Angående regler och moderering av forumet

Cheeserica

Trådstartare
Hej på er alla kattälskare!

Jag heter Erica och som de flesta nog vet är jag moderator här på Kattforumet. Jag är här dels i egenskap av vanlig användare för att diskutera kattfrågor, se fina bilder och umgås med andra kattgalningar. Jag är dock även här för att se till så reglerna efterföljs och för att hjälpa till att hålla forumets diskussioner på en bra och trevlig nivå så att alla ska känna sig välkomna att delta i debatten. Jag deltar gärna i debatter, men mina åsikter ska aldrig påverka hur jag modererar och detta är något som är mycket viktigt för mig.

En tumregel som alla moderatorer på Bukefalos går efter är "bättre fria än fälla". Det verkar dock finnas användare här på forumet som tycker att jag inte håller tillräcklig ordning på diskussionerna. Därför vill jag passa på att informera lite om hur just DU kan hjälpa mig och påverka att Kattforumet blir en trevlig plats att vara på.

Det första är att läsa igenom Bukefalos forumregler ännu en gång, och dels tänka lite extra varje gång du postar ett inlägg eller en tråd så att du är säker på att du håller dig inom reglerna, men också för att kunna se när andra användare bryter mot reglerna. Reglerna finns att läsa här: Bukefalos forumregler

Det andra du kan göra för att hjälpa mig är nämligen att visa mig när just du tycker att gränsen är nådd och forumreglerna överträdda. Ser du ett inlägg där en person gör reklam, eller är onödigt otrevlig mot andra personer? Rapportera isåfall inlägget till moderatorn (mig) genom att klicka på den här symbolen
report.gif
i det inlägg som du vill göra mig uppmärksam på. Då skickas ett email iväg till mig som jag tittar på så fort jag hinner, och jag är väldigt tacksam för varje synpunkt jag får. Dels gör det min arbetsbörda mindre - det är ju inte säkert att jag ser alla regelbrott annars - och så ger det mig även en bild av hur ni användare vill ha ert Kattforum.

Det är inte säkert att jag alltid tar bort eller låser trådar som jag får synpunkter på, men utan er hjälp så vet jag inte om ni vill att jag gör ett bra jobb, om jag är för snäll eller för elak. ;)

Tack på förhand!

MVH
Erica
Moderator
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Av dom forum jag är inne på är just Katt det enda som verkligen fungerar där Moderatorn inte låter sina egna tyckande och tänkande styra och ställa.

Du gör ett toppen jobb :bow::bow::bow:
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Jag har upplevt de som en mycket märklig erfarenhet att som relativt ny kattägare hamna i detta forums diskussioner. Man kan få en känsla av att man borde ha varit här i nått år innan man skaffade katt för att lära sig hur man skall bete sig och vilka åsikter som är acceptabla. Det finns massor av åsikter här som folk i allmänhet inte har en aning om att existerar. Det är inte helt ovanligt att man i foruminlägg får läsa att folk blir "mörkrädda" av nåns åsikt, att nån är "sjuk i huvudet" eller nått annat när man inte delar en persons åsikt.

Tråkig ton tycker jag och det vore inte helt fel om det fanns lite mer förståelse för att det kan finnas olika åsikter om saker och ting.
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Jag har upplevt de som en mycket märklig erfarenhet att som relativt ny kattägare hamna i detta forums diskussioner. Man kan få en känsla av att man borde ha varit här i nått år innan man skaffade katt för att lära sig hur man skall bete sig och vilka åsikter som är acceptabla. Det finns massor av åsikter här som folk i allmänhet inte har en aning om att existerar. Det är inte helt ovanligt att man i foruminlägg får läsa att folk blir "mörkrädda" av nåns åsikt, att nån är "sjuk i huvudet" eller nått annat när man inte delar en persons åsikt.

Tråkig ton tycker jag och det vore inte helt fel om det fanns lite mer förståelse för att det kan finnas olika åsikter om saker och ting.
Ingen ska få kalla någon annan för "sjuk i huvudet" och vad jag kan minnas har jag inte heller läst det på kattforumet. Jag har till och med gjort en sökning på något liknande då en användare kontaktade mig och skrev just att en person kallade andra för "sjuka i huvudet" eller vad det nu var, sökningen hittade ingenting och inte heller jag själv när jag letade. Just därför är det så viktigt att alla skickar synpunkter på inlägg när sådant skrivs - jag kan omöjligt hitta allt!

Visst finns det olika åsikter om allt, och det gäller åt båda hållen vilket är väldigt tänkvärt. ;) Det är lätt att anklaga andra för dålig debattstil när man inte är en ängel själv. Jag tycker ALLA ska tänka över vad de skriver extra noga, så vi får ett trevligt kattforum! :idea:

/Erica
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Ingen ska få kalla någon annan för "sjuk i huvudet" och vad jag kan minnas har jag inte heller läst det på kattforumet. Jag har till och med gjort en sökning på något liknande då en användare kontaktade mig och skrev just att en person kallade andra för "sjuka i huvudet" eller vad det nu var, sökningen hittade ingenting och inte heller jag själv när jag letade. Just därför är det så viktigt att alla skickar synpunkter på inlägg när sådant skrivs - jag kan omöjligt hitta allt!

Visst finns det olika åsikter om allt, och det gäller åt båda hållen vilket är väldigt tänkvärt. ;) Det är lätt att anklaga andra för dålig debattstil när man inte är en ängel själv. Jag tycker ALLA ska tänka över vad de skriver extra noga, så vi får ett trevligt kattforum! :idea:

/Erica

Den tråden där en person undrade om jag var sjuk i huvudet är borttagen. Det var i den tråden som hette nånting på ehh, tror jag. En person undrade som inledning hur de skulle ställa sig till att den som de sålt en katt till ville lämna tillbaka katten. Om du har nån skräpkorg med trådar så kan du hitta inlägget där.
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Jo, sen en sak till. Jag medger att jag inte alltid är så snäll i tonen mot personer som går till direkta personangrepp mot mig. Det är svårt att alltid vara snäll när man får veta att man är sjuk i huvudet eller att man är en av dem som orsakar att katter plågas till döds. Jag skiljer dock alltid på person och sak. Även om jag inte alltid delar allas åsikter så innebär inte det att jag slänger ur mig att de är djurplågare eller sjuka i huvudet.
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Jo, sen en sak till. Jag medger att jag inte alltid är så snäll i tonen mot personer som går till direkta personangrepp mot mig. Det är svårt att alltid vara snäll när man får veta att man är sjuk i huvudet eller att man är en av dem som orsakar att katter plågas till döds. Jag skiljer dock alltid på person och sak. Även om jag inte alltid delar allas åsikter så innebär inte det att jag slänger ur mig att de är djurplågare eller sjuka i huvudet.

Absolut, det förstår jag, men försök gärna bita dig i tungan istället för att ge tillbaks med samma mynt. Personangrepp ska inte förekomma från någon, jag ska försöka vara hårdare med det från och med nu. Hoppas du tycker det blir bättre och känner att du kan bli snällare själv också. ;)

Och så en notering till alla. Jag (och övriga moderatorer) kommer från och med nu börja utdela varningar till användare som bryter mot reglerna. Dimper det ner en varning i PM-boxen så var snäll och tänk på vad jag skrivit i denna tråd och återkom gärna för att diskutera utan regelbrott. :bow:

/Erica - moderator
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

Jag tycker att detta forum är ett av de trevligare. Har inte varit här så länge, men de jag hittills pratat med har varit mycket trevliga och framförallt väldigt kunniga. Jag har lärt mig mycket nytt och eftersom diskussionerna nästan alltid har en trevlig ton, lyssnar man mer, och undersöker mer kring ämnet. Har till och med fått upp ögonen för kattraser jag inte alls varit intresserad av tidigare, och lärt mig mer om deras historia.

Det är, rent ut sagt, skittråkigt när människor kallar varandra för "sjuka i huvudet", och leder sällan eller aldrig till något produktivt.
Om man inte klarar av att människor har andra värderingar än en själv, kanske man ska avstå från att delta. Det är tråkigt att en del tappar omdömet och kliver över gränserna gång på gång, bara för att de kan gömma sig bakom ett alias.

Men som sagt, har inte sett det än på detta forum, tycker klimatet i allmänhet är bra, så det är ju en god indikation på att moderatorn gör ett bra jobb:banana:

Jag uppskattar mångfalden av olika sorters kattägare och olika sorters katter!

Ser fram emot trevliga diskussioner, och att lära mig mer om era katter och er katthållning!

Ha det jättebra!

Mvh Findus och Molly
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

En sak, jag tycker att det är helt fel, att folk får hota med avlivning.....
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

vad menar du med det? av andras katter? av sina egna?
 
Sv: Angående regler och moderering av forumet

På förekommen anledning:

Enligt forumets regler är det INTE tillåtet med "insamlingstrådar", exempelvis uppmaningar om att skänka pengar till välgörenhet, katthem eller dylikt, oavsett hur godhjärtat detta är. Alla dessa trådar kommer raderas utan att meddela trådskaparen.

/Erica - moderator
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 863
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 164
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 824
Senast: Mabuse
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 653
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp