Anknyting, avsaknad av förälskelse i relation och den gröna gräset på andra sidan...

LovingLife

Trådstartare
Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer.
Jag har varit singel större delen av mitt vuxna liv (är 92a) och har alltid sett det som att det helt enkelt dels är svårt för mig att bli förälskad, men jag har också insett att det är så extremt få jag verkligen känner kemi för. De senaste två åren har jag dejtat en hel del då jag äntligen känt mig redo igen. Men fy sjutton så hopplöst det känts och så extremt komplicerat. När jag väl gillat någon så har det inte varit besvarat och alla som är genuint intresserade av mig har jag inte haft intresse för.

Förra våren började jag dejta en kille som jag inte kände var min typ alls, men han var trevlig att prata med och bjöd med mig till olika grejer där jag började lära känna en massa andra härliga typer. Precis vad jag behövde då dessutom, då jag inte riktigt hunnit skaffat en umgängeskrets i staden än. Han var märkbart intresserad och jag kände väl i det läget att jag åtminstone kunde ge det en chans och började dejta lite. Vid två tillfällen under sommaren hann jag avbryta dejtandet varav han verkligen ifrågasatte det båda gångerna och inte förstod det alls eftersom han tyckte att vi kom så bra överens, hade liknande intressen osv. Jag kände att kemin inte fanns där och att jag inte blev förälskad. Efter varje break så kom jag tillbaka igen och jag började känna igen mönstret från en tidigare kille jag dejtat. Jag började läsa på om anknytning och insåg att jag troligen har en otrygg undvikande anknytning. Efter att ha pratat med en terapeut en gång som bekräftade detta och sa att jag måste utmana mina rädslor genom att stanna kvar, öva på att se det positiva med personen osv, så bestämde jag mig igen för att försöka efter även det andra breaket. Men än idag, när vi snart varit tillsammans i fem månader, så känner jag att jag aldrig varit förälskad och att jag inte är kär. Jag tycker dock mycket om honom och den kärlek han ger mig, som jag inte är särskilt bortskämd med tidigare. Men VARJE DAG analyserar jag vår relation och när jag tänker på saker som att ev. flytta ihop etc, så ser jag inte fram emot det utan är mer apatisk inför det. Jag älskar att umgås och han har gett mig så många nya fina vänner och annat som jag är tacksam för varje dag, men det känns inte alls som "this is it" och jag bara fortsätter att vänta på att den känslan ska komma. Det är något med hur han beter och för sig som jag inte tycker känns attraktivt och jag känner mig väldigt sällan stolt över att vara med honom, vilket gör mig så ledsen eftersom det ÄR en fantastiskt fin person. Jag längtar inte efter hans doft såsom jag gjort när jag tidigare varit förälskad och det känns fortfarande som att jag trots att jag är i en relation, fortfarande väntar efter det där jag längtat sönder mig efter under alla år - att få känna lyckan i en förälskelse. Ibland känner jag att jag håller på att gå sönder inombords då jag känner mig så otillfredsställd i detta i min nuvarande relation, men på grund av att terapeuten senast igår(jag skrev en kort fråga, men har inte haft råd att gå på fler sessioner) bekräftade igen att det är min anknytning som talar och att det är en så otroligt förutsägbart mönster som jag måste gå emot, så har jag bara fortsatt att hålla ut. Även min kille, som jag fö. pratar otroligt öppet med om allt jag känner, tycker att förälskelse är överskattad och tycker att jag lever i nån drömvärld.

Jag försöker att skriva ner allt positivt med honom och att visualisera en framtid tillsammans osv, men mitt inre skriker att det är fel. Men det är ju min otrygga anknytning som egentligen är rädsla enligt terapeuten. Skulle vi göra slut så tror jag att jag skulle må sjukt dåligt och bli ledsen av att se honom med andra och ev. DÅ få ännu starkare känslor. Det är ju så jag funkat tidigare.

Det finns dessutom en kille som jag lärt känna känna via honom och som jag känt kemi med från starten. Han är min typ till 200% och jag tror att jag hade kunnat bli galet förälskad i den personen. Han är också i en relation, men jag vet att de har det svajjigt och ev. ska bli särbos etc. Jag inbillar mig att han har ett intresse för mig också, genom sättet han tittar på mig bl.a. Jag har verkligen inte ens försökt att flörta med honom, men när jag senast hörde för ett tag sedan att de kanske skulle göra slut så funderade jag direkt på att göra samma igen, för att kanske få ihop det med denna andra killen.

Alla dessa känslor gör att jag känner att jag sakta men säkert går sönder och dessutom känner mig som en hemskt människa. Jag vill ju inget hellre än att känna att den jag är med är den ända rätta för mig och jag vet att jag tidigare inte ens tittat åt en annan killes håll när jag bestämt mig för att fokusera på en person.

Jag känner mig så fruktansvärt vilsen och tar tacksamt emot råd och tankar.
 
Spontant. "Kemi" säger ingenting om kompatibilitet. Livet är inte en rom-com. Däremot måste det ju kännas meningsfullt, konstruktivt, "påfyllande", respektfyllt och stärkande att leva i en relation, annars förstår jag inte alls vad den ska vara bra för? Känns det alltid jättebra att leva ihop med nån? Självklart inte, alla har vi våra dåliga dagar. På det stora hela vill jag att min relation med min partner ska vara nått som gör mig stark, trygg och vågar visa även mina svagheter.

Sen är det ju faktiskt helt okej att vara aromantisk, alltså att inte alls känna romantiska känslor! Man måste faktiskt inte leva i en parrelation om det inte känns värdefullt! Jag tror det är jättefarligt att kämpa i en relation man inte vill ha, bara för att nån sagt att man har osäker anknytningsproblematik. Det är skillnad på att vilja men inte våga/förstå hur, och att kämpa fast man inte vill!
 
Spontant, ifrån att ha läst din text - skit i terapeuten, lita på din magkänsla :heart

Varför ska du stanna kvar i en kompisrelation när du vill ha en kärleksrelation?
Om du känner att du vill leva i en kompisrelation, då gör du det - inte annars!

Jag tycker att terapeuten tog väl mycket fasta på att du inte varit kvar i en relation "länge nog".
Det finns inga regler för hur länge en relation ska vara för att vara rätt eller fel.
Den enda som kan avgöra det är du. Känns det inte rätt, så är det inte rätt. :heart
 
Jag förstår inte det här med att vara i en relation om du inte känner att allt är bra. Varför är det viktigare att vara i en relation men med fel person, än att vara lycklig på egen hand?
Anledningen är ju det jag beskrev ovan, att det handlar om att terapeuten säger att jag behöver gå emot mina gamla mönster. Jag har ju i alla år resonerat likadant och tänkt att jag mycket hellre är ensam än att i en relation känna att det inte känns 100% rätt, men jag är ju kvar då jag fått höra att det inte är något fel på relationen i sig, utan att den är 100% min anknytning som gör att jag ser alla fel och inte känner mer och att jag därför måste gå emot rädslan att fly relationen och istället med olika medel jobba för att det sa bli bättre.
 
Anledningen är ju det jag beskrev ovan, att det handlar om att terapeuten säger att jag behöver gå emot mina gamla mönster. Jag har ju i alla år resonerat likadant och tänkt att jag mycket hellre är ensam än att i en relation känna att det inte känns 100% rätt, men jag är ju kvar då jag fått höra att det inte är något fel på relationen i sig, utan att den är 100% min anknytning som gör att jag ser alla fel och inte känner mer och att jag därför måste gå emot rädslan att fly relationen och istället med olika medel jobba för att det sa bli bättre.
Byt terapeut?!
 
Spontant, ifrån att ha läst din text - skit i terapeuten, lita på din magkänsla :heart

Varför ska du stanna kvar i en kompisrelation när du vill ha en kärleksrelation?
Om du känner att du vill leva i en kompisrelation, då gör du det - inte annars!

Jag tycker att terapeuten tog väl mycket fasta på att du inte varit kvar i en relation "länge nog".
Det finns inga regler för hur länge en relation ska vara för att vara rätt eller fel.
Den enda som kan avgöra det är du. Känns det inte rätt, så är det inte rätt. :heart
Tack :heart
I vanliga fall hade jag ju inte varit kvar, men jag är bara rädd att jag gör världens största misstag om jag gör slut, om jag har fel. Om det är så att det bara handlar om rädsla för närhet som terapeuten säger. Det känns som att allt detta har fått mig att inte lita på min magkänsla längre.
 
Anledningen är ju det jag beskrev ovan, att det handlar om att terapeuten säger att jag behöver gå emot mina gamla mönster. Jag har ju i alla år resonerat likadant och tänkt att jag mycket hellre är ensam än att i en relation känna att det inte känns 100% rätt, men jag är ju kvar då jag fått höra att det inte är något fel på relationen i sig, utan att den är 100% min anknytning som gör att jag ser alla fel och inte känner mer och att jag därför måste gå emot rädslan att fly relationen och istället med olika medel jobba för att det sa bli bättre.
Men terapeuten kan omöjligt veta att det är rätt person/relation för dig. Om du tycker att det inte matchar efter att ha försökt och gett förhållandet tid, så är det ju så.
 
Anledningen är ju det jag beskrev ovan, att det handlar om att terapeuten säger att jag behöver gå emot mina gamla mönster. Jag har ju i alla år resonerat likadant och tänkt att jag mycket hellre är ensam än att i en relation känna att det inte känns 100% rätt, men jag är ju kvar då jag fått höra att det inte är något fel på relationen i sig, utan att den är 100% min anknytning som gör att jag ser alla fel och inte känner mer och att jag därför måste gå emot rädslan att fly relationen och istället med olika medel jobba för att det sa bli bättre.
Det låter som en väldigt dålig terapeut. Det ska ju vara fokus på att du ska må bra, inte bryta mönster bara för brytandets skull.
 
Spontant. "Kemi" säger ingenting om kompatibilitet. Livet är inte en rom-com. Däremot måste det ju kännas meningsfullt, konstruktivt, "påfyllande", respektfyllt och stärkande att leva i en relation, annars förstår jag inte alls vad den ska vara bra för? Känns det alltid jättebra att leva ihop med nån? Självklart inte, alla har vi våra dåliga dagar. På det stora hela vill jag att min relation med min partner ska vara nått som gör mig stark, trygg och vågar visa även mina svagheter.

Sen är det ju faktiskt helt okej att vara aromantisk, alltså att inte alls känna romantiska känslor! Man måste faktiskt inte leva i en parrelation om det inte känns värdefullt! Jag tror det är jättefarligt att kämpa i en relation man inte vill ha, bara för att nån sagt att man har osäker anknytningsproblematik. Det är skillnad på att vilja men inte våga/förstå hur, och att kämpa fast man inte vill!
Han ger mig ju jättemycket av detta egentligen. Att jag kan vara helt mig själv med honom och känna mig trygg. Jag får alltid mycket stöd av honom när saker känts jobbiga osv. Vi har oftast roligt ihop, han är oerhört lojal osv. På papperet är det nog en jättebra relation och jag tycker som sagt jättemycket om honom, men jag kan inte säga att jag just älskar honom tillbaka. De djupare känslorna kommer bara inte, så det säger väl sitt, om jag bara ska frånse allt jag lärt mig om anknytning och lyssna på det vi kallar magkänslan och hoppas att den har rätt.
 
Han ger mig ju jättemycket av detta egentligen. Att jag kan vara helt mig själv med honom och känna mig trygg. Jag får alltid mycket stöd av honom när saker känts jobbiga osv. Vi har oftast roligt ihop, han är oerhört lojal osv. På papperet är det nog en jättebra relation och jag tycker som sagt jättemycket om honom, men jag kan inte säga att jag just älskar honom tillbaka. De djupare känslorna kommer bara inte, så det säger väl sitt, om jag bara ska frånse allt jag lärt mig om anknytning och lyssna på det vi kallar magkänslan och hoppas att den har rätt.
Och då är det nog egentligen inte din anknytning det handlar om utan att du inte har några djupare romantiska känslor för honom, snarare är han mer din bästa vän.

För er bådas skull tycker jag att det är bättre att du är ärlig mot dig själv och inser att det i det här fallet handlar om just anknytningsmönster utan att du faktiskt inte är kär i honom.
 
Han ger mig ju jättemycket av detta egentligen. Att jag kan vara helt mig själv med honom och känna mig trygg. Jag får alltid mycket stöd av honom när saker känts jobbiga osv. Vi har oftast roligt ihop, han är oerhört lojal osv. På papperet är det nog en jättebra relation och jag tycker som sagt jättemycket om honom, men jag kan inte säga att jag just älskar honom tillbaka. De djupare känslorna kommer bara inte, så det säger väl sitt, om jag bara ska frånse allt jag lärt mig om anknytning och lyssna på det vi kallar magkänslan och hoppas att den har rätt.
Misstrivs du i relationen alltså vill du bort oavsett om du blir singel resten av livet eller tror du att det finns "någon bättre". Är det bara förälskelsekänslan som saknas eller hela attraktionen?
Jag tänker att din terapeut ändå har mer insikt i din relation och dina känslor än vad vi har.
Sen tänker jag att om du väljer att gå, så gå inte tillbaka igen. På och av relationer som ju är vanliga när man har problem med anknytningen är så oerhört plågsamt för båda parter.
 
Min bästa vän pratar en del om det här med anknytning, men då otrygg ambivalent anknytning och inte otrygg undvikande som du skriver, vet inte om det är så stor skillnad?

Men, alltså jag funderar på det här med "utmana mina rädslor och stanna kvar" som terapeuten tycker att du ska göra. Vilka rädslor är det du utmanar genom att stanna kvar? Jag förstår inte riktigt.

Så som jag förstått min kompis så är det tvärtom, man känner "för mycket", är rädd att den andra ska lämna en osv och då kan man göra slut själv i förebyggande syfte för att slippa bli sårad/lämnad. Men du är ju inte kär?

Jag levde i en relation i flera år utan att känna så starkt, tänkte att jag jag inte kunde känna så starkt, men till slut kände jag nää asså.

Nu vet jag hur det ska kännas, enligt mig ❤.
 
I vanliga fall hade jag ju inte varit kvar, men jag är bara rädd att jag gör världens största misstag om jag gör slut, om jag har fel.
Oavsett vad det beror på att du inte trivs i relationen så är det knappast världens största misstag att göra slut. Det som händer då är att du blir singel och inget annat, det är ingen som skadas allvarligt eller dör av att du lämnar en relation du inte alls är engagerad i.
 
Om en har otrygg anknytning analyserar en gärna och tänker istället för att känna efter. Vad jag förstår har du känt efter och du har inte rätt känslor för din partner. Då kommer du inte kunna få ihop det hur bra ni än passar ihop på pappret eller hur mycket du än försöker få det att funka. Det är inte schysst mot någon av er att stanna i den relationen, om det inte är en kompisrelation ni vill ha. Jag förstår inte varför terapeuten vill att du fortsätter om du är säker på att du inte har rätt känslor.
 
Om det är så att man har svårt med sin anknytning till det mesta eller inte känner känslor överhuvudtaget så skulle jag kunna förstå vad din terapeut säger men inte i ditt fall.
Ibland träffar man någon i livet som är perfekt för någon annan. Det som gör det meningsfullt är ju att man ska känna sig som en bättre version av sig själv när man väljer att ha en relation med någon annan. Enligt mig då.
Sedan så tror jag inte det fungerar som så att man själv ska resonera kring relationens vara eller icke vara. Det ska kännas som att det är det enda som gäller. Att alternativet att leva utan den andra känns vedervärdigt.
 
Det ska kännas som att det är det enda som gäller. Att alternativet att leva utan den andra känns vedervärdigt.
Det här vet jag inte om jag håller med om.
Om min partner skulle tänka att leva utan mig var vedervärdigt, så skulle jag backa. Jag vill definitivt inte vara det enda i min partners liv. Det är ju ett enormt krav, ett orimligt krav.

If you can't live without me, I can't live with you.
 
Det här vet jag inte om jag håller med om.
Om min partner skulle tänka att leva utan mig var vedervärdigt, så skulle jag backa. Jag vill definitivt inte vara det enda i min partners liv. Det är ju ett enormt krav, ett orimligt krav.

If you can't live without me, I can't live with you.

Får mig att tänka på den där filmen med Jennifer Aniston där hon i slutet säger till mannen hon vill ha tillbaka (ungefär såhär) "Jag är inte här för att säga att jag inte kan leva utan dig. Jag kan leva utan dig, men jag vill inte".

Det tycker jag är så bra.
 
Det här vet jag inte om jag håller med om.
Om min partner skulle tänka att leva utan mig var vedervärdigt, så skulle jag backa. Jag vill definitivt inte vara det enda i min partners liv. Det är ju ett enormt krav, ett orimligt krav.

If you can't live without me, I can't live with you.
Jag håller faktiskt med om det. Jag brukade förr tänka att jag vill ha en partner som är lycklig i sig själv med sig själv.
Sedan träffade jag rätt efter en miljon förhållanden och fast det var fel i tiden och på några andra sätt så fanns det inget att göra för det var så självklart att det var vi två. Jag förstår mer än väl om inte andra förstår hur jag menar.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 596
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp