Ankfötter

Man brukar prata om trepunktssits eller triangeln gällande hur bäckenet så att säga ska möta sadeln/du ska sitta.

Jag har haft en del kvinnliga elever som fått ont av flertalet sadlar. Länge var ju sadlar främst framtagna för män.
Men för att få en korrekt balans där man också själv kan vara genomsläpplig, följsam etc så bör man sitta i trepunktssits.

Jag håller helt med om att man ska skita i det estetiska och nästan kosmetiska när man sitstränar. För det går att pressa in folk i en lodrät trepunktssits utan att den för den sakens skull blir funktionell. Det får inte bli spänning!

Det finns ett gäng gamla, vedertagna sitsövningar som förvisso är skittråkiga och jättejobbiga att göra. Men som tar fram en funktionellt korrekt sits. Där man är aktiv i rätt muskelgrupper och får bort spänning från sådana som inte ska vara aktiva. Och som låter en hitta sin balans och då kan man bli följsam/genomsläpplig. Den sitsen kommer också bli estetiskt korrekt enligt tex tävlingsdressyr.

Sen har vi ju som du säger olika fysiska förutsättningar. Jag är tex kobent. Det jag kan inte få lika bra omvridna skänklar som någon som är hjulbent tex om jag inte vill att underskänkeln ska så rätt ut. 😅 Men inom ramarna för vad min kropp klarar kan jag så klart arbeta med att vrida om i höfterna.
Man kommer ju ner på hästen på ett helt annat sätt om man lyckas vrida om i höfterna.

Jag tycker det är väldigt nyttigt att se över sin egen kropp med duktig behandlare för att få förmågan att sitta i jämnvikt, bli genomsläpplig liksidigt etc. Finns ju även ryttaranalys tex med bra behandlare och ridning på tryckmatta som kombo. Jag fick med mig lite nya knep efter sådana sessioner.
Och det brukar ju då ingå träningsplan avsuttet etc för att tex stärka core och ev jobba med stretch etc.
Men även att bara gå till en vanlig, duktig kiro kan ju ge mkt. När min sambo(kiro) behandlat mig kommer jag direkt ner bättre i sadeln om jag varit sämre fysiskt. Mycket spänningar muskulärt släpper direkt låsningen är borta.
Och som du säger är det ofta problem med spänningar och låsningar när man får fötter som står ut och även för många som går så.

Ja, inspirerad av den här tråden tog jag mig en lång stretchsession och gjorde sen övningar på en "stolhäst" (alltså byggde upp kuddar så att jag kunde sitta på den som en häst med fötterna plana i golvet).

Jag har verkligen en heeel del låsningar och spänningar, speciellt i höger sida (och höger fot vill gå rejält utåt när jag går!). Och bukmuskulaturen är eländiga svag, men det har den varit redan innan jag fick barn och det blev inte bättre efter. Det är intressant att sen när jag står upp och fokuserar på att släppa spännet runt bäckenet så får jag en panikkänsla av hur det känns i höftlederna...

Jag ska till en vän i helgen som är utbildad i Alexanderteknik, så ska prata igenom det med henne.

Extensiv fysioterapi för mig själv får vänta just nu, ekonomin finns inte till det. Men jag ska ge mig den på att få till yogarutinen igen, jag har på känn att med starkare nedre bukmuskulatur så kommer andra muskler våga slappna av mer :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp