Anhörigas veto tas bort

Men ingen blir ju tvingad till att donera eller ta emot organ? Det finns brist på organ och den med störst behov väljs alltså ut. Eller missförstår jag dig här? Det är ju så redan?
Vården gör inte moraliska bedömningar och vården räddar liv om det går, eller?

Nej ingen blir tvingad. Me frågan har kommit upp:

Är det ok att ens barn tar emot organ, men samtidigt inte donerar ifall det skulle gå åt det hållet?
 
Tack för tråden. Hade tydligen inte anmält mig men nu är det gjort.

För mig är det självklart att donera, framförallt till forskning. Det som händer mig efter min död kommer inte jag att märka av. Ta det delar som är av nytta för någon annan och dumpa resten i ett dike typ (nej, inte på riktig). Ev efterlevande får ha åsikter om minnesstunder, begravningar etc, det enda jag vill är att religion hålls utanför.
 
Jag tycker att det enda rimliga är att endast den som vill ska behöva donera sina organ. Och att alla som behöver ska få organ om det finns (och de vill såklart).
Finns det brist på organ borde de gå till den med störst behov.
Jag tycker inte vården ska göra moraliska bedömningar av typen att den som inte donerar får skylla sig själv. Vården ska rädda liv om det går.

Det håller jag helt med om.

Min uppfattning att kan en tänka sig ta emot organ så ska man också vara beredd att donera är baserad på moral, att inte vara ok med det är omoraliskt i mina ögon även det naturligtvis inte ska hindra att en får den vård/donation en behöver.
 
Nej jag tycker absolut inte lika i andra områden.
Jag har så svårt att förstå vad det spelar för roll när man ändå är död 🙂 när man kan rädda liv.
Tycker det verkar jobbigt att hålla reda på när ett uteblivit svar ibland är ja och ibland nej så föredrar att det alltid är samma och inte olika beroende på vad.
 
Tycker det verkar jobbigt att hålla reda på när ett uteblivit svar ibland är ja och ibland nej så föredrar att det alltid är samma och inte olika beroende på vad.
Jag tycker att det istället i olika situationer finns goda skäl till att det borde vara optin eller optout. För donationer står massor med människors liv på möjlighet att rädda om vi skulle ändra till en bättre optout-struktur på valet.
 
Jag tycker att det istället i olika situationer finns goda skäl till att det borde vara optin eller optout. För donationer står massor med människors liv på möjlighet att rädda om vi skulle ändra till en bättre optout-struktur på valet.
Skulle även öka antalet som kan donera om även cirkulationsstillestånd blev okej att ta organ ifrån och inte bara hjärndöd.
Många andra länder har cirkulationsstillestånd som okej dödsorsak.
 
Tycker det är bra att anhöriga inte kan ändra den viljan som den avlidna har haft i livet.
Även om jag är livrädd för det ska det inte påverka valet mina anhöriga har valt.
 
Men det var en fråga om hur man ställer sig till att ta emot organ när man inte vill donera själv. Har inget med att tvinga att göra.
Okej! Jag förstod det som att det handlade om ifall det var okej att ta emot organ när man inte vill donera. Inte lätt att hänga med i svängarna på forum :)
 
Vet någon hur det är för oss som inte får donera pga sjukdom?
Känns dumt att kryssa ja för jag får ju ändå inte, ska jag låta det vara eller är det bättre att jag säger nej?
 
Vet någon hur det är för oss som inte får donera pga sjukdom?
Känns dumt att kryssa ja för jag får ju ändå inte, ska jag låta det vara eller är det bättre att jag säger nej?
Jag vet inte vad som duger i min kropp. Ingen sjukdom som rakt av gör att det inte går. Mitt resonemang är dock att det kan ändras. Både hur man dör som kan diskvalificera och att de upptäcker något som gör att det inte funkar men även åt andra hållet - utvecklingen går framåt, beroende på vad det är så kan det vara så att det funkar den dagen du dör. Typ.
 
Vet inte, tänker att jag får cross that bridge when i get there. Är bara organdonation jag är emot. Jag tycker det är otroligt äckligt och jag vill inte. Tänker absolut inte donera något av mina organ. Det är inte så mycket mer med det faktiskt.
Du skrev oigenkännlig av kortison. Tycker du prins Daniel är oingenkännlig? Han har fått en njure av sin far.
 
Cirkulationsstillestånd, är det om hjärtat stannar och inte går att hålla igång utan maskiner?
DBD (donation after Brain Death ) är det vanligaste, dvs hjärndöd DCD ( Donation by Circulatory Death ) innebär cirkulationsdöd, ja. Dvs livsuppehållande behandling avslutas hos person, på IVA, där utsikterna för att en person ska överleva inte finns. Personen kommer att avlida oavsett vilket.
 
Idag försvann anhörigas rätt att säga nej till organdonation. Det ska vara den avlidnas vilja som gäller.
Det blir också tillåtet att hålla en hjärndöd i respirator för att rädda organ för donation.

Men fortfarande är det många som inte uttryckt sin inställning.

Jag som nu för tredje gången är på väg hem från en planerad transplantation som inte blev av - jag vore tacksam om fler berättade sin inställning till donationer.
Det vore ju mycket enklare om normaltillståndet var att man gav, men var tvungen att notera i register om man inte gör det. Så var det ju förut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 322
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp