Ångestattacker

Har haft alldeles för mycket ångest på sistone. Över vad vet jag inte riktigt.

Alldeles nyss fick jag en hemsk panikångestattack efter att ha sett en sorglig film. Innan det var det på gränsen på jobbet en dag.

Upplever att jag har mer ångest nu när jag slutat dricka, än innan. Det känns inte heller rimligt.

Behövde bara ranta lite...
 

Har haft alldeles för mycket ångest på sistone. Över vad vet jag inte riktigt.

Alldeles nyss fick jag en hemsk panikångestattack efter att ha sett en sorglig film. Innan det var det på gränsen på jobbet en dag.

Upplever att jag har mer ångest nu när jag slutat dricka, än innan. Det känns inte heller rimligt.

Behövde bara ranta lite...
Det finns nog en orsak till att du drack. Nu kryper den fram. Du måste nog prata med ett proffs.
 
Vad jobbigt :(
Fast egentligen inte jättekonstigt. Kroppen reagerar märkligt ibland. Mina ångestattacker har ofta kommit utan anledning. Och så grubblar man på varför.
Först nu det börjar lossna i och med ändrad medicinering troligtvis. Har laborerat med diverse så skönt om det äntligen börjar lossna nu.
Du har ju varit så jäkla stark hela tiden och kämpar på konstant så nånstans vore det nästan märkligare om allt gick som en dans kroppsligt och mentalt.
 
Jag tycker det känns mycket rimligt. Att sluta dricka är ju en stor omställning, du ska hitta dig själv igen.

Har du en stödgrupp att vända dig till?

Jag har mina vänner ❤ det är dom senaste 2-3 veckorna det verkar ha eskalerat. I princip ingenting innan det...

Är allmänt väldigt trött, kan sova hur mycket som helst, trött på jobbet, trött på livet och ledsen över att min hund bara blir äldre.
En liten ångestsoppa.
 
Jag har mina vänner ❤ det är dom senaste 2-3 veckorna det verkar ha eskalerat. I princip ingenting innan det...

Är allmänt väldigt trött, kan sova hur mycket som helst, trött på jobbet, trött på livet och ledsen över att min hund bara blir äldre.
En liten ångestsoppa.

Jag har det också tungt med ångest nu, känner mig väldigt ensam, är avundsjuk på alla som lever tillsammans med någon annan och det känns som att Corona aldrig kommer försvinna.

Det blir så tydligt att jag har ganska liten umgängeskrets nu under Corona när det är svårt att hitta på saker på helgerna, blir lätt att jag är hemma ensam vilket verkligen ökar på ångesten.

Jag tänker att det kanske är något liknande för dig? Alltså att Corona påverkar livet och gör att man inte kan sysselsätta sig med saker som döljer ångesten.

Jag går och pratar med en psykoterapeut varje/varannan vecka och tycker att det hjälper. Har du möjlighet att gå till nån?

Jag har funderat på om jag borde försöka få ångestdämpande medicin för att iaf slippa vara orolig för ångesten men har inte kommit så långt...
 
Jag har det också tungt med ångest nu, känner mig väldigt ensam, är avundsjuk på alla som lever tillsammans med någon annan och det känns som att Corona aldrig kommer försvinna.

Det blir så tydligt att jag har ganska liten umgängeskrets nu under Corona när det är svårt att hitta på saker på helgerna, blir lätt att jag är hemma ensam vilket verkligen ökar på ångesten.

Jag tänker att det kanske är något liknande för dig? Alltså att Corona påverkar livet och gör att man inte kan sysselsätta sig med saker som döljer ångesten.

Jag går och pratar med en psykoterapeut varje/varannan vecka och tycker att det hjälper. Har du möjlighet att gå till nån?

Jag har funderat på om jag borde försöka få ångestdämpande medicin för att iaf slippa vara orolig för ångesten men har inte kommit så långt...

Det är väldigt exakt så...
Försöker ta mig ut på långpromenad med en kompis varje helg iallafall. Vilket var fallet även idag. Sen kom jag hem, såg filmen och brast.

Jag var på ett kbt besök en gång, vi klickade verkligen inte. Och jag orkar verkligen inte ta tag i det nu, känns så svårt att hitta rätt...
 
Har du nån slags strategi för hur du ska tänka när du väl får en attack? Dvs, hur du hanterar och klarar dig igenom det? Där började jag när det var som värst, fick den hjälpen dock av just en KBT. Men ska jag vara ärlig gick jag bara till den personen några gånger, det var att jag själv sen "tränade" mig i hur jag skulle hantera attackerna som gjorde den stora skillnaden över tid.

Sen är det förstås så att det är situationen i allmänhet som frammanar attackerna (som blir den värsta delen av allt även om det är ett symptom liksom). Tycker du gör rätt saker iaf för att i stort förbättra din situation. Dvs, slutade dricka. Börjar med nya aktiviteter och testar på. Osv.

Tycker inte du ska se detta som ett stort bakslag även om det lätt känns så. Det är verkligen inte så att man alltid kan hitta logik i sånt här - därav är acceptans ett sånt stort koncept som hjälper väldigt många (en del av hjälpen, om än inte alltid allt direkt). Du gör många smarta och bra saker som kommer leda i en bra riktning, men det tar tid.. Och med hur situationen ser ut idag som stänger många alternativ vare sig man vill eller inte, så är det extra svårt.
 
Har du nån slags strategi för hur du ska tänka när du väl får en attack? Dvs, hur du hanterar och klarar dig igenom det? Där började jag när det var som värst, fick den hjälpen dock av just en KBT. Men ska jag vara ärlig gick jag bara till den personen några gånger, det var att jag själv sen "tränade" mig i hur jag skulle hantera attackerna som gjorde den stora skillnaden över tid.

Sen är det förstås så att det är situationen i allmänhet som frammanar attackerna (som blir den värsta delen av allt även om det är ett symptom liksom). Tycker du gör rätt saker iaf för att i stort förbättra din situation. Dvs, slutade dricka. Börjar med nya aktiviteter och testar på. Osv.

Tycker inte du ska se detta som ett stort bakslag även om det lätt känns så. Det är verkligen inte så att man alltid kan hitta logik i sånt här - därav är acceptans ett sånt stort koncept som hjälper väldigt många (en del av hjälpen, om än inte alltid allt direkt). Du gör många smarta och bra saker som kommer leda i en bra riktning, men det tar tid.. Och med hur situationen ser ut idag som stänger många alternativ vare sig man vill eller inte, så är det extra svårt.

Jag försöker att verkligen djupandas, och sen gråter jag, låter det verkligen välla ut.
Idag när jag kunde andas normalt igen så gick jag runt kvarteret med hunden.

Så jag vet ju ungefär hur jag ska göra :) när jag fick det på jobbet så gick jag undan, blundade och verkligen djupandades.

Känns som att jag ändå är en bra bit på vägen, ser inte ångestattackerna som bakslag utan jag tycker bara dom är extremt jobbiga att ha.
Just att försöka hitta på nya saker och aktivera mig har hjälpt mycket!
 
Jag tänker också att det är alldeles rimligt att ha mer ångest efter att ha slutat dricka, det är ju sällan själva alkoholen som är problemet, utan det bakom. Jobbigt oavsett och hoppas du får hjälp :heart ångest är verkligen skit...
 
Det är väldigt exakt så...
Försöker ta mig ut på långpromenad med en kompis varje helg iallafall. Vilket var fallet även idag. Sen kom jag hem, såg filmen och brast.

Jag var på ett kbt besök en gång, vi klickade verkligen inte. Och jag orkar verkligen inte ta tag i det nu, känns så svårt att hitta rätt...
Det gäller att hitta en terapeut man klickar med. Speciellt i början tycker jag, man behöver ha förtroende för den som behandlar en. För mig triggar förändringar speciellt kommande sådana ångestnivån. Just nu när man inte heller kan träffa vänner och familj på samma vis blir det lite jobbigare med. :heart.
 
Jag försöker att verkligen djupandas, och sen gråter jag, låter det verkligen välla ut.
Idag när jag kunde andas normalt igen så gick jag runt kvarteret med hunden.

Så jag vet ju ungefär hur jag ska göra :) när jag fick det på jobbet så gick jag undan, blundade och verkligen djupandades.

Känns som att jag ändå är en bra bit på vägen, ser inte ångestattackerna som bakslag utan jag tycker bara dom är extremt jobbiga att ha.
Just att försöka hitta på nya saker och aktivera mig har hjälpt mycket!
Vad bra att du iaf verkar kunna ta dig igenom dem, det är väldigt starkt av dig och en bra början mot att slippa dem helt! Jag hade mina tekniker och tankesätt, men jag vet att det är olika för olika personer. Jag hoppas du förstår att det är möjligt att komma till en punkt där man slipper dem helt, eller i princip helt - det är inget man ska tro att man MÅSTE dras med hela livet precis som det är nu.

Och ja, de är ju extremt jobbiga, det vet jag alltför väl. Vet också att oron för att få dem ibland är ännu värre..

Det fina är ju att du inte låter dem stoppa dig från att göra nya saker i livet. Det är inte en lätt grej att klara av, så där är du grym tycker jag.
 
Ganska ångestig idag med, men kan hålla det på en bra nivå iallafall 😊
Sovit så sjukt dåligt också..

Men har promenerat med hunden, varit och köpt kruka och stöd så jag kan fixa klart min blomma och jobbat lite. Nu utslagen i soffan.
 
Om du inte känner att KBT är terapin för dig där du är just nu så finns det ju fler former av terapi. Jag började också med KBT men det visade sig vara i helt fel ände. Har fortfarande långt kvar innan KBT kan börja komma på tal.

Hur gick mötet?
 
Om du inte känner att KBT är terapin för dig där du är just nu så finns det ju fler former av terapi. Jag började också med KBT men det visade sig vara i helt fel ände. Har fortfarande långt kvar innan KBT kan börja komma på tal.

Hur gick mötet?

Jag, ställde in :down: orkar inte med Skype. Tycker till och med det är jobbigt att skypa med syrran...
 
Jag, ställde in :down: orkar inte med Skype. Tycker till och med det är jobbigt att skypa med syrran...

Jag förstår! Nu kör ju jag och min psykolog mycket genom länk pga covid, men jag hade ju gått hos henne i flera månader innan så det kändes inte särskilt konstigt när vi gick över till video.
 
Du kan inte kolla genom VC om du skulle kunna få internetbaserad KBT istället? Då är det väl inga träffar så sett, om jag fattat det rätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 246
Senast: MML
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 434
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp