Ankor och gäss

Migo

Trådstartare
Av en slump så kommer ankflocken (svensk blå och svensk gul) utökas med tre gäss imorgon. Det är tre damer korsn italiensk och amerikansk som är vana att gå lösa med både ankor, höns och hundar. Väldigt snälla och inte alls så vaktiga som jag trodde de skulle vara:cautious:

Finns det fler bukare som har ankor/gäss? Några tips till en nybörjare?
 
Jag har haft praktik sen i våras på ett ställe som har skånegäss och blekingeankor. De bor i samma hus på nätterna fast i två olika boxar så på natten är de avskilda från varandra. På dagarna går de i en gemensam inhägnad med en stor damm i mitten. De håller sig uppdelade var för sig och bryr sig inte om varandra i princip :)

Jag ska själv skaffa gäss och (mysk-)ankor till våren och hoppas mina kommer funka lika fint tillsammans!
 
Gårdens nya familjegrupp!
10374483_10152573771373666_4021109013546618733_n.jpg
 
Fina! Jag kommer nog också skaffa mig lite ankor och gäss till nästa år, skulle egentligen blivit redan i år men hönsen blev så många att jag sköt upp det.
 
Jag har haft praktik sen i våras på ett ställe som har skånegäss och blekingeankor. De bor i samma hus på nätterna fast i två olika boxar så på natten är de avskilda från varandra. På dagarna går de i en gemensam inhägnad med en stor damm i mitten. De håller sig uppdelade var för sig och bryr sig inte om varandra i princip :)

Jag ska själv skaffa gäss och (mysk-)ankor till våren och hoppas mina kommer funka lika fint tillsammans!
Tänk på att myskankor flyger. När det var väldigt kallt ute satte sig mina på skorstenen.
 
Puttar upp tråden lite då jag funderar på att köpa några löpankor nu när vi bor lantligt och käckt...
Vallar du på dina ankor, @Migo ?

Har försökt läsa på så mycket som möjligt och det verkar vara roliga och hyfsat lättskötta djur. Vi har stor inhängnad tomt och ett bra, stort hus där de kan få gå in och softa när de vill. Tanken är att bygga en hage runt huset den första tiden, tills de vant sig vid hundarna och så, men sen är planen att de ska få gå lösa på tomten - har förstått det som om löpankor inte brukar studsa iväg över staketen hur som helst. Annars får jag tänka om. Har haft myskankor förut, och de var också roliga!
 
Igår fick jag äntligen hem dessa: fyra flickor och en drake av lantras (med en skvätt löpanka).
IMG_20150315_135431_zpsgjwsp0cr.jpg~320x480

De är födda våren 2014 och hade enligt förra ägaren inte börjat lägga ägg ännu. Så dom om min förvåning när jag hittade ett ankägg i morse! En av dem har alltså beslutat att börja lägga ägg första natten hos mig - lycka!
IMG_20150316_081950_zpstdyqmp1e.jpg~320x480

Det vita är från anka, men.Min grönvärpande höna valde också att lägga sitt första ägg i natt! :D
 
Nu blåser vi liv i denna tråd tycker jag.

Nästa år kommer jag skaffa myskankor. Jag tror jag blivit galen i fåglar. Det är verkligen min last märker jag, blir liksom helt mjuk när jag ser en höna eller vaktel......och troligen ankor då.

Vi har ju en stor damm som självfyller tidigt på våren och håller sig fylld nästan till juli/augusti. Sedan får det bli barnpool. Vi har möjlighet att i nära anslutning till dammen ha en IBC-tank från makinhallstaket som fyller den, för att kunna använda när dammen torkat ut.

I dammen finns allehanda mat för en anka: skalbaggar, grodor, salamandrar och annat smaskigt. Vet iofs inte om salamandrar är giftiga så de inte äter dem men de finns där i alla fall. Kommer att plantera in andmat från närliggande dammar som inte ligger på vår mark och vass och grönt finns det i massor.

Min förhoppning är att de håller dammen lite öppen samt föder fram egna ällingar som slaktas till hösten.
 
Ok....då kör vi ingång igen då.

Har en leverantör på myskankor som jag tänkte börja med. Skulle dock vilja ha andra raser också, typ svensk gul anka och kanske blå.

Funderar också på ett par gäss (alltså 2 st) som ju är större och kanske kan avskräcka eventuella hökar. Nu har jag fått lära mig att just myskankor ju är mer änder och brukar inte beblanda sig med andra ankor utan grupperar sig lite vid sidan om men så får det väl bli då.
Är det något som ni lagt märke till?

Måste man vara med på FB för att hitta ankägg till salu? Det vekar vara ganska svårt annars.
 
Ok....då kör vi ingång igen då.

Har en leverantör på myskankor som jag tänkte börja med. Skulle dock vilja ha andra raser också, typ svensk gul anka och kanske blå.

Funderar också på ett par gäss (alltså 2 st) som ju är större och kanske kan avskräcka eventuella hökar. Nu har jag fått lära mig att just myskankor ju är mer änder och brukar inte beblanda sig med andra ankor utan grupperar sig lite vid sidan om men så får det väl bli då.
Är det något som ni lagt märke till?

Måste man vara med på FB för att hitta ankägg till salu? Det vekar vara ganska svårt annars.
Prova med alternativ.nu, där borde det finnas ägg att köpa.
 
@Pilot

Jag hoppade över till rätt tråd. Jag har ett par bilder. Inte sådär jättebra men det kanske ger en liten bild av hur det ser ut hemma hos oss. Det här med att komma ihåg att ta kort... minnet är inte alltid på topp!

thumbnail_20200402_182151.jpg

Såhär ser deras gård ut. Hus byggt på pallar till vänster i bild, vindskydd med tak till vänster efter huset. Båda är upphalmade. Det var ju hysteriskt med regn i höst/vintras och eftersom allt blev lerigt så är det grusat en del samt utlagt lite plattor framförallt för vår del. De har alltid haft 3-4 vattenskålar/kar varav en inne men som sitter fast för att minska spill och "griserier". Mat serveras ute 2 ggr/dag. Bakom mig i bild finns till vänster en mindre pool (se bild i nästa inlägg) och till höger precis utanför dörren finns en dam som är ca 3-4 m i diameter som fylls på när det regnar men minskar vid torka, dock försvinner den inte helt. Som man kan se ligger också hela gården mot en husvägg och ger bra med lä. En del av gården har fortfarande vanligt "bärnät" som tak men det skall bytas ut till hönsnät som stora delar av gården redan fått. Ankornas gård tar slut vid "granväggen" sedan kommer hönornas gård.

Sen är de som sagt inte inne mer än på nätterna, förutom nu då när mamma-anka är inne med sina små. Viktigt för mig var dock att de alltid har möjlighet till valmöjlighet att sova inne eller ute, buskar för naturlig skugga på sommaren (därav står det lite bärbuskar i gården och det ska även planteras något mer) samt bra badmöjligheter.

Ute har de tillgång till dammen, 4 ha mark samt en ordentlig å längre ner där de också kommer få ett hus på en flytbrygga då hanen inte alltid vill komma hem. De roar sig bra själva under dagarna som sagt :)
 
received_3327113327333430.jpeg

Här ser man lite av deras damm men framförallt ser man förra veckans nytillskott.

Dom var 8 stycken från början, tyvärr hade en problem med att gå/röra sig och det verkade som den hade problem att generellt koordinera sin kropp. Som att den visste vad det skulle göra men kroppen gjorde inte riktigt rätt. Det var brutalt och så sorgligt att se. Vi valde att ta bort den dag 2-3 för ungens eget bästa även om det var tufft.

Men kvar är 7 pigga, glada och snabba små myskankor som snart blir en vecka gamla (imorgon). Jag vill helst bara sitta och titta på dom hela dagen för dom är verkligen helt bedårande. Eftersom vi verkar ha blivit av med en hona så hoppas vi att det är ett par stycken för oss att spara bland ällingarna! Eventuellt att vi byter dom mot ett par andra. Vi får se! :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Wingates
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 501
Senast: Halali
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 660
Senast: honung
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp