Ångest!!!

Gnarpis

Trådstartare
Vet inte om jag placerar tråden rätt här??

Behöver ösa ur mig....Men vet inte var jag ska börja.
Hästen skadad sen 12 april, VÄLDIGT envist skärsår på haspets som tar 100 år att läka, känns det som, om det läker....:confused:
Han har varit inne på klinik ett par vändor. Hursomhelst har hästen stått i sjukhage sen skadan inträffade.
Efter två år i samma stall med förvisso viss trivsel har jag velat flytta. Jag känner mig inte tillräckligt trygg, känns som om jag måste vara där 24 tim/dygn för övervakning, och efter att stallägaren pga slarv "tappar" min häst vid utsläpp en morgon (han får, alltså inte springa och sprang som en tok och såklart halt efter det) fattade jag mod till mig och sa upp min boxplats. Givetvis efter att ha fått ok på ett jättebra stall. Flyttade dit i torsdags och det gick bra, men han verkar såklart lite orolig i sin nya miljö och så kan jag inte vara där på flera dar eftersom jag måste jobba för att kunna betala alla vet räkningar.....:crazy:

Han går i mindre hage utan nåt att pilla med eller äta på (får lunchhö dock). Han är inte halt längre har inte varit sen han "tappades" och jag skulle vilja släppa honom i större hage, där det finns gräs..... Men tänk om.....
 
Sv: Ångest!!!

Inget blev som veterinären hade trott!!
Efter vistelse på klinik i 5 dagar och operation så skulle han ha boxvila i 3 veckor, sen kunde jag sätta igång honom successivt. Stygnen skulle tas efter 9 dar. Men efter de 9 dagarna var såret jätteäckligt av kletigt var, vet ville ha in mig igen, men då såg det bra ut... Fråga mig inte??? Vi skulle höras om fler komplikationer skulle uppstå. Till saken hör att vet trodde att såret skulle ha sett ännu bättre ut än bara bra.
Inga fler komplikationer har egentligen uppstått mer än då han fick springa i hagen. Han var halt den dagen, men inte efter det.
Däremot är inte såret helt läkt än och det är över 3 veckor sen jag var på kliniken senast och 5 veckor sen jag hämtade hem honom första gången. Visst såret ser mkt bättre ut, men jag känner mig så full av paranoia och ångest....
 
Sv: Ångest!!!

Har lite frågor.
1. Hur har såret skötts efter vistelse på kliken?
2. Vad fick du för rekomendationer för att sköta såret?
3. Fick du antibiotika till såret?

3:an är nog viktigaste, stallkompisen till mig hade ett sticksår så otroligt minimalt att det inte var sant. En vet sa att det krävdes operation, men dom tog ut en annan vet för ett andra utlåtande. Hästen fick antibiotika kur å blev helt bra efter det.
 
Sv: Ångest!!!

moonlightgarden skrev:
Har lite frågor.
1. Hur har såret skötts efter vistelse på kliken?
2. Vad fick du för rekomendationer för att sköta såret?
3. Fick du antibiotika till såret?QUOTE]

Jag ska försöka ta det i korta drag!
12 april vid insläppet upptäcktes såret, 4 cm från sida till sida, 2,5 cm djupt. Distr vet kom på kvällen ord streptocillinsalva i såret 4 dgr + hippotrim 1 tub (600 kg) 5 dgr. Hästen har tidigare fått en peniccilinchock därav hippotrim.
14 april hästen har lite feber. Distr vet (en annan, men som jag har haft glera ggr förut) ut igen. Hon konsulterar Ultuna. Konstaterar att leden är ok, men piphasbursan trasig. Ord att spola såret med Geepenil, ett penicillin, + hippotrim 2 ggr i 6 dgr + finadyne 5 dgr.
Febern går ner, 2 dgr senare är benet svullet, men det går ner 2 dgr efter det. Har daglig kontakt med vet.
En dryg vecka senare har hästen mycket feber och benet har igen svullnat. In till Ultuna, blir kvar i 5 dgr, de opererar och syr igen. Ord Hippotrim 2ggr i 9 dgr + finadyne 5 dgr, byta bandage var tredje dag.
Boxvila 3 veckor, men efter första veckan prom 5 min 2 ggr/dag i 2 veckor därefter successivt igångsättn.
Men jag var ju tvungen att åka in med han igen efter 1 1/2 v eftersom såret inte hade gått igen. Dom gjorde inget då för det såg så bra ut trots allt... Så byta bandage var tredje dag (har bytt det oftare eftersom han fått typ skavsår, suck.
Men det enda jag fick göra m såret var att tvätta bort kletigt var m koksltlösning och nytt bandage.

Blev lite långt ändå...
 
Sv: Ångest!!!

Okej, jo blev lite jobbigt att läsa. Skulle vart lättare om du delat utt det liter mer så som första veterinärbesök seddan en rad dom till nästa å så där. Blir inte så ihopskrivet då. Hoppas det inte gör något att jag säger det, men kan vara bra att tänka på till nästa gång.

Ring å rådfråga med veterinär om du är osäker. Själv skulle jag nog välja att våga släppa ut någon timme med uppsyn för att sedan kolla upp hur det gick d.v.s kolla igenom hästen så att inget har gått upp å han inte blivit halt. Men gör som du vill, det är din häst å det är klart att du ska vara på den säkra sidan innan du släpper ut honom. Det är ju din ögonsten...
 
Sv: Ångest!!!

Nej, det gör absolut inget att du kommer med tips för hur jag skriver, tack tack!!:)

Jag gjorde en mindre hage med gräs i i förra stallet. För liten att raca i, men han kunde bocka lite (mkt spöken i huvet nu).
Sen utökade jag den lite och d gick bra!

Men nu står jag i nytt stall sen i torsdags och om han var deppig innan, så kan du tänka dig hur han är nu... Det är så synd om honom :cry:

Jag vill kunna hålla honom sällskap, men måste jobba häcken av mig för att komma ikapp med vet räkningarna...

Jag tror att det blir bra till slut, men d känns som om såret aldrig kommer läka... fast det ser faktiskt bättre ut, bara en liten öppning kvar i mitten :confused:
 
Sv: Ångest!!!

Förstår att det är jobbigtatt inte kunna vara där för tillfället.

Men om såret bara är lite öppet, kan du prova öka hagen en brra bit å ha någon som står bredvid? olika hästar är ju olika att släppa ihop med andra. När nya hästen kom till stallet jag hade min i så blev det verkligen full rulle. När jag flyttade ditt min så hände inget alls, dom hälsade lite. Inget spring eller någonting. Likaså förra gången jg släpte ihop henne med annan häst. Så hade det varit min så hade jag släppt ihop men detta är inte min. Så då är det en helt annan sak.
 
Sv: Ångest!!!

Jo, det går säkert bra, så länge det finns gräs så tror jag att han blir helnöjd. Å kanske att bandaget kan få försvinna oxå. Han håller på att kliar så det hasar ner.
Finns det trattar för hästar?? ;)
 
Sv: Ångest!!!

Tror inte det, men det går att göra en själv :angel:

Glider bandaget ner, har du provat ett sådant där självhäftande bandage? Dom kostar inte så mycket, iaf inte där jag köpte mina inne på en travbutik och dom kommer i flera olika snygga fäger ;)
 
Sv: Ångest!!!

Jodå, jag använder bara självhäftande bandage, världens bästa uppfinning!! Och som sagt man kan ju variera färgerna :)

Håller på att jaga vet nu eftersom jag behöver hennes råd ang bandage på eller inte... Han har ju fått skavsår, trots noggrann och mjuk inpackning... Dessutom rinner det ut vätska när man trycker på svullnaden. Den vätskan rann mkt i början, tydligen nån sorts ledvätska som finns i bursan.

Måste ta reda på om det är jättedåligt eller bara dåligt :eek:
 
Sv: Ångest!!!

Men satte de inte i nåt drän när de sydde ihop honom? Det låter som om det hade behövts!!

Inser nu vilken tur jag har haft trots allt!! Hittade ju min häst i hagen med världens största köttsår på hasen... Huden var nedfläkt flera cm och man såg ända in till benet!!!:eek: Hon opererades i Helsingborg och som tur var hade alla senor och gaffelbanden klarat sig!! Även griffelbenet var intakt. Sen har hon läkt jättefint!!!:bow: Inget kladd på bandaget nån gång!! Hade vet. ute i fredags och han tyckte det såg så fint ut!! Det svullnade lite i torsdags, men det var nog bara överansträngning efter att hon gått i hage för första veckan.

Men angående att han blev "tappad"....:eek: Min lilla häst råkade bli utsläppt med de andra medan hon hade boxvila!!!!!:eek: :mad: Det var en medryttare som släppte ut henne "av gammal vana" när hon hade utsläppet!!!:devil: Men som tur var så gick allt bra och hon fick in henne direkt igen. Men hallå!!! Min häst hade ett gigantiskt rött bandage upp över hela hasen!!! Jag blir helt rädd när jag tänker på vad som kunde ha hänt!! Hon blev ju skadad för att hon blev jagad i hagen och när detta hände hade hon inte gått med de andra på fyra veckor!!!:crazy:
 
Sv: Ångest!!!

Jag vet :love:

Jasså, du tror inte det är någon sårvätska då? Sårvätska brukar ju vara genomskinlig. Du tror inte du kan ringa någon annan veterinär å rådfråga å berätta hela historeien. Förutsatt att du litar på någon annan veterinär. Man fastnar gärna för en specifik veterinär, det gör iaf jag å han skulle jag aldrig byta bort.
 
Sv: Ångest!!!

Jo han hade drän efter op och dom skickade inte hem honom förrän dom tyckte att allt såg bra och hade tagit bort dränet, men det är som sagt lite envist såret!!

Ja låter som du hade tur med din häst kanske, men jag tror att min har en förbannelse över, det här var nämligen inte första gången han blev opererad och han är bara 5 år :confused:

Jag blev förbannad när hon "tappade" honom för att jag tyckte det var slarvigt (hon hade inte fått på grimman ordentligt!?), men visst kan man ju tappa en häst, men det får inte hända pga slarv!
 
Sv: Ångest!!!

Jo, jag kan säkert ringa ngn annan, men kalla mig lat men jag orkar inte dra hela historien :crazy:
Dessutom så är det ju klinik vet som jag vill ha tag på eftersom h*n såg honom senast!

Men det visade sig att h*n var ledig idag, återkommer på onsdag, ååå vad trött jag är på röda vardagar... Fast det är bra ob när man jobbar :banana:
 
Sv: Ångest!!!

Det är lungt, jag är oxå lat :)

Jo det är riktigt drygt med röda dagar å min sambo är endå inte ledig idag...

Det kan jag tänka mig behövs nu med alla veterinär räkningar som ligger på hög.
 
Sv: Ångest!!!

Skojar du!!!:crazy: Vet räkningarna är sådär roliga :(
Jag har jobbat övertid varenda dag som jag är ledig senaste veckorna... Sambon är lagom lycklig:angel:
Men snart är det semester:love:

Förresten på tal om sårvätskan.... Den är gulaktig och tunn. I början när såret var färskt så var det bara sån vätska, första vet var orolig över det...
Förmodligen har det kommit hela tiden, men det har varit sånt kletigt var så det kanske har blandats ut, eller nåt... jag vet inte

Såret varar inte längre, så därför vet jag inte om jag ska vara orolig över vätskan...
 
Sv: Ångest!!!

Både vanlig sårvätska och ledvätska kan vara tunn o gulaktig som du beskriver den...

Testa genom att ta lite av vätskan mellan tumme o pekfinger o dra isär fingrarna... Ledvätska "trådar sig".

Sårvätska = inte så farligt... Ledvätska = inte alls bra...

LYCKA TILL MED LÄKNINGEN AV SÅRET!!!

Förresten, om bandaget vill åka ner kan du testa att sätta ett vanligt bandage med padd o linda ända nerifrån som stöd för själva hasbandaget. Passa bara så att du inte lindar för hårt tag en oelastisk linda o se till att det finns lite extra plats om benet skulle svälla så att det inte blir för tajt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
589
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp