Ångest! Vad ska jag ta mig till?

golden

Trådstartare
Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i livet då jag vill skaffa barn (fyller 30 i år). Har med min och sambons ekonomi inte råd med både häst och barn. Valde dock att behålla hästen lite till, skaffade en medryttare på halvtid som gav mig mycket tid till annat och även en extra inkomst. Men nu de senaste månaderna har jag börjat må psykiskt dåligt igen (har haft detta hela livet, ätit antidepp till och från och haft kontakt med diverse psykologer och läkare). Sjukskrev mig från jobbet för två veckor sedan för att jag började må mer psykiskt dåligt. Och då går hästen självklart och blir sparkad i hagen! Åkte in till veterinären efter många om och men (har ingen bil och måste alltid be om hjälp när jag ska väg, vilket är skitjobbigt). Veterinären konstaterade spricka och blödningar och vi ska tillbaka om fyra veckor.

Nu mår jag så fruktansvärt dåligt, vill dö och har ångest och panik varje dag. Sover dåligt, har ont i huvudet, ryggen, magen, lederna. Isolerar mig från vänner och oroar mig hela tiden för framtiden. Går till en psykolog, en terapeut och har varit sjukskriven totalt två veckor på heltid och ska nu försöka jobba halvtid fram till sommaren. Men vet inte om jag kommer klara detta! Vet inte hur jag ska ta mig igenom en lång konvalescens med alla veterinärkostnader (kommer knappt ha råd med sjukskrivning) och all oro innan han är skadefri, igångsatt och såld. Om han nu ens blir såld! Hästen fråga är 18 år och han blir ju inte yngre. Är så rädd för allt som jag måste ta mig igenom om jag ens kommer klara av det. När jag tänker på detta vill jag verkligen bara dö. Vaknar upp varje morgon och kan knappt ta mig ur sängen.

Har så dåligt samvete för min häst! Orkar knappt ta hand om honom (men gör givetvis det för att jag måste) och har ångest för att jag måste åka ut till stallet varje dag. Vet liksom inte vad jag ska ta mig till! Känner mig så oansvarig som har skaffat en häst utan att ha bil, har panik över att ringa runt och be om hjälp varje gång jag måste åka till veterinären. Har inte råd att skaffa en bil heller. Hästen är ett halvblod och är fullt frisk i övrigt. Känner mig som världens sämsta hästägare! Vad ska jag göra? Ingen tar emot en skadad häst. Hur ska jag lösa situationen?
 
Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i livet då jag vill skaffa barn (fyller 30 i år). Har med min och sambons ekonomi inte råd med både häst och barn. Valde dock att behålla hästen lite till, skaffade en medryttare på halvtid som gav mig mycket tid till annat och även en extra inkomst. Men nu de senaste månaderna har jag börjat må psykiskt dåligt igen (har haft detta hela livet, ätit antidepp till och från och haft kontakt med diverse psykologer och läkare). Sjukskrev mig från jobbet för två veckor sedan för att jag började må mer psykiskt dåligt. Och då går hästen självklart och blir sparkad i hagen! Åkte in till veterinären efter många om och men (har ingen bil och måste alltid be om hjälp när jag ska väg, vilket är skitjobbigt). Veterinären konstaterade spricka och blödningar och vi ska tillbaka om fyra veckor.

Nu mår jag så fruktansvärt dåligt, vill dö och har ångest och panik varje dag. Sover dåligt, har ont i huvudet, ryggen, magen, lederna. Isolerar mig från vänner och oroar mig hela tiden för framtiden. Går till en psykolog, en terapeut och har varit sjukskriven totalt två veckor på heltid och ska nu försöka jobba halvtid fram till sommaren. Men vet inte om jag kommer klara detta! Vet inte hur jag ska ta mig igenom en lång konvalescens med alla veterinärkostnader (kommer knappt ha råd med sjukskrivning) och all oro innan han är skadefri, igångsatt och såld. Om han nu ens blir såld! Hästen fråga är 18 år och han blir ju inte yngre. Är så rädd för allt som jag måste ta mig igenom om jag ens kommer klara av det. När jag tänker på detta vill jag verkligen bara dö. Vaknar upp varje morgon och kan knappt ta mig ur sängen.

Har så dåligt samvete för min häst! Orkar knappt ta hand om honom (men gör givetvis det för att jag måste) och har ångest för att jag måste åka ut till stallet varje dag. Vet liksom inte vad jag ska ta mig till! Känner mig så oansvarig som har skaffat en häst utan att ha bil, har panik över att ringa runt och be om hjälp varje gång jag måste åka till veterinären. Har inte råd att skaffa en bil heller. Hästen är ett halvblod och är fullt frisk i övrigt. Känner mig som världens sämsta hästägare! Vad ska jag göra? Ingen tar emot en skadad häst. Hur ska jag lösa situationen?
Ta bort hästen då. Det är absolut inget fel eller skamligt med det, det låter som att det vore det bästa i denna situationen.
 
Självklart har jag haft dessa tankar. Men han är en jättefin häst. Snäll, mysig, fin att rida... Känns som sånt slöseri. Och jag skulle känna mig som världens största svikare! Och vad skulle alla mina hästvänner tycka? Andra hästägare åker fram och tillbaka till veterinären i flera månader eller år och försöker få sina sjuka hästar friska, medan jag bara ger upp.
 
Ta bort hästen då. Det är absolut inget fel eller skamligt med det, det låter som att det vore det bästa i denna situationen.

Självklart har jag haft dessa tankar. Men han är en jättefin häst. Snäll, mysig, fin att rida... Känns som sånt slöseri. Och jag skulle känna mig som världens största svikare! Och vad skulle alla mina hästvänner tycka? Andra hästägare åker fram och tillbaka till veterinären i flera månader eller år och försöker få sina sjuka hästar friska, medan jag bara ger upp.
 
Självklart har jag haft dessa tankar. Men han är en jättefin häst. Snäll, mysig, fin att rida... Känns som sånt slöseri. Och jag skulle känna mig som världens största svikare! Och vad skulle alla mina hästvänner tycka? Andra hästägare åker fram och tillbaka till veterinären i flera månader eller år och försöker få sina sjuka hästar friska, medan jag bara ger upp.
Man kan inte ha kvar djur bara för vad alla andra kan tycka ;) Vilket prioriterar du, dig själv och ditt egna mående eller vad andra tycker om dig?
Det är ditt liv och ditt val. Frågan är väl inte vidare om du ger upp eller inte. Ditt liv har förändrats vilket inte var planerat men händer ibland. Då får man göra det bästa man kan göra i den situationen man befinner sig i.
 
Självklart har jag haft dessa tankar. Men han är en jättefin häst. Snäll, mysig, fin att rida... Känns som sånt slöseri. Och jag skulle känna mig som världens största svikare! Och vad skulle alla mina hästvänner tycka? Andra hästägare åker fram och tillbaka till veterinären i flera månader eller år och försöker få sina sjuka hästar friska, medan jag bara ger upp.
Spelar det någon roll vad andra tycker? Din häst, ditt beslut. Har man inte ekonomi att ha en skadad häst så går det ju inte, det säger sig själv. En häst som är skadad eller under rehab kräver väldigt mycket tid och pengar, med tanke på att hästen är 18 år så får du ställa dig frågan, är det schysst för hästen att hållas konvalescent under en längre tid?
 
Självklart har jag haft dessa tankar. Men han är en jättefin häst. Snäll, mysig, fin att rida... Känns som sånt slöseri. Och jag skulle känna mig som världens största svikare! Och vad skulle alla mina hästvänner tycka? Andra hästägare åker fram och tillbaka till veterinären i flera månader eller år och försöker få sina sjuka hästar friska, medan jag bara ger upp.
Vad är prognosen för att han ska bli helt återställd? Ge bort honom till någon du litar på om du inte vill avliva men inte orkar längre.
 
Vad är prognosen för att han ska bli helt återställd? Ge bort honom till någon du litar på om du inte vill avliva men inte orkar längre.

Jag vet inte hur lång tid det kommer ta, men eftersom det "bara" är en spricka så tror jag att han kommer bli helt bra. Veterinären kunde inte säga något förrän om fyra veckor. Då kan de nog se hur det har läkt dittills och kanske säga lite mer. Har funderat på att ge bort honom men ingen vill ju ha en skadad häst som kommer kosta dem pengar. :(
 
Nu ska jag vara krass.
Du har en 18 årig häst som har en spricka. Vad är prognosen för återgång i fullt arbete?
Jag står med en 18 åring som har ett trasigt knä. Det gick sönder redan då hon var 14 och hon blev utdömd som ridhäst då hon var 15. Hon går fortfarande i hagen och skrotar och visst ser jag det som en förmån för varje dag jag får behålla henne men frågan är om det är värt det. Nu är min häst multisjuk så förutom knät är hon även insulinresistent och har hosta vilket självklart komplicerar situationen. Under de här åren har hon gett mig en underbar unge men den ångest jag känner varje dag över att hon kanske har ondare än jag kan se är inte rolig. För ett par veckor sedan blev hon sämre och då bestämde jag mig för att hur ont det än gör så får det räcka nu. Jag kan säkert få tillbaks henne till en acceptabel nivå där hon mår efter omstänigheterna okej men återigen är det värt det? Exakt VAD ska jag rehabilitera tillbaks henne till? En sommar full med mygg, knott och broms? Risken för fång? (Ja hon går på bete något hästliv måste hon få ha.) Risken att återigen få så ont som hon hade de där tre till fyra dagarna?
Jag skiter i vad andra säger. Jag skiter i att hon när jag släpper dem alla tre i paddocken leker järnet. Jag vet att jag inte orkar se henne så dålig en gång till. Jag vet att jag rasar psykiskt när hon mår dåligt och jag har hennes två ungar att ta hand om och mig själv att ta hänsyn till.
Frågan är faktiskt hur försvarbart det är att åka till klinik år efter år med behandling efter behandling och därtill tillhörande konvalecens i sjukruta. Hästen har en usel prognos från början och den blir inte bättre med tiden men man bryter inte just för "vad ska alla säga" eller någon tanke om att finns det liv finns det hopp. Min har stått på box de obligatoriska 24 timmarna sen har hon fått gå ut i hagen där hon vanligen håller sig lugn. Ja jag har fått skit för det men jag ångrar det inte en sekund. Med tanke på den usla prognosen så kunde jag inte försvara för mig själv att utsätta henne för sjukruta och jag vet att hon blir mer eller mindre ohanterlig efter en vecka på liten hage
Man får släppa. Det är till och med ibland bättre för hästen att man släpper. Man får till och med släppa av ekonimiska skäl. Det finns ingen orsak till att din ekonomi ska rasa för att behandla en häst som du inte kan ha kvar, får svårt att sälja och därmed i slutändan troligen ändå måste ta bort. Det finns inte någon anledning att rasera sin ekonomi även om någon av tidigare punkter faller bort
Jag gråter halvt ihjäl mig varje dag när jag ser henne men jag vet att beslutet är det rätta. Hon har fått fyra år av helt ok hästliv och varit lycklig och det får räcka.
 
Spelar det någon roll vad andra tycker? Din häst, ditt beslut. Har man inte ekonomi att ha en skadad häst så går det ju inte, det säger sig själv. En häst som är skadad eller under rehab kräver väldigt mycket tid och pengar, med tanke på att hästen är 18 år så får du ställa dig frågan, är det schysst för hästen att hållas konvalescent under en längre tid?

Jag personligen har svårt att se min stackars pålle gå i en sjukhage. Skär i hjärtat. Men samtidigt är det så många hästar idag har det. De står i en liten hage ensamma, rids en timme om dagen och that´s it.
Och jag står i ett stort stall och har många hästbekanta runt om mig som jag inte litar på att de skulle stötta mig. Rädd att det skulle dra mig djupare ner i träsket så att säga.
 
Jag hade väntat fyra veckor, ser prognosen bra ut då: sätt in en annons. Är det en så fin häst som du beskriver, finns det ett bra hem.

Är prognosen dålig, kan du utan dåligt samvete välja att låta hästen somna in. Ingen häst ska behöva ha ont på sin ålders höst. De förtjänar bättre.
 
Man kan inte ha kvar djur bara för vad alla andra kan tycka ;) Vilket prioriterar du, dig själv och ditt egna mående eller vad andra tycker om dig?
Det är ditt liv och ditt val. Frågan är väl inte vidare om du ger upp eller inte. Ditt liv har förändrats vilket inte var planerat men händer ibland. Då får man göra det bästa man kan göra i den situationen man befinner sig i.

Det är ju det tyvärr att mitt mående påverkas så otroligt mycket av vad andra tycker och tänker. :/
 
Det är ju det tyvärr att mitt mående påverkas så otroligt mycket av vad andra tycker och tänker. :/

OM du skulle välja att ta bort hästen och är rädd för vad "alla andra" kommer att tycka, säg då till "alla andra" att hästen inte kommer att bli frisk (oavsett om det är så eller inte). Veterinären har tystnadsplikt.
 
Det är ju det tyvärr att mitt mående påverkas så otroligt mycket av vad andra tycker och tänker. :/
Av vad du skriver så tolkar jag det som om ditt mående påverkas extremt negativt av situationen som är idag. Hur du än gör kommer folk att snacka skit, hästmänniskor är experter på det. Går det dåligt så kommer de att klaga på att den var ute för mycket, för lite, fick fel mat, inte promenerades på rätt sätt/på rätt underlag, fel strö eller bäddtjocklek osv osv in absurdum.
Släpp alla andra stå upp för dig själv. Om någon gnäller så kan du bara kallt säga att du inte vill plåga din häst i onödan med tanke på dålig prognos (vet de något om prognosen?).
 
Det är ju det tyvärr att mitt mående påverkas så otroligt mycket av vad andra tycker och tänker. :/
Jag tror att vi är väldigt många här som tycker att du ska dom fyra veckorna och sedan fatta beslut efter attdu får utlåtande från veterinären. Som skrivet innan är det en så underbar häst och god prognos finns det hem till honom. Dålig prognos så är bättre att han får ett bra avslut än ett långvarigt lidande med smärta. Det tror inte heller att någon i din omgivning kommer att tycka är fel.
 
Det är ju det tyvärr att mitt mående påverkas så otroligt mycket av vad andra tycker och tänker. :/

Tyvärr är detta något som du måste jobba med själv. Du låter andra påverka hur du mår, det fungerar inte för någon.

Andra kommer alltid att ha åsikter om vad du gör. Vissa positiva och många negativa. Det du gör blir inte bättre eller sämre oavsett vad andra tycker.
 
Jag kanske övertolkar TS inlägg men min tolkning är att TS håller på att rasa ihop totalt. Om så är fallet är fyra veckor en evighet att vänta och riskerar att vara det som tippar henne över kanten. När man hamnat där tar de ofta mycket lång tid att komma tillbaka.
 
Jag kanske övertolkar TS inlägg men min tolkning är att TS håller på att rasa ihop totalt. Om så är fallet är fyra veckor en evighet att vänta och riskerar att vara det som tippar henne över kanten. När man hamnat där tar de ofta mycket lång tid att komma tillbaka.

Då återstår i så fall bara att ta bort hästen på stört.
 
Tack för era svar!
Jag kommer i alla fall att ge honom dessa fyra veckor och se vad som händer. Jag får stå ut helt enkelt. Det är han värd. Har varken han eller jag blivit bättre så får jag nog överväga att ta bort honom :( Börjar på nytt jobb efter sommaren och vill inte komma dit som ett vrak och sjukskriva mig det första jag gör på grund av min häst. Vill inte heller belasta min familj mer med mitt dåliga mående. Inte kul för min sambo och mamma att ha ständig jour för min skull...

Har försökt få tag på veterinär hela veckan men min veterinär har semester och den andra veterinären som känner till min häst har inte haft telefontid. Hoppas få tag på honom imorgon.

Kan man prata med veterinärer om sånt här? Och se vad de har för råd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 059
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 068
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 843
Senast: Solstig
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 973
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp