ångest hur besluta med allt?

Fia79

Trådstartare
Usch får sån ångest och tankarna bara snurrar om och om igen jag kommer ingenstans.

Hyr en gård på landet nära till jobb o dagis bor med min sambo o vår 3åring.
Haft mina hästar hemma senaste åren men nu känt att det blivit för mkt.

Har känt mig stressad att fixa med allt bygga hage hämta foder spån fodra 3gånger per dag stress innan dagis hem på rasten o ut i kol mörker.
Trött på det.

Ena hästen utlånad för tillfället o andra hästen inackorderad så gården står tom det känns lite konstigt.

Men så skönt slippa allt jobb.

Vi vill köpa eget funderar om vi ska ha gård eller villa har egentligen inte råd med gård men jag är rädd jag ska ångra mig senare o vilja ha hästar hemma.


Hur har ni med barn gjort?

Oroar mig för hästen som är iväg med bara 6år knappt kunnat rida men redan ont överallt.
Läs gärna en av mina andra trådar för mer info.
Vågar inte sälja honom men hur ska jag hinna träna upp honom hinner knappt en häst o för vem ska han tränas upp jag behöver ju sälja egentligen men är rädd skadan ska komma tillbaka o han rids en då eller blir vandringspokal.

Känns så konstigt att avliva honom med usch sitter fast i en räv sax av ångest:-(
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Jag och min fru har en liten dotter på snart 2,5år. Gård som vi ägt och renoverat sedan vi flyttade in juli 2010 (samma vecka som vi gifte oss).
Just nu nere på två stora hästar och ett föl, fick precis sålt iväg två andra hästar. Kan inte så mycket om själva hästbiten mer än att jag förstår på min fru hur delat det kan vara med glädjen att ha dem nära kontra allt slit.

Angående att ha råd med eget, själva hyrde vi tidigare en gård men känslan och allt jobb man ändå lägger ned blir så mycket bättre med eget. Sen renoverar vi pö om pö allt efter pengarna kommer in så det behöver ju inte betyda jättestora kostnader på en gång, det har vi ju hästarna till, eller ;)?
Vår dotter har blivit suverän att hoppa mellan golvglipor, stampa grus för blivande uteboxar, använda hammare (tyvärr), skruva utan skruv osv. Tur att hon går på dagis fyra dagar i veckan så hon hinner bli normal också. Världens gladaste tjej är det i alla fall!

Tror du ändå är på rätt spår med att ni letar efter eget ställe med framtida möjlighet, oavsett hur du väljer med hästarna "just idag". I långa loppet blir det ju en stabil grund där allt ni gör faktiskt faller er till nytta vilket höjer hoppet i de mörkaste stunder och slit.
 
Senast ändrad:
Sv: ångest hur besluta med allt?

Det finns inte möjlighet att leta efter mindre gård utan färdigt stall? Så behöver ni inte avgöra idag och dessutom borde det dra ner priset en del.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Vi vill köpa eget funderar om vi ska ha gård eller villa har egentligen inte råd med gård men jag är rädd jag ska ångra mig senare o vilja ha hästar hemma.

Hur har det funkat såhär långt - har ni delat på jobbet med hästar, byggnader, spån, stängsling, gödsel, mark...? Om inte rekommenderar jag INTE att köpa gård. Båda måste tycka det är kul att hålla på, annars sliter du ut dig. När barnen är lite större är det smidigt att bo så de kan ta sig själva till kompisar och till och från skolan.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Angående barn och deras tid har jag inget att komma med då jag inte har några barn men tänkte komma med ett litet tips angående hästarna. Har du funderat på vad du kan göra för tidsbesparande åtgärder den dagen då du kanske vill ha dem hemma igen? Om ni nu köper en gård och du sedan kommer på att du vill ta hem dem tänker jag att det kan vara bra att ha funderat igenom vissa saker. Numer finns det ju massor med lösningar för att spara tid.

Några exempel: eluppvärmd vattenkopp ute, eluppvärmd vattentunna ute, småmaskiga hönät för hästar som inte kan ha helt fri tillgång, grindöppnare för att kunna fodra när man inte är hemma, lösdrift, två vinterhagar för att kunna byta varje år så behöver man inte mocka mer än utfodringsplatsen då och då, permanentbädd (i box eller lösdrift), täcken på så behöver man inte sanera häst innan ridning utan bara borsta, medryttare, upplyst ridplan hemma, traktor att göra tunga jobb med (fyrhjuling kan till viss del ersätta traktor), leja bort tungt jobb till närmsta bonde och så vidare.

Själv har jag infört det mesta här ovan och har således tid att ha tre hästar trots att jag jobbar heltid :)
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Tack för svaren.

Det är så svårt när man velar. Hela mitt liv har jag drömt om att ha egen gård o jag älskade det fram tills det blev en börda nu när jag fått barn plus att har en blev skadad tappade motivationen totalt.

Men är så rädd att. Jag ska ångra mig om några år!om vi köper vanligt hus.

Min sambo är ju tyvärr ingen natur människa gillar djur men inte så han tycker det är kul o jobba mod dem.
Hästarna har blivit mitt intresse som jag måste sköta själv han hjälper såklart till om det krisar o han har ju hjälpt mig sätta staket o han skulle säkert hjälpa mig bygga boxar osv. Men inget intresse i trädgård osv men gillar bilar o mecka osv.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Men kanske ni ska köpa hus med lite mark som det teoretiskt sett går att bygga stall på? Till en början kanske du kan ha hästen/arna hemma någon vecka under sommaren på bete? Blir det sedan inget stall så blir det inte.

Jag har i många år skött hästar och stall/lösdrift i princip helt själv utan hjälp (grannen plogade på vintern). Givetvis tog det tid (då hade jag inte alla bekvämligheter som nu heller) men det gick. Jag förstår inte riktigt vad din sambos ointresse har med ditt intresse att göra, det är väl ändå du som vill ha hästar? Om du bestämmer dig för eget stall så ordna det så att en person kan sköta det på ett enkelt sätt. Sätta upp staket och sådant behöver man ju inte göra särskilt ofta (vinterhage är ju det som kan kräva arbetsinsats, sommarhagarna bygger och river jag själv och har alltid gjort)

Trädgård är ju inget man behöver ha bara för att man har ett eget hus. Här överväger vi att grusa upp nästan hela gården för att slippa gräsklippning. Vi har varken tid eller lust att hålla på med gräsmatteskötsel och sådant, de gånger vi sitter i utemöblerna under en säsong kan man räkna på ena handens fingrar.

Eftersom jag inte gillar att ångra mig eller ta bort möjligheter så hade jag satsat på ett hus med möjlighet till hästhållning om jag var i dina kläder :)
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Om ni inte delar intresset för djurskötsel och pul i trädgården skulle jag välja att ha en inackorderad häst.

Att avliva en som inte mår helt bra är inget fel.

Det ska vara roligt att ha häst, iaf de flesta dagarna!
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Hela mitt liv har jag drömt om att ha egen gård o jag älskade det fram tills det blev en börda nu när jag fått barn plus att har en blev skadad tappade motivationen totalt.

Men är så rädd att. Jag ska ångra mig om några år!om vi köper vanligt hus.

Hästarna har blivit mitt intresse som jag måste sköta själv han hjälper såklart till om det krisar

Det är svårt att släppa en dröm, men jag tycker verkligen du ska tänka dig för. Om det blev för jobbigt nu när ni fick barn så blir det ju inte lättare med tiden direkt, när barnen har aktiviteter och ska skjutsas överallt och ni jobbar båda två. Att din man hjälper till m det krisar räcker inte, ni behöver hjälpas åt i vardagen. Om du ångrar dig längre fram i livet, köp gård då i så fall, om ni är överens om det.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Vi vill köpa eget funderar om vi ska ha gård eller villa har egentligen inte råd med gård men jag är rädd jag ska ångra mig senare o vilja ha hästar hemma.

Jag skulle ångra mig mest om jag köpte på mig något jag egentligen inte hade råd med om tanken bakom det var att "utifall att om kanske någon gång i tiden".
Skulle ni vilja ha en gård om tio år så är det väl inget som hindrar er att sälja er bostad och köpa en gård då istället?
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Skulle ni vilja ha en gård om tio år så är det väl inget som hindrar er att sälja er bostad och köpa en gård då istället?

Jag håller med. Det verkar betydligt enklare att köpa en gård när man vill ha en, än att köpa en för säkerhets skull.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Jag hade köpt en villa som passar era behov, hade det varit jag så hade jag satsat på en mindre villa som inte behöver renoveras, med vettigt garage åt karln din och en mindre lättskött tomt där barnet kan leka.
Då finns det tid över till annat som är roligt.
Om ni kommer på framöver att ni vill ha en gård så går det faktiskt att sälja huset och köpa gården.
Förhoppningsvis gör ni då dessutom en vinst som ni kan använda för att köpa gården.

Men väljer ni gård igen tycker jag att du ska se till att skaffa dig förenklande lösningar.
Många som har hästar och stall jobbar ju fortfarande på samma sätt som man gjorde på 1600-talet...
Vilka andra som håller på med djur eller vad som helst annat har fastnat i medeltiden?
Numera finns det hjälpmedel, använd dem!
Det finns foderautomater, det finns eluppvärmda vattenlösningar med flottör, det finns sugar som mockar hagen, det finns timer styrda grindar, det finns skottkärror med motor osv osv osv
Allt för att man ska slippa jobba ihjäl sig eftersom det liksom lirar dåligt med vanligt jobb, familj och andra intressen.
Dessutom är inte dessa lösningar så dyra längre utan det är fullt resonliga priser som man som privatperson faktiskt kan ha råd med.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Tack för alla svar.

Jag har verkligen bollat fram och tillbaka mellan alla dessa lösningar.

Min dröm hela mitt liv har ju varit att bo på landet med djur och ihop med en djur o natur Intressad sambo.
Ibland tänker jag tom att vi kanske inte passar ihop att det är han som hindrar mig från att leva min dröm.

För om jag enbart ser till mig själv så vill jag ha hästar på egen gård.

Men i och med familjen blir det för stressigt mestadels för att min sambo inte tycker att vi ses/han får vara själv mycket med barnet varje kväll antingen är jag i stallet eller så jobbar jag enligt honom.

Får väldigt dåligt samvete för det. O känner enorm stress måste skynda mig hem hela tiden ofta till en sur sambo.
Får dåligt samvete för att jag inte hinner motionera hästen mer regelbundetg

Känner att en häst är mer än nog men tänker att jag kan ju inte avliva den andra bara för att jag inte hinner träna honom.
Men han har en skada som är väldigt svår att förutse framtiden för.
Han kommer i vår behöva byggas upp grundligt med långa skritt promenader osv och håller han inte för att bli tränad och riden så blir han utdömd av veterinären.
Men jag är rädd att träna honom så hans skada går upp så han inte ens håller som sällskapshapt men samtidigt har jag ju inte råd o tid för en häst som bara äter speciellt inte om han ska vara inackorderad han med.

Men så tänker jag att tänk om jag då köper egen gård om ca 2år det är då vi sagt vi ska börja leta efter eget boende. Då har jag avlivat honom 'i onödan' när han hade kunnat vara sällskapshapt o ev i framtiden kanske jag hinner träna honom lite försiktigt?!

Så himla svårt detta.

Älskar ju den hästen eller båda två o min familj o slits mellan allt:-(
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Vi var i samma sits, och kompromissade. Vet inte hur det skulle fungera för er, men berättar hur vi valt iaf!

Vi köpte en liten gård, 2 mil utanför stan men med egen skola upp till åk 6, dit dottern så småningom kommer kunna ta sig själv. Sen är det skola 15 km hemifrån som gäller med buss som stannar precis utanför huset.

Gården är liten, det finns en kuperad vinterhage till hästarna och en sjukhage, ska även göras i ordning för en rundcorall i framtiden, så att jag kan motionera hästarna men ändå hålla mig på gården. Jag har förvisso ingen ridhäst, annars hade vi valt att göra ridplan, utan shettisar. Ridplan finns i byn bara någon km ifrån huset om det är så.

Stallet är eg inget stall, utan en lada, där vi öppnat upp och gjort ett vindskydd och en sjukbox. Hästarna kan tas in i stallet och kollas över utan att man behöver springa "ute" vilket är toppen om lillan är med, eftersom att hästarna kommer in men inte för nära. I framtiden ska ladan rivas ner och ett mer optimalt stallbyggnad ska byggas, men det ligger i framtiden. Vi ska även ordna en separat ligghall i en annan del av hagen senare, men som sagt, projekt som inte brinner i knutarna då hästarna har det dom behöver för att må bra.

Jag har 3 ponnyer, fodrar med ensilage av mindre modellen som jag kan hantera utan traktor, och fodrar ut i småmaskiga hönät så att dom har fri tillgång, fungerar bra. 2 utav mina är ännu ungponnyer, på sikt kommer 1 utav dom att säljas då inte tiden eller lusten finns för 3 hästar.

Nåväl, nu svävar jag iväg. Maken är inte intresserad utav hästarna, tvärt om, är han faktiskt allergisk och hjälper av förklarliga skäl inte till med något större foder eller pysseljobb även om han både kan ta sig en ridtur eller körtur emellanåt, och fodra färdigpackade påsar och fylla vatten osv. Han hjälper till när det behöver donas med stängsel.

Huset vi köpte är väl kanske egentligen inte det smartaste, vi köpte ett renoveringsobjekt, ett litet sådant där allt och mer därtill behöver fixas. Gården var eftersatt då vi flyttade hit, där det förut varit gräsmatta var det skog då vi fick nycklarna och vi har kapat mer träd än jag önskar, och vi är ännu långt ifrån klara. (och då är inte stubbarna uppgrävda ännu...)

Men! För min del är det oslagbart att ha hästarna hemma. Nu har vi tidsoptimerat allting, och det är inte alla dagar i veckan ponnyn som är igång får röra på sig, men med hagar och kamrater som håller honom igång går det ingen nöd på honom för det. Jag älskar allt som har med hästar omkring, pysslet med att mocka och packa hö, att snusa dom i pälsen och se dom busa i hagen. Och dom bjuder på många fina shower medans jag äter frukost vill jag lova!

Att ha häst inhyrd hade inte fungerat för mig, jag känner mig i dom situationerna oftast stressad även om jag inte behöver vara det och skulle inte kunna njuta utav det. Dessutom finns det oftast andra folk i stallet att ta hänsyn till när det gäller tider, vill jag ut en sväng vid 22 här hemma så stör det ingen alls.

Nåväl, vet inte om mitt babblande gav dig någonting, men nu vet du hur vi gjort iaf. Och jag älskar vårt lilla ruckel! Även om en del nog anser att jag är lite knäpp som bor i ett skruttigt hus med mina shettisar ;)
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Fast på riktigt, vill du verkligen ha en stor häst som sällskapshäst?
Även om du har hästen hemma så är det ju inte gratis, det kostar det också.
Är det inte bättre med en sällskapshäst som är billigare i drift då?
En ponny som du kanske kan använda till barnet också?
Eller en inackordering som hjälper dig i stallet, kan ju vara kul med sällskap och dessutom bra med avlastning så du får loss tid till familjen?

Jag förstår såklart att du älskar din skadade häst men ibland måste man ju vara lite rationell.

Kan ni inte skaffa bättre rutiner så du har tid med både häst, barn och sambo?
Kan du kanske skaffa dig en medryttare? Så hästen får gå ordentligt även om du inte har tid att rida varje dag?

Förstår hur du känner ang din sambo, men det är ju bara du som vet om han duger åt dig eller ej.
Personligen skulle jag inte vilja dela livet med ngn som inte tycker om mina djur..
Men jag är nog ganska bortskämd med en toppensambo som älskar mina djur lika mkt som jag och gärna är med mig och djuren även om han vill slippa rida.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Som jag skrev tidigare är jag den i förhållandet som "inte" är ute i stallet lika ofta. När jag träffade min fru hade hon egen häst och mitt sätt att lära känna henne (och även hästen) var ju att vara med i stall och andra hästäventyr och förstod snabbt hur mycket tid det kan ta.
Vuxna livet handlar ju om kompromisser och med mycket annat som vår dotter, hus/stallrenovering, bilar, båtar, hästsläpen m.m. så tar det tid. Det jag vet är att min fru (oftast) mår väldigt bra när hon grejar med hästarna vilket ju speglar sig övriga tiden också positivt! Om ni förstår hur jag menar.

Nu verkar du ju ha en sämre tid hästmässigt men du verkar ändå brinna såpass mycket för dem och hus/gårdsköp gör man ju för framtiden. Skapar förutsättningar för tidsbesparing iom teknik som flera nämnt, byggnader (ev för hans hobbys också), möjlighet för barnet till liknande intressen kanske.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Tack för fina svar det hjälper enormt mycket i alla tanke gångar.

Jag känner att jag vill komma till ro o komma fram till något jag kan stå för.
Jag vill kämpa för något, hela livet har jag ju kämpat för att bo på gård men sen måste man ju kunna ändra sig och därför känner jag mig så splittrad med för att jag Into riktigt känner igen mig själv.

Jag trodde ju att det var det enda som gällde att ha gård men hade inte i åtanke alla andras viljor och hur jobbigt det kan bli att det. kan bli något negativt när allt annat med ska göras då blir det hästarja som bliden stora bördan och synda bocken för alla kostnader o brist på tid framförallt tycker min sambo det men jag har med känt så men är rädd jag blivit för på verkad av honom kan inte riktigt få in att jag kanske tycker så på riktigt med.

Det är en sådan total vändning från att aldrig vilja vara inackorderad till att nu tycka det är skönt. Är det jag eller är det min sambo som övertalat mig?


Jag är som sagt rädd att komma på en dag när man byggt upp sitt hem med trygghet för barnen att jag vill flytta o ha hästar hemma det kommer ju Into ske då tänk om jag kommer känna mig som i ett fängelse då och aldrig få uppleva min dröm igen. Jag vill ju Into flyttl mer än nödvändigt för barnen skull.

Så himla svårt:-(
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Livet har ju olika faser, det är ju inte så konstigt att det är skönt att ha hästen inackorderad när du har massor i ditt övriga liv.
Som inackorderad är det ju faktiskt inte ditt ansvar att se till att allting fungerar, det är hyresvärdens ansvar.

Själv ser jag ju för och nackdelar både med att ha hästar hemma vs inackorderade.
Man har en frihet hemma men med friheten kommer väldigt mycket ansvar..

Varför kan du inte flytta med barn? I mina öron låter det skitfånigt, barn mår inte dåligt av att man flyttar.
Visst ska du hålla på flytta ofta kan det väl vara jobbigt men att flytta en gång eller två klarar normala barn av utan problem.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Kan ni inte bo kvar på gården ni hyr ett tag till tills ni bestämt er hur ni vill bo i framtiden?

Har ni inte råd med gård är ju ekvationen rätt enkel. Annars går det köpa en villa i stan, göra allt så enkelt som möjligt och hamna på fötter i relationen och köpa en gård i framtiden igen.
 
Sv: ångest hur besluta med allt?

Tack för ditt bra svar. Fick mig en riktig tankeställare.

Men det är islandshäst jag har men du räknar kanske den som 'stor' om det går att rida? Och ponny lika med shettis?

Jag har haft shettis innan med sålde den för att det blev för mycket med tre och tänkte att ska jag ha två kan jag ju lika väl ha nytta av båda om jag ska betala för båda. Men hm tiden ska ju finnas med.
Men en shettis kostar ju i princip lika mkt iaf gämfört med en liten islandshäst?!
Det är ju bara foder som är lite billigare annars ska den ju med vaccineras. Träck kollas avmaskads verkas osv... Eller hur menar du?

Tack igen för pepp och tankar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
777
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 296
Senast: MML
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 285
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 105
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp