Angående priser till placerade på tävlingar...

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur väl propositionerna var skrivna och öht hur tävlingarna framstod på TDB - av ren nyfikenhet. Främst tittade jag på dressyrtävlingar, lokal-regional nivå, eftersom att det är det jag själv tävlar.
Kunde rent allmänt konstatera att "Stockholmspriser" var ett fenomen även i detta sammanhang, och att de flesta propositioner var mycket välskrivna. :up:

Dock var det en tävling som fullkomligen fick mig att tappa hakan. Det var en lokal dressyrtävling med klasser LB-LA. Den låg inte i ett "storstadslän" kan förtydligas. Till att börja med var anmälningsavgiften 350 kr + 150 kr efteranmälningsavgift, vilket jag rent allmänt anser vara fruktansvärt dyrt med tanke på klasserna. Som om inte var nog var det enda priset man fick en rosett. Eller just det, om man så önskade kunde man köpa till en plakett för 50 kr. :eek: O_o :cautious: Jag tror inte jag behöver nämna att den tävlingen hade rätt få anmälda.................
WTF?! Var min första reaktion. Sådär dyrt är det knappt ens i Sthlm, och om det väl är dyrare här (säg runt 300 kr) brukar en ordentlig goodiebag till alla startande samt riktigt påskostade priser till de placerade ingå. Hur tänker man som arrangör kan man ju fråga sig? Sen menar jag inte att man kan få allting, jag menar har man lite lägre anmälningsavgift så alla känner att de kan vara med, kanske man får göra visst avkall på priser, och vice versa, det förstår jag också, men detta var i mina ögon rätt extremt.

Blir samtidigt lite nyfiken på det här med anmälningsavgift och priser, hur tänker du som tävlande kring anmälningsavgift och priser? Prioriterar du billigare avgift eller vill du hellre ha chansen att vinna lite finare priser? (Vet att det inte nödvändigtvis måste finnas en motsägelse där, men bara för enkelhetensskull)
Och hur tänker du som arrangör kring anmälningsavgifter och priser? :)


För egen del kan jag väl till att börja med säga att jag aldrig skulle gjort som arrangören ovan........
I egenskap av tävlande skulle jag säga att jag om något tittar mer på avgifterna än priserna. Jag tävlar inte för att placera mig, så priserna bryr jag mig egentligen inte jättemycket om. Dock har jag en grej för riktigt gedigna metallplaketter....:love: När det kommer till anmälningsavgiften stirrar jag mig inte så blind på enskilda kronor, men betalar helst inte över 300 kr om det inte är något väldigt speciellt, och tycker att runt 260-280 kr är en rimlig avgift för en lokal/regional LB.

I egenskap av arrangör hade jag nog varit lite "neighter nor". Antingen hade jag lagt mig lite lägre i avgift, men då kanske bara haft en rosett och plakett som pris, eller lagt mig på säg 280-300 kr avgift, men istället haft välfyllda goodiebags till alla och superfina priser.
 
Jag fattar inte varför vissa är så besatta av priser. Så länge det är hobbynivå är det ju inte priserna som är det viktiga.

Jag har ett jäkla skåp fullt med prisgrejer mina hundar vunnit. Ben jag inte ger dem, leksaker de inte leker med, tillskott jag inte behöver, halsband som är fula.

Jag är väldigt nöjd över en liten plakett ellet pokal vilket är standard här. Goodiebags kan man skippa om det nu inte är någon juniorklass.
 
Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur väl propositionerna var skrivna och öht hur tävlingarna framstod på TDB - av ren nyfikenhet. Främst tittade jag på dressyrtävlingar, lokal-regional nivå, eftersom att det är det jag själv tävlar.
Kunde rent allmänt konstatera att "Stockholmspriser" var ett fenomen även i detta sammanhang, och att de flesta propositioner var mycket välskrivna. :up:

Dock var det en tävling som fullkomligen fick mig att tappa hakan. Det var en lokal dressyrtävling med klasser LB-LA. Den låg inte i ett "storstadslän" kan förtydligas. Till att börja med var anmälningsavgiften 350 kr + 150 kr efteranmälningsavgift, vilket jag rent allmänt anser vara fruktansvärt dyrt med tanke på klasserna. Som om inte var nog var det enda priset man fick en rosett. Eller just det, om man så önskade kunde man köpa till en plakett för 50 kr. :eek:O_o:cautious: Jag tror inte jag behöver nämna att den tävlingen hade rätt få anmälda.................
WTF?! Var min första reaktion. Sådär dyrt är det knappt ens i Sthlm, och om det väl är dyrare här (säg runt 300 kr) brukar en ordentlig goodiebag till alla startande samt riktigt påskostade priser till de placerade ingå. Hur tänker man som arrangör kan man ju fråga sig? Sen menar jag inte att man kan få allting, jag menar har man lite lägre anmälningsavgift så alla känner att de kan vara med, kanske man får göra visst avkall på priser, och vice versa, det förstår jag också, men detta var i mina ögon rätt extremt.

Blir samtidigt lite nyfiken på det här med anmälningsavgift och priser, hur tänker du som tävlande kring anmälningsavgift och priser? Prioriterar du billigare avgift eller vill du hellre ha chansen att vinna lite finare priser? (Vet att det inte nödvändigtvis måste finnas en motsägelse där, men bara för enkelhetensskull)
Och hur tänker du som arrangör kring anmälningsavgifter och priser? :)


För egen del kan jag väl till att börja med säga att jag aldrig skulle gjort som arrangören ovan........
I egenskap av tävlande skulle jag säga att jag om något tittar mer på avgifterna än priserna. Jag tävlar inte för att placera mig, så priserna bryr jag mig egentligen inte jättemycket om. Dock har jag en grej för riktigt gedigna metallplaketter....:love: När det kommer till anmälningsavgiften stirrar jag mig inte så blind på enskilda kronor, men betalar helst inte över 300 kr om det inte är något väldigt speciellt, och tycker att runt 260-280 kr är en rimlig avgift för en lokal/regional LB.

I egenskap av arrangör hade jag nog varit lite "neighter nor". Antingen hade jag lagt mig lite lägre i avgift, men då kanske bara haft en rosett och plakett som pris, eller lagt mig på säg 280-300 kr avgift, men istället haft välfyllda goodiebags till alla och superfina priser.

Jag tänker att kostnaden för start styrs av faktorer som kostnader för domare, överdomare och eventuell anläggningshyra.
Vad gäller hederspriser: jag är sällan aktuell för placeringar (har dock kommit tvåa i LC två gånger med min unghäst - en gång som fyraåring och en gång som femåring) så jag kan ju inte hoppas på så mycket där ;)
Jag tycker inte att hederspriserna är särskilt viktiga, och de är ju många gånger sponsrade också, så de är ju oftast inte så dyra för arrangören.

I somras vann min femåring och jag femårsklassen i dressyr på fjordhäst-SM. Då fick vi ett segertäcke (fint), en lädergrimma med bling, en uppsättning häst- och ryttarsmycken och en T-shirt. Fina, bra hederspriser. Samtliga de priserna var sponsrade, om jag uppfattat arrangören rätt.
Rosetten är enorm.
Där kostade varje start 300kr, men då hade man hyrt Grevagårdens anläggning och jag misstänker att det är en ganska dyr anläggning.

Vad menar du med "neighter nor"?
Försöker du översätta "antingen - eller" till engelska (i så fall blir det fel; neighter är inte ett ord men du kanske syftar på neither för i så fall blir det ju "varken - eller" i översättning)? Eller menar du något helt annat?
 
Vi brukar ha sponsorpriser på våra större tävlingar. Jag vann ett par ullsockar ett år, väldigt användbart och bra pris :up: De fick slita hårt i vintras.

På små tävlingar är det bara rosett och det duger gott. Jag betalar hellre lite mindre per start och får en rosett än att betala mer och få prylar.

Ja.
De sponsorspriser jag fått har varit bra, tycker jag. En omgång borstar, grimma.
en gång en regnponcho - kanske lite tråkigt men väldigt bra att ha i bilen.
Ett presentkort på foder i en butik som ligger några mil hemifrån - tror jag ska ge det presentkortet till en kompis som nog har större nytta av det är väl "sämre" även om det är ett fint pris.
Har också vunnit slicksten till häst, hästgodis, ridhandskar, benlindor, pälsvård och liknande i andra tävlingar (jag har ju tävlat och vunnit en del i western; de flesta hederspriserna har kommit på westerntävlingar). En slipmaskin var ett udda men väldigt bra hederspris... Från en westerntävling för några år sedan kom jag hem med sponsorspriser för ca 5000kr. Och som sagt, det var sponsorspriser det.
 
Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur väl propositionerna var skrivna och öht hur tävlingarna framstod på TDB - av ren nyfikenhet. Främst tittade jag på dressyrtävlingar, lokal-regional nivå, eftersom att det är det jag själv tävlar.
Kunde rent allmänt konstatera att "Stockholmspriser" var ett fenomen även i detta sammanhang, och att de flesta propositioner var mycket välskrivna. :up:

Dock var det en tävling som fullkomligen fick mig att tappa hakan. Det var en lokal dressyrtävling med klasser LB-LA. Den låg inte i ett "storstadslän" kan förtydligas. Till att börja med var anmälningsavgiften 350 kr + 150 kr efteranmälningsavgift, vilket jag rent allmänt anser vara fruktansvärt dyrt med tanke på klasserna. Som om inte var nog var det enda priset man fick en rosett. Eller just det, om man så önskade kunde man köpa till en plakett för 50 kr. :eek:O_o:cautious: Jag tror inte jag behöver nämna att den tävlingen hade rätt få anmälda.................
WTF?! Var min första reaktion. Sådär dyrt är det knappt ens i Sthlm, och om det väl är dyrare här (säg runt 300 kr) brukar en ordentlig goodiebag till alla startande samt riktigt påskostade priser till de placerade ingå. Hur tänker man som arrangör kan man ju fråga sig? Sen menar jag inte att man kan få allting, jag menar har man lite lägre anmälningsavgift så alla känner att de kan vara med, kanske man får göra visst avkall på priser, och vice versa, det förstår jag också, men detta var i mina ögon rätt extremt.

Blir samtidigt lite nyfiken på det här med anmälningsavgift och priser, hur tänker du som tävlande kring anmälningsavgift och priser? Prioriterar du billigare avgift eller vill du hellre ha chansen att vinna lite finare priser? (Vet att det inte nödvändigtvis måste finnas en motsägelse där, men bara för enkelhetensskull)
Och hur tänker du som arrangör kring anmälningsavgifter och priser? :)


För egen del kan jag väl till att börja med säga att jag aldrig skulle gjort som arrangören ovan........
I egenskap av tävlande skulle jag säga att jag om något tittar mer på avgifterna än priserna. Jag tävlar inte för att placera mig, så priserna bryr jag mig egentligen inte jättemycket om. Dock har jag en grej för riktigt gedigna metallplaketter....:love: När det kommer till anmälningsavgiften stirrar jag mig inte så blind på enskilda kronor, men betalar helst inte över 300 kr om det inte är något väldigt speciellt, och tycker att runt 260-280 kr är en rimlig avgift för en lokal/regional LB.

I egenskap av arrangör hade jag nog varit lite "neighter nor". Antingen hade jag lagt mig lite lägre i avgift, men då kanske bara haft en rosett och plakett som pris, eller lagt mig på säg 280-300 kr avgift, men istället haft välfyllda goodiebags till alla och superfina priser.
Man har väl lite olika syn på tävlingar, gissar jag? Vissa arrangerar enbart för att de måste för att få ställa ut licenser, att arrangera en dressyrtävling är enkelt då. Men dyrt. Framför allt om klubben inte ligger så centralt(?) och måste hyra in långväga funktionärer. Så har man gjort en budget och kollat vad man behöver ta i avgifter för att gå runt och... Så blir det ohemuligt höga avgifter.

Men det är bara en gissning.

Mvh,
Lady_S
 
Har klubben inte har egen anläggning utan måste hyra in sej kan anmavg kanske spegla sej däri.
Iår/nästa år kanske foderbrist kan spela in också om klubben verkligen behöver pengar.
(Skulle gärna stödja och åka till en sån klubb om det framgick. )
Eller så chansar man bara, får man många starter så är det ju verkligen plus i kanten!
Eller kanske kan man inte ta emot för många startande av nån anledning och räknar med få starter om man har hög avgift.

Men nu Spånar jag bara, vet inte.



Vi brukar lägga oss i prisklass med övriga distriktet, om i ett spann - lite under medel.
Ofta handlar det om att få ställa ut licensers dvs en tävling om året, att åta sej lagtävling om vi tävlat lag, eller bara för det faktiskt är ganska kul.
Vi har gått plus utan att ha dyra anmavgifter, även inhyrda på anläggning!

Alltid segertäcke, delvis sponsrat. Övriga hederspriser alltid sponsrade.
Vi har fina priser. Fina rosetter och plakett(är nördig nog att tycka att de ska ingå vid placering:angel:)


Men om jag personligen rider häst som kan sniffa på placering kan priser/premier kanske spela in.
Men jag betalar inte vad som helst för en start då det oftast är en bit att åka.
Är nördig nog att uppskatta tjusiga rosetter också dock :o

Med en häst utan prischans så spelar anläggning störst roll. Ihop med anmavg. Beroende på syfte sas.
 
Mer konkurrens i Stockholm?
Här är det oftast fullt på en pisskvart i lägre klasser lokal dressyr. Dvs det blir värt mkt bara få rida en bedömd ritt.

Kan man däremot välja på tre tävlingar kommer mervärden in..
 
Mer konkurrens i Stockholm?
Här är det oftast fullt på en pisskvart i lägre klasser lokal dressyr. Dvs det blir värt mkt bara få rida en bedömd ritt.

Kan man däremot välja på tre tävlingar kommer mervärden in..

Jag menade ur ett "hela landet" perspektiv ;)
Här går platserna på 8-15 sek om det är 20 st, 20-35 sek om det är 40 dito. Så absolut inte här ;)
Men tänkte, ute i landet verkar det inte alls vara samma tryck. Absolut att platserna ofta blev fulla, men de hade ju inte gått på 15 sek liksom....
 
Jag menade ur ett "hela landet" perspektiv ;)
Här går platserna på 8-15 sek om det är 20 st, 20-35 sek om det är 40 dito. Så absolut inte här ;)
Men tänkte, ute i landet verkar det inte alls vara samma tryck. Absolut att platserna ofta blev fulla, men de hade ju inte gått på 15 sek liksom....

Fast det blir ju fel med ett antagande.

Utgår jag från mig så det jag vill ha är en tävlingsplats på rimligt avstånd (=max 2 h resväg), bra underlag och den klass jag vill starta. Resten är irrelevant. Och det är varken i hopp eller dressyr så ”bara” att få till det.

Så goodiebags osv skulle jag se positivt såklart, men jag skulle inte varken förvänta mig det eller se det som avgörande. Och skulle välja en tävling en timme bort som kostade 350 kr och ”bara” rosett före en tävling 1.5 h bort för 300 kr och goodiebag

Och åka 1-2 h var vardag även för minsta pay and jump.

Det är nog ett helt annat perspektiv vad som påverkar utanför storstad/motsvarande där det är ”tätare” mellan tävlingarna.
 
Fast det blir ju fel med ett antagande.

Utgår jag från mig så det jag vill ha är en tävlingsplats på rimligt avstånd (=max 2 h resväg), bra underlag och den klass jag vill starta. Resten är irrelevant. Och det är varken i hopp eller dressyr så ”bara” att få till det.

Så goodiebags osv skulle jag se positivt såklart, men jag skulle inte varken förvänta mig det eller se det som avgörande. Och skulle välja en tävling en timme bort som kostade 350 kr och ”bara” rosett före en tävling 1.5 h bort för 300 kr och goodiebag

Och åka 1-2 h var vardag även för minsta pay and jump.

Det är nog ett helt annat perspektiv vad som påverkar utanför storstad/motsvarande där det är ”tätare” mellan tävlingarna.

Förstår absolut hur du menar, och inser också att jag gjorde lite tankevurpa där :)
Däremot... 1-2 h är vardag? Ursäktar om jag har snurrat till det, men bor inte du i Uppland? :confused: :)
Absolut att det är glesare mellan tävlingarna än här i Sthlms län, men jag trodde det var ett rätt stort utbud iaf inom 1-1.5 h radie? :) Jag har fått intrycket av det när jag sneglat lite på era dressyrtävlingar på TDB iaf, men vad vet jag?
Förövrigt har jag själv 1 h som "normalgräns", och 1.5 h vid speciella tävlingar. Då har jag ett mycket stort utbud som sträcker sig över 4 län (Stockholm, Sörmland, södra Uppland, södra Västmanland).
På (ca) 2 h, med utgångspunkt Hålan, södra Stockholm, skulle jag kunna nå följande orter:
Avesta, Dalarna
Norrköping, Östergötland
Skärgården, Norrtälje/Nynäshamn/Värmdölandet, Stockholm
Skärgården, Nyköping/Oxelösund, Södermanland
Tierp, Uppland
Örebro, Närke
Östhammar, Uppland
Och allt däremellan.
Det är hela Mälardalen och stora delar av Bergslagen.

Med 2 h som absolut maxradie borde du, beroende på exakt var i Uppland du bor, kunna täcka in hela Stockholm och Uppland, stora delar av Gästrikland, Sörmland och Västmanland och lite av Dalarna.

Menar absolut inte att kritisera, blir bara nyfiken då jag tycker att 2 h låter väldigt långt i, åtminstone här i en Mälardalskontext. :)
 
@Dressyrtjejen_97 det beror ju helt var i ett län man bor. Alla bor inte centralt heller. När det är 1.5 mil till närmsta affär, tar 30 min (på gör transport inte jätterolig väg) till närmsta ridhus/ridbana och 45 min till hemmaklubben så inser man att det oftast blir just 1-2+ h till tävling/PJ osv

Sen kan det om man åker 2 h finnas flera att välja på såklart
 
Det beror lite på vad jag vill med mitt tävlande. Är det en oerfaren häst som bara ska ut och se staket behöver man ju inte välja den dyraste. Har jag en chans på placering om allt går som det borde kan jag ju välja en lite dyrare eller roligare tävling med bättre priser.
 
@Dressyrtjejen_97 det beror ju helt var i ett län man bor. Alla bor inte centralt heller. När det är 1.5 mil till närmsta affär, tar 30 min (på gör transport inte jätterolig väg) till närmsta ridhus/ridbana och 45 min till hemmaklubben så inser man att det oftast blir just 1-2+ h till tävling/PJ osv

Sen kan det om man åker 2 h finnas flera att välja på såklart

Nej, då blir det ju givetvis så! :)
 
Nu är kanske inte priserna helt jämförbara, men jag inser nog att jag borde satsat på ridning om jag ville kunna tävla billigt. Jag tävlar i körning och bor i ett förhållandevis tätt tävlingsområde, dvs Skåne. Att åka upp till två timmar till en tävling är nära. Här ligger våra träningstävlingar på 250kr per start, riktiga fullständiga tävlingar på ca 800kr i lätt klass. Och är de förlagda som två eller tredagars behövs uppstallning då det ofta är långt att köra, vilket kostar runt 1000kr till/natt. Och dubbelt upp för mig som nu kör ponnypar. Tur då kanske att det inte brukar vara mer än max ca fem tävlingar på ett år inom ett körbart avstånd (max 3h för mig)..
Jag hade personligen föredragit låga anmälningsavgifter före höga/fina priser. Men vet att arrangerande klubbar inte direkt är ute efter att tjäna pengar. Våra priser är nog för det allra mesta sponsorspriser.
 
Jag fattar inte varför vissa är så besatta av priser. Så länge det är hobbynivå är det ju inte priserna som är det viktiga.

Jag har ett jäkla skåp fullt med prisgrejer mina hundar vunnit. Ben jag inte ger dem, leksaker de inte leker med, tillskott jag inte behöver, halsband som är fula.

Jag är väldigt nöjd över en liten plakett ellet pokal vilket är standard här. Goodiebags kan man skippa om det nu inte är någon juniorklass.
Kan tycka att priserna skulle på lokal-regional nivå tex vara anmälningsavgiften tillbaka speciellt i unghästklasserna
 
Jag tycker anmälningsavgiften tillbaka är det bästa som finns. Hederspriser är sällan något jag vill ha.
Jag tävlar fälttävlan och hoppning och det brukar vara standard i min region.

Dressyr rider jag bara pay and ride för att träna fälttävlansprogrammen.
 
Jag tycker anmälningsavgiften tillbaka är det bästa som finns. Hederspriser är sällan något jag vill ha.
Jag tävlar fälttävlan och hoppning och det brukar vara standard i min region.

Dressyr rider jag bara pay and ride för att träna fälttävlansprogrammen.
Jag håller med dig! Vi bor ju i samma region men jag tar många gånger hellre anm.avgift tillbaka än ett rosa hoppspö eller en kylväska det står Nivea på (saker jag tidigare fått i pris).
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 395
Senast: fio
·
Dressyr Har förstått att det förekommer lokala skillnader i pris. Vad kostar en dressyrstart hos er? Och tycker ni att priset är rimligt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 901
Senast: Wilfa
·
Dressyr Satt och funderade på det här med priserna på tävlingar. Är det någorlunda enhetligt över landet? Eller skiljer det sig en del/rätt...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp