Ångestbiter

S

SandraW89

Har en liten Lagottokille på 8 månader som är härlig på alla sätt och vis.
Men när man tex rycker öronen på honom som inte är speciellt skönt blir han väldigt stressad trots att jag håller mig lugn, villket leder till att han ångestbiter. Rätt ordentligt också...
Gör ju inte så ont när han är så liten men inte lika kul när han blir äldre. Någon som har något tips om hur man kan åtgärda detta?
 
Sv: Ångestbiter

Hur menar du att han ångestbiter? Markerar han mot dig genom att måtta/nypas/huggas, eller gnager han på det närmaste han kommer åt?

Ni måste göra klart för honom att sådant beteende inte är ok. Fortsätt vara lugn, korrigera och beröm när han gör rätt. Så kommer han så småningom hajja att det är enklast att göra som matte säger.
 
Sv: Ångestbiter

Varför rycker du honom i öronen ? Är det för att ta rycka bort håren eller något du gör i uppfostringssyfte ? Kanske dum fråga, men äsch jag överlever det eftersom jag har sett båda delarna .

Är det för att rycka loss hår, så borde det väl gå att klippa ? Om han nu tycker att det är obehagligt .
 
Sv: Ångestbiter

Han försöker typ skrämma mig till att sluta så han tar i så hårt han kan, både hugger och gnager. Gör i stort sett allt för att jag ska sluta.
Får försöka med det för det är inte okej.

Lagotto är kända för att lätt få öronproblem tex öroninflamation som han redan haft. Därför måste man rycka bort håret ur öronen på dem. Klippa är inte alls lika effektivt, dessutomvill jag inte direkt köra ner en sax i örongången på honom när han ofta gör motstånd.
 
Sv: Ångestbiter

Kan du inte betinga om istället för att bli arg. Göra "rycka öronen" till nått skitkul.
Om han nu inte helt enkelt tycker att det är obehagligt så lär det ju inte bli roligare med en arg matte.

Vi är så himla snabba på att alla problem ska lösas med hot om bestraffning.

Låt hunden veta att efter öronryck så händer nåt skitkul.
 
Sv: Ångestbiter

Klipper man så blir det ändå igenstoppat, så det är ju att rycka som gäller :(

Vi ryckte för första gången hos vet häromdagen, för lugnets skull så satte de på en mjuk och fin liten munkorg och det gick superfint. Vet inte vad han gjort utan, men han kan helt klart ta till att gnaga på en för att man ska sluta hålla honom osv.
Nu satt han så fint å bara smygnydde och härdade ut.

Kanske skulle vara nått? Tillslut vänjer han sig väl, och iom att ni inte behövt korrigera och bråka eftersom han inte kunnat bita, så har det inte blivit några traumatiska känslor kring ryckandet.
Kan nog vara bra att man rycker lite och ofta i början skulle jag tro.
 
Sv: Ångestbiter

Vissa saker som är ett "nödvändigt ont" får våra hundar bara lära sej acceptera, på gott och ont!

Kan du hantera hunden i andra situationer med mildt tvång?
Lägga honom upp-och-ner i ditt knä och mysa så länge DU vill?
Titta på tänder?
Titta i hans tassar?
Osv

Om inte så hade jag börjat lite i den änden!

Har även hört dem som stryker på Xylocain-salva i örat 10 minuter innan de rycker. Kanske ett tips?

/Swat
 
Sv: Ångestbiter

Ja, precis. Vi myser, ger godis och berömmer när vi har gjort sånt som att bada, klippa klor, borsta, greja med öronen. Är såklart viktigt att berömma efteråt.
Men det LÄR ju göra ont, och då kanske hunden tycker att den kan skita i det där roliga, om det måste göra ont först? :crazy:
 
Sv: Ångestbiter

Det är inte det att han tycker att det gör speciellt ont, i början när vi ryckte så brydde han sig inte allt. Blinkar inte eller nåt, så det är inte smärtan som är grejen. Det börjar med ljud, han början gnälla och tjuta när han hör ljudet av att jag rycker. Sen bygger det upp sig mer och mer.
Det började efter att jag råkade nypa honom i skinnet lite och det sved ju såklart lite men vi gjorde ingen stor grej av det.
Titta på tänder, tassar, klippa klor är aldrig några problem. Klor tycker han inte är speciellt kul men han accepterar det om än motvilligt.

Oftast är det ljud som utlöser det, ibland regerar han likadant när jag kammar ut tovor. Ingen reaktion på smärtan men när han hör ljudet av att det tar emot, ni vet vilket, så kommer reaktionen.

Annars finns det ingen aggression i honom, skulle aldrig få för sig att bitas.
 
Sv: Ångestbiter

Vissa saker måste en dock klargöra att de inte är ok på något vis i världen. Att t ex visa med tänderna att något inte är roligt är INTE ok, och det vill jag att mina djur ska veta med säkerhet så att det inte blir några onödiga missförstånd med tänder inblandade.
 
Sv: Ångestbiter

Han har kanske förknippat det ljudet med smärta då?
Tror ändå att det bästa är att i korta lugna pass visa honom att det inte kommer göra ont igen. Kanske avsluta innan han hinner börja låta? Typ ett ryck å sen ere bra för den gången?
 
Sv: Ångestbiter

Kan du hantera hunden i andra situationer med mildt tvång?
Lägga honom upp-och-ner i ditt knä och mysa så länge DU vill?

Det skulle jag iof inte kategorisera som "milt tvång". Det beror förvisso på individen, men för många hundar (och andra djur) så skulle sådan hantering innebära ganska rejält med tvång. Att bli fasthållen och gosad med tycker jag inte heller är någonting som djur ska behöva "klara av". Att läggas upp och ner för att göra någonting under en kortare tid (t ex klippa klor, röntga) är lite en annan sak, då gör en det på ett annat vis och det finns ett klart syfte. Att bara vända upp och ner på hunden för att "gosa" blir inte vare sig speciellt gosigt eller trevligt för någon. Om inte hunden älskar att ligga på rygg och bli kliad, men då är det ju en annan femma och ingenting en behöver träna på.
 
Sv: Ångestbiter

Det är en jättestor skillnad på en hund som ångestbiter och en hund som markerar att "hörrudu, det där gör ont". Jag har haft en hund som ångestbet och den hunden högg helt vilt på det/den som stod närmast. Du kunde se på hunden att "ljuset tänt men ingen hemma" och efteråt så skakade hunden, fällde päls (av stress/Aderalin) och var extremt låg.

Min lilla kunde däremot nypas om han tycker att man är för hårdhänt när det gäller tex ryckning av öronhår, eller ja numera gör han det inte utan gnager bara lite om han får. Men där kan man verkligen se att det är "hörru du, biter du mig så biter jag dig".

Jag håller med blandrastik och swat. De måste lära sig bli hanterade och se det som något trevligt. I början skrek min bara jag närmade mig med klotången och betedde sig som en skrikande epeleptisk griskultning. Nu går det faktiskt att klippa alla klor. Det tar lite tid och jag kan bara klippa en liten bit. Perfekt är det ju inte. Men det går.
 
Sv: Ångestbiter

Jag håller ABSOLUT INTE MED!!!

Tvångs-gos ingår i alla mina valpars/hundars grundfostran! Jag bestämmer när vi gosar och hur länge!

/Swat
 
Sv: Ångestbiter

Det är en jättestor skillnad på en hund som ångestbiter och en hund som markerar att "hörrudu, det där gör ont".

Det är definitivt ångestbitande. Han blir helt galen och biter och biter. Märks att han inte är sig själv då utan bara reagerar instinktivt. Som sagt hjulet snurrar men hamstern är död.

Jaja vi ska försöka göra alla saker som framkallar ångesten till extra roliga, korta pass, positiv förstärkning och mycket lugn.

Tack för hjälpen!!:bow:
 
Sv: Ångestbiter

Med tvångsgos så gissar jag att Swat helt enkelt ser det som ett sätt att lära hunden att bli hanterad. Min stora hatar gos. Han tycker om att hli klappad på huvud och kliad på svansrot men "gos" är obehagligt. Alltså slipper han givetvis det förutom när han själv tar iniativet. Däremot fick jag ju se till att han som valp helt enkelt fick köpa konceptet att "vill matte göra något så får hon det". Jag väger periodvis llika mycket som hunden. Inte en chans att jag kan brotta ner honom med råstryrka. I alla fall nu när han inte är en liten valp. Han TROR garanterat att jag kan det *flin*.
Men då fick jag tvångsgosa med honom ibland. Inte för att gosandet skull utan för att jag helt enkelt någon gång i framtiden kanske skulle kunna stå i skogen med en skadad hund som måste hanteras. Kanske bäras en längre sträcka, tryckförband någonstans osv. Det är liksom lättare att lösa det när de är små. Det bästa sättet att avdramatisera är ju just att öva på att hanteras och i början utan att något obehagligt tillkommer tex kloklippning utan just bara lite "gos".

Min lilla var 6 månader när han kom och ni skulle ha sett när veterinären skulle försöka inspektera hans halsmandlar.... Det var en uppvisning i rodeo det. Att ha det så är ju helt ohanterbart. Nu kan man visa tänderna i alla fall och jag tror att det inte skulle vara några jätteproblem att titta i halsen heller. Han ÄLSKAR gos och har alltid gjort det.Däremot protesterar han livligt på allt som kan upplevas som tvång.
 
Sv: Ångestbiter

Ryckte öronen idag. Var exta tålmodig men samtidigt bestämd, han måste ju få veta att det inte är okej att markera med tänderna att han inte vill.
Det gick bra och jag lyckades rycka ett öra utan några större problem, lite småprotester som jag lyckades korrigera med bra resultat. Så vi ska fortsätta på det spåret och förhoppningsvis försvinner det helt!

Tack för era hjälpsamma tips!
 
Sv: Ångestbiter

Ryckte öronen idag. Var exta tålmodig men samtidigt bestämd, han måste ju få veta att det inte är okej att markera med tänderna att han inte vill.
Det gick bra och jag lyckades rycka ett öra utan några större problem, lite småprotester som jag lyckades korrigera med bra resultat. Så vi ska fortsätta på det spåret och förhoppningsvis försvinner det helt!

Tack för era hjälpsamma tips!

Fast du kan ju inte BARA korrigera:crazy:, då lär du hunden bara att stänga av. Du måste ju belöna rätt beteende och försöka omvandla det till en trevlig sak.
 
Sv: Ångestbiter

min gamla kunde jag inte klippa klorna på när jag fick henne. hon skrek rakt ut och var helt panikslagen. jag körde helt enkelt med mutor, och hon fick äta godis när jag petade på klorna och så småningom klippte. nu kastar hon sig på marken och vevar med tassarna så snart klotången kommer fram ;). kanske skulle det funka att köra något liknande på din hund?

swat: jag håller med dig. att "tvångsmysa" med valpen SKA man göra! hur ska man annars göra varje gång den ska visiteras eller undersökas av veterinär? en valp som lärt sig att slappna av när den blir fasthållen blir mycket lättare att hålla fast som vuxen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
699
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 014
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp