Angoragetter?

skogstomten

Trådstartare
Vet ni om det finns någon bra litteratur om dessa?
Funderar på att utöka vår "djurpark" med några sådana och behöver lära mig lite mer om dom.
 
Ska du börja sticka raggsockor??? :idea: ;)

*kan inget annat om angoragetter....*
(vet bara att jag aldrig mer vill ha några getingar... :crazy:)
 
*S* ja med tiden så, nu blir det nog bara 3 stycken till att börja med. Jag får vara glad att jag övertygat sambon till det :D
Sen ska hund å jag lära oss vallning :bump: ska bli skit skoj!

Jag får väl testa att göra lite småsockar till att börja med.
Sambons mamma blir säkert lycklig, hon älskar svampfärgning och nålbindning. Perfekt sätt att "smöra" *asg*
 
ska du verkligen lära hunden och dig att valla på getter :confused:

Kan varken du eller hunden valla så skulle jag rekomendera att du börjar valla får istället för dom är mer medgörliga än getter.

Getter är mycket svårare att valla än får och du kan få ett rejält bakslag så att hunden inte vill valla mer.

Bara ett gott råd.
 
Tja... vad jag hört så finns det flera som tar hjälp av hundarna med sina getter, så förhoppningsvis ska det väl gå :(
 
Nu var det väl inte hundbiten jag var nyfiken på här, men visst ska du få veta hur vi har tänkt oss.
Min sambo känner några som tävlar och utbildar hundar i vallning med får. Dom ville mer än gärna ta sig an oss, så vi kommmer att start på deras får som är vana att bli "vallade" eller hur man nu ska uttrycka det. Så nej jag ska inte plåga honom själv på "okända områden". Bättre?
Jag skrev ju inte så mkt om det från början, bara att vi ska lära oss vallning, inte vart och inte hur.
 
Ingen som har någon erfarenhet av Angoragetter då?
Skulle vara ku latt höra och inte bara diskutera det som inte hade med tråden att göra :crazy:
 
ojoj det var inte tänkt som någon kritik till dig eller din hund utan bara ett gott råd
 
Ja ja, men det var ju inte det jag funderade på!
Den kunskapen har jag några mil bort bara, så det är lugnt.
 
Hej!
Jag har två angoragetter som är jättetrevliga husdjur. Den allra största fördelen är att bocken inte luktar! Man måste vara noga med att klippa dom höst och vår. Första året vi hade getterna tyckte jag vintern kom så snabbt att jag inte hann klippa dom, men OJ så dom såg ut framåt våren. När dom äntligen blev klippta liksom studsade dom fram. Jag har get och bock ihop, och har haft så hela tiden, men än har det inte blivit några killingar. Dom är inte lika snabba som får, där blir ju tackorna betäckta redan på hösten deras första levnadsår, men en angoraget "håller på sig" tills hon är 1 och halvt år. Så nu hoppas jag till våren...
Getterna är himla snälla och lugna och när jag flyttar dom mellan hagarna räcker det att gå med en hink före. Mina getter skulle nog inte gilla att bli vallade, men det beror nog mest på att dom inte är vana. På gården där vi köpte geten fanns det 80!!!! angoragetter, och där fanns en border som hjälp. Köp dina getter du, du kommer INTE att ångra dig!
 
Kul!
De låter ju onekligen som trevliga djur!
Ja tydligen blir det till att klippa direkt för det hade kört ihop sig för hon jag ska köpa av, så¨det blir fin träning det *S*.

Det där med vallningen får vi väl se hur det blir. Men det är en lite morot inför framtiden. Går det inte så är det inge mer med det :)
Men träna för de människorna ska vi íaf. nog nyttigt hur som helst. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur! Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Praefatio
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
348
Senast: Monimaker
·
Övr. Djur https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/schimpanserna-fortfarande-losa-i-aphuset-pa-furuviks-djurpark Jag förstår inte varför de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
27 159
Senast: Lingon
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp