Ankra febertermometer?

tictac

Trådstartare
När man skall ta tempen på hästar så skall man ju sätta ett snöre i termometern för att den inte skall riskera att försvinna in i hästen. Men hur gör man det när det inte finns något hål i termometern - inte i de jag hittade på apoteket i alla fall. Någon som har något tips och kan berätta hur ni gör? Räcker det att tejpa fast snöret?
 
ja det räcker med att tejpa fast snöret.. står man och håller i termonetern brukar inte jag ha ett snöre fastsatt i den.. men släpper man den kan den juh "sugas in"..

bästa sättet att tejpa är att först lägga långa snöränden mot tempdelen på termometen och tejpa ett varv i bakänden över korta delen av snöret, sedan viker man upp snöret och tejpar 2 varv till, det brukar sitta rejält om man har termometern torr och ren innan och en bra tejp :)
 
Det där var enkelt på kvicksilvertermometrarna som ofta hade en "hals" i änden (iaf mina). På de digitala får man tejpa.

Men jag ska ärlig erkänna att förutom ett par gånger i början på min karriär så har jag aldrig brytt mig om något snöre. Jag håller i termometern och har aldrig varit med om att den dras in (försöker de göra något så är det snarare "trycka ut" den, iaf mina).

Vet har iofs heller inget snöre, men de är ju liiite bättre och mer utrustade än en annan för att fiska upp en förlupen termometer.

Men som sagt, kör inte med snöre, aldrig ens varit i närheten att den ska sugas in, däremot försöker de mer eller mindre angeläget att 'trycka ut' den..
 
håll bara gott fast i termometern så brukar det gå bra.
den "gamla regeln" om att man absolut måste ha ett snöre i sin termometer kom till då folk använde gamla kvicksilver termometrar som kunde gå av på mitten om man hade otur.

En modern termometer kan knappast hinna med att göra så mycket skada innan man kan plocka ut den igen, och jag har faktiskt aldrig varit med om att termometern någonsin "försvinner in i hästen"
men visst, ett tejpat snöre är säkert inte nån dålig idé om man vill vara på den säkra sidan,
 
Jag har alltid undrar VARFÖR det rekommenderas att ha detta snöre så termomentern inte försvinner IN i hästen.

Jag har då ALDRIG varit med om att termometern vill IN längre. Däremot UT så man får hålla emot.

Så jag har aldrig haft snöre. Det känns lite överarbetat att ha det tycker jag...
 
Apropå febertermometer, vad använder ni för "glidmedel" för att göra termometern lite halare? Kom på att det kanske fanns något bättre än den salvan jag använt.
 
Som 'glidmedel' använder jag vaselin eller i nödfall helosan.

Det där med snöre, det kan ju ha varit en extra säkerhetsgrej för att inte tappa kvicksilvertermometern i golvet om hästen tryckte ut det heller. Kvicksilvertermometer i golvet är inte så kul, en digital gör inte så mycket.. Bara en tanke, som sagt så är min erfarenhet att är termometern påväg någonstans är det UT
 
Jodå, det finns en reflex som gör att saker sugs IN i ändtarmen! Mindre kul om det händer, oavsett vad det är som åker in.
 
Ska nog ta och köpa lite vaselin. Använde Nivea sist och det var sådär. :smirk:
 
Knappast vanligt, men risken FINNS. Man är nog inte så glad den dan det råkar hända...
 
Att snöret är till för att inte termometern ska sugas in är en gammal skröna som inte har någon som helst verklighetsförankring.
Snöret är (var) till för att termometern inte skulle ramla i golven och gå sönder (och sprida kvicksilver omkring sig) om den puttas ut. Man kan t.ex. förankra snöret i svansen med en klämma om man inte vill stå och hålla i termometern hela tiden, annars håller man i snöret och minskar risken att den halkar ur fingrarna.
Nuförtiden med de digitala termometrarna så går det dels mycket fortare (så man orkar hålla i hela tiden) och dels så får man inte kvicksilver över hela golvet om den ramlar i golvet, så nu behövs det egentligen inget snöre längre.
 
Jag har då aldrig haft ngt snöre o aldrig varit med om att den sugits in. Skulle det hända får jag väl stoppa in näven i hämta ut den igen.
PL
 
Jag har inte heller snöre. Och det var alldeles nyss jag fick lära mig om den där insugningsreflexen (hrm, i en tråd om buttplugs...). Men tänk så dum man skulle känna sig om den åkte in!
 
Den där reflexen du pratade om: gällde det hästar eller människor?
 
är hästen inte beredd när man tempar kan den få en reflex att knipa ihop arslet och då åker det inåt.. men vet hästen vad som kommer och känner att det är nått där vill den nog hellre trycka ut den.. men blir hästen skrämd när man tempar kan dan mycket väl dra in den.. men i normala fall åker den hellre utåt..
sedan kan det väl diskuteras att vissa hästr trycker in svansen mellan benen och på så vis trycker in tempen av sig själv..
antingen håller man i tempen eller så har man snöra och fäster i svansen.. men en orolig häst håller jag hellre i tempen..
 
DET har jag också varit med om, att rädda/oerfarna hästar kniper med svansen och på så sätt riskerar att putta in termometern. Men som sagt ingen reflex att suga in den.

Å andra sidan skulle jag inte vilja/våga släppa den oavsett, just för de har en svansrot med oanad styrka i att trycka på termometern med.
 
Det är ju likadana muskler (väl?) så det borde gälla båda :D
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
889
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 417
Senast: Brie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp