Ankor och gäss

Nu har äggen kommit!!!

8 cayuga
8 gul anka
4 gås (skulle helst vara 6 st men han fick inte ihop det på samma tid)

Nu ska de vila i 1 dygn.

Det jag funderar på nu är att vänta med gåsäggen två dagar till, eller? Mest för att min andra kläckare, som i såfall ska vara den jag flyttar över äggen till när de ska kläckas, är svår att få upp i fukt oavsett vad man gör. Fukten ska ju upp väldigt i slutet.

Klarar äggen två dygn till? De är inte äldre än en vecka som det är nu men det verkar råda delade meningar om hur länge de klarar sig utan att försämras.
Någon säger 1 vecka medan andra säger 3 veckor utan problem.
 
Då är de i kläckaren. Jag är skitnervös.

Nu är jag ju ganska van vid hönkycklingar och är inte längre nervös när jag sätter dem i kläckaren men nya arter och mycket sämre med information, ja då går nervositeten igång igen.
Dessutom lade jag in några hönsägg för jag fick med ett bonusägg som var ett hönsägg Och den ska inte kläckas ensam så kastade med några av mina egna blandraser som sällskap bara.
 
En vecka har gått. Så här ser det ut:

6 av 8 cayuga levande i ägget
6 av 8 gul anka levande i ägget
2 av 4 gäss levande i ägget

De jag kastat har antingen varit helt tomma eller brun sörja som runnit omkring, eller ut (i det ägget som hade en pytte-skada i kalkform som jag genast tejpade över med en liten tejpbit när det kom).

Jag är väldigt ledsen att jag inte får tag i fler gässägg. Det verkar vara skitsvårt. Det finns inte på blocket eller på alternativ och inte heller på genbanksannonserna.

Jag vill helst ha renrasigt men de jag får nu är blandning av skåne och italiensk. Tänk om båda blir hanar dessutom.
 
Nu är det 10 myskankägg på väg (och 7 kalkon). Båda ska ju vara lite svåra säger de. Mysken ur äggsynpunkt och kalkon när de kläcks.

Vad har ni för erfarenhet av myskägg och kläckning i maskin? Är det så svårt?
 
Jag blir lite ledsen. Nu har jag letat gässägg och gässlingar I ca tre månader.
Jag vill ju helst ha skånegås men även andra raser kan vara kul. De två ägg jag har i kläckaren är alltså 2 av 4 och de är ”tyvärr” blandras då det var det enda jag hittat. De kan ju bli hanar båda två också.

Nu är typ säsongen över. :cry:
 
Så glad över hur vårt senaste tillskott utvecklats. Hon kändes så rädd och osäker när hon kom. Man kunde knappt röra sig i hennes närhet utan att hon blev stressad och sprang iväg som om man jagade henne. Gör så ont i hjärtat när dom är så osäkra ❤ nu däremot är hon kontaktsökande, äter ur handen och är mer än gärna med där vi är när vi är ute. Värmer matte-hjärtat. Är väldigt partisk såklart må jag tycker hon är så jäkla söt!
 

Bifogade filer

  • received_595570134418728.jpeg
    received_595570134418728.jpeg
    322,6 KB · Visningar: 111
Så glad över hur vårt senaste tillskott utvecklats. Hon kändes så rädd och osäker när hon kom. Man kunde knappt röra sig i hennes närhet utan att hon blev stressad och sprang iväg som om man jagade henne. Gör så ont i hjärtat när dom är så osäkra ❤ nu däremot är hon kontaktsökande, äter ur handen och är mer än gärna med där vi är när vi är ute. Värmer matte-hjärtat. Är väldigt partisk såklart må jag tycker hon är så jäkla söt!

Gud vad söt och vacker hon är!
 
Gud vad söt och vacker hon är!

Ja vi är väldigt glada i henne. Så glada att vi fick tag i en hona med lite mer vitt då våra andra är ganska mörka. Vi behöll ju två av ällingarna vi fick, en anka och en drake. Dom blir stora så väldigt fort. Svårt att tro att dom var små för bara ett gäng veckor sedan 🙄
 

Bifogade filer

  • 20200620_115418.jpg
    20200620_115418.jpg
    675,7 KB · Visningar: 95
Imorgon går de första ankäggen in i kläckaren (en separat för just kläckning) och efter två dagar ska gässäggen in.

Däremot kan det vara så att jag bränt sönder mina myskägg. Jag hoppas verkligen inte att alla gick åt fanders men lysningen var tämligen svårtolkad, vilket inte de första ankäggen var.
Det visade sig att solen tittade in I kläckaren vid sextiden på morgonen vilket jag Var så säker på att den inte gjorde.
Just myskäggen ligger i framkant och blivit belysta. Temperaturen i kläckaren var samma som vanligt men det är ju skillnad att få direktljus genom luckan.
Jag vill verkligen ha dessa myskankor.......:(

Jag återkommer.
 
Det verkar ändå som mysk och kalkon överlevt men det får tiden utvisa när det närmar sig.

Kläckaren till ankor och gäss har varit ett problem som jag aldrig haft förr; den ligger på 80-94% fukt, inklusive kondens i och ändå torkar barnen fast i ägget och lurvet de ska få uteblir så vi får tvätta och fluff. Så fruktansvärt skumt.

Av 6 gul anka kom det 4, de två resterande hade inte utvecklats efter första veckan.
Av 6 cayuga kom bara en ut. De andra dog före de ens hann flagga men fullt utvecklade.
De båda gässen som fanns kvar kom som tur var ut. Den ena behövde hjälp.

Så, det var ett misslyckat kläck kan man säga. Speciellt som om nästan alla var befruktade från början. Kanske kompletterar jag för året med lite ällingar från uppfödare.

Det är också lite skrämmande med en helt ny art med tanke på ätandet och drickandet och allt sådant. Men hur kul som helst.
 
Vår ljusa hona visade för ett par veckor sen att hon var sugen på att ruva. Så vi köpte ägg (då vi är utan könsmogen hane). Tyvärr blev hon lite bortvallad av den andra honom och kom av sig.

Hon la sen ägg på annan plats och vi flyttade med de köpta äggen. Det har ju tyvärr dröjt ganska länge men vi lyste de tre äggen (ett par har försvunnit under de gånga veckorna) som fanns kvar och det var oväntat nog liv i dom. Jag trodde de var för gamla och att vi skulle behöva få tag på nya. Men de fanns fint liv i dom. Så vi får hoppas att i alla fall minst 2 st kommer ut. 3 ägg är ju egentligen för lite men nu har hon redan legat 5-7 dagar på dessa så kan tyvärr inte lägga dit några fler även om jag skulle få tag på några med kort varsel. Så jag får lysa dom igen senare och hoppas på att ett par kommer ut i alla fall! :)
 
Vår ljusa hona visade för ett par veckor sen att hon var sugen på att ruva. Så vi köpte ägg (då vi är utan könsmogen hane). Tyvärr blev hon lite bortvallad av den andra honom och kom av sig.

Hon la sen ägg på annan plats och vi flyttade med de köpta äggen. Det har ju tyvärr dröjt ganska länge men vi lyste de tre äggen (ett par har försvunnit under de gånga veckorna) som fanns kvar och det var oväntat nog liv i dom. Jag trodde de var för gamla och att vi skulle behöva få tag på nya. Men de fanns fint liv i dom. Så vi får hoppas att i alla fall minst 2 st kommer ut. 3 ägg är ju egentligen för lite men nu har hon redan legat 5-7 dagar på dessa så kan tyvärr inte lägga dit några fler även om jag skulle få tag på några med kort varsel. Så jag får lysa dom igen senare och hoppas på att ett par kommer ut i alla fall! :)

Är det myskankorna? Du har inga andra ankor, eller hur?
Jag tycker det är svårt att få tag i myskankeägg nu (och gås). Alla säger att de lagt klart för säsongen. Men, även om dina är utan hanne så verkar de ju fortfarande lägga.

Hoppas det går vägen nu då!
 
Är det myskankorna? Du har inga andra ankor, eller hur?
Jag tycker det är svårt att få tag i myskankeägg nu (och gås). Alla säger att de lagt klart för säsongen. Men, även om dina är utan hanne så verkar de ju fortfarande lägga.

Hoppas det går vägen nu då!

Ja vi har bara myskankor. Dom hade en omgång när de la nu, båda två. Hon som fick ett gäng ällingar i mars la bara några stycken av vad vi kunde se. Den nya däremot verkade komma in i en omgång (kanske lite sent eftersom hon flyttade hit ganska nyligen) för ca 2 veckor sedan och har lagt kanske 20 ägg. Men vi har ju bara haft dom en säsong så vad som är vanligt/inte vanligt vågar jag inte svara på :) de vi köpte av för 2 veckor sedan hade ju då i alla fall (av 6 vuxna ankor la 4 st ägg då). Vi känner egentligen att det är i senaste laget iom att de ligger drygt 32-36 dagar och sen ska ällingarna vara iaf 7-8 v om man vill sälja och då är det ju ganska sent på året. Nu är det ju lugnt för oss eftersom det max blir 3 och vill ingen ha dom får dom bo kvar över vintern såklart. Vi bygger nytt, större ankhus så alla skulle kunna få plats utan problem.

Vi håller också tummarna eftersom det kommer bli svårt att hitta någon att köpa och ge henne om det inte går vägen och det tycker jag är lite hjärtskärande. När dom legat en hel period och inte får någon utdelning! Hon har ju flyttat in i hästarnas ligghall (för där slipper man den andra sura ankan) och eftersom hästarna behövde komma tillbaka till den hagen har vi fått dela av åt henne. Men hon är mycket nöjd med sin valda plats 😅
 
Hur går det för dig @Efwa? Blivit något? Vår hane verkar ha blivit könsmogen och vi har en hona som lägger ägg någonstans. Får du inga myskankor i ditt kläck och vill ge det ett försök till så kanske jag kan få ihop några ägg och skicka mot frakt bara! 🙂
 
Hur går det för dig @Efwa? Blivit något? Vår hane verkar ha blivit könsmogen och vi har en hona som lägger ägg någonstans. Får du inga myskankor i ditt kläck och vill ge det ett försök till så kanske jag kan få ihop några ägg och skicka mot frakt bara! 🙂

Åh, vad gulligt av dig!:heart
De ska kläckas den 15:e. Jag är rätt nervös faktiskt. Dock klarade sig några av kalkonerna och kycklingarna så hoppet är tillbaka.

Min grannes dotters myskisar lade justÄgg så hon skickar en mindre laddning så jag kanske får ihop det jag vill i slutändan ändå.
Sedan får det vara slut för året tror jag. Men, jag hade garanterat velat ha annars om hennes inte dykt upp som i ett trollslag.
Om de kommer hit trasiga kanske jag fr kontakta dig?
 
Åh, vad gulligt av dig!:heart
De ska kläckas den 15:e. Jag är rätt nervös faktiskt. Dock klarade sig några av kalkonerna och kycklingarna så hoppet är tillbaka.

Min grannes dotters myskisar lade justÄgg så hon skickar en mindre laddning så jag kanske får ihop det jag vill i slutändan ändå.
Sedan får det vara slut för året tror jag. Men, jag hade garanterat velat ha annars om hennes inte dykt upp som i ett trollslag.
Om de kommer hit trasiga kanske jag fr kontakta dig?

Då hoppas jag att det löser sig för dig! Annars får du hojta till bara så ska det nog gå att lösa några ägg! 😊👍
 
Jag måste fråga.......jag är helt förvirrad.

Alla mina kycklingar (höns) kläcks med en procent på 90-100. Om man ser till de som utvecklas som de ska när man lyser dem. Dessutom på just den dagen de ska kläckas med något mindre undantag.

Ankorna i förra kläcker är enormt pigga och starka men jag hade ju problem med fukt och torrhet och att fem av cayugorna aldrig ens gjorde ett lufthål. De kläcktes också två dagar försent. Alltså en kläckprocent på 41%. Jag anser att det är skitdåligt. Det hade vi med vår förra kläckare som är lika bra som min brinsea.

Nu ligger myskankorna på kläck, skulle kläckas idag men har inte visat något intresse för att vilja komma ut. Får se imorgon.
Några säger att man ska spraya under ruvningen andra säger under själva kläcker så länge det inte är några lufthål. Några torrkläcker från dag 1-31 och andra skulle aldrig göra det.

Det finns liksom dåligt med information tycker jag.

Hur sent kan de kläckas?

Nu ligger iallafall 18 nya i andra kläckaren (dag 1) så om detta inte går vägen så bör ju iallafall några komma fram av dessa. Hoppas jag.
 
Av de första myskankorna kläcktes 0%!! Det var sex ägg kvar i slutet men ingen lyckades ens ”flagga”.
Jag kollade efter ca 38 dagar och tre av dem var fullt utvecklade men kläcktes inte, tre hade nog slutat växa den sista halva veckan.

Nu ligger 9 ägg av de 18 som jag fick skickade till mig. 10 var befruktade och 1 tog vi bort i torsdags då det dött (spindeln hade försvunnit).

Detta kläck väger vi äggen för bästa resultat (ska gå ner i vikt, ca 13% eller lite mer så man kan reglera fukten upp eller ner så siffran ändrar sig) och gör lite annorlunda i slutet. Sprayar inte de sista dagarna men lägger dem på en fuktig handduk Och den tjocka ändan mot ljuset.
Vi får helt enkelt se hur det går.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Wingates
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 564
Senast: Halali
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 748
Senast: honung
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 498
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp