ångra sig?

Hyacinth

Trådstartare
Thomas och Jessica
– namn som ångras

En av fem föräldrar ångrar namnet de givit sitt barn

Har du döpt ditt barn till Thomas eller Jessica?

Då kommer du kanske ångra dig.

De två namnen finns med på listan över barnnamn som föräldrar ångrar mest.

Oavsett namn, ångrar en av fem brittiska föräldrar sitt barns namn.

Undersökningen som kommer från det brittiska marknadsundersökningsföretaget OnePoll visar att 19 procent av 3 000 tillfrågade föräldrar tröttnat på att deras barn har samma namn som många andra.

Föräldrar berättar i undersökningen att de inte skulle döpt sina söner till Jack, Oliver eller Daniel, om de fick göra om sitt val.

Inte heller skulle döttrarna ha fått heta Olivia, Charlotte eller Sophie.
Lätt att ångra

Att namnge sitt barn är ett svårt beslut, lätt att ångra.

Femton procent av föräldrarna upplever att deras barns namn varit föremål för skämt och skratt bland familj och vänner.

En femtedel önskar att de hade valt ett namn som var lättare att stava och åtta procent önskar att de hade valt ett namn lättare att uttala.

En av tio föräldrar valde ett namn till sitt barn som de då vid födseln tyckte var coolt och hippt men som de i dag har tröttnat på.

– Att välja ett namn som du och ditt barn tycker om för resten av livet är ett av de första viktigaste besluten du tar för ditt barn, säger Faye Mingo från föräldraklubben Bounty.com.
Döms utifrån sitt namn

Det gäller att enas som föräldrar om det viktiga beslutet.

Och det gäller att välja rätt.

Nitton procent av föräldrarna väljer ett familjenamn för husfridens skull.

Och nästan hälften av föräldrarna upplever att andra dömer deras barn utifrån namnet.
”Trender förändras snabbt”

Även de föräldrar som inte ångrar sina barns namn har i efterhand kommit på namn som de nu föredrar och önskar att de hade tänkt på då när det var dags att namnge deras lilla pyre.

– Dagens namntrender förändras väldigt snabbt, namn som är ovanliga och annorlunda kan snabbt bli "main-stream" och vanliga i klassrummet, säger Faye Mingo.

Artikeln snodd från aftonbladet.


Vi har ytligt bekanta som döpt om sin dotter efter dagisstart då det visade sig att det fanns en annan flicka med samma namn- vilket tydligen var katastrof:D
Känner ni att ni valt 100 rätt?

Själv har jag inte vant mig helt ännu:D, Snäckan fick ett namn jag inte hade reflekterat över som möjligt, men vi valde den gyllene medelvägen och det blev ett namn vi bägge tyckte var fint.
 
Sv: ångra sig?

Ja, jag känner att det är 100 procent rätt namn.

Dock har jag haft måånga diskustioner huruvida det är ett tjejnamn eller killnamn. Tar man sonens stavning på namnet då finns det 344 män och 7 kvinnor men ändå hävdar vissa personer att det inte alls går att heta Dominic när man är en kille utan hänvisar till att det är ett tjejnamn. Försöker förklara att det är ett unisexnamn precis som tex Kim och Robin. Dock inte därför vi valde namnet, utan det var det enda pojknamnet vi var överrens om.
 
Sv: ångra sig?

Vi är nöjda med dotterns namn.
Dock är det två stycken som säger att det är ett hundnamn, men jag har aldrig träffat på någon hund som heter Molly.
En katt och en häst vet jag, men ingen hund.
Det roliga är att en av dem som sa så heter Linda och det vet jag faktiskt en hund som heter :D.

Jag tycker faktiskt att man kan knipa käft om man tycker att någon döpt sitt barn till ett fult namn.
Har skatteverket godkänt det så är det godkänt, då spelar det ingen roll vad andra tycker.
 
Sv: ångra sig?

Vad roligt, diskuterade just detta idag med sambon. Jag berättade att ngn berättat för mig om namnbyte efter dagisstart, men mindes ej vem som sagt det till mig. Men då var det du! :D

Ja, vårt namnval känns 100% rätt. Det namnet bestämde vi redan när jag plussade, det kändes rätt direkt och ett namn vi båda gillade.
Vi ville ha ett lite annorlunda namn, men inte för konstigt för det. Sen att namnet även är ett fotbollslag var bara ett plus, eftersom vi båda är fotbollstokiga! :D
 
Sv: ångra sig?

Dock är det två stycken som säger att det är ett hundnamn, men jag har aldrig träffat på någon hund som heter Molly.

Tycker Molly är ett fint namn även om jag känner 4 hundar som heter just Molly;) För övrigt så känner jag att mina killar har fått rätt namn även om de inte alltid håller med. just nu vill de heta något annat....
 
Sv: ångra sig?

Ja det tycker jag med, men det är det enda jag är trött på med namnvalet. Att hela tiden få förklara att det är mer vanligt att killar heter Dominic än tjejer, och det är inget tjejnamn.
 
Sv: ångra sig?

Jo, jag är helt säker på att det blev rätt! Däremot blev jag lite tveksam nu när jag yppade en manlig namnfavorit (om nu bebisen är en kille) och en bekant tyckte att det lät som ett typiskt 80-talsnamn och inte alls skulle passa med våra döttrars namn.
 
Sv: ångra sig?

Vi tycker att Moa är helt rätt namn. Även fast det har en liten rolig historia:p

Redan innan vi blev gravida diskuterade vi namn och jag tyckte då att Moa var väldigt fint medan han hatade det, så det slog jag ur hågen. När vi då blev gravida pratade vi namn knappt alls, vi ser vad bebisen ser ut som, tänkte vi.

Så kom hon ut och såg ut som ingenting alls. Dagen efter förlossningen kläckte sambon ur sig "ja trodde aldrig jag skulle säga detta men hon ser ut som en Moa!"

Så då måste hon ju uppenbarligen göra det

:D
 
Sv: ångra sig?

Fast det där är lite lurigt! Jag tycker Sam ser ut att heta Daniel, med engelskt uttal. Men skulle inte vilja att han hette det. Och Isaac tycker jag ser ut som en Peter. Skitskumt.

Jag är nöjd med mina barns namn, även om jag tycker Sam är finare på engelska (det blir liksom mer Säm än Samm) och jag tycker faktiskt Isaac är finare på engelska också haha.
 
Sv: ångra sig?

Vi är helt nöjda med Alice, dock finns det 3 hundar i vår närhet som har visat sig heta det....
Haha jag läste "Vi är helt nöjda med Bollen, dock finns det 3 hundar i vår närhet som visat sig heta det" och funderade över vem i hela friden det är som döper sin dotter till Bollen :D
 
Sv: ångra sig?

Jag är nöjd med mina barns namn och skulle aldrig komma på tanken att ändra det efter dagisstart:crazy::eek: Då är ju barnet vanligtvis redan medveten om vad den heter ju. Fy så hemskt att så många ångrar sina barns namn, då har man nog inte tänkt färdigt innan man namngav sitt barn.

Var tvungen att fråga sambon med och han har inte heller ångrat sina barns namn.

Om barnet däremot skulle vilja ändra sitt namn så hade det varit helt ok med mej även om jag nog tyvärr hade sagt fel några gånger men rättat mej själv snabbt.

Lite kul är det dock att jag innan jag fick barn var helt säker på att jag ville att min framtida son skulle heta ett visst namn men det blev ett annat eftersom han inte såg ut att heta det när han föddes. Det var ju tur för tio år senare träffade jag min sambo som visade sig heta just det namnet jag ville att min ev. son skulle heta ;) Det hade ju varit lite jobbigt om de hade hetat samma. Men byte av namn skulle absolut inte varit aktuellt.
 
Sv: ångra sig?

En jag känner döpte sin son till X. Skiljde sig och hittade en karl som också hette X.
Efter några år köpte hon en häst, gissa vad den heter? X!
:eek:
 
Sv: ångra sig?

Lillfisans namn känner jag inte att vi valt alls! :D Jag trodde det var nån helt annan i magen, det tog ett tag att lista ut vad hon hette när hon väl kommit ut. Det var inte ett namn vi diskuterat överhuvudtaget. Men det är hennes namn helt enkelt, hon kan inte heta något annat. Jag får hoppas på en flicksladdis som kan passa i mitt namn. ;)

Storefisens namn var det enda namn både jag och pappa gillade under graviditeten. När han kom ut såg vi direkt att det var det namn som passade. Vilken tur! som han själv skulle sagt nu. :D
 
Sv: ångra sig?

Jag är helt nöjd med namnen som våra barn har, dotterns namn ska visst vara ett av de vanligaste när vi döpte henne, men varken på dagis eller i skolan har hon haft någon i samma grupp eller klass som har samma namn. Sonen namn tog ett tag innan jag var helt sams med, jag ville ha ett annat men det fick han i andra namn eftersom maken inte riktigt gillade det. Det här namnet gillade vi båda två och även om det inte ligger i topp på namnlistor så finns det ändå runt om kring.
 
Sv: ångra sig?

Ja jag är mer än 100% säker på att vi valde rätt namn, han var en Gustav redan i magen :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Relationer Hej jag sitter på ett problem jag inte blir av med och hoppas ni kan hjälpa mig! Jag och mitt ex/pojkvän har varit ihop i ca 2 år och...
Svar
3
· Visningar
7 243
Senast: susanne
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp