Anlägga ridbana med eller utan matta?

K

Kockan

Har sett att endel lägger någon slags matta i botten på ridbanan innan de fyller upp med underlaget. Måste man det? Vi ska anlägga ridbana på en gammal äng. Vad ska man tänka på? Räcker det att gräva undan ytskiktet, eller hur djupt ska man gräva? Har även sett de som tippar sand/grus direkt på gräsmatta!!??
 
Vi har precis byggt klart vår paddock :D. Vi funderade lite på matta men efter att ha pratat med de som vi hade hyrt in för att bygga vår paddock så bestämde vi oss för att inte ha nån matta. Orsaken var att med tiden så blir denna matta igentäppt och då släpper den inte igenom nånting. Dvs att det efter regn så rinner vattnet ej ner utan flyter omkring i paddocken :crazy:. Därför avrådde dom som gjorde vår paddock starkt att ha en sådan matta!
 
Åtskilliga är de ridbanor jag ridit på där dessutom markduken med tiden skjutits upp av tjälen eller harvats fram.

Naturligtvis beror det på underlaget om man behöver markduk eller ej, men själva har vi valt att lägga ett ordentligt bärlager istället.
 
Har också ridit på en massa ridbanor där mattan "krupit" fram. Ser farligt ut, tycker jag! Detta trots att man inte snålat med underlaget uppepå.
Däremot vet jag inte hur många banor jag ridit på där mattan ej kommit fram, eftersom det inte märks då.
Nä, det kanske inte blir någon matta på våran ridbana...
Jag är verkligen jättedålig på sånt här, men bärlager? Räcker det med det och sen någon slags sand-grusblandning som "topp", eller? Dräneras det då, eller vad ska man ha för att det inte ska bli sjö på banan då det regnar?
Tänkte göra banan själva och är tacksam för alla råd och tips.
 
Vi tog först bort all matjord från ytan där vi skulle göra padock. Eftersom marken lutade så fyllde vi därefter med egna fyllnadsmassor som vi hade i skogen. Det är viktigt att man fyller med material som är genomsläppligt.

När vi fått en plan yta så la vi därefter ett bärlager ca 10cm stenkross ( 0-18 tror jag det var). Detta packades. Efter det la vi ytlager med stenkross ( 0-5 tror jag).

Vi la inga dräneringar men det beror lite på hur det ser ut där man gör padodcken. Åkern där vi la padocken är en torr åker och där har aldrig någonsinn varit vattensjukt. Padocken lutar dock från mitten och ut och även från ena kortsidan till den andra. Man kan dock inte se med blotta ögat att det lutar och man känner inget när man rider heller. Längs långsidorna har vi diken fyllda med rätt grov stenkross så vattnet kan försvinna.

Val av ytlager beror ju på hur man vill ha sin ridbana. Vi vill ha banan ganska hård så därför la vi stenkross med inblandning av stenmjöl. Man kan ju ha andra material.

Lycka till.
 
Vid mitt stall har vi en padock som bara är ett år gammal. I botten la man en matta, men tyvärr är den redan nu synlig på sina ställen. Det känns olustigt att rida på ridbanan, och jag misstänker att mattan kommer att visa sig även på fler ställen vad det lider :cry:

Vore jag som du skulle jag nog undvika matta, och istället göra ett ordenligt underlag på annat sätt.
 
HEJ!Jag har också tänkt göra en paddock på min gård!Jag undrar vart man köper stenkross?!Vet någon här vart man kan köpa,när man bor i närheten av Karlstad? :confused: /Tusen tack på förhand!!! :bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: Murray
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp