Ankor och gäss

Ohh, jag älskar mina gäss. De är lätt att tycka om.

Har den ena änglavingar? Om den inte är för gammal så går det att fixa.

Den helgrå har rejäla änglavingar, är dryga halvåret så för sent att fixa ska, trimma ner fjädrarna lite bara när de bott in sig mer så den smidigare kan gå runt.
 
Den helgrå har rejäla änglavingar, är dryga halvåret så för sent att fixa ska, trimma ner fjädrarna lite bara när de bott in sig mer så den smidigare kan gå runt.

Ja, det var lite sent.

Är det första gången du har gäss? Det är mitt första år och som med alla mina fåglar älskar jag dem. Gässen ligger lite extra varmt om hjärtat måste jag säga.
Vi kommer garanterat skaffa fler nästa år. Det är svårt att hitta då jag vill ha från ägg men jag hoppas ju att de två jag har är en av varje kön.

Jag har inte kollat än. Vet inte om jag törs kloakkolla heller. Även om de säger att det är lätt så kan man ju skada dem.

Just mina ankor och gäss har inte fått änglavingar men mina kalkoner har haft det lite till och från men det löste sig med lite tejp men då är de ju inte ens 3 månader än. Vi får ibland lite på våra kycklingar också.
Till skillnad mot min granne så måste jag begränsa fodret efter en vecka, detta trots att vi har samma foder och ibland kycklingar från samma besättning. Skumt.
 
Det är våra första gäss. Idag har de varit ute hela dagen och jag sprungit ideligen till mig fönstret för att kolla att de är kvar på gården 😅
9B849FDA-310E-4668-BBB4-D6200DC1FB39.jpeg


Vet inte heller om jag har ett riktigt par. Skånegåsen ska vara en hona enligt de jag köpte de från, men den Pommerska är okänd. Känner inte för att försöka vända på hen upp och ner för att kolla, är enorm 😱. Tänker att det märks väll till våren 🤔

Ja, det var lite sent.

Är det första gången du har gäss? Det är mitt första år och som med alla mina fåglar älskar jag dem. Gässen ligger lite extra varmt om hjärtat måste jag säga.
Vi kommer garanterat skaffa fler nästa år. Det är svårt att hitta då jag vill ha från ägg men jag hoppas ju att de två jag har är en av varje kön.

Jag har inte kollat än. Vet inte om jag törs kloakkolla heller. Även om de säger att det är lätt så kan man ju skada dem.

Just mina ankor och gäss har inte fått änglavingar men mina kalkoner har haft det lite till och från men det löste sig med lite tejp men då är de ju inte ens 3 månader än. Vi får ibland lite på våra kycklingar också.
Till skillnad mot min granne så måste jag begränsa fodret efter en vecka, detta trots att vi har samma foder och ibland kycklingar från samma besättning. Skumt.
 
Det är våra första gäss. Idag har de varit ute hela dagen och jag sprungit ideligen till mig fönstret för att kolla att de är kvar på gården 😅Visa bifogad fil 56918

Vet inte heller om jag har ett riktigt par. Skånegåsen ska vara en hona enligt de jag köpte de från, men den Pommerska är okänd. Känner inte för att försöka vända på hen upp och ner för att kolla, är enorm 😱. Tänker att det märks väll till våren 🤔

Det låter som jag...på båda punkterna. :o:D
 
Min gäss är väldigt små tycker jag (blandning mellan skånegås och italiensk). Pekinankorna är lika stora men ser ju ut som ankor, såklart.

När slutar de växa? Kommer de vara så här "små"?

Nästa laddning vill jag helst ha renrasiga men vet inte riktigt vilken ras jag ska satsa på. Har ni några förslag?

När det gäller könsfördelningen på alla ankor så har jag två av varje på gulankorna. En hane cayuga, endast, inga honor, mag pie är tre honor, köpte dem färdiga.
Pekinankorna vet jag inte än, de är inte tillräckligt gamla för att kvacka eller inte.
När det gäller myskankorna som är lika gamla som pekinankorna så kollar jag på storleken och stjärtens längd och benens tjocklek och där verkar det vara tre honor och fyra hanar.

Vi kommer såklart slakta av en del eftersom fördelningen är i det närmaste 50-50 för att skona våra honor till våren. Men, som det är nu kan de fortfarande under en del av vintern gå tillsammans utan större problem. De är inte hormonstinna än då de är unga och det är höst.
 
Min gäss är väldigt små tycker jag (blandning mellan skånegås och italiensk). Pekinankorna är lika stora men ser ju ut som ankor, såklart.

När slutar de växa? Kommer de vara så här "små"?

Nästa laddning vill jag helst ha renrasiga men vet inte riktigt vilken ras jag ska satsa på. Har ni några förslag?

När det gäller könsfördelningen på alla ankor så har jag två av varje på gulankorna. En hane cayuga, endast, inga honor, mag pie är tre honor, köpte dem färdiga.
Pekinankorna vet jag inte än, de är inte tillräckligt gamla för att kvacka eller inte.
När det gäller myskankorna som är lika gamla som pekinankorna så kollar jag på storleken och stjärtens längd och benens tjocklek och där verkar det vara tre honor och fyra hanar.

Vi kommer såklart slakta av en del eftersom fördelningen är i det närmaste 50-50 för att skona våra honor till våren. Men, som det är nu kan de fortfarande under en del av vintern gå tillsammans utan större problem. De är inte hormonstinna än då de är unga och det är höst.

Våra gäss är skånegås respektive pommersk gås och båda är då betydligt (!) större än pekingankor. De är 1,5 respektive 7 månader. Skaffade de för dryga månaden sedan och den yngre som jag tror är en hane växer helt klart fortfarande
 
Våra gäss är skånegås respektive pommersk gås och båda är då betydligt (!) större än pekingankor. De är 1,5 respektive 7 månader. Skaffade de för dryga månaden sedan och den yngre som jag tror är en hane växer helt klart fortfarande

Ok, mina är runt 4-6 månader (vi hade så många kläck i sommar att jag glömt i huvudet när de kläcktes) så då har de lite tid på sig att växa då. Den som lever få se. Jag hoppas på större än de är just nu i alla fall.
 
En av mina pekinankor gick hädan igår. Han har haft problem med att gå de senaste två dagarna. Troligen på grund av övervikt. Den andra är inte lika fet och vi har växande myskankor som behöver mat så det har varit svårt att fodra utan att sära på dem och de är ju uppfödda med varandra så det ville jag inte.

Jag tror inte att det var den direkta anledningen dock. Känslan är att de andra liksom trampat över honom när han inte orkat gå. Ankor och gäss är lite så där ju, att de bara klampar på oavsett vad som är i vägen. Han blev trampad på under intag när han inte orkade gå längre så det är nog det troligaste.

Jättetråkigt!!

Det roligaste var väl att mina kalkoner flyttade in i ankhuset helt av sig själva igår kväll så jag hoppas att det håller i sig. Det börjar gå mot kallare tider och det var meningen att de skulle flytta in där men om någon vecka, mest för att de andra skulle hinna acklimatisera sig lite i förväg.

Nu måste jag bara komma på ett sätt att fodra kalkonerna lite på höjd för ankorna ska bantas och kalkonerna behöver växa ännu mer.
 
Nu är ju alla ankor och gäss instängda i stallet (har inga hästar hemma för tillfället) till allas vår frustration.
Jag har ju ingen utegård än till dem.....

En fråga till @Ainon bland annat men givetvis er andra också. Vad ersätter ni det gröna med under vintern. Speciellt till gässen tänker jag. Ger ni hö, lucern eller annat?
 
Nu är ju alla ankor och gäss instängda i stallet (har inga hästar hemma för tillfället) till allas vår frustration.
Jag har ju ingen utegård än till dem.....

En fråga till @Ainon bland annat men givetvis er andra också. Vad ersätter ni det gröna med under vintern. Speciellt till gässen tänker jag. Ger ni hö, lucern eller annat?

De får höböset som blir över från fåren (och kaninerna får de grova som blir över från fåren).
Sen får de såklart säd (havre, korn) och lite matrester.

Inser att jag måste begränsa maten lite i vinter så de inte blir så feta när de inte rör sig på samma sätt 😬
 
De får höböset som blir över från fåren (och kaninerna får de grova som blir över från fåren).
Sen får de såklart säd (havre, korn) och lite matrester.

Inser att jag måste begränsa maten lite i vinter så de inte blir så feta när de inte rör sig på samma sätt 😬

Fasen alltså.....jag har ju inga hästar hemma nu så jag får inte ihop höboss alls. Får be grannen eller köpa en dyr bal. Just nu äter de lucernpellets som blötts upp (behövs ju inte men de verkar föredra det) sedan får de säd. Våra är ganska leana just nu så mer sådant vill jag inte ge.

Tack för svar.
 
Ja, hur går det med era ankor och gäss?

Mina håller på att äta mig ur huset nästan! Från att ha gått fritt och fixat man själva vilket dessutom hade varit billigt hela vintern med tanke på vädret i år, så har såklart matkostnaden ökat rejält.

Det var ju väntat att det skulle öka på vintern med tanke på avsaknaden av gräs men jag vet inte riktigt varför de äter så mycket Just nu. De är inte feta eller rultiga, annat än det som ankor är jämt.

De äter morötter, lucernhack, höboss, luckerpellets, säd (ca 3 liter fermenterad blandning) varje dag.

Nåväl, Det är bara att härda ut instängningen som tär på både dem och mig. Fast jag älskar mina ankor, gäss och kalkoner så............de får vara hur jobbiga och dyra som helst.
 
Ja, hur går det med era ankor och gäss?

Mina håller på att äta mig ur huset nästan! Från att ha gått fritt och fixat man själva vilket dessutom hade varit billigt hela vintern med tanke på vädret i år, så har såklart matkostnaden ökat rejält.

Det var ju väntat att det skulle öka på vintern med tanke på avsaknaden av gräs men jag vet inte riktigt varför de äter så mycket Just nu. De är inte feta eller rultiga, annat än det som ankor är jämt.

De äter morötter, lucernhack, höboss, luckerpellets, säd (ca 3 liter fermenterad blandning) varje dag.

Nåväl, Det är bara att härda ut instängningen som tär på både dem och mig. Fast jag älskar mina ankor, gäss och kalkoner så............de får vara hur jobbiga och dyra som helst.

Upplever att våra äter mer än i somras men inte hysteriskt. Men så har vi bara 3 ankor också. Väldigt kräsna på mat och vill egentligen inte ha något extra mer än få saker som godis (typ melon, majs och gurka). Annars äter de uteslutande korn/havre/vete. Ca 3-5dl 2 ggr/dag :)
 
Upplever att våra äter mer än i somras men inte hysteriskt. Men så har vi bara 3 ankor också. Väldigt kräsna på mat och vill egentligen inte ha något extra mer än få saker som godis (typ melon, majs och gurka). Annars äter de uteslutande korn/havre/vete. Ca 3-5dl 2 ggr/dag :)

Våra äter allt jag sätter framför dem. Jag har dock lite fler så det märks tydligare kanske.
 
Våra äter allt jag sätter framför dem. Jag har dock lite fler så det märks tydligare kanske.
Önskar vi kunde ge våra lite mer. Just i dessa tider också när det inte finns så mycket att erbjuda som sysselsättning hade jag gärna skämt bort dom framförallt med mer frukt och grönt. Där är ju hönsen lättare. Men ankorna vägrar, finns inget intresse alls tyvärr! Den vanliga maten är det enda som duger och är tillräckligt tilltalande 🙈 en och annan jordgubbe kan gå för sig ibland också!
 
Önskar vi kunde ge våra lite mer. Just i dessa tider också när det inte finns så mycket att erbjuda som sysselsättning hade jag gärna skämt bort dom framförallt med mer frukt och grönt. Där är ju hönsen lättare. Men ankorna vägrar, finns inget intresse alls tyvärr! Den vanliga maten är det enda som duger och är tillräckligt tilltalande 🙈 en och annan jordgubbe kan gå för sig ibland också!

Hade det gått att äta mig så hade de garanterat ätit upp mig varje gång jag går in i stallet. Så hungriga är mina, hela tiden.

Jag såg ett program om gödning av gäss och ankor för att få fois grais, inte den hemska sorten utan hur någon hade blandat tamgäss och vilda gäss för att de skulle göda sig själva. Tamgåsen för att de skulle stanna på gården och den vilda varianten för att de åt upp sig under hösten. Då slapp man tvinga i dem maten (säkert inte precis lika effektivt men tillräckligt för att kunna ha gård i Frankrike) och jag tänkte i mitt stilla sinne att ”Va, det skulle jag troligen inte behöva”!

Vad annorlunda det kan vara!
 
Mina fantastiska kalkoner får åka med i den här tråden, de bor ju med ankor och gäss.

Igår var min ena kalkon inte speciellt nöjd. Den hade proppad kräva. Ända nerifrån bröstbenet och upp i halsen ta mig sjutton.
Gjorde som jag gjort med en av hönorna när hon råkade ut för samma, masserade. Masserade på morgonen vilket inte verkade hjälpa speciellt mycket men det är ju tid och antal gånger.
På kvällen blev det instängd i egen box, massage igen och bara vatten som sällskap.

I morse var hon/han helt återställd.
 
En kalkonfråga. Vet inte om någon här vet något men....är kalkoner som typ ankor och gäss (eller som jag har fått för mig att de gör) att de lägger ägg, går därifrån, lägger fler ägg, går därifrån och efter de har fått ihop så många de vill ha, så ruvar de?

Jag har två kalkonhönor som nu börjat lägga ägg och vi tycker oss ha sett riktiga parningar. Men, de lägger och sedan går ifrån. De verkar ännu inte ”broody”.
De är ju som sagt unga och det är kallt ute (och inne) så jag vet inte hur jag ska göra.

Jag tror inte det är något problem om de skulle ruva fram kycklingar men det är ju ett problem om de blir för kalla antar jag, när de ligger i ca plus tre grader. Eller?

Man är ju lite rädd att vänta för länge då de kanske lägger slut tidigt på säsongen när man plockar äggen och kanske inte hinner ruva fram kycklingar för att äggen tar slut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Wingates
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 579
Senast: Halali
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 767
Senast: honung
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp