Ankor och gäss

Våra ankor värpte i dammen....:crazy:
När vi bytte vatten i den var det alltid ett helt gång med ägg i den... De hade svullnat och tappat det hårda skalet så det var som halvstora vattenballonger... :crazy:
Men det fanns alltid så det räckte till hushållet ändå. :up:
 
ankhus.jpg


Vi sjösatte ankornas sommarhus nere i ån i helgen. 😍 Mycket nöjd med resultatet. Det blev en liten timmerstuga med ett soldäck och en badbrygga. Just nu är det ganska lågt vatten i ån, så det kan komma att variera en del. Men vi är som sagt mycket nöjda med resultatet. Inget fancy men fyller sin funktion med råge. Känns skönt att de har ett hus där nere också. Det är också rätt gulligt att se på!
 
Visa bifogad fil 48823

Vi sjösatte ankornas sommarhus nere i ån i helgen. 😍 Mycket nöjd med resultatet. Det blev en liten timmerstuga med ett soldäck och en badbrygga. Just nu är det ganska lågt vatten i ån, så det kan komma att variera en del. Men vi är som sagt mycket nöjda med resultatet. Inget fancy men fyller sin funktion med råge. Känns skönt att de har ett hus där nere också. Det är också rätt gulligt att se på!

Vi ska göra något liknande i vår damm. Jättefint!
 
Vi ska göra något liknande i vår damm. Jättefint!

Jo vi kände att dom är ju gärna där nere, vilket jag såklart förstår. ☺ Så då kändes det bäst om dom har ett litet hus och tillflyktsplats även där! Dom flyger ju omkring och sitter på stockar som ramlat i närheten/över ån etc, men ett eget litet hus skadar inte. Vi fick tag på flotten gratis av min fara (som genom alla år sparat på saker som nu kommer till användning) och sen är det spillvirke som huset är byggt på så det var dessutom väldigt ekonomiskt om än en del jobb såklart! Ser fram emot bilder på ert framtida projekt :D
 
Jo vi kände att dom är ju gärna där nere, vilket jag såklart förstår. ☺ Så då kändes det bäst om dom har ett litet hus och tillflyktsplats även där! Dom flyger ju omkring och sitter på stockar som ramlat i närheten/över ån etc, men ett eget litet hus skadar inte. Vi fick tag på flotten gratis av min fara (som genom alla år sparat på saker som nu kommer till användning) och sen är det spillvirke som huset är byggt på så det var dessutom väldigt ekonomiskt om än en del jobb såklart! Ser fram emot bilder på ert framtida projekt :D

Det enda jag är orolig för är att de ska lägga ägg därute istället för "hemma". Vad tror du, kommer det hända dina?
 
Det enda jag är orolig för är att de ska lägga ägg därute istället för "hemma". Vad tror du, kommer det hända dina?

Vår går att hala in enkelt och även tak går att enkelt ta av för rengörning och eventuell ägghämtning. Däremot om de envisas med att vilja ruva där ute så kanske vi har ett större problem... de kommer ju dock hem på kvällen för att äta och sådär. Så när det skulle vara dags för dom att ruva får vi helt enkelt hålla dem inlåsta ett par dagar och hoppas på att det fungerar 🙂 alternativt dra upp flotten på land tillfälligt medan dom är små om dom vägrar ruva på annan plats.
 
ankor.jpg


Dom små växer så det knakar i alla fall. Så roligt att se hur de utvecklas hela tiden. De blir mer och mer egna individer vilket är så härligt att se 😍 dom är dryga 2 veckor nu så om ungefär en vecka så tänkte jag att de skulle få lämna sin gård också under ordnade och vaktande omständigheter. Men än känns de nöjda och glada där inne. Mamma anka är däremot mer sugen på att ta med hela packet på äventyr! Alla hennes mammaegenskaper är kanske inte exemplariska...
 
Nu är det snart dags att köpa hem ankägg.
Funderar lite på det här med kläckningstid. Myskankor tar ju lite längre tid på sig än vanliga ankor.
Undrar om man kan köpa dem samtidigt (samma leverantör), lägga in myskankorna och efter några dagar ankorna? Det borde ju fungera.

Det enda som bekymrar mig är att ankägg ska vara känsligare än kycklingägg och att man inte kan vänta lika länge på att lägga in den i kläckaren som hönägg. Har ni någon erfarenhet av detta?
Hönsägg kan ju ligga i svalt över en vecka men hur är det med ankägg?
 
Hej i tråden! Jag tänkte köpa mig ett par cayugaankor, två honor då jag inte vill ha några små. Har försökt leta runt på internet men hittar bara ägg att köpa och jag har inte vilja eller möjlighet att föda upp dem själv; plus att jag då kan få lite vilket kön som helst ju. Nåja. Min fråga är om någon här har någon aning om var jag kan köpa cayugaankor i Skånetrakten?
 
Hej i tråden! Jag tänkte köpa mig ett par cayugaankor, två honor då jag inte vill ha några små. Har försökt leta runt på internet men hittar bara ägg att köpa och jag har inte vilja eller möjlighet att föda upp dem själv; plus att jag då kan få lite vilket kön som helst ju. Nåja. Min fråga är om någon här har någon aning om var jag kan köpa cayugaankor i Skånetrakten?

Sätt ut annons här, på Facebook eller på alternativ.nu.
Det är nog bästa sättet. Kolla också på blocket.
 
Nu har vi beställt ägg!! De kommer inom två veckor skulle jag tro.

8 cauyga
8 gul anka
6 gäss

Sedan är det bara myskanka kvar och det ska vi få av grannens dotter, om grannen kan åka nedåt landet i sommar. De är alla friska än så länge.

Det ska bli så spännande och lite skrämmande. Det är ganska så dåligt med information om kläckning av vattenfåglar om man jämför med hönskycklingar. De verkar inte ens överens om hur många dagar äggen ska vara inne.

Jag kommer i alla fall ha kläckaren igång med alla ägg i samtidigt och sedan flytta över dem till min andra kläckare när det är dags för själva kläckningen. På det sättet tänker jag att lösningen på de olika kläckdygnen ska fungera. Få se om det går vägen.
 
Hörni ank-människor; Heter det verkligen ällingar?

Har alltid sagt ankungar (eller andungar) och för mig är ällingar danska... Men nu, när jag hänger i höns- och ankforum på FB står det ällingar överallt!

Är det det enda och rätta namnet, eller är det dialektalt?
 
Våra små har växt som ogräs. Vi sålde fyra för ett par veckor sedan och har därför bara två kvar. Det blev himla lugnt och skönt 😅 dom fick flytta till ett hem på landet och det kändes jättebra. Förhoppningsvis är det en anka och en drake som är kvar hos oss nu. In har också en till vuxen anka flyttat. En mer vit sötnos på 2 år som fick namnet Prim. Lite försynt tjej men hon blir modigare och modigare hela tiden.

thumbnail_20200425_103648.jpg
 
Hörni ank-människor; Heter det verkligen ällingar?

Har alltid sagt ankungar (eller andungar) och för mig är ällingar danska... Men nu, när jag hänger i höns- och ankforum på FB står det ällingar överallt!

Är det det enda och rätta namnet, eller är det dialektalt?

ällingar har jag lärt mig sedan barnsben. Är stockholmare
 
Hörni ank-människor; Heter det verkligen ällingar?

Har alltid sagt ankungar (eller andungar) och för mig är ällingar danska... Men nu, när jag hänger i höns- och ankforum på FB står det ällingar överallt!

Är det det enda och rätta namnet, eller är det dialektalt?

Tycker ankungar endast använts som talspråk eller av de som inte vet vad det heter/okunnighet/ointresse. Jag kan nog ha använt det som yngre men inte i vuxen ålder, då är det alltid ällingar som gällt :) Så dialektalt skulle jag inte säga att det är. Oavsett vart man bor har jag bara hört ällingar av de som håller på med ankor. Bor i norra halland.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Wingates
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 576
Senast: Halali
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 764
Senast: honung
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp