Anglohingstar

Fenestra

Trådstartare
Någon som vet vad det finns för anglohingstar här i Sverige och int, som ger avkomma registreringsbar hos svenska angloföreningen, med goda meriter i hopp eller ft?

Någon som dessutom vet hur många anglohingstar som visats fram de senaste åren för godkännande här hos svenska angloföreningen?
 
Sv: Anglohingstar

Menar du angloarabiska fullblod *AA* eller angloaraber AA (med halvblodsinslag)?
Svenska angloarabföreningen har dessutom informerat (genom uttalande från tidigare ordf.) om att det INTE behövs fler hingstar i den svenska angloaveln utan fler STON......
Därför har det inte heller visats några.....nåja en då......men att den visades var endast för att M Barkewall/Valter Hüber absolut rekommenderade honom vidare efter anglo-riks 2008.
Tyvärr var en del av angloföreningen av annan åsikt..... Men det anade vi redan innan om man säger så:devil:
 
Sv: Anglohingstar

Nu var det ju detta med sektionerna.. För mig är det ju skillnad på en häst med 12,5% främmande blod och en med en yttepyttedel..

Men om vi kollar på enkelt

Vilka sek 1 och 2 hingstar har vi samt vilka rena fullblodshingstar och rena arabhingstar finns som går att använda?

Jag hade fått för mig att anglosarna visades på Grevagården som övriga raser?
Gör de bruksprov under riks eller liknande annars?

Kan inte en hingst meritgodkännas typ som en motsvarighet till hbl prestationshingstar? Den visade hingsten som ej godkändes, kan han godkännas på meriter? Vad har han för meriter?

De hingstar som jag känner till, som är vid liv är

Kilroy sek I
Business sek II

Arabiska Fullblod
Elcatero

Engelska Fullblod
Homme d H
Goldmine

Jaguar Mail som är vad?
 
Sv: Anglohingstar

Tyvärr har Angloföreningen grävt sin egen grav, och intresset för angloavel i sverige är minimalt. Jag själv samt flera andra har ju fått veta att våra anglos är inga anglos utan endast nåra j---a arabkorsningar av en tidigare ordförande. Så länge det inte finns några intressanta hingstar till avel eller att folk uppmuntras att betäcka sina ston (xx och ox) lär det inte bli några framtida angloföl. Sorgligt men sant!
 
Sv: Anglohingstar

Ehhh...en anglo är väl en "korsning" engelskt och arabiskt fullblod:confused:

Det är svårt att se vilka hingstar som faktiskt är tillgängliga i sverige då det på hingstsidan blandas med hingstar stående utomlands och avlidna hingstar..
 
Sv: Anglohingstar

Jag har i min enfald alltid trott att en anglo är en blandning av engelskt och arabiskt fullblod, men när en anglo även kan ha en viss procent annat blod så gav jag upp!
Mina ox och xx ston producerar numera ridponnies, mkt mera roligt!:D:D
 
Sv: Anglohingstar

Ehhh...en anglo är väl en "korsning" engelskt och arabiskt fullblod:confused:

Det är svårt att se vilka hingstar som faktiskt är tillgängliga i sverige då det på hingstsidan blandas med hingstar stående utomlands och avlidna hingstar..

Kilroy *AA*
Business AA
Elcatero Arab (bet. ej ston öv. 160 pga ålder)
Luxor Arab
+ de fullblodshingstar som är gdk av asvh
 
Sv: Anglohingstar

Då har vi nog dessa

Kilroy *AA*
Business AA
Elcatero Arab (bet. ej ston öv. 160 pga ålder)
Luxor Arab
+ de fullblodshingstar som är gdk av asvh
Homme d H
Mr Carrera
Goldmine
 
Sv: Anglohingstar

Då har vi nog dessa

Kilroy *AA*
Business AA
Elcatero Arab (bet. ej ston öv. 160 pga ålder)
Luxor Arab
+ de fullblodshingstar som är gdk av asvh
Homme d H
Mr Carrera
Goldmine

Finns det ingen fullblodshingst som är godkänd, har visats, som inte är godkänd hos ASVH. Finns ju många fina fullblodshingstar.
samt varför är inte en hingst som Aydin, trots sin litenhet, godkänd? Harn har väl mest ridsportsresultat av alla arabhingstar i sverige?
 
Senast ändrad:
Sv: Anglohingstar

Jag har i min enfald alltid trott att en anglo är en blandning av engelskt och arabiskt fullblod, men när en anglo även kan ha en viss procent annat blod så gav jag upp!
Mina ox och xx ston producerar numera ridponnies, mkt mera roligt!:D:D

Ett angloarabiskt fullblod får INTE innehålla något annat blod!!!!

Angloarab däremot får innehålla viss procent annat blod.

Men har du en gång blandat i AA i ditt rena *AA* blir det aldrig mera *AA*

Tyvärr är det nu så att Business marknadsförs som angloarabiskt fullblod och flera andra verkar dessutom vara reggade som rena angloarabiska fullblod trots att de inte är det.
Men det är SAAF i ett nötskal.....inte mycket som stämmer där inte!
 
Sv: Anglohingstar

Jm barn får väl ngnstans motsvarande grå/vita papper? för de reggas väl som korsningar?
 
Sv: Anglohingstar

Jag har i min enfald alltid trott att en anglo är en blandning av engelskt och arabiskt fullblod, men när en anglo även kan ha en viss procent annat blod så gav jag upp!
Mina ox och xx ston producerar numera ridponnies, mkt mera roligt!:D:D

Fast ridponnyn är väl ett mischmash av raser innan? Nu har de ju helt andra krav på hingstarna men det var ju inte längesedan både welshgossar o somliga hbl var godkända..
 
Sv: Anglohingstar

Finns det ingen fullblodshingst som är godkänd, har visats, som inte är godkänd hos ASVH. Finns ju många fina fullblodshingstar.
samt varför är inte en hingst som Aydin, trots sin litenhet, godkänd? Harn har väl mest ridsportsresultat av alla arabhingstar i sverige?

Nope. Om det mot förmodan har funnits de som velat visa har de blivit "stoppade i porten" av saaf.
De har inte ngt intresse av att ta in fler hingstar. De skulle ju konkurrera då med B om stona....Gud förbjude!
Däremot jobbar de intensivt med att marknadsföra vissa hingstar av annat blod :eek:

Poloplayer......Graven är redan grävd! :mad: Kanske börjar bli hög tid att fylla igen då....
 
Senast ändrad:
Sv: Anglohingstar

Jm barn får väl ngnstans motsvarande grå/vita papper? för de reggas väl som korsningar?

I saaf reggas de i sekt II någonstans.
När det gäller asvh har jag ingen aning. Men oavsett vad så måste det ju vara smartare att regga en JM avkomma i asvh än i saaf.:eek:
 
Sv: Anglohingstar

Som jag pratat med andra i SAAF om, det måste finnas hingstar att använda till döttrarna sen.. Vilka hingstar skall användas till Business och Kilroydöttrar?

Kilroyflickorna har ju en tillräcklig oxandel kvar men det har Bdöttrarna det?
I dagsläget finns inte en enda arabhingst som jag skulle kunna tänka mig att använda på anglosto.. Det är ju inte säkert att K och B passar till varandras döttrar..
Men till ren xxa skulle jag kunna tänka mig Aydin ox för att sen gå på med stort igen..

Det har talats om spermaimport men jag vill ju givetvis ha en hingst här i landet och inte betala massor för utländska frysdoser...

Hoppas man får komma på avelsmöte sen och att man kan resa!:)
 
Sv: Anglohingstar

I saaf reggas de i sekt II någonstans.
När det gäller asvh har jag ingen aning. Men oavsett vad så måste det ju vara smartare att regga en JM avkomma i asvh än i saaf.:eek:

Brinner man för anglon dubbelreggar man nog så man får den hos båda.
Jag kommer ex skicka in Geilis pass till ASVH o tilläggsregga henne o göra ägarbyte där istället för hos ARAB..

Men om man ser till priserna ute på markanden så inbringar nog ett hbl e JM mer... Frågan är hur man ska få stoägarna att regga hos SAAF?

den här som ex borde väl kunna reggas som angloarabkorsning för att sen med AA eller *AA* hingst kunna ge en AA?
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=370686
 
Senast ändrad:
Sv: Anglohingstar

Brinner man för anglon dubbelreggar man nog så man får den hos båda.
Jag kommer ex skicka in Geilis pass till ASVH o tilläggsregga henne o göra ägarbyte där istället för hos ARAB..

Men om man ser till priserna ute på markanden så inbringar nog ett hbl e JM mer... Frågan är hur man ska få stoägarna att regga hos SAAF?

Behöver kanske inte fundera över det.......saaf:s registratur kanske övergår i SH:s händer....
 
Sv: Anglohingstar

Som jag pratat med andra i SAAF om, det måste finnas hingstar att använda till döttrarna sen.. Vilka hingstar skall användas till Business och Kilroydöttrar?

Kilroyflickorna har ju en tillräcklig oxandel kvar men det har Bdöttrarna det?
I dagsläget finns inte en enda arabhingst som jag skulle kunna tänka mig att använda på anglosto.. Det är ju inte säkert att K och B passar till varandras döttrar..

Det är väl där som de berömda "annat-blod-hingstarna" kommer in:devil:
Pratade med en av "de styrande" i saaf för ett par år sedan som tyckte att jag absolut skulle använda en sådan hingst på mina *AA*-ston.
Det var ju såååå bra. Enkelt sätt att få in prestation i aveln. Dessutom kunde man ju i nästa generation gå tillbaka till *AA*.......:eek: Kan jag tillägga att vederbörande sitter i avelskommitten oxå......:crazy:
 
Sv: Anglohingstar

Jag förstår som sagt hur man resonerar där och har man en AA eller ren ox alt xx så kanske man kan göra det men har man kanske en flera generationers *AA* så kan jag förstå om man absolut inte vill blanda ut det om man vill avla pure angloarabiskt fullblod.

Vore ju oerhört synd om aveln går i graven för att inga anglohingstar finns, däremot saknar jag bla mer hoppbetonade fullblodshingstar, finns ingen som jag skulle klassa som hopphingst av de som ASVH har godkända..
Så det är magert bland de som finns i Sverige..

Jag vill dock ändå att det ska finnas prestation i hingstarna, framförallt hos araberna för jag har sett många arabhingstar som istort bara går som skogsmullar eller lätt klass och jag tycker inte det räcker som merit för en avelshingst... måste ju dock anpassas till åldern på hingsten..
 
Sv: Anglohingstar

Jaguar Mail är registrerad som selle francais, lejonparten är xx-blod hos honom men han har också halvblod- och shagya-blod (totalt 83,90 fullblodsinslag med shagya-inslaget inräknat). Avkommor efter Jaguar Mail med arab eller anglosto hamnar i sektion III. Men i nästa generation i sektion II.

,,,,,,,,,,,,


Svarta 160 höga PA Nafal Ibn Sharim ox finns om man vill betäcka naturligt i Danmark.
http://www.angloarab.se/undersidor/a_pa_nafal_ibn_sharim.htm

Danmark har även 3 arabhingstar till.


Danmark har några anglohingstar, se lista här.
http://www.angloarab.se/undersidor/hingstar_danmark.htm

Fux 164 hög Angloarabiskfuldblod X ( 21,54% OX, 78,48% XX )
http://www.anglo.dk/doge.htm

Pumkin 165 cm Angloarabiskfuldblod X ( 25% OX, 75% XX ). Denna är utan främmande blod dvs *AA*.
http://www.anglo.dk/pumpkin.htm

Även Fort Baron 50 % ox är *AA*.


I Danmark finns även galopphästen som skolades om till dressyrhäst som Galoppmagasinet skrev om i senaste numret.

Fly Society xx
http://www.youtube.com/watch?v=LR7kBclSWwk
http://www.youtube.com/watch?v=avdkG8u7oWc
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 362
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 894
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp