Bukefalos 28 år!

Anky i hetluften!

Sv: Anky i hetluften!

Jag har sett henne hyperflexa Salinero 20 min i ett sträck på framridningen inför VM i Achen.
Och då var nosen konstant i bringan.
Att påstå att hon gör det för att ge alla muskler gymnastik är rätt löjligt, när det mer ser ut som hon kuvar hästen.
 
Sv: Anky i hetluften!

Nu kan inte jag se länken, men en ren allmän åsikt från mig är att rollkur inte är ridning, det finns ingenting behjälpligt för hästen när den blir riden på dylikt vis.
Och det är bra att man ifrågasätter, särskilt om det är en "stor stjärna" som utför "träningsmetoden".
 
Sv: Anky i hetluften!

Jag har bara en stor fråga, :confused: Hur kan ni sitta här och ifrågasätta Anky sätt att träna sina hästar, hon har ju mer kunskap om hästar o ridning än vad ni någonsin kommer att få, hur mycker än ni försöker.
De har hon bevisat genom att vara världsbäst år efter år, vem är de som vinner OS ?? t e x.
 
Sv: Anky i hetluften!

Att hon kan rida, dessutom oftast rider bäst i världen, det är det ingen som kan säga emot.
Men det som folk opponerar sig emot är HUR hon uppnår att få sina hästar så bra, är priset för att vara bäst i världen för högt? För högt för att hästarna på vägen kan fara illa?

Detta rollkur som hon varit i hetluften för länge är psykiskt djurplågeri har fastslagits läste jag i senaste Häst&Ryttare. Och är det ok att en häst genomgår psykiskt djurplågeri för att den ska bli bäst i världen? Eller är det ett för högt pris för att vinna?
Nu snackar vi inte sådant larv som ofta diskuteras här att nosgrimmor, friserade manar osv ska vara djurplågeri, nu snackar vi om sådant som vetenskapligt bevisats gör att hästar mår mkt dåligt.
 
Sv: Anky i hetluften!

Du säger att Anky rider bäst i världen, :confused:.
I meningen efter säger du helt tvärt om, är de inte bra att bestäma dig vad du tycker innan du skriver ?

Om den ridningen var så hemsk misshandel av hästarna skulle dom inte komma upp till den nivån dom går på.
 
Sv: Anky i hetluften!

Om den ridningen var så hemsk misshandel av hästarna skulle dom inte komma upp till den nivån dom går på.


Varför inte?
Drar parallell till doping (även om det självklart inte är samma sak, då det då rör sig om kemiska preparat), det får människor/djur att prestera otroligt på det sätt de vill men inte det bra för kroppen för det. Att rida bäst i världen tävlingsmässigt är inte lika med att vägen dit varit den mest hästvänliga.

Sedan tror jag inte att det är "hemsk misshandel", däremot en träningsform som bör ifrågasättas.
 
Sv: Anky i hetluften!

Säger som Nikodemus, varför inte?
Om man är beredd att ta till alla medel för att komma till toppen, då har man ju procentuellt större chans att göra det än ngn som tycker vissa sätt är etiskt tveksamma.

Om man i ridsporten tar till alla fungerande medel som finns utan skrupler, då är ju baksidan att flera hästar kan riskera att slås ut fysiskt eller mentalt, alltså de som inte klarar den hårda pressen. Alternativt att de slås ut i förtid. Och ja, det finns ryttare som anser det är ok. Men jag vet ju inte vilka, är inte insatt i det.

Men just rollkur tycker jag är ngt man inte ska hålla på med. Jag kan nog mkt om hästens fysiologi för att förstå att det blir ett enormt tryck på kroppen (slitage), och även om sättet fungerar så tycker jag inte det är lämpligt att hålla på med.
 
Sv: Anky i hetluften!

Pratar vi om hur Anky tränar hästar eller doping?? bestäm dig !
 
Sv: Anky i hetluften!

tycker de e väldigt konstiga inläg:confused:. Vad har Ben me ridning att göra ? man kan väl försöka diskutera de svarar på eller ? skiter fullständigt om Ben e snabbast i världen.
 
Sv: Anky i hetluften!

Ja lilla gumman ! de har jag hört talas men bara om de finns något samband mellan de man drar paraleller.
 
Sv: Anky i hetluften!

Du behöver inte vara nedlåtande, det vinner du inte mycket på.

Självklart finns det ett samband mellan alternativa träningsmetoder som kan vara skadliga och dopingpreparat som kan vara skadliga. Eller hur tänker du?
 
Sv: Anky i hetluften!

Sambandet är att vissa ryttare dopar sina hästar och att Ben Johnson var dopad när han tävlade. Så det går att dra en paralell mellan friidrottaren och ryttare i ridsporten för att de båda tävlat dopade. Där är sambandet mellan de båda.
 
Sv: Anky i hetluften!

Ja så kan man ju se de också ! men man kan hålla sig till de vi pratar om(Anky träningsmetoder) och inte börja anklaga Anky för doping också, bara för man inte gillar hennes träningar och hur hon rider, finns de ingen andledning att snaka annan skit om henne. eller ????
 
Sv: Anky i hetluften!

Det är ingen som anklagat Anky för doping?
 
Sv: Anky i hetluften!

Nu är du larvig, det finns ingen i tråden som anklagat Anky för doping. Den enda som tagit upp Anky och doping i samma mening är ju faktiskt bara du själv.
 
Sv: Anky i hetluften!

Jag tror vi har att göra med ett troll, så jag lägger ner nu. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hollands dressyrdrottning Anky van Grunsven är den enda kvinnan på det holländska magasinet Dutch sports årslista för 2011...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Tinne Vilhelmson Silfvén har en ny Florida-sejour planerad med sina tre GP-hästar. Och nu avslöjar Anky van Grunsven att hon...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) (Uppdaterad) Tinne Vilhelmson Silfvén har en ny Florida-sejour planerad med sina tre GP-hästar. Och nu avslöjar Anky van...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Med två OS-guld i bagaget för Anky van Grunsven och hennes Salinero trodde nog många att den 16-årige valackens OS-äventyr...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp