Anhörigas veto tas bort

Tack för denna tråd! Jag hade ingen aning om att jag var tvungen att registrera nig aktivt för att vara aktuell för organdonation. Var ges den informationen om en inte aktivt funderar på det själv? Jag kommer själv behöva en ny njure framöver om inte forskningen gör stora framsteg närmsta åren så det är självklart för mig att erbjuda mina organ om det är någonting som går att använda. Gissar att jag hamnar på "andra medicinska" ting att göra med organen men man vet ju aldrig. :)
 
Tack för denna tråd! Jag hade ingen aning om att jag var tvungen att registrera nig aktivt för att vara aktuell för organdonation. Var ges den informationen om en inte aktivt funderar på det själv?

Man kan ändå bli aktuell för donation. Om sjukvården tänker tanken ( inte helt givet i den ofta kaosartade situation som uppstår i samband med att någon blir eventuell donator) och anhöriga går med på det.
 
Jag kollade nu och är anmäld sedan 2016 (har gått runt med donationskort sedan universitetstiden, dvs 1995). De får ta allt de vill ha, både för donation och forskning. Jag misstänker att donation inte kommer att bli aktuellt pga sjukdom och medicinering men forskning borde vara möjligt (just pga sjukdom och medicinering).

Kroppen är inget jag behöver när jag är död och kan den komma till någon nytta är det bara bra. Sedan ser jag en moralisk aspekt i det hela också, är jag beredd att ta emot organ får jag nog vara beredd på att ge också...
 
Tack för denna tråd! Jag hade ingen aning om att jag var tvungen att registrera nig aktivt för att vara aktuell för organdonation. Var ges den informationen om en inte aktivt funderar på det själv? Jag kommer själv behöva en ny njure framöver om inte forskningen gör stora framsteg närmsta åren så det är självklart för mig att erbjuda mina organ om det är någonting som går att använda. Gissar att jag hamnar på "andra medicinska" ting att göra med organen men man vet ju aldrig. :)
Har för mig att det var en kampanj när jag registrerade mig, är dock länge sen.
Borde nog göras oftare...
 
Det är jag fullt medveten om. Men i relationen till att rädda (eller starkt förbättra) ett liv känns det så futtigt.

Sen tror jag sannolikheten för att det skulle vara aktuellt är väldigt låg.
Min sambo är tveksam. Han har inte registrerat sig men inte heller sagt nej. Får jag frågan om han dör säger jag ja. Om han uttryckligen säger nej kommer jag självklart att respektera det.
 
Min sambo är tveksam. Han har inte registrerat sig men inte heller sagt nej. Får jag frågan om han dör säger jag ja. Om han uttryckligen säger nej kommer jag självklart att respektera det.
Jag har registrerat och sagt att jag inte vill. Om min man ändå skulle donera mina organ är det en enorm kränkning. Jag vill heller inte ta emot organ så ser inget konstigt med att jag inte vill donera.
 
Jag har registrerat och sagt att jag inte vill. Om min man ändå skulle donera mina organ är det en enorm kränkning. Jag vill heller inte ta emot organ så ser inget konstigt med att jag inte vill donera.
Precis, då ska det respekteras. Men går jag frågan om min sambo som sagt "jag vet inte" så kommer jag svara ja. Hade han sagt nej, även utan att registrera det så skulle jag svara nej.
 
Minns inte när jag skaffade donationskort men registrerade mig 2016 för transplantation och forskning.

Man kan donera hjärna och ryggmärg för forskning också men då krävs ett speciellt medgivande. Finns info på KI:s hemsida.
 
Jag vill inte och kommer registrera det. Vill heller inte ha någon annans organ.
Den var ju lite egen. Är det just att det är någon annans organ som är problemet för dig? Hade du kunnat tänka dig organ som vuxit i provrör? Och hur är det med blod?

Nu när jag tänker på det väcks även nyfikenhet på om man kan registrera sin önskan om att inte ta emot organ någonstans och om det vore lagligt av vården att acceptera en sådan önskan?
 
Den var ju lite egen. Är det just att det är någon annans organ som är problemet för dig? Hade du kunnat tänka dig organ som vuxit i provrör? Och hur är det med blod?

Nu när jag tänker på det väcks även nyfikenhet på om man kan registrera sin önskan om att inte ta emot organ någonstans och om det vore lagligt av vården att acceptera en sådan önskan?
Ingen kommer ge dig organ om du inte önskar det, varför skulle det vara olagligt? Du har rätt att neka vilken vård du vill. Finns få undantag, för barn t ex (där föräldrar i normalfallet bestämmer) eller om du antas inte veta ditt eget bästa - men kraven för tvångsvård är hårda och omfattar knappast organdonation. Om organen inte räcker till alla som vill ha - varför skulle de användas till personer som inte vill ha dem?

Och jag tycker nog att det är du som är lite egen som har synpunkter på andras ställningstaganden i existentiella/medicinska frågor.
 
Den var ju lite egen. Är det just att det är någon annans organ som är problemet för dig? Hade du kunnat tänka dig organ som vuxit i provrör? Och hur är det med blod?

Nu när jag tänker på det väcks även nyfikenhet på om man kan registrera sin önskan om att inte ta emot organ någonstans och om det vore lagligt av vården att acceptera en sådan önskan?

Ingen kan tvinga på en vuxen vid sina sunda vätskor vård den inte vill ha som det är, så varför skulle det vara olagligt av vården att acceptera en patients vägran att ta emot donerade organ :confused:
 
Ingen kommer ge dig organ om du inte önskar det, varför skulle det vara olagligt? Du har rätt att neka vilken vård du vill. Finns få undantag, för barn t ex (där föräldrar i normalfallet bestämmer) eller om du antas inte veta ditt eget bästa - men kraven för tvångsvård är hårda och omfattar knappast organdonation. Om organen inte räcker till alla som vill ha - varför skulle de användas till personer som inte vill ha dem?

Och jag tycker nog att det är du som är lite egen som har synpunkter på andras ställningstaganden i existentiella/medicinska frågor.
Haha jo jag är nog lite egen. Men några synpunkter hade jag inte. Utöver det där med att vara egen då. Vilket jag absolut inte menar som en förolämpning så jag hoppas @BernT inte tar det så!
Men som den enda som uttryckt den åsikten i tråden vore det intressant att veta vad som ligger bakom, ifall hon villutveckla
 
Ingen kan tvinga på en vuxen vid sina sunda vätskor vård den inte vill ha som det är, så varför skulle det vara olagligt av vården att acceptera en patients vägran att ta emot donerade organ :confused:

Jag vet inte. Men man får ju hindra folk att skada sig själva och kan tvinga folk till vård i vissa fall. Om man t.ex. inte är vid medvetande? Plus att man kanske inte är vid medvetande. Räcker en lapp i plånboken? Räcker det att ens sambo säger att det är ens vilja?

Men av reaktionerna att döma har jag uttryckt mig mer plumpt än jag var beredd på. Jag tycker absolut att det ska vara upp till var och en och i såna frågor finns inte rätt och fel. Jag hade aldrig tänkt på att vården måste ha praktiska lösningar och speciella regler för detta och tyckte det verkade intressant.

Men för all del, jag kan googla istället :)
 
Jag vet inte. Men man får ju hindra folk att skada sig själva och kan tvinga folk till vård i vissa fall. Om man t.ex. inte är vid medvetande? Plus att man kanske inte är vid medvetande. Räcker en lapp i plånboken? Räcker det att ens sambo säger att det är ens vilja?

Men av reaktionerna att döma har jag uttryckt mig mer plumpt än jag var beredd på. Jag tycker absolut att det ska vara upp till var och en och i såna frågor finns inte rätt och fel. Jag hade aldrig tänkt på att vården måste ha praktiska lösningar och speciella regler för detta och tyckte det verkade intressant.

Men för all del, jag kan googla istället :)
Om du kommer in medvetslös efter en olycka så utgår man sannolikt från att du vill bli räddad. Men om du inte vill ha behandling mot t ex cancer eller annan livsuppehållande/-förlängande behandling så kan ingen tvinga dig. Tröskeln för vård med tvång, t ex om någon skadar sig själv, är extremt hög.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp