Anlägga paddock?

snurpe

Trådstartare
Jag går i planerna att i framtiden anlägga en paddock. Jag har egen gård med två stora hästar och två ponnyer. Paddocken kommer inte att användas speciellt hårt kanske 3 dagar i veckan max och då inte av så många hästar som ni förstår. Har inga superkrav på banan med vill att den ska hålla sig någorlunda torr och vara ridbar så stor del av året som möjligt. Håller gärna ned på kostnaden.

1. Vad kostade det för er att anlägga paddock? Hur mycket gjorde ni själva och hur mycket anlitade ni?
2. Vad ska man lämpligen satsa på för underlag? Kostnad? Jag är livrädd för halkiga och för mjuka/djupa underlag efter att gått omkull i sådant, och ser hellre att det är lite fastare.
3. Den tilltänkta marken är tidigare åkermark och relativt blöt. Lämplig dränering? Vad kan sådant kosta? Hur gör man?
4. Vi kommer nog inte kunna göra så mycket själva. Vad anlitar man för typ av firma? Tips kring Södermanland?
5. Det vore inte så tokigt att ha belysning den mörka delen av året. Tips på lampor/utrustning för detta? Hur gjorde ni? Kostnad?
6. Några allmänt goda tips och råd och "bra att tänka på"? :)

Tacksam för hjälp!

/snurpe
 
Jag går i planerna att i framtiden anlägga en paddock. Jag har egen gård med två stora hästar och två ponnyer. Paddocken kommer inte att användas speciellt hårt kanske 3 dagar i veckan max och då inte av så många hästar som ni förstår. Har inga superkrav på banan med vill att den ska hålla sig någorlunda torr och vara ridbar så stor del av året som möjligt. Håller gärna ned på kostnaden.

1. Vad kostade det för er att anlägga paddock? Hur mycket gjorde ni själva och hur mycket anlitade ni?
2. Vad ska man lämpligen satsa på för underlag? Kostnad? Jag är livrädd för halkiga och för mjuka/djupa underlag efter att gått omkull i sådant, och ser hellre att det är lite fastare.
3. Den tilltänkta marken är tidigare åkermark och relativt blöt. Lämplig dränering? Vad kan sådant kosta? Hur gör man?
4. Vi kommer nog inte kunna göra så mycket själva. Vad anlitar man för typ av firma? Tips kring Södermanland?
5. Det vore inte så tokigt att ha belysning den mörka delen av året. Tips på lampor/utrustning för detta? Hur gjorde ni? Kostnad?
6. Några allmänt goda tips och råd och "bra att tänka på"? :)

Tacksam för hjälp!

/snurpe

Jag anlitade en lokal entreprenör för att anlägga paddock. Han skötte rubbet inklusive att se till att alla maskiner fanns på plats.
Det gick åt ganska mycket arbetstid för att jämna ut underlaget och schakta sand, så det blev ganska dyrt. Fördelen var att det är naturligt väldränerat underlag (sandtag).
Gjorde ingenting själv.
Det sprängdes bort ett litet berg för ca 15000kr.
Fyllnadsmaterialet fanns på plats men behövde schaktas.
Lade dränering - fyra rör i paddockens längsriktning med egen brunn som kopplats till kommunalt dike.
Har väggrus som bärlager och travbanegrus som toppskikt.
Har avstått från el och belysning av kostnadsskäl men pappa har en plan om enklare belysning eftersom jag har ca 50 meter till pumphuset där det finns ström.

Min paddock är 25X55 meter ungefär dvs relativt stor.

Kostnad, allting vitt, 350000kr. Japp. Dyrt blev det. Men en väldigt användbar paddock.
 
Vi ska precis göra en. Vi kommer göre en med paddex som underlag för att det blir billigare eftersom man inte ska dränera lika mycket och behöver inte samma lager utan det räcker med att ta bort grässvålen, lägga markduk och sedan på med paddexen.
Vi har ett litet stall så trycket kommer inte vara jätte högt så det räcker för oss. I vårt fall kostar själva paddexen 40.000 för 20*40 och 60.000 för 20*60. Det dyra är frakten och de skickar den från Norrköping och du bor närmare än vi gör. Googla och kolla på deras hemsida, där står allt om hur man bygger samt det går att få prisuppgifter direkt.

Googla schaktföretag som kan hjälpa dig med bomberingen och ev dränering av marken.

El kan kan jag inte säga så mycket om än tyvärr, vi har möjlighet att komma undan billigt då min man kan köpa in elprylar rabbatterat till sitt företag. Däremot är det väl så att så länge man har möjlighet så ska man väl satsa på en rejäl belysning och inte snåla där, rida i mörker är ju värdelöst. Jag rider väldigt mycket på kvällarna och om jag vill hoppa, tömköra el liknande så är det ett måste med rejäl belysning så det är bäst att satsa på en gång ist för att ångra sig efteråt.

Staket, stolp till belysning osv har vi också möjlighet att göra själva då gården vi bor på har ett eget sågverk..
 
Vi är precis i startgroparna här för att börja gräva!
Vi har bestämt oss för att göra det hyffsat enkelt, dika runtom banan och sen lägga en markduk klass 3 och bygga som en ram runt hela paddocken för att behålla gruset inne på ridbanan istället för att det ska tryckas ut i dikena.. sen kommer vi lägga 0-4 stenmjöl på som vår grusleverantör rekommenderade. Jag hade först tänkt ta 0-8 men när jag fick provpåsar på materialet hem så var det alldeles för grovt för min smak. Sen kommer vi sätta tryckat staket runt hela och det har jag måttbeställt på brädgården. Nu har min svärfar bygg och anläggningsfirma så alla våra priser är MYCKET rabatterade och därför är det ingen idé att jag lägger ut dem här för jag tror ni får fel prisbild att referera till..

Staketet kommer bestå av 95x95 stolpar, 2 slanor som är 45x120 och sen "sandlådan" som är 45x195 virke som då ska ligga runtom hela för att hålla gruset på plats.

Paddex tänker jag faktiskt avråda ifrån, har ridit på det flera gånger med flera olika hästar och flera av hästarna har varit helt hopplösa att rida på det, vet inte om det är för stumt, det blir ju väldigt vasst så de fastnar liksom när de sätter ner hovarna. Jag gillar det inte alls längre, förut var jag en förespråkare då det är sjukt bra om man har lite dålig dränering men nu efter att ha ridit på det så många gånger är jag inte alls ett fan.. så mitt råd är att provrida på det innan ni bestämmer er!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
869
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag vill anlägga en enklare paddock men lite osäker... Just nu så har vi en enklare paddock som fungerat kanon till dressyr och...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: Scata
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp