definitivt inte längre ut som raggisar, men samtidigt, varför inte? Man skulle ju kunna skapa en "systerras" till ragdoll och kalla den något annat, ungefär som siames/oriental. Om inte annat så är det ett bra sätt att få in nytt friskt blod i rasen!

(Förresten så finns det väl en massa kanel hos aby, bara det att ni envisas med att ha ett eget namn på det. :devil:)
 
Har sett en vit med blå mask och en svart ryss. *rys*
Nä, ryssar ska vara blå, likandant med korater.
 
Men JAG tycker iaf att abyssar ska hålla sig till sina färger...tycker blått o lila ligger mkt nära varandra i färgen likadant med choklad o vilt....jag vill kunna skilja dem åt.

O på tal om kanel så är sorrel :devil:,den fulaste färgen bland abyssar av alla!!!! :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
 
Vet att självaste herr Reijers är emot det, starkt! Vi diskuterae förslaget på korater (det att blå katter av thaityp skulle godkännas som korater)
Han ansåg även att det borde vara poäng på färg inom alla raser, för som det är nu exprimenterar man friskt bland tex rexar, och färgerna blir inte bra, eftersom man inte behöver prioritera kvalitén på dem. Det ska inte vara någon tvekan om vilken färg det är på en utställningskatt, eller om den är silver, osv...

Nu måste jag säga ifrån. :mad: "Färgavel" på tex devon rex skulle kunna ödelägga hela rasen då avelsbasen inte är tillsräckligt stor för det, än. Jag vet att många nu diskuterar detta om man skall börja döma rexarna i färg också och man kanske tror att avelsbasen klarar av detta, men det är inte sant.

Alla färger hos rexarna kanske inte är "bra" och alla färger gör sig inte bra på en rex men idag är iaf inte devon rexens största problem dåliga färger (f ö tycker jag att majoriteten av rexarna faktiskt har bra färger).

Jag kan förstå att man motsätter sig andra färger hos en ras där "färgen gör rasen" men hos rexarna är det ju absolut inte färgerna som gör rasen.
 
Tycker den är snygg! Och angående lila och choklad, så ja, de är svåra att skilja från varandra, speciellt hso maskade katter. Det tvistas fortfarande om huruvida chokladanlaget verkligen existerar hos ragdoll eller inte. :smirk:
De flesta svenska "chokladmaskade" eller "lilamaskade" ragdolls jag har sett har sett ut precis som vanliga brun- och blåmaskade.
Däremt så finns det utländska uppfödare som inriktat sig på choklad och lila, och där kan man se riktigt snygga exemplar! Jag skulle inte säga nej till en lilamaskad eller lilasköldpaddsmaskad ragdoll, så vackert!
Så nog finns anlaget, men jag tror att det är extremt ovanligt i Sverige, och att de flesta svenska choklad- och lilamaskade är felreggade ragdolls...
 
Håller med. För att kunna bedriva färgavel inom en ras så måste man ha en bred avelsbas och en ordentligt befästad typ. Typen ska alltid prioriteras, sedan kommer färg.
Men det bör ju alltid vara ett mål att man någon gång ska komma så långt i aveln inom en ras att man kan börja göra avelsurvalet efter färg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp