Anlägga paddock

B

Buster2005

Nu sliter jag snart mitt hår i stycke. Att det ska va så svårt att göra en paddock, finns det nån här som har erfarenheten att göra en 20*40 bana på lerjord (bor i Södra Skåne). Jag vill ha en relativt billig variant, max 50.000kr. Måste man dränera? E de bra att dika runt om istället för över banan, har förstått att det gärna blir tyngre att rida i med dränering, men dock torrare.
Tacksam för tips.:confused:
 
Sv: Anlägga paddock

Ingen som går i tankar som jag? ingen alls här....
 
Sv: Anlägga paddock

Gjorde en "budget" (?) ridbana för något år sedan. Vi gjorde så här: Tog bort all jord, fyllde sedan upp med blandat naturgrus, sedan lite mindre grus (kan inte de olika namnen eller storlekarna...), typ singel, och sist stenmjöl, som man ju kan blanda upp med lite sand. Men ett tips, var försiktig med sanden så det inte blir för mycket! Vi lade även dit en duk mellan "singlet" och stenmjölet, så inte de olika skikten blandades. Vi har en svag lutning på hela ridbanan, så längs med ena långsidan ligger en dränering, fungerar faktiskt riktigt bra!
Lycka till! Mvh. Matten
 
Sv: Anlägga paddock

Kolla med någon som tillverkar underlag för ridbanor typ paddex eller någon annan. Jag tror att ridsportförbunder har nått på sin sida också ang detta med underlag...
 
Sv: Anlägga paddock

Jag gjorde ridbana på skånsk lerjord förra året.

Schaktade bort matjorden, la ca 20 cm bottenlager (jag har klinkerskross eftersom man kan köpa det just där jag bor), sedan stenmjöl och sist sk ridbaneblandning dvs grus och stenmjöl.

Jag behöll lutningen på marken för dräneringens skull.

Men billigt kan du glömma när det är lerjord under.
 
Sv: Anlägga paddock

Varför blir det dyrare när man har lerjord? Äter jorden upp grusen?
 
Sv: Anlägga paddock

hej. tack för dina råd. vad i kronor är denna varianten? och hur stor, tycker det låter vettigt, men sanden vill jag nog skippa, även mattan emellan. eller?
 
Sv: Anlägga paddock

Buster2005 skrev:
Varför blir det dyrare när man har lerjord? Äter jorden upp grusen?

Dränering, dränering och dränering. Lerjorden är inte det minsta självdränerande. Har man ypperlig fin självdränerande sandjord som grund kan man komma riktigt billigt undan med att bara lägga på ett ytlager. Men med lerjord skall det jobbas ordentligt.
 
Sv: Anlägga paddock

Våran ridbana är 20*40 och kostade runt 45'. nu har ju inte vi "skånsk lerjord" men nästan...och det funkar riktigt bra med den dränering som vi har (den gjorde vi efter ridbanan var färdig, så vi vet vilken otroligt stor skillnad det blir -stor sjö eller ingen sjö...he, he!)Matta eller inte, mattan gör ju att det inte kommer upp material från de undre skikten. den kostade typ 3500:- och jag tycker nog att det var bra att vi tog den. Mvh. Matten
 
Sv: Anlägga paddock

Paddex direkt på lerjorden är en budget-variant. Vi har det.:)

Jämnade av och skrapade bort all växlighet samt "bomberade" eller vad det nu heter(lutning åt båda långsidorna från medellinjen). Stora diken på alla sidor utom enkortsida.

Paddex direkt på detta som spreds ut med traktor, sladdades och packades med markvibrator.

En inhyrd entreprenör gjorde all chaktning och utspridning av material, kostade ca 50 000. Här finns pengar att spara in...:) Jag packade banan med en hyrd vibrator(tog en hel dag:crazy: ). Den var inte så dyr att hyra. Paddex för en 20x40 till mig i Stockholms län kostade ca 45 000 har jag för mig. Det är frakten som är dyr! Bor man närmare är det billigare...:idea:

Banans dränering fungerar utmärkt! :banana: Vid störtregn en längre tid kan jag få några pölar som försvinner efter några timmar då det slutat regna:bump: . På sommaren dammar den mycket mindre än sandbanor. MEN den fryser dock på vintern:(
 
Sv: Anlägga paddock

Snuffsan skrev:
Paddex ner till södra skåne är ingen budgetvariant.
Näpp... Jag kollade upp priser på banan (20x60) till mitt gamla stall, 75 000 +moms skulle det gå på.
 
Sv: Anlägga paddock

Ojdå! Trodde inte det skulle bli så mycket dyrare...:eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då...
Svar
8
· Visningar
1 263
Senast: ufot
·
Anläggning Jag går i planerna att i framtiden anlägga en paddock. Jag har egen gård med två stora hästar och två ponnyer. Paddocken kommer inte att...
Svar
5
· Visningar
3 590
Senast: _Linn_
·
Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 256
Senast: Rimfaxe
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp