Angående strö!!!!

Har bädd, så det är kompakt (det är ju STOR skillnad på 5 cm packat, stampat spån och 10 cm lösspån t ex). Är väl ungefär 10 cm.

Min tumregel är att om jag kan stå i boxen, och sen bara böja knäna och "handlöst" falla ner på knä med all kroppsvikten, och det INTE känns hårt för knäna, då är det tillräckligt med strö.

men 40 cm fluffig halmbädd eller 15 cm fluffig spånbädd blir oftast inget bra. Hästarna "trasslar in" hovarna, drar runt det, det skjuts iväg när de reser sig och lägger sig etc. Och man slår sönder knäna om man gör knätestet. Medan däremot 5 cm permanentbädd kan klarar knätestet utan problem och hästarna ligger mjukt och torrt.

Så bara gå på "höjden" tycker jag blir missvisande..
 
Du har så rätt så när det gäller att det inte går att mäta på höjden bara!
Men 15 cm är i alla fall bättre än vad jag sett på många ställen där spån mängden går under 5 cm och de samma med halm och andra strön!
Sen finns det ju vissa som har 10 cm och inget längs med väggarna.Vilket jag tycker är sorligt eftersom när hästen vandrat runt en natt så står dom likförbannat bara på betongen...
 
Oja, men får ju titta på helheten. Menade mer såhär i diskussioner så kan 5 cm packad strö vara bättre än 15 cm fluffigt strö med kanterna lämnade etc.

Men håller med om att generellt så ser man sorgligt lite strö i alldeles för många boxar =/
 
vet väl inte exakt hur mycket jag har...däremot på en ridskola här har dom jättemycke spån! :eek: (asså privatisarna)
 
svårt att säga på cm....

mn golvet syns inte på morgonen och d torrt övrst lr va man ska säga,står på halm
 
Jag har väl ungefär fem-sex cm kompakt bädd i botten, som jag sedan toppar med en hel del fluffigare torv ovanpå. Har aldrig hänt hittills att betonggolvet synts igenom, men jag har en förmåga att få bädden alldeles för hög. Så i år skall jag försöka hålla igen... :crazy:
 
Har något mellanting mellan permanent och "vanlig". Spån 15-20 cm packat och lite halm längs ena långsidan att tugga på. Skit och det översta blöta tas ut varje dag medan allt blött tas ut 3-6 dag beroende på hur mkt de är inne (är dock aldrig ute hela natten). Våra hästar har aldrig (13 år) haft kissfläckar, liggsår eller stått på golvet (eller haft ngn cm strö kvar vilket jag tycker är liktydigt med golv). Eftersom alla har "tumregler" så kan jag väl säga att våran är att vi ska kunna sova lika bra i hästens box som i våran säng, gäller iofs för resten av stallet osv.

Mkt bygger väl på att vi bara har två hästar och kan sköta dem som vi vill, dvs de står aldrig inne utom för att sova och mellan kvälls och nattfodring på vintern när de går i den hagen. Väl inrutade rutiner som om de följs ger lugna hästar som använder sin box till att vila i, inte stöka runt, vandra, sparka, krafsa mm. Detta skulle som de flesta fattar inte funka i större stall där alla har olika sätt att ta hand om sina hästar och därmed väljer vi att antingen ha hästar hemma eller inte ha några alls. Fixar inte att se hästar som står (går) timme efter timme i sin box bara för att den inte vet vad som ska hända.

Kan ge ett exempel. En ponny vi haft ett år var borta över sommaren (hos ägaren som enl avtal skulle ha honom på sommaren) och det första han gjorde när han kom till oss och släpptes in var att lägga sig i boxxen, rulla sig lite granna och sedan bara ligga, utsträckt och njöt... i 4 timmar utan att ens se åt sin mat (matglad som en ponny annars). Lovar, han hade inte kolik...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 276
Senast: warg
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
915
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 370
Senast: Buzzter
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
567
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp