Anklagas för djurplågeri

Sv: Anklagas för djurplågeri

"dömdes i december förra året inför tingsrätten i Halmstad, för djurplågeri sedan han slagit en häst med spö över ländryggen, så att det uppkom skador i form av väl synliga svullnader"

Vart ska jag anmäla min häst?
Den bet nämligen en annan över länden så att det uppstod svullnadsmärken. Och det bara för att den stod i vägen för hö.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

"dömdes i december förra året inför tingsrätten i Halmstad, för djurplågeri sedan han slagit en häst med spö över ländryggen, så att det uppkom skador i form av väl synliga svullnader"

Vart ska jag anmäla min häst?
Den bet nämligen en annan över länden så att det uppstod svullnadsmärken. Och det bara för att den stod i vägen för hö.

E du seriös?

Så du tycker gnabb i hagen är detsamma som att slå en häst med spö, vilket ger ett större smärtområde samt lidande? Det är alltså okej att skära sin häst med en kniv, eftersom det kan bli samma skada när en annan häst sparkar?
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

E du seriös?

Så du tycker gnabb i hagen är detsamma som att slå en häst med spö, vilket ger ett större smärtområde samt lidande? Det är alltså okej att skära sin häst med en kniv, eftersom det kan bli samma skada när en annan häst sparkar?

håller med.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

nu vet man ju inte varför skadan uppträdde.. var det i hagen och mannen tog med sig spö ut utifall hästarna skulle börja bråka med honom? och var det det som hände? kanske hästen backade och hotade och klickade mot honom?

det är sällan någon rappat i så hårt på en häst om hästen bara står å halvsover..

men i dagens samhälle är det väl så att hästarna ska få trampa, tränga, sparka och bita människor.. och de enda dom ska få är "duuuuktig häst" och mjuuka smekningar..
människa får absolut icke under några omständigheter eller på några metoder göra en häst något ont.. hellre illa skadad/dödad själv än att hästen får en svullnad på länden..

RÄTTVISA!


svävade väl iväg, men kontentan är: vi vet inte vad som hände.. han kan lika gärna vara en djurplågare som att han försvarade sig eller någon annan..
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Ska du slå en häst med spö så att det blir väl synliga svullnader då får du f**n slå hårt....
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Nej helt fel, har inget med hårdhet att göra. Det handlar om snärt, hastighet. I princip kan du snärta till med fingertopparna så att en svullnad uppstår. Ett knytnävsslag skulle inte ge nån synlig skada.
Felet som uppstår är att alla utgår från sig själv och beömmer utifrån det.
De har en smärttålighet överlägsen oss. Dom kan glatt stå och beta med öronen framåt medans tarmarna rinner ut. Som bytesdjur har dom mekanismer för detta.
Så smärta som sådan ska inte ha påverkan eller avgörande. Utan syftet, slår nån hästen för sitt nöjes skull, njuter av detta, då är det djurplågeri oavsett slagets hårdhet. En tillrätta anvisning i ridning? tja, egentligen ska det inte behövas. För en sån häst ska ligga i hundmatsburken sen länge.
Men att ge hästen vad den vill ha i en situation där den får vara häst och göra sina val efter det, kan aldrig bli djurplågeri. Det är fritt valt av hästen.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

om du är fullt allvarlig med det du skriver så kan ju inte du riktigt ha alla hästar i stallet.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

redhousefarm..hoppas du skämta om d du skrev,om inte så är det nåt fel.
att slå en häst med spö så det blir en svullnad är djurplågeri.snacka om att missbruka sin makt o använda spöt på fel sätt:mad:
Har man med hästar att göra så får man vara beredd på allt,det är stora djur o visst ska man vara försiktig men herregud ta med spö...
jag använder inte spö när jag rider,behövs inte..sen missbrukas spö så otroligt mycket,se bara på ridskolor.är det nån häst som är sur o kan vara lite grinig så säger dom att ta med spö in....för att skydda dej......spöt är en förlängning på skänkeln o ska bara användas till det inte till att skydda sej..
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Läs ordentligt istället för att fabricera.
Angående ridning så är varje form av förstärknings tillbehör brist på kunnande. Även bett.
Jag anser att dragande i bettet borde vara lika straffbart som spö med pisk. Ett sporrmärke likaså.
Men det kan man inte få allmänheten att gå med på. För dom kan inte så pass mycket att dom skulle klara av hästar då. Däremot så reagerar dom på just spö. Som är egentligen ofarlig och betydligt mildare än ryckande i munnen.
Reaktionen beror på att man utgår från sig själv, sin egen djurart.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Läs ordentligt istället för att fabricera.
Angående ridning så är varje form av förstärknings tillbehör brist på kunnande. Även bett.
Jag anser att dragande i bettet borde vara lika straffbart som spö med pisk. Ett sporrmärke likaså.
Men det kan man inte få allmänheten att gå med på. För dom kan inte så pass mycket att dom skulle klara av hästar då. Däremot så reagerar dom på just spö. Som är egentligen ofarlig och betydligt mildare än ryckande i munnen.
Reaktionen beror på att man utgår från sig själv, sin egen djurart.
Men snälla nån, är du verkligen allvarlig eller riktigt?

Sporrar liksom spö är bara en förstärkning av skänkeln, som man tar till ifall hästen inte lyssnar. Men visst disciplin ifrån stallet utan slag hjälper ju på hästryggen, men spöet blir ändå ett måste, men man ska ju naturligtvis inte missbruka det.
Det är ju stora djur vi talar om. Man måste ju anpassa det också till individ och vilken situationen är. Alltså hästar som ställer sig i ren skär protest, måste man ju få ner till varje pris. Ett slag på mankammen eller på nacken brukar hjälpa.
Alla har vi olika metoder. Men starkaste vapnet ändå vi har är vår röst och den kan både hjälpa och göra hästen nervös beroende på hur den används.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Alltså hästar som ställer sig i ren skär protest,

Varför ställer den sig sa du?
Spö på hästryggen är förkastligt.
Men denna sak går ej att resonera om. För var och en har sin personliga syn på vad som är en brukbar häst.
Nån är lycklig bara dom kan komma hem utan ambulans, andra har högre krav.
Och det är dom med minsta krav på säkerhet och diciplin som ställer agendan.
Istället så ska dom utrusta sig med tillbehör.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Naturligtvis finns de hästar som ställer sig pga de har ont också, andra ställer sig med ren istadighet. För jobbigt och de protesterar genom att försöka ställa sig på bakbenen och då gäller det bara att få ner dem så snabbt som möjligt. Ett slag med handen mot nacken eller mellan öronen brukar hjälpa att få ner dem, vissa tuffa fall får man även ta till spöet.
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Naturligtvis finns de hästar som ställer sig pga de har ont också, andra ställer sig med ren istadighet. För jobbigt och de protesterar genom att försöka ställa sig på bakbenen och då gäller det bara att få ner dem så snabbt som möjligt. Ett slag med handen mot nacken eller mellan öronen brukar hjälpa att få ner dem, vissa tuffa fall får man även ta till spöet.
app app app! nu kommer djurskyddsaktivisterna och talar om för dig att din häst blir huvudskygg för livet om du slår den i huvudet (oavsett anledning!) så klappar du till den mellan öronen idag lär du inte ens få på grimman imorgon enligt dessa "djurskyddare"!



vad var meningen med det där uttalandet då?
jo ALLA människor OCH hästar har olika gränser för vart gränsen går mellan markering, bestraffning och rent onödigt våld..

en del hästar tar en markering (ta ett steg fram och morra) som att dom blir slagna med en spada, det är en känslig individ som man inte bör gör mer än att markera lätt för att "bestraffa"
men å andra sidan finns det hästar som totalt råskiter i att ropar, knuffar och klappar till hästen med handflatan på i huvudet.. dom tar det mer ro och gäspar förstött även fast dom står kvar där på människan fot med broddade skor..

hur tror du en människa man vanan från en känslig häst klarar sig med en obrydd häst?

summa: man agerar efter hur hästen är.. VAD är en markering och en bestraffning för den hästen? gå ALDRIG över den gränsen, marker/bestraffa ALDRIG i onödan och sluta alltid när hästen reagerar..
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Självklart slutar man när man fått reaktion!!
Jag skulle aldrig i livet bestraffa över gränsen.
Men krävs det tuffa metoder så måste man.
Visst man måste anpassa till individen och vad det är för djur.
Det är liksom självklart.
En känslig häst kan ju bli rädd om huvudet bara genom att den ska raspas eller avmaskas normalt. :cool:
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

*kl*

om jag skulle ha daltat med min häst när jag fick hem henne då hade jag vara inlagd om itne död vid de hära laget..

när man ledde henne gick hon in för att träffa en med framhovarna. ryade jag blev hon värre å ställde sig högre å slog mot mig.. de slutade med att jag tog dressyr pisken med mig å när hon försökte träffa.. å jo hon träffade några ggr. då drämde jag tebax. rakt över hannes framben... över gränsen?? nää.. inte på min häst men poå ngn känsligare så hade de nog varit de.. detta är bara en av alla de hemska situationer som uppstått med min häst..
 
Sv: Anklagas för djurplågeri

Jag anser att dragande i bettet borde vara lika straffbart som spö med pisk. Ett sporrmärke likaså.
Men det kan man inte få allmänheten att gå med på. För dom kan inte så pass mycket att dom skulle klara av hästar då. Däremot så reagerar dom på just spö. Som är egentligen ofarlig och betydligt mildare än ryckande i munnen.

Det här stycket är första, och troligen sista, gången jag håller med dig. Det trodde vi väl aldrig skulle inträffa?
:eek: :eek: :eek:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) En man i Hässleholmsområdet som är yrkesverksam inom hästnäringen dömdes i december förra året inför...
Svar
4
· Visningar
2 088
Senast: Rebban__
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Skönabäck fortsätter att satsa på hästar och ridsport. Nu planerar säteriet att bygga ett nytt, stort ridhus...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Ett strävsamt par satsar mot ännu ett olympiskt spel: Piia Pantsu och Karuso. "Mot alla odds kanske jag kan få...
Svar
0
· Visningar
1 101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Baileys, Mandarin, Majstro och Hulda bor i boxar. Älskar morötter. Och tar gärna en svängom i den på skånska...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp