Angående kupering

Wingates

Trådstartare
Efter att ha haft långa diskussioner angående kuperade hundar i ett dobermannforum så valde några att mejla jordbruksverket om vad som gäller för att importera kuperade valpar. Frågan gällde om det verkligen var okej att importera valpar som måste ha tejpade öron etc. Efter ett par mejl så är det konstaterat att nej, det är inte ok att importera valpar som måste ha öronen tejpade.

Jag tänkte att det kunde vara intressant även för annat hundfolk med kuperingsraser eftersom detta verkar ha varit ganska okänt.

kupering.jpg


Hej

Det är inte lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande för hunden. Att tejpa öronen efter en kupering innebär att hunden har ont och då är det ett lidande och inte lagligt.

Om man ser en hund som ser ut som den hunden som du skickade med en bild på, så är det till länsstyrelsen man ska vända sig och anmäla detta. Man kan även göra en polisanmälan för djurplågeri alternativt brott mot djurskyddslagen. Det är inte lagligt att kupera en hund utomlands och sedan ta in den till Sverige, så länge som öronen är tejpade på det sättet!



Med vänliga hälsningar
Linda Andersson
 
Jag är tydligen naiv, jag trodde att man knappt importerade öronkuperade valpar längre eftersom det ingreppet, till skillnad från svanskupering, görs när valparna är så pass gamla att det ofta borde vara klart vilken valp som ska säljas till vem. :(
 
Jag är tydligen naiv, jag trodde att man knappt importerade öronkuperade valpar längre eftersom det ingreppet, till skillnad från svanskupering, görs när valparna är så pass gamla att det ofta borde vara klart vilken valp som ska säljas till vem. :(
Tyvärr är det många som fortfarande vill ha kuperat och importerar av just den anledningen.
 
Undrar om det är okej att tejpa öronen på raser som ska ha stånd/vippöron då? Jag har sett många konstiga lösningar på det där...
 
Undrar om det är okej att tejpa öronen på raser som ska ha stånd/vippöron då? Jag har sett många konstiga lösningar på det där...
Enl texten i citatet i orginalinlägget är det ok om det inte orsakar hunden lidande... hur man nu ska bedöma det.
 
Det är väl inte riktigt samma sak? Även om jag tycker att det är jättelöjligt att tejpa öron..

Jag gissar att det är förbjudet med strutar att sätta på nykuperade öron för att de ska stå ordentligt? Hur kan det då vara okej med liknande strutar på okuperade öron? Det ser ju verkligen inte skönt ut för hundarna...
 
Jag gissar att det är förbjudet med strutar att sätta på nykuperade öron för att de ska stå ordentligt? Hur kan det då vara okej med liknande strutar på okuperade öron? Det ser ju verkligen inte skönt ut för hundarna...
Har aldrig sett sådana strutar, tänkte mer på lite tejp för att få öronen att vika sig korrekt. Det gör knappast ont för hundarna, men är väldigt löjligt..
 
Vet flera i min ras som har köpt kuperade äldre hundar för att de vill åt blodet. Att någon köper in en kuperad valp idag är väldigt ovanligt.

Något som jag tycker är bra är att kuperade hundar inte alls tas fram i den utsträckning som de gjorde för 8-10år sedan på utställningar. Då var det så att kom du med en kuperad hund så var du nästan säker på att vinna. Idag vinner den hund som är bäst. Domarna har nog lärt sig se även en okuperad hund. Men det kräver ju mer av domaren eftersom du får ett helt annat huvud och uttryck samt att kroppen ser kortare ut på en kuperad hund.
 
Har aldrig sett sådana strutar, tänkte mer på lite tejp för att få öronen att vika sig korrekt. Det gör knappast ont för hundarna, men är väldigt löjligt..

Fast att ha brosk fixerat under längre tid gör ont. Jämför att vika örat mot kudden när du sover -inte skönt.
 
Undrar om det är okej att tejpa öronen på raser som ska ha stånd/vippöron då? Jag har sett många konstiga lösningar på det där...
Det står ju att kuperade öron gör ont och tejpar du dom då så blir det lidande.
Jag antar att de menar att örat i sig ju gör ont efter kupering. Tar du då dessutom och hanterar det en massa så gör det ännu mer ont. Säger sig självt lite. Okuperade öron är ju inte såriga och gör ont vid beröring.
 
Det står ju att kuperade öron gör ont och tejpar du dom då så blir det lidande.
Jag antar att de menar att örat i sig ju gör ont efter kupering. Tar du då dessutom och hanterar det en massa så gör det ännu mer ont. Säger sig självt lite. Okuperade öron är ju inte såriga och gör ont vid beröring.
Med tanke på hur de försöker klia av sig tejpen och andra anordningar så tror jag nog de tycker att de är irriterande, om inte direkt smärtsamma. Och tuggummi i öronhår KAN inte vara skönt...
 
Med tanke på hur de försöker klia av sig tejpen och andra anordningar så tror jag nog de tycker att de är irriterande, om inte direkt smärtsamma. Och tuggummi i öronhår KAN inte vara skönt...
Tror säkert också de är irriterande, men att de leder till onödigt lidande vet jag inte. Då skulle nog en tratt, sån man har så hunden inte ska slicka sår alltså, leder till större irritation. Men ja, att ta bort tejpen är nog inte skönt.
 
I min mening (hogst personliga asikt) ar det just tejpningen jag ogillar mest med oron kupering.
Jovisst, operationen sjalvt ar onodig och lakningen sakert plagsam men det ar ofta over pa ett par veckor.
Att daremot tejpa och ha en massa saker fastsatta pa hunden huvud I upp till ett ar tycker jag kanns fruktansvart onodigt! Peta in tampong cartridges I oronen, rakna med irritation och smasar for att inte tala om frammande foremal som haller fast kroppsdelar 9eller det som ar kvar av sagda kroppsdelar) I 6 - 12 manader! Nej tack.
 
Med tanke på hur de försöker klia av sig tejpen och andra anordningar så tror jag nog de tycker att de är irriterande, om inte direkt smärtsamma. Och tuggummi i öronhår KAN inte vara skönt...

Jag hade en uppfödare (av en helt annan ras) som var intensivt på mig när Monster var yngre - jag måste tejpa hans öron, såååååååg jag inte att det ena inte vek sig helt korrekt!? Jag var - och förblir - totalt oförstående för hela "himlen ramlar ner"-tjafset, vad spelar det för jäkla roll om öronen inte är helt rätt? Och om det är för "avelsutvärderingen" utställning så är väl knappast tejpning något som har med aveln att göra...

Jag vägrade såklart tejpa, till hennes eviga fnysanden och fördömanden (allvarligt, hon är fortfarande sur över det!), och det katastrofala resultatet blev
JywTWIy.jpg


Oj, vad jag ångrar mig att jag inte kletade med tejp, glasspinnar och gud vet vad i ett halvår för att rätta till hans defekta öron. :meh:
(Inte hade jag ångrat mig om han hade ett öra permanent vänt ut och in heller.)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 222
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp