Angående remontnosgrimmor

B

Bobo_

Har läst tråden 'Vad skulle ni aldrig sätta på er häst' (heter den så???) och jag är jätteförvånad :eek:
Flera skriver att ni aldrig skulle sätta på er häst en remontnosgrimma, varför inte då???
Tänker ni på det estetiska eller tycker ni att det är en dålig nosgrimma??? Om en tandläkare/vetrinär/tränare sa till er att din häst skulle troligen gå mycke bättre på remontnosgrimma, skulle ni ändå stå fast vid att aldrig sätta på en sån på hästens nos???
Jag tycker inte heller att de är snygga men har bara träffat hästar som tycker mycket bättre om remontnosgrimmor och blir mycket trevligare att rida!!! Skulle ni bortse från det??? :confused:
 
Nu är inte jag speciellt bevandrad med just remont nosgrimmor, men om en häst nu blir trevligare att rida med en remont nosgrimma än med en vanlig eller utan någon alls så finns det ju en orsak och om man tar fallet utan någon alls så tycker jag att man döljer symptomen om man hittar en nosgrimma som hästen går bättre med.

Har man hästen utan en så finns det inte som döljer något, om man nu inte plockat på hästen något annat förstås.
 
Personligen tycker jag att remontnosgrimma är den bästa modellen om man nu ska ha nosgrimma.
 
Samma här =) =) Har bara fått trevligare hästar som sedan kunnat ridas helt utan nosgrimma tack vare remontnosgrimman!
 
Kan bara svara för mig själv... :smirk: Och jag tycker den är hemskt ful!! Hästarna får så långa konstiga huvud.... :p

Ingen av mina hästar behöver en nosgrimma i syftet att stänga igen munnen! Då är det nåt fel nånstans...
Har endast av estetiska skäl. Löst spända självklart.
 
Men jag har alltid hört att det själper mer än hjälper att ha nosgrimmor löst spända??? =)
Alla hästar jag har ridit med remontnosgrimma har slutat trixa om de har gjort det, mer samarbetsvilliga osv =) Jag ser till vad mina hästar tycker bäst om inte vad jag tycker dom ser bäst ut i =)
 
Har jag inte märkt. Det är ingen skillnad på mina hästar med lös nosgrimma och utan. De är precis likadana att rida.

Men om du tycker remonten är så bra, så är det väl bara att fortsätta. ;) Du behöver ju inte bry dig om att vissa tycker det är fult. :angel:
 
Men du kommer ju aldrig veta om dina hästar trivs med det för att du tycker det är fult, lite trisst attityd =)
 
Men hästarna trivs ju bra UTAN nosgrimma! Dom behöver alltså ingen nosgrimma öht. Jag sätter ju inte på graman om hästen går perfekt (gör inte det om den går dåligt heller). Varför ska man ha remont om hästen inte behöver det?? :confused:
 
Tycker oxå de e konstigt. Om hästen går bättre på remont, varför inte ha det :confused: Själv tycker jag att det finns snyggare nosgrimmor, men jag har inget emot remont! Jag tycker oxå att många hästar går bättre på det. jag upplever dessutom att aachen nosgrimmor sitter mer obekvämt på hästen. Jag tycker inte man ska ha en annan sorts nosgrimma om hästen verkligen behöver remont.
 
Men man bör först fundera på varför hästen går bättre med en viss nosgrimma...
 
Jag tycker att remontgrimman är hiskeligt ful, men jag andvänder den ändå. Tycker den sitter bättre än dom andra nosgrimmorna, dessutom tror jag att det är bra att byta så det inte nöts på samma ställe
 
Vad jag har hört så skall man variera nosgrimma så att inte hästen går med samma hela tiden. Jag rider utan just nu för jag har inte hittat en remont som passar, men vad är viktigast igentligen, en häst som trivs m remont men ryttaren tycker det är fult? rent egotripp!!

Håller m dig! :)

Kram Favina :bump:
 
Remontnosgrimma är den snällaste av alla nosgrimmor, rätt använd och monterad hindrar den inte hästens luftvägar. Den hindrar inte hästen från att kunna röra munnen, den förorsakar inte bitskador i kinder som tex en aschennosgrimma kan göra.

Den håller bara bettet snällt på plats, vilket förhindrar bla unga hästar från att inbjudas till att lägga tungan över bettet. Detta är även den av nosgrimmor som förordas av tandläkare, det har visat sig att andra nosgrimmor medverkat till tandproblem.
 
:bow: Jag rider med remontnosgrimma av ovanstående skäl som Boj nämner. Snyggt eller inte, kvittar för mig. Tävlar dressyr och då måste man ju ha nosgrimma och då föredrar jag remont.
 
Ja, Remontnosgrimmor är otroligt fula, men himla bra!

Normalt brukar jag ha ingen eller lös engelsk nosgrimma, men när det verkligen behövs en nosgrimma plockar jag alltid på remontnosgrimman. Det är en oerhörd skillnad mellan dessa och remontnosgrimman ger klart bäst resultat.
 
jag rider med remont på min ena. detta har vi blibit tillsagda av tandläkare att göra och hon funkar inte alls på engelsk+acchen. och nu när jag har vant mkig tycker jag hion är riktig snygg i det pssar inte alls i de andra nosgrimmorna enligt mej nu mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 706
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp