ångest fick jag

mylisen

Trådstartare
jag vet inte vad jag ska säga....
min dotter går i ettan och har aldrig pratat om sex förut vilket jag tycker är helt normalt i den åldern, alltså att inte prata om det än.
vad jag sett och förstått så är killarna ganska burdusa i sitt sätt att prata och det är mycket fula ord om f---a k-k k----a
nu leker hon med sin kompis och den ena är en kille och den andra en tjej och de är tillsammans, alltså de är två tjejer som leker detta.
hon kommer in och berättar vad de leker, att han väntar på henne att hon ska komma hem och att de kn---ar :eek:
jag står på en pall och målar........höll på att ramla ner och tappa penseln.
vet inte hur jag ska hantera det här.
tycker inte att det är ok.
summan blev att jag skällde på henne, kanske inte det smartaste men jag blev så chockad.
ja ja säger hon men vad heter det då?
öh.....:confused:
hjälp mig snälla ni.
kan tilläggas att jag har extremt svårt för det sexuella själv av olika anl.
vill ju inte smitta av mig på henne.
men hur sjutton ska jag ta det här och när ska man börja prata om sex?????
tack för att ni läste, det var skönt att få skriva av sig det.
 
Sv: ångest fick jag

*kram på dig*
Här kommer min åsikt. Du måste sätta dig ner och prata med henne i lugn & ro. Gör du inte det, så blir det precis som du är rädd för, du smittar av dig på henne. Att prata med någon som går i ettan om hur barn blir till, tycker inte jag är något konstigt. Bättre det, än att de får en vriden bild av sina jämnåriga. För att de pratar om det, det kan du vara säker på.

Det är inte alltid lätt, att reagera "rätt", men man kan alltid försöka bättra sig i efterhand. Var ärlig mot henne, det lönar sig i längden.

Varmt lycka till!
 
Sv: ångest fick jag

tack tack, jag får ta det sen när kompisen åkt hem.
men ont i magen har jag :cry:
skulle vilja ta det på ett fint sätt.
men jag vet inte hur.
:eek: pratar de om det i skolan ?? :eek:
ja det är väl klart att de gör........
 
Sv: ångest fick jag

Själv hade jag koll på det mesta när jag gick i ettan. Lekte doktor med pojkarna i lekis...:o

Så din dotter vet nog en del hon också. Men jag tror det är jättebra om du som mamma pratar med henne också! Hemma hos mig pratade vi aldrig om sådant här, det var fult och dåligt och det har suttit kvar länge.

Det finns ju bra böcker om kroppen och sex för barn. Tror att det just kommit ut en ny bok som har fått bra kritik. Kolla på adlibris! Annars kan jag rekommendera Obs! Viktigt! av Barbro Lindgren. Det är en bok som tar upp svåra ämnen som döden, depression, alkoholism, sex mm för barn på ett superbra sätt.
 
Sv: ångest fick jag

ja det var lika hemma, det var fult så det sitter som en tagg i mig.

men tusen tack för boktips det ska jag kolla upp direkt!!!
:bow::bow:
 
Sv: ångest fick jag

Jag hittar inte den heller i någon av bokhandlarna. Den kanske är slut hos förlaget och har slutat att tryckas upp?

När jag googlar kommer dock vissa bibliotek upp så kolla med biblioteket där du bor, den kanske finns där.

Barbro Lindgren är verkligen fantastisk tycker jag, jag älskade hennes böcker när jag var liten och när jag nu är vuxen och läser hennes böcker kommer jag ihåg exakt hur det var att vara barn! Allt man undrade om och allt man inte fick prata om för vuxna. Hon skriver verkligen så att barn förstår!

Annars verkar den här bra, den ska jag köpa till min dotter om jag får någon:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=912966036X

Det var den här jag tänkte på som nyss kommit ut och som har fått bra recensioner:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127605728

Men din dotter kanske är för liten för den, jag vet inte.

Annars har jag tyvärr inga tips över hur du ska hantera det här, man vill ju inte att ens barn ska känna skam över sin kropp men å andra sidan vill man väl inte pracka på dem saker som de inte har bett om att få veta eller tycker är obehagligt.
 
Sv: ångest fick jag

Jag ahr inga direkta råd på hur du ska hantera situationen, men jag minns när jag var liten och jag och min kompis var hemma hos henne och höll på att sjunga en sång med den otroligt kreativa texten "knulla, kn-lla, kn-lla...", när hennes pappa hörde oss sa han lugnt åt oss att vi inte skulle använda det ordet för att det var fult. Vi var rätt kaxiga för tillfället så vi frågade vad vi skulle säga istället. Han svarade då att "älska" var ett mycket finare ord. Det var inte lika roligt att sjunga såklart, men tog udden av ordet för oss så att säga.

Men prata med henne lugnt bara så ska du se att det löser sig. Boktipsen verkar också som en bra idé, lättare att förklara på ett bra sätt så. Kommer ihåg att vi hade "Kropp och Knopp" i skolan, vet dock inte från vilken ålder de är gjorda för, värt att kolla upp kanske?
 
Sv: ångest fick jag

Jag hade iaf förklarat att älska är ett bättre ord att använda än knulla för att det är något man gör med den man älskar och tycker om. Kan vara bra att vara klar över vilket ord ni använder för det kvinnliga könsorganet, kanske höra med skolan vad dom säger? Jag tycker att det är viktigt att tjejer också får ha ett namn utöver f---a eftersom det finns så många olika namn på det manliga.
 
Sv: ångest fick jag

Jag hade nog sagt "Jahaaa och vad gör man när man knullar?" Och beroende på vad hon sagt så hade jag nog valt att ge henne ett bättre ord för det och sagt att just ordet knulla är till för känslolös sex (fast jag vet att många här inte tycker det och gärna kallar sitt eget könsorgan fitta och knulla) och att när man älskar någon och har samlag så kan man kalla det älska istället.

Eller är det hela grejjen att hon pratar om sex som är jobbig? Så deet är inte bara orden?
 
Sv: ångest fick jag

Sådana lekar är väl inte direkt ovanliga i den åldern, att de använder just de orden (som de kanske inte ens förstår innebörden av?) är väl för att de inte vet annars vad det ska kallas. De har väl hört av nån och snappat upp..

Jag har hört om div. lekar som folk har lekt som barn och som inte direkt är oskyldiga men ändå inte på allvar.

Prata med tjejen i lugn och ro. Bli inte arg.
 
Sv: ångest fick jag

nej jag ska inte bli arg, blev det då för ordet och troligen för att jag blev så chockad.
trodde liksom inte att det var dags än:crazy:
såg på tv4 en morgon där de intervjuade en författare som skrev och ritade om könen för barn.
de hette snopp och snippa..... himla gulligt tyckte jag.
kanske ska ta efter det.
men den boken visade bara just könen och inget annat.

nej det är ok att hon pratar om det och frågar, det var bara det ordet jag inte tyckte var spec lämpligt.

sen tycker jag det är jätte svårt att försöka förklara på ett sätt så det inte blir fel och så att hon förstår.
jag är väldigt hämmad när det gäller sex själv så det blir inte lätt.
vill ju inte att hon ska känna och tycka som mig.
 
Sv: ångest fick jag

ha ha såg nu att de böckerna var länkade i ett annat inlägg.....kul
 
Sv: ångest fick jag

Jag & min kompis höll också på sådär när vi var små.
Inget seriöst, och dom vet säkert inte vad det är "på riktigt" i alla fall, för dem är det bara ord och en handling som är lika betydelsefull som att äta en macka ungefär.

/15-åring
 
Sv: ångest fick jag

kan tilläggas att jag har extremt svårt för det sexuella själv av olika anl.
vill ju inte smitta av mig på henne.

Om du själv tycker sex är jobbigt kanske du inte är den rätta för att informera henne om sex? Jag tycker du tänker helt rätt när du vill förskona henne från att få samma komplicerade förhållande till sex som du själv har. Finns det någon annan du kan ge i uppdrag att prata sex med dottern på ett avslappnat sätt? Pappan? Eller kanske en kompis?

Om du inte kommer på någon kan du säkert be skolan. Förklara att du själv har svårt för det (som du har gjort här).
 
Sv: ångest fick jag

sen tycker jag det är jätte svårt att försöka förklara på ett sätt så det inte blir fel och så att hon förstår.
jag är väldigt hämmad när det gäller sex själv så det blir inte lätt.
vill ju inte att hon ska känna och tycka som mig.

Om du berättar för henne att du tyvärr tycker det är svårt att prata om sånt, men att du gärna vill försöka - skulle det då kanske funka att hon får ställa frågor, och så säger du att du ska svara på de du kan svara på, och de andra måste du få vänta med tills du har fått bättre svar av någon annan?

Ett annat tips är att bolla tillbaka en del frågor, typ "vad tror du själv?" När man blir lite stressad tror man lätt att man måste hålla långa utläggningar, men egentligen är det viktigare att lyssna.
 
Sv: ångest fick jag

åh tack alla snälla som gett mig tips.
jag tror jag ska fråga fröken imorgon hur jag ska göra.
hon är väldigt bra. :banana:

ja jag är kanske inte rätt person att prata med henne om det här.
mår lite knepigt måste jag säga.
tar stöd av fröken, jag tror hon kan hjälpa mig.
 
Sv: ångest fick jag

Annars kan jag rekommendera Obs! Viktigt! av Barbro Lindgren.

ÅH! Barbro Lindgren! :love: Min absoluta favoritförfattare när jag var i mellanstadieåldern!! Läste allt av henne som fanns på biblioteket. (man kanske skulle läsa om böckerna nu som vuxen). De var helt suveräna!!
 
Sv: ångest fick jag

Hej Mylisen!

Du har redan fått flera bra svar, men jag vill fylla i lite.

När ska man börja prata om sex?
För er del verkar det vara ett bra tillfälle just nu, efter som din dotter och hennes kompis tydligen funderar över vad det är.

Du behöver inte inte börja hålla någon föreläsning om hur barn blir till. Börja med att fråga henne istället.

Vad tror hon att knulla är och hur tror hon att det går till? Var har hon hört ordet. Barn har ofta ganska diffusa idéer om det där. Man kan få rätt så roliga svar.

Angående ordet så är det bra att förklara att många (och även du själv) inte tycker att det är något fint ord. Men det har hon väl redan fattat nu.

Vad man ska säga istället är inte lika enkelt. Samlag är för stelt och om älska känns för högtravande så är nog att "ligga med varandra" det mest vardagliga uttrycket.

Trots att jag själv inte har några problem alls att göra det så är det fortfarande som 40 åring svårt att prata om det med direkta ord.

Det kanske behövs något nytt ord där också precis som snippa?

Lycka till!
 
Sv: ångest fick jag

ÅH! Barbro Lindgren! :love: Min absoluta favoritförfattare när jag var i mellanstadieåldern!! Läste allt av henne som fanns på biblioteket. (man kanske skulle läsa om böckerna nu som vuxen). De var helt suveräna!!

Ja jesus vad jag plöjde hennes böcker! Har läst om några av dem för några år sedan och de var fortfarande lika bra.

Obs! Viktigt! Ska jag definitivt köpa till mina egna barn. Den innehåller mycket sådant som jag funderade på när jag var liten men som man absolut inte fick prata med de vuxna om.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 259
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ TW: sexuella övergrepp Gammal användare nytt nick. När jag var 11 blev jag utsatt för övergrepp på nätet. En man som sa åt mig vad jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 896
Senast: Filit
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 061
Senast: Pinus
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp