Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Filifjonkan_

Trådstartare
Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En häst som inte skulle kunna gå till vem som helst, och som ägaren nu inte kan ha kvar då denne skaffat en ny häst. Jag fick nu erbjudandet om att ta över honom helt, ägaren är alltså beredd att GE mig hästen då hon vill att han ska gå till mig, om någon. Lite speciell är han, och håller kanske inte till vilken ridning som helst.

Om jag inte tar honom blir det med all förmodan trapalanda för hans del. En fullt fungerande, frisk häst. En vän. Förstår ägaren dock, då vi gemensamt suttit och förfasat oss över inlägg på diverse forum, där folk lämnar ut hästar på foder och får tillbaka dem i ett fruktansvärt skick- eller inte får tillbaka dem alls. Vår kille får inte bli nån vandringspokal liksom. Sälja, och hitta honom på annons ett par månader senare igen. Insomning känns då som det vettigaste alternativet, då hästmarknaden idag är fullkomligen översvämmad. Hemskt är det ju fortfarande, för han är ju frisk, den raraste som finns...

Själv sitter jag med ett deltidsjobb, och jobbar för fullt på att skaffa en heltid någonstans. Klarar inte häst på en halv lön, provat att köra två jobb nu ett halvår, men det kaosar ihop sig med den egna hälsan där. Orkar inte, mår inte bra, magkatarren bråkar... Allra minst har jag hunnit åka till stallet. Det har gått veckor där jag jobbat två pass om dagen, tio dagar i sträck.
Men en deltid gör ingen hästhållning. Räknar och räknar, men allt jag ser är katastrofala siffror. Mina räkningar plus hästens räkningar minus min lön. Knappa femhundringen över till mig och min mat i månaden. Leva så, för hästens skull?

Börjat leta delfodervärd inför hösten. Beslut måste tas snart, helst innan installning. På betet kostar han ingen många kronor. Skor, avmaskning och lite kraft efter ridning, för att det är gott. Inte för att han måste ha. En delfodervärd som kan betala hälften. Lämnar några kronor mer till mig, om jag inte skulle hitta ett heltidsjobb. Om jag inte får ett. Om fodervärden tröttnar då? Ett ekonomiskt stödben som plötsligt inte finns där? Vad gör jag då om ägarpappren är i näven på mig? Lämnar JAG ut honom på foder? Säljer JAG honom? Tar JAG beslutet om avlivning?

Dras mellan att det här antingen kommer bli så djävla bra med medryttare och allt (Har en intresserad tjej som ska kika efter midsommar) och fan vad kul att äga häst, ska köpa ALLA rosa prylar jag kan hitta åt honom och det kommer bli perfekt, allt ordnar sig- och nej, det här blir fel, det är för mycket ansvar, jag löser det inte ekonomiskt, vill inte vara beroende av någon annans pengar för att ha honom kvar. Vad gör jag om livet blir annorlunda? Jag får sparken, jag får en skada som gör att jag inte är arbetsför, jag måste flytta, jag dör? Var hamnar han då? Vad gör jag med honom? Den speciella killen som jag vände mig ut och in för att behålla. Hur ont gör det att ha kämpat men misslyckats, vs att släppa det och låta honom springa på de evigt gröna ängarna?

Känner samtidigt en viss skyldighet gentemot hans nuvarande ägare. Det ÄR inget moment 22 där ägaren ställer mig ett ultimatum; ta honom eller så dör han. Inte alls. Det är bara ett resonemang, två alternativ till lösningar.

Det går inte en sekund utan att jag tänker på det här, och jag känner mig som natt och dag i frågan. Ena sekunden; JA! andra sekunden; NEJ! Idag och just nu känns det som nej. Och jag känner mig som en djävla svikare, mot både häst och ägare som båda är mina vänner.

vad gör jag?
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Jobbig sits. Men jag hade nog inte tagit över den om ekonomin är så osäker.
Man kan ju inte lita på att man har medryttare hel tiden.
Vet inte vad för stallhyra du räknat på, men det kanske finns möjlighet till något billigare.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Räknat på drygt 3000 kr häst/månad. Stallhyran är riktigt bra, om man nu skall se det så, men det faktum att mer än en tredjedel av min lön går oavkortat till hästen då kvarstår- och det innan mina egna räkningar är betalade. Hopplöst är vad det känns.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Det går inte och göra någon deal med ägaren att hon är kvar som betalande medryttare någon dag/v. Om hon har tid och råd så kanske hon är mer intresserad av att sponsra att hästen får det bra. Har själv erfarenhet av att det är svårt att hitta en bra betalande medryttare som stannar.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Först utgifterna...

Det du kan göra är ju att kolla på billigare alternativ med stall bla. Kanske kan du ta något extra i stallet så du får minskad hyra? Leta på billigare grovfoder? Går hästen lika bra barfota som med skor så är det ju en slant billigare att ha den barfota.

Finns det övriga kostnader du kan minska ner på? Tele/dator? Nån prenumeration? Något banklån som du kan sänka amorteringen på ett litet tag tills du får heltid? Bensin/bil?

Här omkring dyker det upp gratis stallplatser då och då mot att man hjälper till och tar några pass,dock så i småstall där ägaren mest vill ha sällskap,men kommer man till nån man trivs bra med så är det ju supertrevligt! Så t.o.m en annons där man bara behövde betala för fodret + hovis,stallägaren erbjöd alltså gratis box,alla pass,mockning och allt,bara för att hon behövde sällskap till hennes häst.

Sen inkomsterna...

Jobbet du har nu,finns det möjlighet att få heltid där,eller lär du söka ett annat jobb helt och hållet? Har ni städerska på jobbet,så erbjud dig att städa istället.

Hur bor du? Hyra ut ett rum? Möjlighet att odla mycket eget?

Barn/hundpassning,kan det vara något? Nån i bekantskapskretsen som du kan jobba lite extra hos?

Sen det viktigaste av allt,om något tragisk händer så måste du ha en budget! Om du inte har en egen så måste du vara säkrad på att det skulle lösa sig endå. Nu för tiden har jag en egen budget,men i äldre tonåren med enbart lite extrajobb så var jag inte i närheten av någon budget,men jag frågade min far om han kunde ställa upp och ge mig ett lån om någon skulle hända,alltså till lite dyrare akutsaker,och han visste vad hästen betydde för mig så det skulle inte vara något problem. nu klarade jag dock dom få veterinärräkningarna vi fick alldeles själv,men utan denna möjlighet hade jag inte vågat chansa.

Nu i vintras,dagarna innan jul så fick jag punga ut runt 5000:- efter försäkringen betalat sin del. Annars har vi hamnat runt en-två tusenlappar då och då i veterinärkostnader,inte tillräckligt för att blanda in försäkringsbolag mao,så den här var den dyraste räkningen jag fått (8000:- gick det på). Om jag inte hade haft mer än 500:- över varje månad som du säger att du kommer få,så skulle det aldrig gå. Och hästen låg i svår kolik,så det skulle inte gått att avakta heller... Så se till att du har en budget,eller att någon i din närhet kan ställa upp om olyckan vore framme.

Min stallhyra är på 1000:-,sen köper jag inte längre grovfoder av stallägaren då det tyvär blir för dyrt nu när jag är föräldrarledig, så där sparade jag genast in ca 700.-/mån. Försäkringen är dyr då han har massa extra och högsta vet.vård,så runt 400:-/månaden. Kraftfoder får han bara krubbskrammel,så kanske 200:- i månaden allt som allt? Än så länge går han barfota,kostar 300:- var 10:de vecka då han sliter bra själv,hovis behöver knappt ta något alls när han är ut. Så runt 1500:- kostar han mig i månaden,om jag hade minskat försäkringen så hade det varit ett par hundra billigare.

Sen har jag haft bensinkostnader på samma summa till och från stallet (har en gammal volvo 850,automat,som drar en bit över litern...) men har nu skaffat moppe så nu åker jag för ungefär 400:- i bensin istället,MAX!
 
Senast ändrad:
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Hur ser ägaren på detta - behöver hästen bort pga ekonomi eller tidsbrist?

Ifall det inte är något problem för denne rent ekonomiskt kanske du kan gå in som halvfodervärd och sköta hästen men på delad kostnad, eller rent av att hästägaren fortsätter äga och betala hästen men att du sköter.
Det sistnämnda är dock kanske inte så troligt för många, men det finns fall där ägaren faktiskt har råd till 2 hästar men absolut inte tid/intresse.

En jag känner har inte tid men har absolut inte problem ekonomiskt så denne har en halvfodervärd som inte betalar någonting men i stället sköter om hästen flera dagar i veckan. Det måste ju vara ett drömläge för många..

Annars om det är omöjligt ekonomiskt för dig, så hade jag nog låtit bli om det inte går att få tag på någon att dela hästen med.
 
Senast ändrad:
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

För någon månad sen var jag i precis samma sits. Hade fått erbjudande om en liten unghingst trots att jag inte alls letade efter häst just nu. Pendlade mellan att känna JA vad roligt till NEJ jag har inte råd (studerade under våren och ska börja till hösten igen, jobbar timmar under sommaren och vet aldrig hur mycket jag kommer få jobba=hur mycket pengar jag får), kunde inte sova, kunde inte äta. Bestämde mig till slut för att jag testar, jag köper honom. Mådde inte bättre efter att beslutet var taget :p Undrar fortfarande om det var rätt beslut då jag hade sluppit en massa huvudbry utan honom, men han är en himla fin liten häst och det blir säkert bra till slut. Blir det inte det, så får jag sälja honom.

Inser att mitt svar inte är hjälpsamt för fem öre, men jag vet precis hur det känns att ena sekunden känna sig säker på att det löser sig och andra sekunden bara se katastrofer framför sig.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Om du lyckas lösa den ekonomiska biten på något sätt tycker jag du ska ta hästen! Det kan alltid hända saker i ens liv, men man kan inte sätta livet på paus för det. Om det är så att du om 2 år känner att det-här-går-absolut-inte-under-några-omständigheter, så kan du låta honom somna då, som sista utväg. Då har han ju fått 2 fantastiska år med dig :) Om han ändå ska avlivas ifall du inte kan ta honom så kan du ju åtminstone ge det ett försök?

Jag tog över en icke säljbar häst och han fick 6½ år innan spatten sa ifrån. Han kostade mig varenda krona jag hade över men varenda dag var värt det.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Kolla i större kollektivstall. Tid borde du ha ganska gott om, om du jobbar deltid. Folk i stallet kanske behöver någon som kan mocka någon dag i veckan, behöver köpa sig fria från stallpass, hästvakt på semestern, och så vidare. Tar du lite sådana jobb, så är det inte omöjligt att få hela stallhyran betald.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Jag skulle diskuterat med ägaren angående en lösning samt tittat efter billigare stall, kollektivstall, lösdrift etc. Kanske kan hon betala liten summa per månad och så hitta en medryttare? Ekonomin är ju en viktig bit och den måste ju lösas om du ska kunna ha hästen men de andra sakerna du nämner är ju saker som kan hända alla, jag kan med dö bli arbetslös imorgon och då kommer förutsättningarna för min häst ändras men idag är allt bra och då kan blir man väldigt begränsad om man tänker så.

Beslutet om avlivning är ju oåterkalleligt och väljer ni det får du säkert en heltid om två månader. Men det ska ju kännas rätt och man ska ha häst för sin egen skull men jag hade nog haft svårt att släppa honom. Inser att detta kanske inte var till så mycket hjälp men ändå. Hoppas det löser sig för er alla! :)
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Lite speciell är han, och håller kanske inte till vilken ridning som helst.

Hemskt är det ju fortfarande, för han är ju frisk, den raraste som finns...
Det går inte riktigt ihop, varför håller inte hästen för "vilken ridning som helst" vad nu det innebär om hästen är helt frisk och trevlig?

Att ta över hästen om den inte är helt frisk, då bör man tänka till lite, det kan komma att bli väldigt dyrt. Däremot att få en helt frisk och trevlig häst, det är samtidigt någonting man ska ta vara på även om även friska hästar kan bli dåliga.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Klart det ska komma någon och läsa "mellan raderna", men okej. Han är frisk, inte en hälta i sitt liv. Bott hos travtränare där han farit illa, och då nuvarande ägaren tog över var han en häst med noll självförtroende och oerhört spörädd. Idag finns det inget kvar av den lille rädde kraken utan självförtroende, men det gör såklart att nuvarande ägare är väldigt noga med var han hamnar. Han ska inte riskera att fara illa. Att han inte håller till vilken ridning som helst sen, nä alltså, han är överbyggd bak och inåttåad fram, han har inte riktigt fysiken till ex. tävlingshoppning, medan lättare dressyrpass, skutta i skogen och allmän hobbyridning passar honom utmärkt, även mentalt. En häst man skaffar för att ha som kompis, då är han gladast.

Många har kommenterat på stallfrågan. Jag bor i Göteborg, och billiga stall med tillgång till kollektivtrafik växer verkligen inte på träd. I dagsläget kan jav åka med ägaren till stalle/buss fem minuter hemifrån eller 30 minuters promenad bort. Stallhyran landar på 1300 kr/mån, och det känns faktiskt som om det är det billigaste jag kommer över med det läget. Dessutom trivs hästen nåt så vansinnigt bra i vår lilla flock på tre travargubbar, och de älskar varandra innerligt. Sure, det är en häst och de anpassar sig väl med tiden vid evt flytt, men det vill jag inte göra mot honom. Tror han blir olycklig utan sina pojkvänner faktiskt.

1887: Jodå, det hjälper. Om inte annat känns det skönt att inte vara ensam, känner mig närmast schitzofren när jag tänker på hela grejen. Flyr stallet och ligger hellre hemma i soffan för närvarande, känns enklast. Vill liksom inte stå där och klia favoritstället som är öronen på honom så han somnar med mulen lutad mot min ena fot, känner mig som en förrädare. Igår kom jag på mig själv med att ångra att jag nånsin började med hästar, man blir bara så ledsen när de tas ifrån en sen... :cry:
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Klart det ska komma någon och läsa "mellan raderna", men okej. Han är frisk, inte en hälta i sitt liv. Bott hos travtränare där han farit illa, och då nuvarande ägaren tog över var han en häst med noll självförtroende och oerhört spörädd. Idag finns det inget kvar av den lille rädde kraken utan självförtroende, men det gör såklart att nuvarande ägare är väldigt noga med var han hamnar.
Om du bara anade vad otroligt många det är som överser med småskador och slitage osv, hästen klarar inte träning men den är ju så fin etc etc. Folk som får dessa hästar och som är såpass naiva att dom tror att hästen ska hålla får ofta en tråkig överaskning när hästens skador börjar komma fram.

För mig så är det antingen friska hästar och då är hästen frisk och klarar av vanliga träning, eller så är inte hästen frisk utan har slitiage osv, med andra ord en ickefrisk häst.

Ägare ska alltid vara noga med vart hästarna hamnar, alla hästar kan fara illa och alla hästar kan gå från toktrygga till jätteskygga med fel ägare.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Det jag tycker du behöver ta ställning till är om du har råd med häst eller inte. Och efter vad jag kan förstå har du redan kommit fram till att du inte har tillräcklig ekonomi? "Räknar och räknar, men allt jag ser är katastrofala siffror. Mina räkningar plus hästens räkningar minus min lön. Knappa femhundringen över till mig och min mat i månaden. Leva så, för hästens skull?"

Kan man inte prioritera om sina pengar/skaffa mer i inkomst så det blir en hållbar budget så är det ju som det är ... Ska man bli nöjd och må bra av egna djur så måste man ha både tid och ekonomi att hålla dem. Ingen mår bra av att leva med "kniven mot strupen".

Tycker inte heller det är vettigt att basera djurägande på att någon annan skall bidra ekonomiskt. Är man beroende av betalande medryttare och eller fodervärdar har man inte råd.

Tycker också att det låter som om du redan nu indirekt känner att du får besluta om avlivning. "Om jag inte tar honom blir det med all förmodan trapalanda för hans del". Gissar att du inte skulle fundera på att vända ut och in på dig själv och din ekonomi om hästen hade goda chanser till ett bra liv hos någon annan?

Stått i samma sits som du och tvingats tacka nej. Resonerade en hel del med mig själv innan. Och jag kom fram till just detta: Har man inte råd, tid och förutsättningar att ta hand om. Ja då har jag heller inget att erbjuda hur gärna jag än vill ..
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Det behövs ALLTID folk inom personlig assistans och det finns otroligt mycket jobb inom det. Sök, jag tror det löser sig med jobb :)
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Kolla efter alternativa stall, finns en hel del billigare även i Göteborg.. Får du sen mer timmar kanske du kan flytta tillbaka.
Skicka pm om du vill ha lite tips på ställen o kolla :)
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Det går inte och göra någon deal med ägaren att hon är kvar som betalande medryttare någon dag/v. Om hon har tid och råd så kanske hon är mer intresserad av att sponsra att hästen får det bra. Har själv erfarenhet av att det är svårt att hitta en bra betalande medryttare som stannar.

Det är jag som är ägare till hästen. Hade mer än gärna betalat om jag hade haft råd men jag har varken råd eller tid men mer arbete och utgifter utöver de två jag har som ska behållas... Tyvärr... Hade aldrig gjort mig av med hästen om jag inte vart tvungen, det är inget lätt beslut.
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

Svarar allmänt:
Hästen är frisk, har vart under senaste nästan två åren i alla fall dvs den tid jag har ägt honom. Men precis som fillifjonkan säger så är han både överbyggd och inåttåad fram så lite sunt förtnuft säger att man ska ha det i bakhuvudet om han ska fortsätta hålla sig frisk 20 år till framöver, han är sju nu.

Vi försöker verkligen att hitta en lösning men att se honom vandra runt eller riskera att hitta bilder på tex fejjan på honom där han inte mår bra är inget alternativ. Har även hört mig för bland vänner och bekanta om någon känner någon som kan vara rätt för honom men kammat noll ännu. Och visst kan hon få ha honom på foder ett tag på prov, självklart. Han står ganska billigt och det lilla som kan vissas i pengar förloras i tid då detta är det närmaste stallet hemifrån. (vi bor mer eller mindre grannar) plus att jag kan rycka in och ta hand om honom om hon är sjuk tex, det kan jag inte om han inte står i samma stall.
Som sagt... inget enkelt beslut...
 
Sv: Ångesten: Ta över häst eller låta avlivas?

En delfodervärd med kontrakt och uppsägningstid då? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 238
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp