Ankor och gäss

Är det någon som vet varför man inte ska äta råa ankägg? Det står bara att man inte ska göra det men inte varför. Är det salmonella-risken? Varför är de sämre än t.ex hönsägg?
 
Båda mina gäss verkar vara flickor. Båda hukar sig och brer ut sig när man kommer uppifrån. Vi har inte tagit oss tid att kolla fysiskt än.
 
Båda mina gäss verkar vara flickor. Båda hukar sig och brer ut sig när man kommer uppifrån. Vi har inte tagit oss tid att kolla fysiskt än.

En av varje kanske hade varit önskvärt men hellre två damer än två hanar tänker jag :) men jag har också hemskt dålig koll på gäss!
 
En av varje kanske hade varit önskvärt men hellre två damer än två hanar tänker jag :) men jag har också hemskt dålig koll på gäss!

Ja, jag tänker att om jag nu inte hittar ägg (vilket ju är tämligen svårt) så finns det alltid hanar att tillgå till hösten, utan problem. Det finns nog redan nu men att introducera när fågelinfluensan fortfarande är överhängande OCH de bor på begränsat område gör valet lite lättare att vänta.

Vi hade givetvis hoppats på egenframtagna ungar i år, dock. :D
 
Ok.... jag har en angenämt besvär.

En av gåsflickorna har hamnat i ruvläge sedan ca 5-7 dagar sedan.

Eftersom hon inte var i ruvläge när jag hämtade den första laddningen gåsägg så ligger de i kläckaren sedan 10 dagar tillbaka. Om de är befruktade, kan jag lägga dem under gåsen eller går deras klocka på 30 dagar, punkt, eller sätts nästa sorts hormoner igång när de känner kläckning?

Det andra alternativet är att ta de nya äggen som kom igår och lägga under men då måste hon ligga ca 40 dagar. Gör hon det eller är risken större att det går fel med dem än med de som kommer ligga kortare stund?
 
Hur står det till på fjäderfäfronten?
Vi hade fyra ankor som jag köpte som ällingar förra sommaren. Det var två ankor och två drakar. Hörde min granne en bit bort prata om att de ville ha ankor så jag erbjöd dem en anka och en drake.
Åkte sedan och köpte två ankor till så nu består flocken av en drake och en anka som är blandning Peking och Sachsen, en svensk gul och en svensk blå.
Mina blandraser är ENORMA om man jämför med de svenska. Herregud vilka mastodonter. 😂

Jag vill utöka med två gäss nu också men vet inte vilken ras jag ska rikta in mig på. Förslag?
 
Hur står det till på fjäderfäfronten?
Vi hade fyra ankor som jag köpte som ällingar förra sommaren. Det var två ankor och två drakar. Hörde min granne en bit bort prata om att de ville ha ankor så jag erbjöd dem en anka och en drake.
Åkte sedan och köpte två ankor till så nu består flocken av en drake och en anka som är blandning Peking och Sachsen, en svensk gul och en svensk blå.
Mina blandraser är ENORMA om man jämför med de svenska. Herregud vilka mastodonter. 😂

Jag vill utöka med två gäss nu också men vet inte vilken ras jag ska rikta in mig på. Förslag?

Vad roligt!!

Jag har precis dragit ner beståndet då vi fick rävbesök och tvingades stänga in alla ankor och gäss i ankgården på obestämd tid. Vi ska bygga hage nästa år men hinner inte i år.

Jag tyckte jag hade en fin blandning av Svensk gulanka, pag pie och myskankor samt gäss. Den gård vi har nu är laglig och mer därtill men mitt samvete säger annorlunda.
Ankor och gäss går tillsammans och när gässen blir frustrerade kan de bli mobbare. Det vill jag inte utsätta mina ankor för.

Vi beslutade att slakta av alla ankor utom myskankorna då de kan fly undan gässen genom att flyga upp på pinnarna och/eller de upphöjda redena. Vi kan alltid börja om när allt är fixat.
Dessutom tog vi bort en hel del unggäss som vi inte tänkt ha från början men eftersom jag alltid köper ägg och kläcker själv blev det lite fler än jag trodde men jag hade ändå räknat med det.

Jag har gässblandningar:

2 st italiensk/skånegås, ganska små alerta men fredliga. Pratar högt och mycket men det är mycket snack och lite verkstad. Dock honor så inte så som hanarna kan vara på våren.

2 st skånegås/amerikansk gås. Verkar lite mer skygga men också uppväxta med mammor så de är lärda att ta avstånd från oss.

Renrasiga:

2 st tjeckiska lantgäss från en kull med sex stycken. Stora och mycket trevliga. Pratar mjukt med en hela tiden och har gått att klappa och de möter oss oftast med glädje och har följt med ut på morgonen och in på kvällen som en karavan. Riktigt trevliga djur. Har dock hätta vilket tillhör rasstandarden (inte alla men ca hälften) och det är lite sådär att jag tycker det är ok då det ofta tillkommer hjärnbrock.
 
@Efwa om man aldrig haft ankor förut, vad tycker du hade varit en enkel ras att börja med?

Har gäss ett behov av att bada?

Äter ankor grodor? (är lite orolig att de ska äta mina små vänner)
 
@Efwa om man aldrig haft ankor förut, vad tycker du hade varit en enkel ras att börja med?

Har gäss ett behov av att bada?

Äter ankor grodor? (är lite orolig att de ska äta mina små vänner)

Nu har jag själv bara haft ankor i 1,5 år…..så inte kan jag mycket inte.

Det är nog som med höns det där, att det är mer en fråga om vad man gillar för något. Alla ankor är enkla tycker jag. Jag tycker alla höns är enkla, än så länge.

Den svenska gulankan är en relativt tyst ras men med ungar lite mer talande och kvackande. Lugna ankor som mest går och filosoferar och äter. Följer alla andra. Lägger bra med ägg. Flyger inte.

Mag pie hade jag tre stycken som jag kallade för varningstriangeln. De låter hela tiden och mycket. Vill man ha tysta ankor är detta inte en anka för dig. Jag var ibland väldigt nära sammanbrott när fågelinfluensan pågick och de var i stallet instängda. Ute är detta inte något problem däremot.
Samtidigt var det garanterat de absolut roligaste ankorna. Sällskapliga, alerta, roliga och man kan titta på dem i timtal. De var som hönsen, gräver man i landet så var det de tre som stod där först i kön Och väntade på mask. Flyger inte.

Myskankor, som någon här tyckte var lite tråkiga, är de vi behållt under hösten/vintern och någonstans mittemellan dessa två raser. Orädda för människor, traktorer, hundar och katter de känner och är väldigt lätta djur att ha att göra med. Tysta eller kvittrande honor och mer väsande kvack på hanen. Mycket söta och roliga men inte sällskapliga på det sättet. Söker inte upp dig men går inte ifrån dig.
Lägger fantastiskt mycket ägg i säsonger (vår och höst) och kläcker fram stora kullar, gärna tillsammans. Dessa ungar har en helt annan inställning till människor än gulankornas som hålls ifrån oss och är väldigt rädda. Detta trots att gulankorna haft mer kontakt med oss som små än myskankorna. Myskankor flyger om de känner att de vill (inte om de måste) och de gör det jäkligt bra! Skickliga flygare, behöver sittpinnar och gärna reden lite högre upp.

Gäss…..Ja, de behöver vatten som ankor. Ibland har jag inte kunnat ha badbaljor inne till varken gäss eller ankor men då har de fått ”huvuddunkarhinkar” så de kan rensa näsan iallafall men det märks även på gäss att de inte tycker det räcker.

Grodor…….det är jag tämligen säker på att de äter. Jag har aldrig sett det göras men de äter relativt stora möss så en groda är nog godare och lättare att få ner. Sett det på YT däremot.
 
@Efwa om man aldrig haft ankor förut, vad tycker du hade varit en enkel ras att börja med?

Har gäss ett behov av att bada?

Äter ankor grodor? (är lite orolig att de ska äta mina små vänner)
Jag tycker att de svenska ankorna är mycket trevliga. Väldigt mycket mindre flaxiga och mer tama än mina stora pekingkorsningar. De är så enormt fåniga och har inte blivit tama på 1.5 år. De tolererar mig men jag får inte komma nära. Skulle absolut kunna ha fler svensk blå eller svensk gul. Superfina är de. Låter inte så enormt mycket heller. Pekingkorsningarna pratar heeeeeela tiden.

Jag vill ha gäss som är lätta att få tama och inte för stora. Samtidigt är jag ju sugen på Skånegåsen när man bor i Skåne. Dock är ju hanarna mindre kul ibland. Kan man inte bara ha två honor? :D
 
Jag tycker att de svenska ankorna är mycket trevliga. Väldigt mycket mindre flaxiga och mer tama än mina stora pekingkorsningar. De är så enormt fåniga och har inte blivit tama på 1.5 år. De tolererar mig men jag får inte komma nära. Skulle absolut kunna ha fler svensk blå eller svensk gul. Superfina är de. Låter inte så enormt mycket heller. Pekingkorsningarna pratar heeeeeela tiden.

Jag vill ha gäss som är lätta att få tama och inte för stora. Samtidigt är jag ju sugen på Skånegåsen när man bor i Skåne. Dock är ju hanarna mindre kul ibland. Kan man inte bara ha två honor? :D

Man kan ha två honor. Vi har haft det i ett år och vi lade befruktade ägg under dem och de har i par fött upp dessa ungar själva.
Det gick verkligen ingen nöd på dem.

I år sparar vi dock en hane så vi slipper köpa ägg, så de kan producera själva istället.

Jag måste säga att jag gillar de tjeckiska men tror det är hugget som stucket. Våra djur blir oftast inte så himla tama i slutänden alls dock. Vi kan röra oss nära och man snubblar nästan över men klappa och gulla vill de inte.

Här är dock dottern med våra unga Tjeckiska. Just nu som unga är de relativt tama men blir lite mindre tama ju äldre de blir.

29E8EB8F-7593-4299-94F1-5450CF876721.jpeg
 
Man kan ha två honor. Vi har haft det i ett år och vi lade befruktade ägg under dem och de har i par fött upp dessa ungar själva.
Det gick verkligen ingen nöd på dem.

I år sparar vi dock en hane så vi slipper köpa ägg, så de kan producera själva istället.

Jag måste säga att jag gillar de tjeckiska men tror det är hugget som stucket. Våra djur blir oftast inte så himla tama i slutänden alls dock. Vi kan röra oss nära och man snubblar nästan över men klappa och gulla vill de inte.

Här är dock dottern med våra unga Tjeckiska. Just nu som unga är de relativt tama men blir lite mindre tama ju äldre de blir.

Visa bifogad fil 75581
En sådan damm vill man ju ha. ❤️❤️
 
Man kan ha två honor. Vi har haft det i ett år och vi lade befruktade ägg under dem och de har i par fött upp dessa ungar själva.
Det gick verkligen ingen nöd på dem.

I år sparar vi dock en hane så vi slipper köpa ägg, så de kan producera själva istället.

Jag måste säga att jag gillar de tjeckiska men tror det är hugget som stucket. Våra djur blir oftast inte så himla tama i slutänden alls dock. Vi kan röra oss nära och man snubblar nästan över men klappa och gulla vill de inte.

Här är dock dottern med våra unga Tjeckiska. Just nu som unga är de relativt tama men blir lite mindre tama ju äldre de blir.

Visa bifogad fil 75581
Var dina honor ilskna när det var ruvningstid?
 
Var dina honor ilskna när det var ruvningstid?

Nja, alltså de är som våra hönor, låter, burrar, väser och nafsar lite. Våra djur är oftast så tama att det sällan går över till ren ilska. Vi stör heller inte så mycket, ser till att sidan eller ryggen är emot så de känner sig tryggare. Jag kan lättare gå fram än dottern. De gör inte henne något heller men jag får komma närmare innan de låter så vi ger dem den respekten att hon inte går fram och jag endast om jag måste.

En hane är jag säker på hade gett ordentliga nyp och anfallit ordentligt när de är i den peerioden. Vi får se till nästa vår, om vi lyckats tolka "vent sexing" rätt. Då är tamheten liksom inte med i spelet. Det är jag övertygad om.

En enda vanlig hönshöna vi har är förbannat ilsk och gör mig illa på riktigt. Hugger hål och ger blåmärken.
 
Nja, alltså de är som våra hönor, låter, burrar, väser och nafsar lite. Våra djur är oftast så tama att det sällan går över till ren ilska. Vi stör heller inte så mycket, ser till att sidan eller ryggen är emot så de känner sig tryggare. Jag kan lättare gå fram än dottern. De gör inte henne något heller men jag får komma närmare innan de låter så vi ger dem den respekten att hon inte går fram och jag endast om jag måste.

En hane är jag säker på hade gett ordentliga nyp och anfallit ordentligt när de är i den peerioden. Vi får se till nästa vår, om vi lyckats tolka "vent sexing" rätt. Då är tamheten liksom inte med i spelet. Det är jag övertygad om.

En enda vanlig hönshöna vi har är förbannat ilsk och gör mig illa på riktigt. Hugger hål och ger blåmärken.
Ska man kanske satsa på två honor? Vill bara ha dem till sällskap och inte avel.
 
Ska man kanske satsa på två honor? Vill bara ha dem till sällskap och inte avel.

Det kan vara en bra idé. Även om man givetvis inte kan garantera att honor är mindre ilska så är ju chansen större iallafall.
Vill man sedan av någon anledning ändå avla så finns det, som med tuppar, 13 på dussinet. Eller så köper man befruktade ägg och lägger under. Inte dyrt alls tycker jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Wingates
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 559
Senast: Halali
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 742
Senast: honung
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 498
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp