Anhörigas veto tas bort

tanten

Trådstartare
Idag försvann anhörigas rätt att säga nej till organdonation. Det ska vara den avlidnas vilja som gäller.
Det blir också tillåtet att hålla en hjärndöd i respirator för att rädda organ för donation.

Men fortfarande är det många som inte uttryckt sin inställning.

Jag som nu för tredje gången är på väg hem från en planerad transplantation som inte blev av - jag vore tacksam om fler berättade sin inställning till donationer.
 
Har det inte varit så alltid, alltså om man tackat ja till organdonation? Kunde anhöriga ändå säga emot?

Jag och mina tre barn donerar allt. Det började med att jag fyllde i för dem när de var små och så ställde jag frågan igen när de var 15 om de ville donera och förklarade vad det innebar, och de svarade alla tre att det var självklart. Är man död behöver man inte sina organ, bättre om de kan göra nytta hos någon annan var svaren jag fick.
 
Har det inte varit så alltid, alltså om man tackat ja till organdonation? Kunde anhöriga ändå säga emot?

Jag och mina tre barn donerar allt. Det började med att jag fyllde i för dem när de var små och så ställde jag frågan igen när de var 15 om de ville donera och förklarade vad det innebar, och de svarade alla tre att det var självklart. Är man död behöver man inte sina organ, bättre om de kan göra nytta hos någon annan var svaren jag fick.
Ja, anhöriga hade veto. Men inte nu längre :)
 
Ja, anhöriga hade veto. Men inte nu längre :)
Men det allra vanligaste är att den avlidne inte har registrerat någon vilja och inte sagt tydligt till sina anhöriga. Då blir anhöriga osäkra och tar det ”säkra före det osäkra” och undanhåller organen från de som behöver. Vilket är ett jävla skit rent ut sagt.

Det vi alla kan göra för att undvika detta slöseri och detta lidande är att omedelbart se till att vi registrerar vår vilja på

https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/donationsregistret/

Berätta för närmaste anhöriga att man gjort det och hur man valt och samtidigt uppmana dem (och gärna några till) att göra samma sak.

Idag är bara 1,8 miljoner anmälda till registret och det är ett jäkla underbetyg till oss som medmänniskor.
 
Ja, anhöriga hade veto. Men inte nu längre :)

I vilket läge undrar jag. För min mamma dog 2010 och var donator. Vi barn sa att givetvis följer vi mammas önskan och då sa läkaren väldigt tydligt att även om vi inte velat det så hade vi inget att säga till om utan det hade blivit donation oavsett.
Jag tänker också att det kanske har berott på om personen registrerat det på något sätt eller inte tidigare?
 
Som jag kan läsa här så är det som jag uppfattat det hela tiden. Det gäller de personer som inte tagit ställning. Att då måste de anhöriga ha speciella skäl för att säga nej.
De som har tagit ställning kan anhöriga inte säga något om och har inte kunnat innan heller.

A9590C1D-8026-43FC-BA7A-03402787EC6B.png
 
Idag försvann anhörigas rätt att säga nej till organdonation. Det ska vara den avlidnas vilja som gäller.
Det blir också tillåtet att hålla en hjärndöd i respirator för att rädda organ för donation.

Men fortfarande är det många som inte uttryckt sin inställning.

Jag som nu för tredje gången är på väg hem från en planerad transplantation som inte blev av - jag vore tacksam om fler berättade sin inställning till donationer.
Jag har för länge sen angett i donationsregistret att det är full tillgång till min kropp, sonen likaså.
Känns självklart, skulle jag behöva organ så hoppas jag att det finns några. Då vore det ju väldigt märkligt/egoistiskt att inte vilja donera själv...
 
Idag försvann anhörigas rätt att säga nej till organdonation. Det ska vara den avlidnas vilja som gäller.
Det blir också tillåtet att hålla en hjärndöd i respirator för att rädda organ för donation.

Men fortfarande är det många som inte uttryckt sin inställning.

Jag som nu för tredje gången är på väg hem från en planerad transplantation som inte blev av - jag vore tacksam om fler berättade sin inställning till donationer.
Jag har berättat för de flesta vad jag tycker, och registrerade mig 1997 till registret.
 
Men så jävla fult!!!!!!!!!!! :rage: Det visste jag inte! Tur det försvann.
Fult och fult. Det är inte så jäkla lätt att säga ja till att någon ska karva upp en älskad anhörig. Min pappa hade egentligen angett att han ville donera till forskning också men vi sa nej. Organdonation sa vi ja till, men inte till forskning. Man får frågan väldigt tidigt efter dödsfallet (i vårt fall efter ett dygn) och det är fan inte lätt att ta beslut då. Man har använt hans hornhinnor och gett till någon annan. Resten kunde tyvärr inte användas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 333
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp