Lantbruksdjur Ankor och gäss

Migo

Trådstartare
Av en slump så kommer ankflocken (svensk blå och svensk gul) utökas med tre gäss imorgon. Det är tre damer korsn italiensk och amerikansk som är vana att gå lösa med både ankor, höns och hundar. Väldigt snälla och inte alls så vaktiga som jag trodde de skulle vara:cautious:

Finns det fler bukare som har ankor/gäss? Några tips till en nybörjare?

Jag har haft praktik sen i våras på ett ställe som har skånegäss och blekingeankor. De bor i samma hus på nätterna fast i två olika boxar så på natten är de avskilda från varandra. På dagarna går de i en gemensam inhägnad med en stor damm i mitten. De håller sig uppdelade var för sig och bryr sig inte om varandra i princip :)

Jag ska själv skaffa gäss och (mysk-)ankor till våren och hoppas mina kommer funka lika fint tillsammans!

Fina! Jag kommer nog också skaffa mig lite ankor och gäss till nästa år, skulle egentligen blivit redan i år men hönsen blev så många att jag sköt upp det.

Jag har haft praktik sen i våras på ett ställe som har skånegäss och blekingeankor. De bor i samma hus på nätterna fast i två olika boxar så på natten är de avskilda från varandra. På dagarna går de i en gemensam inhägnad med en stor damm i mitten. De håller sig uppdelade var för sig och bryr sig inte om varandra i princip :)

Jag ska själv skaffa gäss och (mysk-)ankor till våren och hoppas mina kommer funka lika fint tillsammans!
Tänk på att myskankor flyger. När det var väldigt kallt ute satte sig mina på skorstenen.

Puttar upp tråden lite då jag funderar på att köpa några löpankor nu när vi bor lantligt och käckt...
Vallar du på dina ankor, @Migo ?

Har försökt läsa på så mycket som möjligt och det verkar vara roliga och hyfsat lättskötta djur. Vi har stor inhängnad tomt och ett bra, stort hus där de kan få gå in och softa när de vill. Tanken är att bygga en hage runt huset den första tiden, tills de vant sig vid hundarna och så, men sen är planen att de ska få gå lösa på tomten - har förstått det som om löpankor inte brukar studsa iväg över staketen hur som helst. Annars får jag tänka om. Har haft myskankor förut, och de var också roliga!

Igår fick jag äntligen hem dessa: fyra flickor och en drake av lantras (med en skvätt löpanka).

De är födda våren 2014 och hade enligt förra ägaren inte börjat lägga ägg ännu. Så dom om min förvåning när jag hittade ett ankägg i morse! En av dem har alltså beslutat att börja lägga ägg första natten hos mig - lycka!

Det vita är från anka, men.Min grönvärpande höna valde också att lägga sitt första ägg i natt! :D

Nu blåser vi liv i denna tråd tycker jag.

Nästa år kommer jag skaffa myskankor. Jag tror jag blivit galen i fåglar. Det är verkligen min last märker jag, blir liksom helt mjuk när jag ser en höna eller vaktel......och troligen ankor då.

Vi har ju en stor damm som självfyller tidigt på våren och håller sig fylld nästan till juli/augusti. Sedan får det bli barnpool. Vi har möjlighet att i nära anslutning till dammen ha en IBC-tank från makinhallstaket som fyller den, för att kunna använda när dammen torkat ut.

I dammen finns allehanda mat för en anka: skalbaggar, grodor, salamandrar och annat smaskigt. Vet iofs inte om salamandrar är giftiga så de inte äter dem men de finns där i alla fall. Kommer att plantera in andmat från närliggande dammar som inte ligger på vår mark och vass och grönt finns det i massor.

Min förhoppning är att de håller dammen lite öppen samt föder fram egna ällingar som slaktas till hösten.

Ok....då kör vi ingång igen då.

Har en leverantör på myskankor som jag tänkte börja med. Skulle dock vilja ha andra raser också, typ svensk gul anka och kanske blå.

Funderar också på ett par gäss (alltså 2 st) som ju är större och kanske kan avskräcka eventuella hökar. Nu har jag fått lära mig att just myskankor ju är mer änder och brukar inte beblanda sig med andra ankor utan grupperar sig lite vid sidan om men så får det väl bli då.
Är det något som ni lagt märke till?

Måste man vara med på FB för att hitta ankägg till salu? Det vekar vara ganska svårt annars.

Ok....då kör vi ingång igen då.

Har en leverantör på myskankor som jag tänkte börja med. Skulle dock vilja ha andra raser också, typ svensk gul anka och kanske blå.

Funderar också på ett par gäss (alltså 2 st) som ju är större och kanske kan avskräcka eventuella hökar. Nu har jag fått lära mig att just myskankor ju är mer änder och brukar inte beblanda sig med andra ankor utan grupperar sig lite vid sidan om men så får det väl bli då.
Är det något som ni lagt märke till?

Måste man vara med på FB för att hitta ankägg till salu? Det vekar vara ganska svårt annars.
Prova med alternativ.nu, där borde det finnas ägg att köpa.

Just nu

Hästfolk

Hästvård

Träning

• Slänger med huvudet

Utrustning

Hästavel

• Dräktiga ston 2019/2020

Tävlingsgrenar

Allmänt

Hem & Hobby

Barn