Angående oxrar..

hola

Trådstartare
Hej! Jag är en fjortonårig tjej som har en D-ponny på 11 år. Hon hoppar med en jättebra teknik, fick 9-9 på hoppteknik. Vi är ett dressyrekipage men jag tycker det är superkul att hoppa. Vi tävlar alltså i dressyr.

Jag har inga problem med att hoppa 100-110 räcken, men när det kommer till oxrar, så går det inte över 90 cm.. Alltså.
Jag tycker det är skitläskigt. Min ponny har i tidigare ägo hoppat 120. Hon har all kapacitet för dem där höjderna.
Jag är medveten om detta, men ändå så får jag hjärtat i halsgropen när jag styr på oxrar. Med hjälp av tränare har det blivit bättre och jag hoppar ungefär 85-90 men högre så blir jag rädd.
Jag har väl koll på avstånd och reglerar galoppen relativt bra. Helt ärligt vet jag inte varför just oxrar är läskiga. Jag är inte direkt rädd för att ramla av, jag vet inte vad det är som jag blir rädd för.. :banana:

Någon som har tips på tankesätt? Måste ändra min inställning. Jag förstår att jag ska hålla mig på denna höjden, men jag känner ju mig säker här. Stegvis höja, och ta hjälp av tränare, det förstår jag.
Så nu menar jag tips för att släppa att det är en oxer ;)
Tack på förhaaaand :heart
 
Jag har tyckt långa oxrar är läskiga, men har testat att först länga till maxlängd på pytteoxrar (maxlängd enligt TR = höjd + 20 cm), och sedan, när det känns bekvämt, höja, och det funkar på mig. Jag vänjer mig vid långa hinder medan de är hanterbart små, så blir de inte så otäcka.
 
Hej y'all, det var inget. Visade sig att det enda jag behövde för att bli mer självsäker, var en hoppsadel.. hehe
Om du hoppade 100 i en dressyrsadel så förstår jag att det var läskigt :rofl: även allroundsadlar är läskiga att hoppa i när det blir högre än 50cm då de oftast saknar tillräckligt med stöd på rätt ställen :o.

En bra sadel är det bästa hjälpmedlet i ridning oavsett gren ^_^
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 530
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 554
Senast: Tonto
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp